امروز : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 17
۲۲:۳۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 31902
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۳۴
تعداد بازدید: 227
مهدی حسینی هنرمند نقاش و پژوهشگر که دبیری نمایشگاه هنر سقاخانه را در موزه هنرهای معاصر تهران بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس ...

مهدی حسینی هنرمند نقاش و پژوهشگر که دبیری نمایشگاه هنر سقاخانه را در موزه هنرهای معاصر تهران بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره چگونگی گردآوری این آثار گفت: موزه هنرهای معاصر تهران تعداد قابل توجهی از آثار هنرمندان جنبش سقاخانه را در اختیار دارد که البته برای این نمایشگاه به آن اکتفا نکردیم و از گنجینه فرهنگستان هنر و موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نیز تعدادی از آثار این هنرمندان را انتخاب کرده‌ایم و تعدادی از آثار این هنرمندان نیز در اختیار مجموعه‌داران خصوصی است که با استفاده از این آثار فکر می‌کنم نمایشگاه بسیار مفصلی خواهد شد.
 
حسینی درباره چگونگی چیدمان این آثار در موزه هم توضیح داد: تصمیم گرفتیم که بر اساس تاریخ تولد هر هنرمند آثار را روی دیوارهای موزه هنرهای معاصر تهران چیدمان کنیم که دیگر بحث و گلایه‌ای پیش نیاید.

او درباره تعداد آثار هر هنرمند که روی دیوار خواهد رفت گفت: از برخی از این هنرمندان تعداد آثار بیشتری در اختیار داریم مثل حسین زنده رودی و فرامرز پیلارام و از برخی دیگر نیز همچون ژازه طباطبایی آثار کمتری داریم ولی سعی داریم تا از آثار همه هنرمندانی که در این زمینه فعال بوده‌اند، آثاری را به نمایش بگذاریم.

این هنرمند پژوهشگر درباره تأثیرگذاری هنرمندان جنبش سقاخانه بر هنر معاصر ایران با وجود انتقادهایی که از دهه ۴۰ تاکنون به آن‌ها وارد شده است توضیح داد: به هر حال در دهه چهل این هنرمندان جنبش شناخته شده و مهمی را توانستند در سطح ملی و بین المللی به وجود آورند به گونه‌ای که آثارشان به موزه‌های خارجی از جمله موزه هنر مدرن نیویورک و مجموعه‌های خصوصی راه یافته است و مورد توجه مجموعه‌داران داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

وی افزود: هنرمندان جنبش سقاخانه تأثیرگذاری خود را بر هنر کشورمان داشته‌اند و بر جنبش‌های بعد از خود از جمله کالیگرافی و خط نقاشی تأثیرگذار بوده‌اند.

این هنرمند نقاش درباره پرهیز از شائبه تقلبی بودن آثار این هنرمندان که بسیاری از آن ها در قید حیات نیستند در این نمایشگاه توضیح داد: موضوع کپی کردن آثار هنری منحصر به ایران نیست و در تمام دنیا این بحث رایج است اما آثاری که در نمایشگاه هنر سقاخانه به نمایش درخواهد آمد اغلب مربوط به گنجینه‌های موزه‌هاست که این آثار در دوران پیش از انقلاب خریداری شده است و آن زمان شکل تجاری و بازاری نداشته است که این نگرانی به وجود بیاید و درباره آثار مجموعه‌داران نیز از حضور کارشناسان این حوزه بهره خواهیم گرفت.

مهدی حسینی درباره سابقه برگزاری نمایشگاه هنر سقاخانه با این ابعاد و اندازه هم گفت: پیش از انقلاب اسلامی و زمانی که موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت،  بخشی از گالری‌های موزه را به نمایش آثار سقاخانه اختصاص دادند و از هر هنرمند یک یا دو اثر روی دیوار بردند اما در این نمایشگاه برای اولین بار همه گالری‌های موزه به آثار هنرمندان جنبش سقاخانه اختصاص می‌یابد.

به گزارش فارس، نمایشگاه هنر سقاخانه ۲۹ آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش خواهد یافت.

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان این جنبش هنری از جمله حسین زنده‌رودی، منصور قندریز، فرامرز پیلارام،‌ مسعود عربشاهی، پرویز تناولی، صادق تبریزی، ژازه طباطبایی، ناصر اویسی، جعفر روحبخش،‌ پرویز کلانتری و ...به نمایش درخواهد آمد.
 
مکتب سقاخانه جریانی هنری بود که در دههٔ ۱۳۴۰ شمسی در ایران شکل گرفت. در بحبوحه‌ٔ مدرانیزاسیون و درگیری‌های سنت گرایان و مدرنیته در حالی که مکتب رایج در عرصه بین‌المللی، هنر مردمی یا پاپ آرت در حال عبور و انقضای دوره خود بود، عده‌ای از هنرمندان نوآور ایرانی، مکتب جدیدی را بنیان نهادند که بر تحولات نقاشی امروز ایران و حتی نوآوری‌های عرصه خوشنویسی تأثیرگذار بود. این مکتب یا جنبش هنری بعدها به‌ نام مکتب سقاخانه شهرت یافت و نخستین بار کریم امامی در توصیف آثار حسین زنده رودی نام «سقاخانه» را به کار برد.

این هنرمندان در جست‌و‌جوی تعریف دوباره‌ای از زیبایی‌های ملی و سنتی برآمدند و یا به بیانی دیگر این هنرمندان با عشق به زوایای فرهنگ ملی و نگاهی گسترده به فرهنگ جهانی به فکر افتادند که مکتبی ملی- بین‌المللی تأسیس نمایند و حتی شاید بدون تمهیدی اولیه و به صورتی طبیعی به سوی تأسیس مکتب فوق کشانده شدند. رویکرد اینان به اشیاء و عناصر بصری محیط اطراف زندگی مردم که در سقاخانه و زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی وجود داشت، باعث شد که از این اشیاء در فضای معاصر تعریف مجددی به‌ عمل آید و در سامان‌دهی تازه و بدیعی، به‌ مکتبی جدید تبدیل شود.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار