امروز : دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 27
۱۸:۳۴
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 28652
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: 53
حجت‌الاسلام محمدحسن قدردان قراملکی، دانشیار گروه علوم و دین پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان ...

حجت‌الاسلام محمدحسن قدردان قراملکی، دانشیار گروه علوم و دین پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره محتوای کتاب «خدا در تصور انسان» گفت:‌ این اثر دو بخش اصلی دارد که بخش نخست آن به بررسی امکان تصور ذات خداوند و دوم تعریف از خداوند می‌پردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: بخش نخست این اثر که به بررسی امکان تصور ذات خداوند توسط انسان می‌پردازد، خود دارای دو بخش است که در قسمت نخست دیدگاه موافقان قایل به این هستند، ما یک تصور اجمالی از ذات خداوند می‌توانیم داشته باشیم و در مقابل نیز مخالفان مدعی‌اند که هیچ تصوری از ذات خدا حتی اجمالی نمی‌توان داشت بلکه نهایتاً می‌توان از طریق افعال و اسماء خداوند یک شمه‌ای اجمالی آن هم نه از ذات بلکه از صفات و اسماء خداوند به دست آورد.

وی با تأکید بر اینکه پس از بررسی مقام تصور خداوند در این اثر به تعریفی از پروردگار پرداختم، افزود: برخی اعتقاد دارند که ما می‌توانیم یک تعریف عقلی از خداوند ارایه دهیم و برخی معتقدند از ذات خدا نمی‌توان تصوری کرد و به طبع نمی‌توان از پروردگار تعریفی ارایه داد.

حجت‌الاسلام قدردان با بیان اینکه این اثر برای دانشجویان فلسفه و فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه مناسب خواهد بود، افزود: منابعی که برای نگارش این اثر استفاده شده از کتاب‌های اسلامی و غربی، تفسیرها و آثار محدّثان است.

قدردان در ادامه توضیح داد: زمانی که ما به نقش خدا در زندگی قایل باشیم و اینکه دین نقش اول را در زندگیمان ایفا می‌کند، زندگیمان معنی پیدا می‌کند، معنایی که در زندگی انسان ملحد وجود ندارد، بنابراین سنگ بنای زندگی دینداری به خداوند و ارتباط نزدیک با او باز می‌گردد، این دیندار چه انسان دانشمند باشد چه معمولی اگر تصور صحیح و کاملی از خداوند نداشته باشد، نمی‌تواند به یک سبک زندگی صحیح برسد.

وی با اشاره به اینکه تعاریفی که فیلسوفانی چون افلاطون و ارسطو از خداوند ارایه کرده‌اند با تعریف اسلام متفاوت است، افزود: در تعریف ارسطو خداوند یعنی محرک نه خالق و آفریدگار همینطور در مکتب و جهان بینی افلاطون نیز ما نه یک خدا بلکه حتی در جاهایی چندخدایی هم داریم، این معرفت‌ها در سبک زندگی مردم بسیار تأثیرگذار است اما نفوذ اینها در تفکرات مردم زمان بر است.

وی اظهار داشت: برای نگارش مباحث این اثر از افکار علامه طباطبایی، آیت‌الله جوادی آملی و سایر عرفا استفاده شده است.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار