امروز : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 25
۰۳:۵۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 28622
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۳۲
تعداد بازدید: 89
به گزارش خبرنگار جامعه فارس ضرورت توجه بر حفاظت و صیانت از محیط زیست بر کسی پوشیده نیست، در این میان باید دید که طی سال‌‌های اخیر برای حفاظت از محیط ...

به گزارش خبرنگار جامعه فارس ضرورت توجه بر حفاظت و صیانت از محیط زیست بر کسی پوشیده نیست، در این میان باید دید که طی سال‌‌های اخیر برای حفاظت از محیط زیست کشور چه اقداماتی صورت گرفته و همچنین چه محدودیت‌هایی بر سر راه پیشبرد این مهم وجود داشته است.

اینکه در دولت دهم در ساختمان پردیسان چه گذشت و فرد اول این ساختمان با چه دستاوردی کار خود را در این دولت به اتمام ‌رساند،‌ جای تأمل دارد.

تصویب 30 مصوبه زیست محیطی در شورای عالی محیط زیست، افزایش 2تا 10برابری جرایم صیدوشکار، حذف کامل آزبست از چرخه صنعت کشور، کاهش 45درصدی صنایع آلاینده، اخذ مبلغ 9 هزار میلیارد ریال جریمه از واحدهای صنعتی آلاینده، تصویب بسته حمل‌ونقل الکتریکی کشور، افزایش 3 برابری پایش لحظه‌ای صنایع و واحدهای تولیدی، مدیریت 90درصدی پسماندهای خانگی کشور، مدیریت 85درصدی پسماندهای بیمارستانی، مدیریت 80 درصدی پسماندهای ویژه کشور، بهبود 30درصدی شاخص آلایندگی هوا، تصفیه 40درصدی فاضلاب شهری و صنعتی و هم‌اکنون نیز تصویب 150 استاندارد آلودگی آب و خاک که جزء مهمتریم مصوبات دولت در 2 گذشته است، فقط بخشی از اقدامات این سازمان به منظور حفظ و صیانت از محیط زیست بوده است.

اینکه باید تلاش‌ها و نظارت‌ها برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور افزایش می‌یافت بدون هیچگونه قید و شرطی پذیرفتنی است؛ در این باره برخی مسئولان و کارشناسان محیط زیست بر این باورند که عملکرد سازمان محیط زیست در دولت دهم غیر قابل قبول بوده است به طوری‌که در این میان برخی از صاحب‌نظران عنوان می‌کنند که سازمان محیط زیست در دولت دهم کمترین معدل را در مقایسه با دولت‌های قبلی کسب کرده است.

وحید نوروزی،‌ عضو کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران به عملکرد نادرست سازمان محیط زیست اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ سازمان محیط زیست فعلی، ضعیف‌ترین سازمان محیط زیست کشور در طول تاریخ بوده است.

وی ابراز می‌دارد: این سازمان با بودجه‌ای معادل 60 تا 70 میلیارد تومانی نتوانسته عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهد.

عضو کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران،می‌گوید: سازمان محیط زیست با سکوت خود اجازه داده تا برخی از محصولات بی‌کیفیت داخلی همچنان در کشور تولید شوند.

نوروزی تنها اقداماتی را که در بحث ریزگردها مورد بررسی قرار گرفته است انجام چند سفر خارجی و همچنین رد و بدل شدن چند تفاهم نامه عنوان می‌کند.

وی بیان‌می‌دارد که مسئولان به دلیل اینکه دانش زیست محیطی اندکی دارند، قانون‌های عجیب و غریب را به تصویب می‌رسانند.

در ادامه مؤید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز به افزایش کشتار گونه‌های گیاهی و جانوری نادر در سال جاری اشاره می‌کند و می افزاید: بروز چنین مسئله و روند رو به رشد کشتار گونه‌های نادر جانوری بیش‌ از پیش موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

وی یادآور می‌شود: طی سال‌های اخیر رتبه محیط زیست به منظور حفاظت و صیانت از محیط زیست تنزل یافته است.

در ادامه لازم است به اقداماتی که باید در این دوره از عمر سازمان محیط زیست تحقق می‌یافت اما نیافت اشاره‌ای کوتاه کنیم.

ارتقای سطح استاندارد خودروهای داخلی از جمله مواردی بود که بدون شک تحقق آن تأثیر انکارناپذیری در کاهش آلودگی هوای کشور می‌گذاشت اما متأسفانه این مهم بارها و بارها به تعویق افتاد تا جایی که قرار بود از ابتدای تیرماه سال جاری خودروهای یورو 2 شماره‌گذاری نشوند اما این بار نیز سازمان محیط زیست تسلیم خواسته خودروسازان شد.

تغییر کاربری راضی و انجام فعالیت‌های معدن ‌کاوی در مناطق حفاظت شده و همچنین افزایش کشتار گونه‌های نادر جانوری از دیگر مواردی است که در این دوره اتفاق افتاد و در نهایت با تنزل رتبه محیط زیست همراه شد.

در این باره با رئیس مؤلفه‌های بیابان‌زایی با درباره وعده‌های تحق نیفتاده سازمان محیط زیست در دولت دهم به گفت‌وگو نشستیم.

رئیس مؤلفه‌های بیابان‌زایی می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دهم چندین تعهد جدی مطابق برنامه پنجم توسعه داشت که متأسفانه تحقق پیدا نکرد، یکی از مهمترین برنامه‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد مطابق ماده59 برنامه پنج ساله چهارم توسعه که به دلیل اهمیت آن عیناً به برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه الحاق یافت سرمایه‌گذاری کند این بود که یک هم‌افزایی از متخصصان این رشته را جمع‌‌آوری کند تا بتوان مواهب طبیعی را به زبان رایج در کشور ارزش‌گذاری کرد؛ اما متأسفانه این مهم تحقق نیافت.

محمد درویش می‌افزاید: سازمان محیط زیست باید تلاش‌ می‌کرد که تا پایان دولت دهم تمام سکونتگاه‌هایی که کنار محیط‌ های آبی و تالابی کشور قرار دارند و بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارند را مدیریت کند تا پسماند آنها وارد محیط‌های تالابی و ساحلی مناطق نشود اما متأسفانه در این زمینه نیز گام مؤثری برداشته نشد.

وی ادامه می‌دهد: دولت جمهوری اسلامی تعهد داده بود که در طول برنامه پنج ساله دست کم پنج هزار مگاوات انرژی از طریق استحصال انرژی‌های نو به خصوص انرژی‌های خورشیدی و بادی تأمین کند و یکی از سازمان‌هایی که باید این مسیر را مهیا می‌کرد سازمان حفاظت محیط زیست بود اما هم‌اکنون که در سال سوم اجرای برنامه پنجم توسعه به سر می‌بریم حتی یک درصد هم این برنامه توفیق نداشته است.

وی اضافه می‌کند: تدوین و انتشار سند ملی محیط زیست ایران به عنوان عالی‌ترین سند راهبردی کشور اقدام دیگری بود اما متأسفانه عمر سازمان محیط زیست در دولت دهم به پایان رسید و این سند همچنان رو نمایی نشد.

وی بیان می‌دارد: افتتاح مدارس جامع دوستدار محیط زیست در کشور اقدام دیگری بود که قول راه‌اندازی آن توسط این سازمان داده شده بود اما متأسفانه این نیز محقق نشد.

درویش درباره تبادل تبادل ببر و پلنگ نظر ابراز می‌دارد: تبادل ببر و پلنگ در حقیقت یکی از مواردی است که دقیقاً نشان می‌دهد که دانش مدیریت حاکم بر سازمان محیط زیست متناسب با آموزه‌های رشته و یا تخصص‌های محیط زیست نبوده است به دلیل اینکه هرگز ما نمی‌توانیم یک گونه جانوری را احیاء کنیم مگر اینکه ابتدا در جهت آباد کردن زیستگاه این گونه جانوری حرکت کرده باشیم؛ زمانی که زیستگاه جانور تخریب می‌شود و جانور گوشت‌خوار غذایی برای خوردن ندارد، چگونه می‌توان به صورت نمادین و سمبلیک و شعاری با ورد چند ببر ادعا کنیم که توانسته‌ایم ببر مازندارن را احیا کنیم.

این فعال محیط زیست مبادله ببر و پلنگ را مصداق بارز نادانی می‌داند و می‌گوید: مگر می‌شود قبل از اینکه زیستگاه و کیفیت اکولوژیکی منطقه اصلاح شود، رأس هرم اصلاح شود.

وی اضافه می‌کند: اگر تعدادی ببر و شیر از سایر کشوها وارد و در دشت ارژن رها شود در صورتی که در این دشت دیگر کل، بز، ‌قوچ، میش و آهو برای تغدیه این جانداران وجود ندارد این حیوانات وارداتی بدون تأمین تغذیه چگونه می‌توانند زنده بمانند و تولید مثل کنند.

این فعال محیط زیست خاطرنشان می‌کند: تبادل ببر، پلنگ و شیر فقط یک ژست سیاسی است.

به گفته، رئیس مؤلفه‌های بیابان‌زایی، این حرکت دقیقاً مثل این است که ما چند باغ وحش بزرگ درست و چند حیوان را وارد کشور کنیم و در داخل این باغ  وحش رها کنیم.

وی متذکر می‌شود: هنر این است که این گونه جانوری در محیط طبیعی خود احیا شود و اما در مورد پروژه تبادل ببر و پلنگ این پروژه شکست خورد و مسلم است که در عمر دولت یازدهم چنین پروژه‌هایی اجرایی نخواهد شد.

درویش در ادامه می افزاید: در خصوص ارائه لایحه غذایی برای حمایت از محیط بانان و همچنین قولی که سازمان محیط زیست برای ترمیم حقوق محیط بانان داده بود متأسفانه هم‌اکنون در کمترین میزان خودش قرار دارد.

وی یادآور می‌شود: قرار بود حقوق محیط بانان افزایش 70درصدی داشته باشد و علی رغم اینکه رئیس سازمان محیط زیست بارها اعلام کرد که این اتفاق می‌افتد اما این مهم نیز محقق نشد و در نهایت باعث کاهش شدید روحیه پرسنل سازمان محیط زیست به خصوص محیط بانان شد.

وی درباره عملکرد این سازمان در دولت دهم نسبت به دولت‌های قبل می گوید: تیم محمدجواد محمدی‌زاده رئیس فعلی سازمان محیط زیست در کابینه دهم بیشترین تغییر و تحول مدیریتی را به وجود آورد به این معنی که سه معاون محیط زیست طبیعی را در طول چهار سال تغیر داد، چندین مرتبه معاونت محیط زیست انسانی را نیز تغییر داد؛ تغییرات پی در پی مدیرت سبب شد تا وقت زیادی که می‌توانست برای برنامه‌ریزی و اصلاح امور استفاده شود از دست برود.

درویش اضافه می‌کند:‌ سازمان محیط زیست در دولت دهم ضعیت‌ترین کارنامه را برخلاف انتظارها از ابتدای انقلاب تاکنون نداشته است بلکه ضعیفترین عملکرد این سازمان در دولت نهم بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامانی در سازمان محیط زیست شایسته بوده است؟ اظهار می‌دارد: تلاش این سازمان در انتخاب معاونانی که تخصص فعالیت در این حوزه را داشته باشند، تلاش‌های خوبی بود، در واقع  سه معاون طبیعی این سازمان در زمان محمدجواد محمدی‌زاده بهترین معاونان محیط طبیعی سازمان محیط زیست در کل تاریخ این سازمان بعد از انقلاب بوده است.

این فعال حوزه محیط زیست اضافه می‌کند: تلاش سازمان محیط زیست برای نهایی کردن و گنجاندن بسیاری از مفاهیم آرمانی در سند ملی محیط زیست قابل تقدیر است چرا که مفاهیمی در این سند ملی وجود دارد که با مدرنترین کشورها دنیا کاملاً برابری می‌‌کند، همچنین این سازمان بسیار تلاش کرد که بحث مدارس جامع دوستدار محیط زیست را در زمان دولت دهم به سرانجام برساند.

رئیس کارگروه تحقیقات مؤلفه‌های بیابان‌زایی می‌گوید: زمانی که کلنگ احداث سازمان محیط زیست بر زمین زده شد،‌ 200 هزار رأس کل و بز، قوچ،‌ میش و ... در منطقه زیستگاه تالابی ارژن و پریشان وجود داشت، اما هم‌اکنون فقط 110هزار رأس از این گونه‌ها در کل کشور وجود دارد.

درویش خاطرنشان می‌کند: سال گذشته مجموع شمار یوز پلنگ ایرانی به  20قلاده رسید و دلیل آنرا می‌توان نبود علف‌خوار در زیستگاه این دسته از گونه‌های جانوری برای تغذیه آنان دانست.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار