امروز : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 26
۱۰:۵۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 31270
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۳۴
تعداد بازدید: 146
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست عوامل سریال «مادرانه» عصر چهارشنبه، نهم مرداد ماه با حضور جواد ...

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست عوامل سریال «مادرانه» عصر چهارشنبه، نهم مرداد ماه با حضور جواد افشار کارگردان، سعید نعمت‌الله نویسنده، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده، خشایار موحدیان تدوین‌گر و عباس غزالی، شقایق فراهانی و هستی مهدوی‌فر از بازیگران این سریال در دفتر مؤسسه وصف صبا برگزار شد.

در این نشست پرسش‌های خبرنگاران از عوامل سریال پاسخ داده شد. از جمله سؤالاتی که بیشتر مورد بحث درباره شخصیت‌های داستان، محتوای اثر، نگاه حاکم بر سریال و ... بود، تهیه‌کننده سریال «مادرانه» را مجموعه تربیتی دانست که به همین دلیل با کمترین ممیزی‌ها مواجه شده است.


 

* نعمت‌الله: غلو عنصر اصلی هنرهای نمایشی را تشکیل می‌دهد/من از غلو، تمام استفاده‌ها را می‌کنم

در ابتدای این نشست، نعمت‌الله در پاسخ به این انتقاد که «مادرانه» نسبت به کارهای قبلی او یک گام به عقب است، گفت: لزوماً نباید کارهای بعدی یک فرد از کارهای قبلی او بهتر باشد؛ هر کاری لحن و حال خودش را دارد با نقاط قوت و ضعف، و مادرانه من همین طور است.

وی تصریح کرد: بنده هیچ وقت سریال معمایی ننوشتم، بخش مورد علاقه من نیست که بخواهم مخفی کاری کنم همچنین علاقه‌ای ندارم که مدام تماشاگر را سورپرایز کنم بلکه می‌خواهم آدم ها کنار هم باشند و حرف‌هایی در این میان زده شود بنابراین چیزی برای مخفی کاری ندارم که بخواهم آن را در انتها لو بدهم.

نویسنده سریال «مادرانه» در خصوص اینکه شخصیت‌های سریال اعم از مثبت و منفی، اغراق شده‌اند، اظهار داشت: ما اکنون درباره نمایش سخن می‌گوییم و یکی از لازمه‌های نمایش، غلو است. از هملت بگیرید تا سینما و تلویزیون، غلو عنصر اصلی هنرهای نمایشی را تشکیل می‌دهد. در نمایش است که دو نفر از آدمها که از هم متنفرند خیلی راحت عاشق هم شوند و در واقع نمایش مانند یک کارتون می‌ماند و از این رو من از غلو، تمام استفاده‌ها را می‌کنم.

وی با بیان اینکه آدم‌های سریال‌هایش اصولاً خاکستری‌اند، عنوان کرد: معمولاً آدمهای داستان من شخصیت‌های خیلی مثبت و یا خیلی منفی نیستند، همان طور که در «تا ثریا» به کارگردانی سیروس مقدم زنی چادری را دیدیم که به چه حال و روزی افتاد. اگر غلوی در شخصیت‌های منفی داستان اتفاق افتاده است صحیح است مثلاً کاراکتر اردلان غلو ندارد اما در شخصیت «نایب» غلو زیادی صورت گرفته است؛ اردلان وسط جامعه قرار دارد و امثال اردلان در جامعه ما بسیارند. 
 



* «مادرانه» لحظات سکوت بسیاری دارد

افشار کارگردان سریال «مادرانه» نیز گفت: قصه، ترکیبی از عقل، شخصیت و موقعیت است که تمامی این موارد در قصه جای گرفته، به نمایش در می‌آید و ارائه می‌شود. گاهی اوقات یک فیلمنامه، شخصیت‌محور و یا گفتار محور است اما بنده احساس می‌کنم ترکیب این عناصر دراماتیک در این کار، سنجیده و درست است از این رو زمانی که شخصیت‌ها باید حرف بزنند حرف می‌زنند زمانی هم که باید رفتاری را بروز دهند به اندازه نشان می‌دهند ما لحظات بدون حرف زیادی داریم که گاهی اوقات به خودمان سخت می‌گرفتیم و می‌گفتیم چقدر سکوت!

 وی افزود: تمام این امور حساب شده و مهندسی شده است و نویسنده برای آن برنامه داشته‌ است و بنده نیز طبق نقشه راهی که از فیلمنامه بر می‌آمد سعی کرده‌ام فضاسازی لازم را در کار حفظ کنم؛ بنابراین اگر لازم بود با حرف به آدمها نزدیک می شدیم و با موقعیت و ایجاد فضاسازی حرکت کرده‌ایم بنابراین نقدی در این زمینه نمی‌بینم که مثلاً چرا کمتر حرف زده شده چون ما به اقتضای داستان پیش رفته‌ایم.

شفیعی نیز در همین راستا ادامه داد: این طور نیست که بگوییم فیلمنامه «مادرانه» قصه ندارد اما پرداخت خوبی دارد بلکه المان‌های نمایشی، اجزاء تشکیل دهنده یک فیلم و سریال هستند، ما باید قصه، پرداخت مناسب، دیالوگ خوب داشته باشیم و به دنبال مفهوم خوب هم باشیم ممکن است در یک سریال انرژی روی قصه گویی باشد و گاهی هم شاهد پرداخت‌های مناسب یا شخصیت‌های جذاب باشیم. از این رو ما نیاز نداریم بدانیم نامه‌ها از جانب چه کسی در منزل اردلان می‌افتد چرا که نمی‌خواهیم بیننده به فرستنده نامه مشغول شود بلکه محتوای نامه است که اهمیت بیشتری دارد.
 



* سلیقه، اتفاق اصلی در هنرهای نمایشی ما را رقم می‌زند

نعمت‌الله در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه حال و هوای کارهای او عموماً به حال و هوای تهران قدیم برمی‌گردد، اظهار داشت: بنده اصلاً تهران قدیم را نمی‌شناسم. تهران قدیم تکلیفش معلوم است. تهران قدیم یعنی لاله‌زار و من نیز پیش از این قصه‌هایم حال و هوای تهران قدیم نبوده است.

وی یادآور شد: قصه مثل یک رمان نیست که به عنوان مثال وقتی آن را می‌خوانید بگویید قصه‌ خوبی داشته است یا نه، مانند رمان «کوری» ساراماگو یا «صد سال تنهایی» مارکز به دلیل اینکه کتاب است و قرار نیست متریال دیگری به آن اضافه شود و یا فرد دیگری درباره آن حرف بزند اما زمانی که فیلمنامه نوشته می‌شود باید عناصر دیگری آن را کامل کند بنابراین موضوع مستقلی نیست و به عناصری مانند بازیگر، موسیقی، صدا، تصویر نیاز دارد.

نویسنده سریال «مادرانه» اظهار داشت: همچنین اگر بخواهیم فیلمنامه را با تاریخچه‌ شعرگویی مقایسه کنیم نمی‌توانیم بگوییم فلان فیلمنامه اشتباه است یا خیر، چرا که تاریخچه شعر، به قرن بر می‌گردد و قضاوت در این زمینه آسان‌تر است اما تاریخ فیلمنامه‌های ما کم سن و سال بودن در نتیجه اینجاست که سلیقه، اتفاق اصلی در هنرهای نمایشی ما را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: عمر این صنعت آنقدر زیاد نیست که بگوییم فلان فیلمنامه یا سریال اشتباه است یا خیر. در آثار نمایشی تلویزیونی و سینمایی سلیقه اتفاق اصلی است. هر کسی سلیقه خاص خودش را دارد و بر همان اساس حرف می‌زند.

در بخش دیگری از این نشست افشار در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه عموماً رقابت در میان شبکه تلویزیونی بسیار است و چطور در این مارتن را پذیرفته است، خاطرنشان کرد: البته ما قصد رقابت نداشتیم‌، اما دوست داشتیم کار نمایشی‌ای بسازیم که مخاطب آن را پسندیده و با آن ارتباط برقرار کند. تمام چیزهایی که لازم بود را منتقل کردیم از این رو ساعت پخش آن فرقی نمی‌کند و این مجموعه متکی به زمان پخش نیست که اگر در هر زمان دیگری هم پخش می‌شد مخاطب خاص خودش را پیدا می‌کرد.
 



* اگر در ساخت یک اثر، ذره‌ای کم فروشی کنیم نباید توقع داشت بیننده پای کار بماند

شفیعی نیز در این خصوص گفت: یکی از دلایلی که ممکن است یک اثر، بهتر دیده شود تایم پخش آن نیست چرا که اگر ما کار خوبی داشته باشیم و آن را در آخرین باکس برای بیننده نشان دهیم آن سریال، پربیننده‌ترین کار خواهد بود در مقایسه با اثر ضعیفی که در ساعت‌های اولیه پخش می‌شود. بنابراین گذشته از ژانر یک اثر و زمان پخش آن، کیفیت کار مهم است که مخاطب به دنبال آن می گردد و  اگر ما ذره‌ای در ساخت یک اثر، کم فروشی کنیم نباید توقع داشته باشیم بیننده پای کار بماند.

* مادرانه به جای محکوم کردن یک معتاد به آسیب‌شناسی آن پرداخته است

شقایق فراهانی بازیگر نقش مریم نیز در ادامه این نشست درباره اینکه آیا برای مرتبه نخست است که در یک فیلم با مادرش همبازی شده است، عنوان کرد: من سال 59 در صحنه تئاتر با مادرم همبازی بودم و اولین تجربه تصویری من با مادرم در عرصه سینما به فیلم «مهره» محمدعلی سجادی در سال 75 برمی‌گردد که در سکانسی همراه با پدر و مادرم بازی کردم.

وی در خصوص شباهت زندگی کاراکتر مریم به زندگی خودش گفت: نمی‌خواهم وارد زندگی شخصی‌ام شوم، به هر حال تمام ما در خانواده‌هایمان شاهد اعتیاد جوانان هستیم، بچه‌های طلاق داریم و یا در میان اقوام و فامیل چنین مسائلی را تجربه کرده‌ایم. همیشه در سریال‌هایمان یک آدم معتاد را وسط می‌گذاریم و مدام او را محکوم می‌کنیم، اما یکی از مهمترین مسائلی که در «مادرانه» به آن پرداخته شد این بود که به جای محکوم کردن یک معتاد، به زیبایی نشان داده شد چه اتفاقی می‌افتد که فرزندان به سوی بزه‌کاری، اعتیاد، خلاف و ستیزه‌جویی می‌روند. مخصوصاً به لحاظ طبقاتی این مسئله را بسیار دیدم. . ما همیشه روی یک فرد معتاد زوم می‌کنیم.

فراهانی تصریح کرد: ما در این سریال از جمله پدرهایی را می‌بینیم که پدر بودن را فقط در خرج کردن می‌بینند، این در حالی است که زندگی فقط پول دادن و پول خرج کردن نیست و آنها رابطه پدر و فرزندی را تجربه نمی‌کنند.



 

* با «مادرانه» احساس می کنم خداوند حرف دلم را شنید

عباس غزالی، بازیگر نقش فرزاد در سریال «مادرانه» به بیان تفاوت‌های کاراکترش در این سریال و سریال «وضعیت سفید» پرداخت و گفت: در ارتباط با سریال «مادرانه» احساس می‌کنم از صبوری که کردم نتیجه‌ خوبی گرفتم و خوشحالم از اینکه کاراکترم هیچ شباهتی به کاراکتر بهروز در «وضعیت سفید» ندارد.

وی که با دو سال وقفه پس از «وضعیت سفید» در سریال دیگری بازی کرده است، درباره  حضورش در مادرانه اینگونه توضیح داد: «مادرانه» اتفاق خوبی بود. من مدیون بسیاری از دوستانم هستم. در این مدت تلاش کردم با وسواس کار کنم، انرژی فراوانی دارم، خیلی دوست دارم کار کنم اما این روند باید سنجیده اتفاق بیفتد. بنابراین ناچار به گزیده کاری بودم و دو سال پیشنهاداتم را رد کردم.

غزالی ادامه داد: پنج سال پیش اتفاق خوبی در زندگی هنری من افتاد و در سریال «رستگاران» با سیروس مقدم و سعید نعمت‌الله همکاری کردم. با این سریال زندگی هنری من تغییر کرد و خدا حرف دلم را شنید. «مادرانه» هم اتفاق شیرینی است چون احساس می‌کنم نتیجه خوبی از صبوری ام گرفته ام. با افشار نیز پیش از این در فیلم تلویزیونی «همان نور معروف» کار کرده بودم و امیدوارم جواب اعتمادشان را داده باشم.

در بخش دیگری از این نشست، موحدیان تدوینگر سریال درباره عدم پخش ترانه احسان خواجه امیری در نخستین قسمت سریال گفت: این قطعی صدا در سریال از سوی شبکه بود و  شبکه سه نیز بابت این اشتباه عذرخواهی کرد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اصولاً کاری که همزمان ساخته و پخش می‌شود و دقیقه‌ نودی است ممکن است چنین مشکلاتی برایش رخ دهد اما به عقیده‌ بنده این کار، کار تمیز و شسته و رُفته و بدون کمترین نقص فنی نسبت به سریال‌های دیگر پیش رفت.

* کارهایم همواره کمترین ممیزی را داشته‌اند

نعمت الله درباره ربطِ وفاداری به الگوهای از پیش تعیین شده‎ای همچون انتخاب اسم اردلان و ظاهر خاص برای یک شخصیت منفی و انتخاب اسم محمدجواد و ظاهر خاص دیگر برای یک شخصیت مثبت و عنصر ممیزی، اظهار داشت: اگر قرار بود اسم شخصیت اصلی ما که یک‌رانت خوار است عباس باشد که همه کفن ‌پوش به خیابان می‌آمدند؛ این یک ممیزی قدیمی است.

وی ادامه داد: البته نباید درباره ممیزی غر بزنم چون کارهای من همواره کمترین ممیزی را داشته‌اند. روی هم شاید در حد 7-8 دقیقه و چند دیالوگ از کارهایم حذف شده باشد که همواره آنها را در صفحه شخصی‌ام در فضای مجازی منتشر می‌کنم، برخی ممیزی‌ها هستند که طی 34 سال عادی شده‌اند و من در کارهایم آنها را با دیالوگ یادآوری کرده‌ام.

* نگاه ما در «مادرانه» نگاهی تربیتی است

شفیعی نیز در این زمینه به ممیزی‌های شناخته شده اشاره کرد و عنوان داشت: ما سکانسی داریم که اگر در هر سریال دیگری بود مشمول ممیزی و سانسورهای اجتماعی می‌شد اما اتفاقا این سکانس باید در این سریال قرار می‌گرفت چون نقطه زوم ما مسئله دیگر و نگاه ما تربیتی است.

تهیه کننده سریال مادرانه خاطرنشان کرد: تلویزیون موظف است اثری تولید کند که از بچه پنج ساله تا پیرمرد 70 ساله بتوانند آن را ببینند. اما در این سریال سکاتسی را می بینید که در آن بچه از جیبش مواد بیرون می آورد. ما این را نشان می دهیم و بعد صحنه دیگری نشان می دهیم که تأثیرش را می بینیم و بیننده قانع می شود.

* شخصیت «اردلان» مادرانه من بود

نعمت الله یادآور شد: واقعا ممیزی کاری به این کار نداشته و نباید غر بزنیم. اگر قرار بود ممیزی صورت بگیرد باید اردلان به عنوان یک ضدقهرمان درسته از کار حذف می شد. او تمام خصوصیات یک مادر را ایفا می کند. مطمئنم که اگر اسم سریال را «پدرانه» انتخاب می کردیم با آن مخالفت می کردند.

وی با اشاره به قصه‌ «مادرانه» و ضد قهرمان بودن اردلان، با بازی مهدی سلطانی گفت: با وجود اینکه اردلان یک ضد قهرمان است اما مادرش را دوست دارد، بچه‌اش را دوست دارد؛ مادرانه من در این کار، اردلان است چون تمام خصوصیات مادرانه بودن را دارد هر چند مادری که اشتباهاتی نیز دارد.

* «مادرانه» در محتوا و دیالوگ هایش به مخاطب احترام می گذارد

فراهانی اظهار داشت: «مادرانه» در محتوا و دیالوگ هایش به مخاطب احترام می گذارد، این سریال به شعور ملت ایران احترام گذاشته است؛ متاسفانه سریال ها در چند سال اخیر گوش شنونده را به ساده اندیشی عادت داده اند اما در این سریال سواد و فرهنگ مردم در نظر گرفته شده و سعی کردیم آنها را ارتقاء دهیم.
 



* کار نمایشی که عنوان مناسبتی پیدا می کند به آموزه های دینی نیاز دارد

افشار ادامه داد: کدام سریال بوده که متن نمایشی اش به اندازه ما پر مغز و سرشار از محتوای آموزنده بوده است؟ ما در این سریال برای مشکلات زن و شوهر و پدر و فرزند راهکار ارائه می کنیم. در این اثر نمایشی احترام به مادر و پدر را فراوان می بینید. کدام آثار را دیده‌اید که به این اندازه احترام به پدر و مادر را نشان دهد. در این راستا یک زن 40 ساله‌ای که عاقل و بالغ است، در سطح خودش به شأن و تصمیم و نظر پدر و مادرش احترام می‌گذارد یا اگر دختری سرکش می‌شود آنقدر خوب ریشه‌یابی و دلیل روان‌شناسانه‌ای دارد که شما را با قصه همراه می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی کار نمایشی عنوان مناسبتی پیدا می کند، نیازمند آموزه های دینی است، محتوای غنی و پرمغزی که مخاطب لحظه به لحظه از آن دریافت مثبت داشته باشد که مشاهده می شود در لحظه لحظه این سریال مضامین پند آموزانه ارائه می شود. اما من برای مخاطبی که با این وجود، سر و ته شدن تلفن همراه یک کاراکتر برایش اهمیت دارد، متأسفم.

وی افزود: هر چند این اتفاق اشتباهی است که ممکن است سهوا رخ دهد و حتی فرد در آن با گرفتن سر و ته گوشی و صبحت‌ کردن با آن همراه شود. بنابراین نباید چنین چیزهایی را بزرگ نشان داده و به آن اهمیت دهیم اما بر عکس، جنبه‌های اخلاقی و تربیتی کار را نادیده بگیریم، به قول سعید نعمت‌الله نمی‌دانم این منتقدان یا نیستند و یا دارند فوتبال می‌بینند.

* نخستین هدف «مادرانه» سرگرمی است

سپس نعمت الله در این زمینه گفت: البته سریال منشی صحنه دارد، کارگردان دارد، من به عنوان نویسنده سر صحنه بودم. ما هم به نوبه خود مقصریم، دم هرکسی این را دیده و نوشته گرم. آدم دقیقی بوده است.

وی با بیان اینکه «مادرانه» در اندازه من و افشار بود و من بهتر از هر کسی به نقاط ضعف و قوت خودم واقف هستم، اظهار داشت: نخستین هدف «مادرانه» سرگرمی است و اگر توانسته حرفی بزند که احساسات کسی را برانگیزد یا حس دختری را نسبت به پدرش تغییر دهد این اشانتیون کار بوده است. مثل اینکه می نویسند: باشگاه فرهنگی و ورزشی! باشگاه ورزشی است و شاید گوشه اش یک کار فرهنگی هم بتوان  انجام داد.
 
* تمام ویژگی‌های رها را به جز اعتیاد در دوران دبیرستان تجربه کرده ام

هستی مهدوی بازیگر نقش «رها» نیز عنوان کرد: اغلب دختران در سن «رها» سرکش هستند. من نیز ویژگی‌های این چنینی را در دوران دبیرستان داشتم البته فقط اعتیاد نداشتم، چون اکثر دختران در این سن همین‌طورند برای همین این مسئله را خیلی خوب درک کردم در این زمینه نیز دوستی داشتم که به دلیل اینکه از همسرش جدا شده بود برای ایفای بهتر نقشم کمک زیادی به من کرد. همچنین از فردی نیز در مرکز کمپ ترک اعتیاد برای بهتر ایفای کردن نقشم کمک گرفتم.

وی گفت: من از بین نقش هایم دو تا را از همه بیشتر دوست داشتم که رها یکی از این دو است.

به گزارش فارس، تصویر‌برداری مجموعه تلویزیونی «مادرانه» تا روزهای پایانی رمضان ادامه خواهد داشت و عوامل سریال ماه رمضان شبکه سه در حال حاضر در لوکیشن‌های بیرونی، ساخت این مجموعه را ادامه می‌دهند.

مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، شقایق فراهانی، مهرداد ضیایی، عباس غزالی، هستی مهدوی‌فر از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار