امروز : شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 21
۲۰:۰۴
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 29231
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۳۴
تعداد بازدید: 145
به گزارش خبرنگار فارس، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست مراکز آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر صبح امروز طی یک ...

به گزارش خبرنگار فارس، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست مراکز آموزش عالی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر صبح امروز طی یک نشست درباره اقدامات مؤسسه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر که این مراکز آموزشی را مدیریت کرده و تحت پوشش خود دارد،‌توضیحاتی را ارائه کرد.

شاه‌آبادی با بیان این که حدود 6 ماه از تأسیس مؤسسه آموزشی علمی و کاربردی فرهنگ و هنر می‌گذرد گفت: در طول این 6 ماه اقداماتی صورت گرفته است که استانداردسازی مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر و افزایش تعداد رشته‌های آن به 163 رشته از آن جمله است.

وی با بیان اشاره به تفاوت‌های این مراکز آموزشی با دانشگاه‌های دیگر گفت: در دانشگاه‌های دولتی از حیث مباحث نظری به راه‌اندازی رشته‌های آموزشی اقدام می‌شود و در مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر از حیث اشتغال و مهارت به راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز پرداخته می‌شود چرا که دانشجویان مراکز علمی و کاربردی از میان شاغلان حرفه‌های مختلف هستند که نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی آکادمیک دارند. همچنین رشته‌های مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر بر اساس نیاز  جامعه و شغل‌هایی که در جامعه موجود است،‌ راه‌اندازی و تدریس می شود و در دیگر دانشگاه‌ها رشته‌هایی آموزش داده می‌شود که دانشجو باید بعد از پایان دوره آموزشی خود دنبال کار متناسب با رشته خود باشد.

وی افزود: رشته چاپ و نشر یکی از حرفه‌هایی است که شاغلان بسیاری در آن مشغول کارند و دانشگاه جامع علمی و کاربردی وظیفه دارد که این شاغلان را در آموزش آکادمیک ارتقاء دهد و نیاز صنعت چاپ ونشر را تأمین کند و به این ترتیب حرکت از سمت اشتغال و نیروی کار و مهارت به سوی آموزش آکادمیک باشد.

شاه‌آبادی در ادامه با اشاره به فعالیت 96 مرکز آموزش علمی و کاربردی فرهنگ وهنر با بیش از 100 هزار دانشجو گفت: اولین گام ما در این زمینه تلاش برای استانداردسازی این مراکز آموزشی بود که با حمایت بخش دولتی وغیر دولتی شکل گرفته است و به لحاظ فضای فیزیکی ساختمان‌های خوبی در اختیار وزارت ارشاد است که بخشی از آن در اختیار مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر قرار گرفت و در بخش دولتی کمتر با مشکل سخت‌افزاری و فضای آموزشی برخورد داشتیم و در بخش غیر دولتی هم به خصوص در شهرستان‌ها فضای مناسب برای توسعه آموزش عالی وجود دارد که با تأمین این فضاهای مناسب امیدواریم بستری برای ارتقاء کیفی و کمی مهیا شود.

او با اشاره به ۸ اقدام در جهت ارتقاء کمی و کیفی این مراکز آموزشی فرهنگ و هنر توضیح داد: تشکیل کمیسیون انتصابات یکی از این اقدامات بود که با حضور معاونان و مدیران مربوطه در وزارت ارشاد، در مسیر استانداردسازی به ما کمک می کنند و بر اساس آن مدیران مراکز دولتی و غیردولتی بر اساس ابلاغیه جامع مؤسسه، فرایند صدور حکم انتصاب را باید طی کنند و اکنون تعدادی از مدیران مشخص شده‌اند که احکام آن‌ها صادر می‌شود و به این ترتیب رؤسای این مراکز باید از کمیته انتصابات مؤسسه تأییدیه بگیرند در حالی که قبلا این طور نبود و این مدیران از سوی مدیر ارشاد استان انتخاب می‌شدند که عاملی در بی نظمی مراکز علمی و کاربردی بود.

او از کمیته گسترش به عنوان دومین اقدام در این راستا یاد کرد و گفت: این کمیته شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هاست که به درخواست‌های مراکز جدید دولتی وغیر دولتی می‌پردازد. بیش از ۸۰ درخواست عملیاتی از سوی نهادهای مختلف همچون خبرگزاری ‌ها، مؤسسات فرهنگی، هیئت‌های علمی و ...وجود دارد که به این درخواست‌ها طی دو فرایند بررسی امکانات سخت‌افزاری و مصاحبه برای صلاحیت علمی افراد در این کمیته پرداخته می‌شود و به این ترتیب این اطمینان به مراکز علمی و کاربردی جدید داده می‌شود که از استانداردهای لازم آموزشی برخوردارند.

او درباره کمیته تمدید و توسعه هم گفت: این کمیته در ابتدای هر ترم تحصیلی درخواست‌ها را برای ایجاد رشته‌های جدید در مقاطع مختلف تحصیلی بررسی می‌کند. بسیاری از مراکز درخواست تمدید دوره‌های آموزشی و اضافه شدن رشته‌های جدید  را دارند که این تقاضاها در این کمیته بررسی می‌شود.

شاه‌آبادی به کمیته برنامه‌ریزی درسی هم اشاره داشت و گفت: محتوای درسی منابع آموزشی، پیش نیاز‌ها، هم‌نیازها و به طور کلی منابع آموزشی رشته‌های مختلف در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی به ۱۲ دپارتمان رشته‌های مختلف هم اشاره کرد و گفت: مؤسسه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر در ۱۲ دپارتمان آموزشی فعالیت دارد که هدف ما در این زمینه رسیدن به یک دانشکده تخصصی و موضوعی در هر رشته است.

شاه‌آبادی ۱۲ دپارتمان فرهنگ و هنر را به شرح زیر اعلام کرد: دپارتمان‌های چاپ و نشر،‌میراث فرهنگی و صنایع دستی، زبان و ادبیات،‌خدمات فرهنگی و تبلیغاتی،‌خدمات قرآنی، گردشگری و هتلداری، هنرهای نمایشی، صنعت تصویر و سینما، مد و لباس، هنرهای تجسمی و موسیقی.

وی افزود: برای سال تحصیلی جدید و در مهرماه فرایند نظارت و ارزیابی صورت گرفته و استانداردسازی‌ها در حال انجام است.

شاه‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت راه‌اندازی مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر هم اشاره کرد و گفت: قبل از راه‌اندازی این مراکز از سوی وزارت ارشاد،‌ تصور بر این بود که وزارت ارشاد ارتباطی با مباحث آموزشی رشته‌های فرهنگ و هنر ندارد در حالی که قانون تصریح کرده که باید وزارت ارشاد وارد این موضوع شود چرا که شاغلان این رشته‌ها در حوزه فرهنگ و هنر اشتغال دارند و افزایش و توسعه رشته‌های فرهنگی و هنری باید از سوی وزارت ارشاد مورد بررسی قرار گیرد.

شاه‌آبادی گفت: تا قبل از راه‌اندازی این مراکز آموزشی فرهنگ و هنر،‌رشته‌های فرهنگی و هنری در دیگر مراکز غیر مرتبط تدریس می شد که ما جلوی این کار را گرفتیم و طبق مصوبه‌ای قانونی هیچ یک از رشته‌های فرهنگی و هنری نباید در مراکز علمی و کاربردی غیر از فرهنگ و هنر تدریس شود و همچنین در مراکز فرهنگ و هنر نیز هیچ رشته دیگری به جز رشته‌های مرتبط با فرهنگ و هنر تدریس نشود.

وی افزود: برخی مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر نیز از سوی دستگاه‌های مختلف دولتی به صورت موازی با مراکز فرهنگی و هنری ما مشغول فعالیت هستند که باید در این زمینه نیز اقداماتی را انجام دهیم.

شاه‌آبادی از تشکیل هیئت امنای مؤسسات علمی و کاربردی مراکز فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: ریاست هیئت امناء‌این مؤسسه با وزیر ارشاد است و رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی  و همچنین رئیس مؤسسه علمی و کاربردی فرهنگ وهنر نیز از اعضای آن هستند که به همراه دیگر اعضاء هیئت امناء، مصوباتی را داشته است از جمله در زمینه شهریه‌ها که باید شهریه این مراکز به حساب اصلی مؤسسه واریز شود و از سوی مؤسسه در اختیار مراکز قرار گیرد.

وی افزود:‌نظارت بر بودجه عملکردی در استان‌ها موجب تصویب این مصوبه شد و بر اساس آن همه دانشجویان از اول مهرماه جاری باید شهریه خود را به حساب معینی که هیئت امنا اجازه داده است، واریز کنند تا مؤسسه از طریق این سامانه از گردش مالی مراکز علمی و کاربردی تحت پوشش خود مطلع باشد.

او درباره مراکز غیر دولتی هم گفت: این مراکز ۱۵ درصد شهریه خود را بابت حق نظارت در اختیار مؤسسه قرار می‌دهند و مابقی توسط مراکز آموزشی دریافت می‌شود و گزارش آن برای مراکز ارسال می‌شود.

وی تأکید کرد: در مراکز دولتی ۳ درصد از درآمدها به این موضوع اختصاص دارد و در مراکز غیر دولتی هم ۳ درصد  برای هزینه‌های مؤسسه در نظر گرفته شود و به این ترتیب در گردش مالی مؤسسات نظارت لازم را خواهیم داشت.

سرپرست مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر در ادامه سخنان خود نیز به مؤسسات آموزشی برخی دستگاه‌های دولتی در این زمینه اشاره کرد وگفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان حج و زیارت و دانشکده خبر خبرگزاری ایرنا زیرمجموعه مؤسسه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر خواهند بود.

وی افزود: سازمان حج و زیارت ۱۵ مرکز آموزشی در سراسر کشور دارد که متقاضی افزایش رشته‌ها به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد است و دانشکده خبر نیز با ۵ شعبه در سراسر کشور متقاضی افزایش رشته‌ها و اضافه شدن مقطع کارشناسی ارشد است که طی تفاهم‌نامه‌هایی هماهنگی لازم را با مؤسسه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر داشتند و رشته‌های موردنظر آن‌ها برای مهرماه تصویب شده است اما مؤسسه گردشگری و مراکز گردشگری همچنان وضعیت نامشخصی دارند و به همین دلیل به آن‌ها دانشجو تعلق نمی‌گیرد و اگر این ناهماهنگی ادامه یابد، رشته‌های آموزشی آن‌ها منحل خواهد شد و دانشجویان آن به دیگر مراکز منتقل خواهند شد و برای آن که منحل نشود باید حتما تحت پوشش مؤسسه فرهنگ و هنر قرار بگیرند.

وی افزود: طی دو سال گذشته نیز در بخش گردشگری پذیرش دانشجو نداشتیم و این مراکز در حالت نیمه تعطیل به سر می برند.

او درباره دانشکده خبر هم گفت: فضای علمی دانشکده خبر مورد تأیید مؤسسه فرهنگ وهنر است اما فضای فیزیکی و محل آن مورد تأیید ما نیست بنابراین مسئولان این دانشکده اعلام کرده‌اند که فضایی حدود ۲۷۰۰ مترمربع در اختیار این دانشکده در منطقه راه‌آهن تهران قرار خواهند داد که در  حال تنظیم تفاهم‌نامه است و تا زمانی که ای تفاهم‌نامه به سرانجام نرسد برای تقاضای این دانشکده مبنی بر  افزایش رشته‌ها به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد باید تجدید نظر کنیم و فضای کنونی آن هم متناسب با افزایش رشته‌ها و مقاطع آن نیست.

او در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت راه‌اندازی برخی رشته‌ها هم اشاره کرد و گفت: رشته ارزیابی آثار و تولیدات هنری از جمله نیازمندی‌های ماست چرا که یکی از مشکلات ما در عدم تصویب بودجه یک دهم درصدی بودجه خرید آثار هنری مربوط به نداشتن کارشناس هنری و ارزیاب آثار هنری بود.

او در ادامه از راه‌اندازی جشنواره و بازارچه آثار و تولیدات مراکز آموزشی را برگزار خواهیم کرد که در جهت توسعه و رونق مراکز آموزشی فرهنگ و هنر ما خواهد بود.

شاه‌آبادی از تصویب آیین‌نامه جذب هیئت علمی برای مؤسسه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: جذب هیئت علمی یکی از نیازهای ما برای استانداردسازی است و باید به سمتی برویم که هم دانشجویان وهم استادان به صورت تمام وقت در این مراکز آموزشی حضور داشته باشند.

وی همچنین از تصویب آیین‌نامه مالی و مالیاتی مؤسسه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر و همچنین آیین‌نامه اداری و استخدامی اعضای غیر هیئت علمی و کارکنان آن خبر داد و گفت: به این ترتیب بخش‌های اجرایی این مؤسسه دارای وجاهت قانونی و جایگاه رسمی است که اگر فعالیت‌های موسسه به همین شکل تداوم یابد شاهد تحولاتی در کیفیت آثار هنری کشور خواهیم بود.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار