امروز : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 21
۰۸:۱۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 31957
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: 120
گروه کتاب و ادبیات_ رقیه عزیزی شیرکوهی، نخستین «پاتوق کتاب مترو» 26 آذر سال 88 از سوی معاونت فرهنگی هنری شهر تهران به همت مؤسسه نشر در ایستگاه ...

گروه کتاب و ادبیات_ رقیه عزیزی شیرکوهی، نخستین «پاتوق کتاب مترو» 26 آذر سال 88 از سوی معاونت فرهنگی هنری شهر تهران به همت مؤسسه نشر در ایستگاه هفت‌تیر و به تدریج در ایستگاه‌های شهید بهشتی، دروازه شمیران، علم و صنعت، سبلان، حقانی، شهید مفتح، نواب، صادقیه، شریف و آزادی راه‌اندازی شد.

بعد از گذشت چندین ماه پاتوق‌های کتاب مترو به پایگاهی برای فروش محصولات فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به شمار می‌رفت که طی چندین ماه گذشته برخی از این پاتوق‌ها جمع‌آوری و مردم در ایستگاه‌های مختلف مترو با قفسه‌های خالی این غرفه‌ها مواجه شدند.

چندی پیش امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نشر شهر در گفت‌گو با این خبرگزاری خبر از راه‌اندازی مجدد پاتو‌ق‌های کتاب مترو را داد که به همین منظور برای روشن شدن برخی از شبهات با وی به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل آن را می‌خوانید:

* استقبال خوب مخاطبان از آثار عرضه شده در پاتوق کتاب مترو

آقای شهرام‌نیا درباره دلایل شکل‌گیری و راه‌اندازی پاتوق‌های کتاب مترو توضیح دهید؟

پس از اجرایی شدن «کتاب مترو» که در آن موضوعات و معضلات شهری  و شهرنشینی با زبان طنز مطرح گردید‎‏‍؛ استندهایی در برخی ایستگاه‌ها جهت عرضه این مجموعه تعبیه شد و در ادامه استقبال مردم از ایده کتاب مترو و نیز مطالعه در فرصت‌های محدود بین ایستگاهی، مؤسسه نشر شهر حدوداً از دو سال قبل به سمت راه اندازی پاتوق‌های کتاب مترو رهنمون ساخت.

آیا برای اینکه متوجه شوید این طرح در بالا بردن سطح کتابخوانی تا چه اندازه مؤثر بوده، ارزیابی صورت گرفته است؟

شمارگان کتاب‌های منتشر شده و تجدید چاپ کل عناوین کتاب مترو و استقبال از کتاب‌های عرضه شده، همگی دلالت بر استقبال مردم و نهایتاً ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارد چراکه اکثر کتاب‌های ارائه شده در مترو از تیراژ بیش از 10 هزار نسخه برخوردار بوده که اکثر آنها هم از سوی مخاطبان خریداری شده‌ است. 
 



کتاب‌هایی که در این مترو عرضه می‌شوند آیا می‌تواند نیاز همه سلیقه‌ها را برطرف کند؟

با توجه به اینکه مسافران حاضر در ایستگاه‌ها از همه گروه های سنی اعم از بزرگسالان، کودکان و نوجوان و کهنسالان هستند و از طرفی امکان خرید و تهیه کتاب متوسط فردی به عنوان اهدا به سایر اعضای خانواده از جمله کودک یا همسر خانواده، وجود دارد، در حال حاضر سعی می‌شود کتاب‌هایی متناسب با همه گروه‌های سنی در فروشگاه‌ها عرضه شود.

آیا برای عرضه کتاب در مترو با مشکلاتی مواجه بوده‌اند؟

قطعاً کار اجرایی مشکلات خاص خود را دارد و مشکلاتی نظیر آسیب دیدن سازه‌ها در ساعات پایانی شب و عدم وجود مکان محصور و در خور شأن از جمله مشکلات اجرایی این طرح است که به تدریج با همکاری مدیران شرکت مترو بر طرف شده و می‌شوند.

* افزایش قیمت آثار مؤسسه نشر شهر به دلیل گرانی کاغذ در سال جاری 

با توجه به گرانی کاغذ، قیمت کتاب‌های این مؤسسه نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت؟

طبیعتاً با توجه به چند برابر شدن قیمت کاغذ و افزایش هزینه‌های چاپ و صحافی قیمت کتاب‌های مؤسسه نشر شهر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما با توجه به این موضوع این انتشارات همیشه تلاش دارد تا آثار خود را با قیمتی مناسب‌تر از سایر ناشران در اختیار مردم قرار دهد.
 



آیا سامانه‌ای برای دریافت نظرات و انتقادات مخاطبان در نظر گرفته شده است؟

در سایت مؤسسه نشر شهر به آدرس www. Shahrpress.ir  امکان ایجاد ارتباط و ارسال نقدها و پیشنهادها پیش بینی شده است که علاقه‌مندان برای ارائه نظرات و پیشنهادات می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

* تقاضای مردم از پاتوق‌های کتاب مترو، بازسازی فضای عرضه کتاب و تمرکز بر کتاب‌های فاخر است

بخشی از پیشنهادات و انتقاداتی که از این طرح دریافت شده است را بیان می‌کنید؟

بازسازی فضای عرضه کتاب و تمرکز بر کتاب‌های فاخر و جدیدالانتشار و تداوم انتشار کتاب‌های مترو از جمله پیشنهاداتی است که از سوی مخاطبان مطرح شده است تا نظرات در دور جدید فعالیت نسبت به اجرایی کردن آن اقدام شود.

* توجه به فرهنگ کتابخوانی در مترو علی‌رغم وجود برنامه‌های خوب تجاری و بازرگانی در این مکان

به نظرتان از سالی که این طرح اجرا شده، توانسته اهداف در نظر گرفته را تأمین کند یعنی موفق بوده یا نه؟

موفقیت در این خصوص امری نسبی است. در هر صورت هدف اصلی دسترسی آسان شهروندان به کتاب و یاد‌آوری امکان استفاده از کوچکترین فرصت‌ها جهت مطالعه شهروندان است و مسئولان محترم مترو هم علی رغم اینکه امکان اختصاص این فضا برای اهداف تجاری و بازرگانی را داشته‌اند، مساعدت جدی کرده و از این طرح حمایت کرده‌اند.
 



* طرح پاتوق کتاب مترو در گذشته در کشوهای مختلف اجرایی شده است

آیا این طرح یک طرح بومی است یا قبلاً در کشورهای دیگر هم اجرا شده است؟

این طرح عملاً در سایر کشورها اجرا شده است و در برخی کشورها در ایستگاه‌های مترو امکان امانت یا خرید کتاب توسط مسافران پیش‌بینی شده است، به عنوان مثال در مترو ترکیه این امکان به شکل گسترده وجود دارد.

انتخاب مردم چطور بوده است؟

در مجموع خوب بوده است به هر حال با عرضه و تلاش‌های بهتر هم امیدواریم استقبال بیشتری از آثار مؤسسه نشر شهر صورت پذیرد.

* فروشگاه‌های کتاب مترو خودگردان بوده و از بودجه اندک بیت‌المال بهره‌مند می‌شود

چه میزان بودجه برای این کار در نظر گرفته شده است؟

هر سال به تناسب نیاز‏، بودجه لازم پیش‌بینی می شود یعنی سعی شده است تا فروشگاه‌ها به شکل خود گردان اداره شود تا هزینه‌ای به بودجه بیت‌المال تحمیل نشود.

آیا سند و یا برنامه‌ای مدون برای پاتوق کتاب مترو لحاظ شده است؟

طبعاً اداره، چارچوب کار و ساختار حاکم بر پاتوق کتاب مترو مبتنی برنامه مدون قبلی و جلسات مستمر و نظارت پیگیر اداره می‌شود.

در این راستا باید گفت که خوشبختانه تفاهم‌نامه‌ای را با مترو برای شکل‌گیری مجدد پاتوق‌های کتاب مترو منعقد کردیم چراکه مدتی پاتوق‌های کتاب مترو بلاتکلیف بود به همین منظور مجدداً در حال راه‌اندازی است یعنی حدود 20 فروشگاه عرضه کتاب و محصولات فرهنگی با شکل و طرح‌ جدید در همین ماه در غرفه‌های مترو مجدداً راه‌اندازی خواهند شد که امیدواریم خیلی پررونق‌تر و محکم‌تر از قبل باشد.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار