امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۶:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 30357
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۲
تعداد بازدید: 29
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، علی مظاهری نژاد، معاون آموزشی گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: افراد در ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، علی مظاهری نژاد، معاون آموزشی گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: افراد در ماه مبارک رمضان با محدودیت در فعالیتهای فیزیکی مواجه هستند، ولی هیچ گاه توصیه نمی شود که در هنگام روزه داری ورزش نکنند.

وی افزود: روزه داری باعث حفظ طراوت ذهنی، شادابی و سلامت جسمی می شود و ورزش نیز نه تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، فرد روزه دار را در مقابل خستگی ها و دشواری های روزه به خصوص در هوای گرم مقاومتر می سازد.

معاون آموزشی گروه پزشکی ورزشی دانشگاه در خصوص ارتباط تحرک فیزیکی در روزه داری و پیشگیری از ضعف عمومی و کسالت بدن گفت: ورزش باعث سوختن چربیهای بدن می شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می دهد.  همچنین تعادلی بین سوختن کربوهیدرات ها و چربیها صورت می گیرد. در زمان روزه داری به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می سوزاند.

مظاهری نژاد با اشاره به این باور غلط که بعد از سحر و قبل از افطار می توان ورزش کرد، گفت: بهترین زمان ورزش حدود یک ساعت بعد از افطار است. با فعالیت فیزیکی و ورزش قند خون کاهش می یابد و فرد روزه دار که به علت گرسنگی قند خون پایین دارد، اگر قبل از افطار فعالیت کند افت قندی بیشتری پیدا کند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: افراد روزه دار پس از افطار از خوردن غذاهای چرب و شیرین پرهیز کنند و مایعات زیادی بنوشند. حتماً قبل از ورزش 2 لیوان آب میل کنند و در هنگام ورزش نیز آب مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود. توصیه می شود افراد ورزشکار و عادی از افطار تا سحر مایعات، میوه و سبزی مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود.

مظاهری نژاد بیان کرد: در ماه مبارک رمضان افراد، سطح ورزش را از نظر شدت و مدت کاهش دهند . اگر فردی قبلاً با شدت زیادی ورزش می کرده و آمادگی خوبی دارد در این ایام سطح ورزش را به شدت متوسط تقلیل دهد تا از خستگی بیش از حد بدن جلوگیری شود.

وی یادآور شد: افراد در زمان عادی می توانند حداقل 340 تا 370 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند. ولی در ماه مبارک رمضان بعلت محدودیتهای که در زمان، شدت فعالیت، سطح آمادگی بدن و ضعف ناشی از گرسنگی ایجاد می شود، افراد باید حداقلها را رعایت کنند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد: در ماه رمضان افراد باید برای سلامت قلبی عروقی و حفظ سلامت بدن 150 دقیقه در هفته فعالیت متوسط انجام دهند.

مظاهری نژاد با بیان این مطلب که نوع ورزش افراد به شدت فعالیت و سطح آمادگی بدنی آنها بستگی دارد، گفت: انجام ورزشهای هوازی مانند پیاده روی و شنا کردن بهترین نوع ورزش در این ماه مبارک است. همچنین افراد روزه دار می توانند حدود 2بار در هفته ورزشهای قدرتی را انجام دهند تا قدرت عضلات بدن آنهاحفظ شود.

وی خاطر نشان کرد: ورزشکاران در روزهای عادی ممکن است روزی 1 تا 2 بار به مدت  2 ساعت فعالیت هوازی انجام داده و هفته ای 3 بار هم تمرینات قدرتی انجام دهند ولی ماه مبارک رمضان توصیه می شود فعالیتهای هوازی را به یک نوبت ( پس از افطار )کاهش دهند و تمرینات قدرتی را نیز حداقل 2 بار در هفته انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد: ورزشکاران تمرینات را بعد از افطار انجام دهند چرا که فعالیتهای ورزشی قبل از افطار، آنها را دچار تنش و خستگی می کند و به فدراسیون ها نیز توصیه می شود در صورت امکان ، انجام مسابقات ورزشی را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کنند.

وی در خصوص استفاده از مکمل های غذایی در ماه مبارک گفت: اگر سطح فعالیت  بدنی کاهش پیدا کند، بمراتب از مکمل ها هم باید کمتر استفاده شود.  البته بسته به شدت تمرین و میزان فعالیت مصرف مکملها نیز باید تغییر کند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار