امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۰۶:۴۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 30854
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۲۳:۳۳
تعداد بازدید: 39
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همایش بین‌المللی حاکمیت معرفتی قرآن در هویت‌سازی تمدنی با حضور سید ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همایش بین‌المللی حاکمیت معرفتی قرآن در هویت‌سازی تمدنی با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امشب 10 مردادماه در سالن محراب بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام اعرافی در این همایش ضمن قدردانی از مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: تمامی پیام‌های آسمانی و ادیان الهی دارای کتاب و تمدن نیستند بلکه تنها برخی از آنها دین و هویت تمدنی دارند.

وی با بیان اینکه اسلام کامل‌ترین دین الهی است، ادامه داد: اسلام با تکیه بر پیام ملکوتی قرآن از ظرفیت تمدن قرآنی برخوردار است و این پیام الهی را به نمایش گذاشته است. حجت‌الاسلام اعرافی با اشاره به اینکه در قرآن و تعالیم اسلامی ویژگی‌هایی وجود دارد که آن را به گفتمان تمدنی و جهان‌شمول تبدیل کرده است افزود: اسلام از گفتمان جامع و تمدنی برخوردار است که باید آن را در قرآن و متون احادیث شرح و در سیره پیامبر(ص) جست‌وجو کرد.

وی با بیان اینکه آیات قرآن و تعالیم دینی ما از شمول برخوردار است. یعنی پیام قرآن و اسلام فراساحت است، تصریح کرد: نخستین نکته‌ای که در گفتمان تمدنی قرآنی شاهد هستیم ویژگی فراساحتی اندیشه قرآنی و تعالیم معارف آن در مجموعه‌ای از آیات است.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، دومین ویژگی گفتمان تمدنی را نظام‌وارگی دانست و خاطرنشان کرد: اندیشه وحی و قرآنی به اعماق وجود فردی و اجتماعی انسان نفوذ می‌کند و با هماهنگی جهت فطرت و کشش‌های وجودی انسان به اندیشه تمدنی پاسخ می‌دهد چرا که لازمه اندیشه تمدنی این است که با کشش درونی سازگار باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کتاب سایر ادیان سختی‌هایی دارد که در قرآن این سختی‌ها دیده نمی‌شود اظهار داشت:‌ قرآن با انعطاف و سادگی زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تأثیر قرار داد و سبک زندگی همراه با اجتهاد پویا و فعال از ویژگی‌های دیگر این گفتمان قرآنی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه متون قرآن و سایر تعالیم حدیثی اسلام هرگز اسیر زمان، مکان، نژاد، زبان و فرهنگ خاصی نشده است ادامه داد: اگر پیامی در این محدودیت‌ها محصور شود نمی‌تواند گفتمان تمدنی داشته باشد اما گفتمان قرآنی جامعیت دارد و بر فراز این حصارها حرکت می‌کند.

حجت‌الاسلام اعرافی با اشاره به اینکه در گفتمان تمدنی مصالح فرد و  جامعه به هم گره خورده است، خاطرنشان کرد: انسان موجودی است که باید در عین توجه به زندگی فردی به زندگی اجتماعی نیز اهمیت دهد چرا که مصلحت و سعادت فردی وابسته به سعادت اجتماعی است.

وی پیوند زندگی عالی و عبادی و همچنین ارتباط دنیا و آخرت را از دیگر ویژگی‌های گفتمان تمدنی و قرآنی عنوان کرد و گفت: نگاه قرآن به تمامی انسان‌ها و به ویژه مسلمانان نگاهی جامع و کامل است و حق‌الله و حق‌الناس در این گفتمان تمدنی به هم پیوند خورده‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، با بیان اینکه در گفتمان اسلام و تمدن اسلامی مرزهای تاریخ بشری به هم مرتبط هستند تشریح کرد: گفتمان اسلام گفتمانی فرا تمدنی است و قرآن برای تمامی عصرها و زمان‌ها برنامه دارد.

وی با اشاره به اینکه هویت اسلام توحیدی است، گفت: هویت توحیدی در تمامی اندیشه و گفتمان تمدنی وجود دارد و امروز بشریت نیازمند این گفتمان ناب است.

حجت‌الاسلام اعرافی در خصوص اهمیت روز قدس اظهار داشت: قدس گفتمان نابی است که از قرآن نشأت گرفته و از نمادهای گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی است که امام خمینی(ره) آن را بنیان نهاد و مقام معظم رهبری اهمیت این روز ارجمند را تداوم بخشید.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه مهمترین پیام نمایشگاه قرآن تحقق ویژگی‌های گفتمان تمدنی است اظهار امیدواری کرد که این موج قرآنی و گفتمان تمدنی هر سال عمیق‌تر و به همه عالم منتقل شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار