امروز : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 11
۱۶:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 30699
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۳۲
تعداد بازدید: 63
«سید ابوطالب مظفری» شاعر و پژوهشگر افغان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، از نقاط مشترک شعر مقاومت ...

«سید ابوطالب مظفری» شاعر و پژوهشگر افغان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، از نقاط مشترک شعر مقاومت افغانستان و فلسطین و تأثیر جریان شعر مقاومت افغانستان از شعر شاعران فلسطینی یاد کرد.

این شاعر افغان به شباهت‌ها و نقاط مشترکی که به طور عموم در میان شاعران 2 کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: به دلیل شباهت‌هایی که در طی چند دهه گذشته میان سرنوشت فلسطینیان و سرنوشت مهاجران افغان وجود دارد، یک سری شباهت‌هایی هم میان ادبیات این 2 ملت دیده می‌شود.

مظفری زمینه این شباهت‌ها را در 2 حوزه صورت و معنی دانست و گفت: هر 2 ملت، هم مقاومتی سخت در برابر اشغالگران را تجربه کرده و هم مهاجرت گسترده و دیرپا، در کشورهای گوناگون را و این دو زمینه‌ مشترک باعث شده که نوعی حماسه و نوستالژی وطن از دست‌رفته در شعر شاعران هر 2 کشور، پر رنگ باشد.

وی خاطر نشان کرد: در شعر «محمود درویش» و «معین بسیسو» و دیگر شاعران فلسطینی از وطنی که در چمدان است سخن گفته می‌شود و از مرزها و سیم‌خاردار و همین تجربه در شعر شاعران ما نیز وجود دارد. 

مظفری گفت: شعر مقاومت افغانستان مانند شعر مقاومت فلسطین در آغاز بیشتر با حماسه‌ و احساس سر و کار داشت ولی به تدریج اندیشمندانه‌تر شد.

این شاعر و نویسنده افغان در ادامه تصریح کرد: در شعر شاعران نسل دوم مهاجرت عنصر عشق نیز در اضافه شد که این نیز به شعر مقاومت فلسطین خصوصاً شاعرانی مانند «نزار قبادیانی» شباهت دارد.

وی افزود: شاعران جوان ما عشق را با حماسه گره زدند و این همان اتفاقی بود که در شعر فلسطین هم اتفاق افتاده بود.

مظفری تأکید کرد در شعر شاعرانی چون «سیدرضا محمدی»، «الیاس علوی»، «سید ضیاء قاسمی»، «امان الله میرزایی» و دیگران از آوارگی، جنگ و عشق باهم سخن گفته می‌شود.

این شاعر افغان در ادامه به شباهت‌های ساختاری و تأثیر‌پذیری مستقیم شاعران افغانستان از شعر شاعران فلسطین اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر این تأثیر پذیری عمیق‌تر شده، من به عنوان مثال حتی مشباهت‌های ساختاری را میان بعضی از شاعران افغانستان و شاعران فلسطینی دیده‌ام که نشان از تأثیر پذیری مستقیم دارد.

وی افزود: به عنوان مثال سید ضیا قاسمی منظومه بلندی دارد و این منظومه تحت تأثیر منظومه‌ای از نزار قبادیانی است که با نام «فال فنجان» معروف است:
زن نشست
و چشم‌هایش
سرشار از ترس
نگاهش به فنجان واژگونه‌ام
افتاد گفت : پسرم نترس
عشق از آن تو و
سرنوشت توست
پسرم
در این منظومه فالگیر به که همان ملت فلسطین است از طالعش سخن می‌گوید و مشابه این شعر سید ضیاء قاسمی هم شعری دارد با نام تکوین که ساختارش همین گونه است، یعنی محفل رمالی یا جن‌گیری است و در آن از سرنوشت شاعر سخن گفته می‌شود:
آقایان
ما همیشه آواره‌ایم
گاهی در جهان گاهی در وطن
و گاهی در خود

این 2 منظومه هم شباهت‌های ساختاری دارد و هم شباهت‌های مضمونی که حکایت سرگردانی شاعران است.

مظفری در پایان این گفت‌وگو اضافه کرد: اما باید بگویم که در مجموع با وجود جوان بودن و تحت‌تأثیر بودن  شعر افغانستان از شعر فلسطین، شاعران ما در کار خود اصیل‌اند و این یک تأثیر پذیری طبیعی است نه تقلید صرف؛ چون هرکدام از این شاعران تجربیات مخصوص خودشان را دارند اما زمینه‌های مشترک و تجربیات همگون آنها را به نوعی به هم مشابه کرده است.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار