امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۳:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 29140
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۳۴
تعداد بازدید: 30
توکل دارائی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی سینا، یادداشتی به مناسبت دهمین سال تفسیر قرآن بر مزار بوعلی سینا نوشته و یک نسخه از آن را ...

توکل دارائی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی سینا، یادداشتی به مناسبت دهمین سال تفسیر قرآن بر مزار بوعلی سینا نوشته و یک نسخه از آن را در اخیتار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس قرار داده است:
 



 رمضان امسال دهمین سالی است که آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، امام جمعه عارف‌مسلک و عقل‌گرای همدان و نماینده ولی فقیه در استان، در کنار قبر شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا درس تفسیر قرآن و مباحث اعتقادی برگزار می‌کند.

شیخ فقیه و فلسفه‌دان همدانی که ارادتی قلبی و زایدالوصف به جناب ابن‌سینا دارد در جمع دوستداران حکمت و دانایی، درباره مباحث اعتقادی، تفسیر می‌گوید.

غیاث‌الدین طه محمدی نسبت به ابن‌سینای بزرگ، علاقه‌‌ای افزون‌تر از هر فیلسوف دیگر دارد. او تا جایی از شیخ‌الرئیس و نسبت او با عرفان دفاع می‌کند که گویی او را عارفی تمام قد و به تمامه می‌داند و استدلال می‌کند که کارنامه و کتب علمی به یادگار مانده از ابن‌سینا از جمله تفاسیر قرآنی سور معوذتین و تفسیر سور اخلاص، حمد و اعلی و یا نگاه عرفانی شیخ در اشارات و تنبیهات، گواه محکمی بر سلوک عرفانی این دانشمند پر آوازه ایرانی است.

طه محمدی بر پایه این دلایل، در بسیاری از صحبت‌های رسمی و کاری خود، همواره از شیخ در برابر تکفیر کنندگان، اتهام‌زدایی کرده و شعر معروف آن دانا را بارها تکرار کرده که می‌گوید: کفر چو منی گزاف و آسان نبود/ محکم‌تر از ایمان من ایمان نبود/ در دهر چو من یکی و آن هم کافر/ پس در همه دهر یک مسلمان نبود.

او آن‌چنان که خود می‌گوید، از زمانی که نماینده رهبری در استان همدان شده، به منظور احترام به مقام و شخصیت بوعلی‌سینا با طرح اصول اعتقاد اسلامی درباره مباحث توحیدی، نبوت عامه و خاصه، امامت، مرگ و برزخ و معاد در ماه رمضان بر مزار بوعلی کلاس تفسیری دایر کرده است.

آیت‌اللهی که با وجود مشغلات رسیدگی به مراجعات و مشکلات بزرگ و کوچک شهر و روستا و حضور سرزنده در محافل و همایش‌ها، هیچ‌گاه از مشی اعتدالی و تمایلات عرفانی خود عدول نکرده، معتقد است جامعه اسلامی ما ابن‌سینا را هنوز به درستی نشناخته است.

او که دو سال است ریاست بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا را به سبب همین علایق و ارادت پذیرفته، هم از حوزه و هم از دانشگاه برای کم‌کاری در زمینه معرفی و شناخت این گوهر علمی یگانه گلایه دارد؛ او بارها از بسط و نشر نظریات فلسفی و عرفانی ابن‌سینا به عنوان پشتوانه حرکت و نهضت علمی کشور یاد کرده است.

البته توجه و عنایت شیخ طه تنها به حوزه فلسفی و مشرب عرفانی شیخ‌الرئیس تعلق ندارد؛ بلکه او از مدافعان پر و پا قرص «احیای طب سینوی» است.

او بر این باور است که احیای طب ابن‌سینا و آنچه که طب سنتی ایرانی- اسلامی نامیده می‌شود، ضمن کاربردی بودن در حفظ سلامت و بهداشت جامعه، از اسراف و صرف ثروت‌های هنگفت در تهیه و تولید داروهای صنعتی و پرداخت پول‌های گزاف و ... جلوگیری می‌کند.

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، غربت شیخ‌الرئیس در هزاره گذشته و به ویژه در این عصر را نشانه‌ای از کم بودن ظرفیت تحمل در جامعه علمی دانسته و آرزو می‌کند با گسترش تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با علوم گسترده‌ای که در مصنفات ابن‌سینا موجود است، از این الگوی بی‌نظیر ایران‌زمین برای اعتلای علمی بهره کافی و لازم برده شود.

با این حال، طه محمدی بارها از اینکه کشورهای آسیایی و حتی اروپایی در زمینه ابن‌سینا پژوهی چه درباره فلسفه و علوم عقلی و چه طب سینوی؛ دارای مراکز علمی متعدد و قابل اعتنا هستند ولی در کشور و مأمن ابن‌سینا، هنوز قدر و اندازه او را نمی‌شناسند، صحبت کرده است.

او می‌گوید اگر قرار است بنیادی که به نام او دایر شده بتواند به شایستگی هر چه تمام‌تر، نقش و وظایف تعریف شده خود را ایفا نماید، بایستی مورد توجه مسئولان فرهنگی و علمی قرار گیرد و از بودجه و امکانات متناسب با مأموریت‌های علمی‌اش برخوردار شود.

اهدای جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی سینا هم‌ردیف با جوایز معتبر علمی جهانی و همایش‌های در خور نام و عظمت شیخ‌الرئیس از جمله برنامه‌هایی بوده که به علت بی‌توجهی مسئولان فرهنگی در گام‌های اول خود با ایستایی و توقف مواجه شده است.

با این حال، تدریس و تفسیر مسائل اعتقادی در کناره مقبره شیخ‌الرئیس، تنها می‌تواند نشانه‌ای از یک حرکت فرهنگی و الگو سازی برای جامعه‌ای باشد که رو به تعالی و تکاپوی علمی و اندیشگی دارد و به افق روشن فردا چشم دوخته است.

به نظر می‌رسد اگر این‌گونه فعالیت‌های مستمر و دنباله‌دار در شمارگان بالا و در جای جای میهن اسلامی تکثیر شود؛ آنگاه فضا و گفتمان علمی، از رونق شایسته و بایسته‌ای برخوردار خواهد شد. باشد که این پویش علمی همچنان ماندگار و استوار، سالیان درازی ادامه داشته باشد. همین.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار