امروز : سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 24
۱۰:۲۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 31471
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۳۱
تعداد بازدید: 54
حجت‌الاسلام والمسلیمن سید ابراهیم حسینی عضو هئیت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل ...

حجت‌الاسلام والمسلیمن سید ابراهیم حسینی عضو هئیت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به جایگاه تنفیذ در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در اندیشه اسلامی، حق حاکمیت برای خدا و یا برای کسانی که از خدا اجازه حاکمیت داشته باشند، است؛ خداوند این حق را به پیامبر مکرم اسلام و سپس ائمه اطهار داده است که حاکمیت داشته باشند.

وی افزود: طبق نظر ائمه اطهار، در زمان غیبت، این حق (حق حاکمیت) به ولی‌فقیه واگذار می‌شود و این ولی‌فقیه است که به عنوان نایب عام امام معصوم حق دارد که به نیابت از ائمه، حاکمیت داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: لذا در عصر غیب هیچ امر و نهی به لحاظ شرعی قابل قبول نیست مگر آنکه مستند به اجازه و امضای ولی‌فقیه باشد.

این استاد دانشگاه افزود: حتی آقای منتظری که نظرات مخالفی داشتند نیز در کتاب خود آورده است که تمام‌ دستگاه‌های حکومتی به منزله بازو‌های اجرایی ولی‌فقیه حق حاکمیت دارند بنابراین این موضوع که دستگاه‌های اجرایی تنها با اذن ولی‌فقیه حق حاکمیت دارند، محل اختلاف فقها نیست.

حسینی با بیان اینکه فردی که آرای اکثریت مردم را کسب می‌کند فی‌نفسه برای حاکمیت مشروعیت ندارد، تصریح کرد: به لحاظ شرعی، حتی اگر فرد منتخب تمام آرای مردم را کسب کند تا زمانی که مشروعیت را از ولی‌فقیه به وسیله تنفیذ کسب نکند، حق حاکمیت نخواهد داشت؛ بنابراین رئیس‌جمهور توسط ولی‌فقیه تنفیذ می‌شود تا برای قرار گرفتن در راس دستگاه اجرایی، از سوی ولی فقیه مشروعیت و حق حاکمیت داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه مجلس و قوه قضائیه نیز مشروعیت خود را از ولی‌فقیه می‌گیرند، تصریح کرد: در شورای نگهبان نه تنها فقها بلکه حقو‌قدانان و تمام سیستم این شورا بعد از اذن ولی‌فقیه می‌توانند حق و مشروعیت داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه بعد از تنفیذ و اذن ولی‌فقیه، تبعیت از فردی که از ولی‌فقیه اذن و مشروعیت گرفته لازم شرعی است، گفت: نه تنها رئیس‌جمهور بلکه تبعیت از پلیس که در چهار راه اعمال قانون می‌کند منوط به امضای ولی‌فقیه است؛ چون قانون به امضای ولی‌فقیه می‌رسد پس تبعیت از قانون واجب شرعی می‌شود؛ آیت‌الله مکارم شیرازی وقتی تبیعت از قانون را واجب می‌داند این حکم بر اساس قاعده مشروعیت ولی‌فقیه است.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا تمام امر و نهی‌های افرادی که از ولی‌فقیه اذن و مشروعیت می‌گیرند، لازم الاتباع است، تاکید کرد: بله. اما این امر و نهی‌ها منوط است به قرار گرفتن در چارچوب شرع و قانون؛ اگر خارج از این چارچوب باشد مردم حق نصیحت و اعتراض در چارچوبی که نظام در جامعه رعایت شود را دارند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)در پاسخ به این سؤال که چرا تنفیذ در قانون اساسی ذکر نشده است، تصریح کرد: وقتی می‌خواستند بحث تنفیذ را به جای امضا در قانون اساسی قید کنند، آقای هاشمی اجازه نمی‌دهند و می‌گویند واژه امضا کفایت می‌کند؛ بعدها خود آقای هاشمی اعلام می‌کنند که منظور از امضاء همان تنفیذ است که مستندات این اظهارات آقای هاشمی هم موجود است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار