امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۹:۴۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 29889
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۰
تعداد بازدید: 88
علی‌اصغر پورعزت استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با بیان اینکه در روند تلاش و ...

علی‌اصغر پورعزت استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با بیان اینکه در روند تلاش و فعالیت‌های ائمه اطهار (ع) تفاوتی وجود ندارد و ما قایل هستیم که ائمه «کلهم نور واحد» هستند و هر یک اگر در زمان دیگری قرار می‌گرفت همان روش را در نظر می‌گرفت، عنوان کرد: به طور مثال اگر امام علی (ع) در زمان امام حسن (ع) بودند حتماً به سمت رهبری ایشان متمایل می‌شدند یا اگر امام حسن (ع) در دوران امام حسین (ع) بودند، حتما به جنگ می‌رفتند و این اعتقاد نکته مهمی برای فهم فعالیت‌های ائمه اطهار (ع) است.

پورعزت با تأکید بر اینکه فهم مرتبه عدالت‌ورزی ائمه (ع) برای بشر عامی دشوار است، یادآور شد: عدالت امام علی (ع) و سایر چهارده معصوم را نباید با معیارهای ساده ذهنی خودمان بسنجیم چرا که آنها یکسره در تلاشند تا اسم عدل خداوند را متجلی کنند.

وی اظهار داشت: گاهی به ویژه از سوی منتقدان به حکومت علی (ع) سؤال می‌شود که این عدل چه فایده داشت که به زودی از بین رفت، شاید بهتر بود که یک مقدار ظلم می‌شد و سپس حکومت عدل بر جای می‌ماند، درصورتی که اینها درک نمی‌کنند که فروپاشی حکومت زمانی رخ می‌دهد که این حکومت از عدل فاصله بگیرد ولو مدت محدودی، فلذا این حکومت زمانی پایدار می‌ماند که صرف عدالت در آن رخ‌نمایی کند.

پورعزت با اشاره به اینکه هرگاه هر حکومتی بدین بهانه که اکنون شرایط اضطراری است و بهمین جهت یک مدت عدالت را کنار بگذارد، این حکومت فروپاشیده می‌شود، افزود: به همین دلیل است که از ابتدا حضرت امیر (ع) اصرار داشتند که از روز نخست نباید کمتر بی عدالتی در جامعه رخ دهد و این اصرار به دلیل فهم والایشان از هستی بود درصورتی که ما فهممان براساس واقعیت‌های دنیا است و این واقعیت‌ها نیز متغیر هستند، بنابراین براساس واقعیت‌ها نباید تنوع رفتاری داشت چرا که این تنوع رفتاری چهره خشن و زشتی از حکومت نمایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: امیرالمومنین (ع) با فهم عمیق از این نکته تأکید داشتند که گرفتن بال ملخی از دهان مورچه‌ای جایز نیست و بنابراین هیچ ظلمی نباید در حکومت بر هیچ جانداری پذیرفتنی باشد. فهم این معنا به ما می‌گوید که 5 سال حکومت علی (ع) با عدل، پیروزی بزرگی برای نوع بشر است و اگر به جای این پنج سال، 50 سال حکومت ایشان بود و حتی کمتر از یک ماه آن بر ظلم استوار بود، باز هم این حکومت بی‌فایده می‌نمود.

پورعزت با اشاره به اینکه مطلق‌گرایی امیرالمومنین (ع) در رعایت عدالت و تبیین آرمان‌ها افتخار بزرگ شیعه است، افزود: هرچند که این عدالت را ما انسان‌های عادی به طور نسبی می‌توانیم فهم کرده و اجرا کنیم اما بازهم همین مقدار را اگر عملیاتی کنیم، شایسته است.

نویسنده کتاب «مختصات حکومت حق مدار؛ در پرتو نهج‌البلاغه امام علی(ع)» در پاسخ به این سؤال که آیا این عدالت تنها می‌تواند از سوی بندگان شایسته او یعنی انبیا رعایت شود، گفت: خیر گفته می‌شود که رسول خدا (ص) و ائمه معصومین الگوهای ما هستند و بنابراین وظیفه اصلی‌مان تا حد امکان شبیه شدن به آنها است.

وی اظهار داشت: در نهایت اگر نتوانستیم به سیره ائمه (ع) نزدیک شویم تلاش کنیم تا شبیه یاران ایشان چون مالک اشتر یا سلمان فارسی شویم اما دراین راستا حق نداریم که معاویه شویم و این گزاره غلطی است که بعضی خودشان را بدان مجهز کرده‌اند که چون نمی‌توانند علی‌وار زندگی کنند پس مثل معاویه رفتار کنند!

نویسنده کتاب «عدالت زبانی نقطه عطف روایت عدالت اجتماعی در نهج‌البلاغه» یکی از جملات زیبای نهج‌البلاغه را که به نقل از امام علی (ع) است، گفت: براساس برداشت از این جمله هرگز پاکیزه نیست امتی که در آن زیردست نتواند حق خویش را بدون لکنت زبان از فرادست بازستاند یا فقط امتی پاکیزه است که بی‌لکنت حق خویش را از فرادست بازستاند. بنابراین اگر در جامعه کسی برای احقاق حقش ترسید، این حکومت دیگر پاکیزه نیست.

وی با اشاره به اینکه این جملات نهج‌البلاغه آرمان حکومت‌های شیعه باشد، افزود: ایجاد چنین شرایطی اوج نبوغ یک سیستم سیاسی است، این مسیر باید پیموده شود بنابراین تلاش باید این باشد که به این الگو نزدیک شویم و راه را گم نکنیم.

پورعزت با بیان اینکه تحقق سیره ائمه اطهار (ع) نیازمند عزم جزم و تلاش فراوان است، افزود: در این حاشیه باید مراقب باشیم که از جاده اصلی منحرف نشویم و به راهی نرویم که هیچ تناسبی با اهل بیت (ع) ندارد و این به تعبیر بزرگان از طریق ورع و پاک‌دامنی میسر می‌شود، هر مصیبی که در این مسیر به نام مسلمانان یا شیعیان صورت می‌گیرد، ظلم بزرگی به جامعه اسلامی است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه برخلاف نظر خیلی افراد شیعه بودن آسان نیست، اظهار داشت: این مسیر بسیار پر چالش و پرخطر است و این مخاطره یعنی دستیابی به اهداف بزرگ و این اهداف جز با دشمنی ابرقدر‌ت‌ها محقق نمی‌شود هیچ یک از اهل بیت (ع) ما با مرگ طبیعی از دنیا نرفتند و این نشان می‌دهد که جامعه تحمل منش شیعه واقعی را ندارد و اگر کسی بخواهد واقعاً عنوان پیرو اهل بیت (ع) را بگیرد نباید مسیر را گم کند و تلاش کند تا به جوهره اصلی تفکرات ائمه دست یابد.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار