امروز : شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - 2017 July 22
۰۶:۳۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 28703
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۳
تعداد بازدید: 128
احمد نادعلیان هنرمند محیطی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره سرنوشت دومین جشنواره هنرهای محیطی که قرار بود تابستان امسال ...

احمد نادعلیان هنرمند محیطی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره سرنوشت دومین جشنواره هنرهای محیطی که قرار بود تابستان امسال برگزار شود گفت: از این موضوع بی‌اطلاعم ولی طبق وعده رئیس سازمان زیباسازی باید این جشنواره تابستان امسال دومین دوره خود را برگزار کند که البته هنوز هیچ خبری نشده است در حالی که باید تاکنون شورای سیاست‌گذاری آن مشخص می‌شدند.
 



او درباره برگزاری جشنواره‌های هنر محیطی که در نقاط مختلف کشور به صورت خصوصی برگزار می‌‌کند توضیح داد: این جشنواره همچون گذشته به صورت متمرکز در زمان محدود برگزار نمی‌شود بلکه تصمیم گرفته‌ایم که این جشنواره را در نقاط مختلف کشور از جمله هنرمندسرای پلور و هرمز به صورت گروه‌های کوچک و به شکل غیرمتمرکز برگزار کنیم به گونه‌ای که این فعالیت‌های هنر محیطی در تمام طول سال جریان داشته باشد و هنرمندان بیشتری نیز امکان حضور و ارائه آثارشان را در این جشنواره‌ها داشته باشند.
او درباره چگونگی برگزاری این رویدادهای کوچک هنر محیطی توضیح داد: این رویدادها در گروه‌های ۵ یا ۶ نفره خواهد بود که تجمیع این رویدادهای کوچک در طول یک فصل،‌  یکی از جشنواره‌های هنر محیطی ما را تشکیل خواهند داد.

وی افزود: افراد و گروه‌های متقاضی با مراجعه به سایت این جشنواره می‌توانند با تکمیل فرم، تقاضای خود را برای شرکت در این رویدادها مطرح کنند و با گردهمایی حدود ۵ یا ۶ نفر و تعیین محل، یک رویداد کوچک هنری را برگزار می‌کنیم. 
نادعلیان با اشاره به رویدادهای کوچکی که تاکنون برگزار شده است توضیح داد: قبل از ماه مبارک رمضان تعدادی از هنرمندان شهرهای مختلف کشور با حضور یک میهمان خارجی به نام «کینگ هیونگ» از کشور کره جنوبی در پلور به ارائه آثارشان پرداختند و بعد از ماه رمضان نیز گروه‌ دیگری در این منطقه آثارشان را ارائه خواهند کرد. همچنین اردیبهشت ماه امسال نیز برنامه‌ای را در یاسوج برگزار کردیم و تابستان امسال نیز هنرمندانی چون گیزلا وارگا سینایی، توران زندیه و احمدی نسب در منطقه پلور آثارشان را در هنر محیطی ارائه کردند که همه این فعالیت‌ها در قالب یک جشنواره گزارش خواهد شد. همچنین در منطقه هرمز نیز نمایشگاهی از آثار ریکاردو زیپولی هنرمند ایتالیایی را داشتیم و یک هنرمند از کشور استرالیا میهمان ما بود.
نادعلیان از برپایی نمایشگاهی از آثارش در محل تولد خود خبر داد و گفت: به دعوت اداره کل ارشاد استان سمنان قرار است در مهرماه سال جاری نمایشگاه مرور آثارم را  به همراه ورک‌شاپ در مهدی‌شهر سمنان (سنگسر) برگزار کنم که هنوز جزئیات آن مشخص نشده است.
 


 

این هنرمند محیطی در بخش دیگری از سخنانش درباره هنر محیطی و رشد آن در میان هنرهای مختلف توضیح داد: هنر محیطی در ایران در مقایسه با نوپا بودن و برگزاری به شکل غیردولتی و خصوصی رشد خوبی داشته است و جامعه نیز شناخت عمومی از این هنر و هنرمندان آن پیدا کرده است اما در مقایسه با انتظاری که از اهمیت و ضرورت پرداختن به این هنر می‌رود و با توجه به این که در دهه‌های آینده با بحران آب، خاک،‌هوا و ... رو به رو خواهیم بود،‌هنوز نتوانسته جایگاه خود را در میان سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و هنری مسئولان پیدا کند.
نادعلیان استمرار برگزاری جشنواره‌های هنر محیطی را یکی از راه‌های شناخته شدن ضرورت و اهمیت‌های این هنر برشمرد و گفت: تنها یک وجه این هنر در میان برنامه‌های شهرداری شهرهای مختلف کشور شناخته شده است و آن برگزاری جشنواره‌ای با موضوع بازیافت است که البته تنها از منظر زیبایی‌شناسانه آن را دنبال کرده‌اند در حالی که در طول تمام سال‌هایی که من در این زمینه فعالیت کرده‌ام،‌تاکنون سازمان‌های مرتبط با این هنر از جمله سازمان محیط زیست از بودجه،‌انرژی و امکانات خود برای این موضوع استفاده نکرده‌اند.
 



وی افزود:‌ ارگان‌های بسیاری هستند که می‌توانند از قابلیت‌های این هنر استفاده کنند و در آینده با توجه به ضرورت‌هایش حتما استفاده خواهند کرد چون بسیاری از کشورهای مختلف دنیا از این تجربیات استفاده کرده‌اند.
او با اشاره به تجربیاتش از اولین جشنواره هنرهای محیطی که از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شد گفت: ما در دو ایستگاه مترو چهارراه ولیعصر و تجریش نمایشگاهی از عکس های منتخب هنرهای محیطی را به نمایش گذاشتیم که استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت و برای مسئولان فرهنگی مترو نیز رضایت‌بخش بود اما با این حال رویکرد فعالیت‌های هنری در مکان‌های عمومی از جمله مترو کمی دست به عصاست و بیشتر این گونه فعالیت‌ها رویکرد دانشجویی دارد و حرفه‌ای نیست در حالی که این اماکن و فضاهایی چون بدنه اتوبوس ، پارک‌ها و ... قابلیت بسیاری برای این گونه فعالیت‌های هنری دارند.
او ادامه داد: بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز بودجه برگزاری چنین جشنواره‌ها و رویدادهایی را دارند اما راه آن را بلد نیستند.

نادعلیان در پاسخ به این سؤال که شاید میرا بودن آثار هنر محیطی باعث عدم اقبال مسئولان فرهنگی کشور از آن است توضیح داد: آثار هنر محیطی میراست اما جذاب و کارا نیز هست. به طور مثال افرادی که هر روز از میدان فردوسی تهران عبور می‌کنند، علیرغم آن که مجسمه فردوسی را که اثر استاد صدیقی مجسمه‌ساز برجسته کشورمان است،‌می‌بینند اما هیچ کس با موبایل خود از آن عکس نمی‌گیرد چون به حضور مداوم آن عادت کرده‌اند ولی یک رویداد مقطعی و کوتاه مدت بیشتر در ذهن مردم ماندگار می‌شود و برای ثبت این لحظه میرا از آن عکاسی هم می‌کنند و به یکدیگر نشان می‌دهند،‌بنابراین تأثیرگذاری خود را دارد.
نادعلیان در خاتمه تأکید کرد: دنیای هنر امروز قائم به رسانه است و فضای دیجیتالی بیش از واقعی دیده می‌شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار