امروز : جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 24
۱۲:۱۲
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 32293
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۳۴
تعداد بازدید: 99
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس رشید وطن دوست خواننده ارکستر ملی، مدرس موسیقی و همچنین یکی از خوانندگان ...

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس رشید وطن دوست خواننده ارکستر ملی، مدرس موسیقی و همچنین یکی از خوانندگان سرودهای جنگ است. وی درباره ارزشهای موسیقی جنگ و هم‌چنین مشکلات ارکسترها با ما با ما گفت‌‌وگو کرد.

شما از فعالان موسیقی در دوران جنگ بودید. مایلم از سابقه فعالیت موسیقایی خود در دوران جنگ سخن بگویید.

نمی‌توان اهمیت موسیقی را در دوران جنگ انکار کرد. در دوران دفاع مقدس وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از من خواست تا در جبهه حضور پیدا کنم و برای رزمندگان سرود بخوانم. در واقع این تقاضا به سبب تقویت روحیه سربازان دفاع مقدس اتفاق افتاد. من به همراه ارکستر سمفونیک که رهبری آن را «نادر مرتضی‌پور» بر عهده داشت راهی میدان جنگ شدم. در طول دفاع مقدس در سه سفر متوالی در جبهه حاضر شدم و به همراه اعضای ارکستر سمفونیک سمفونی‌هایی را در جبهه اجرا کردم. در مناطق جنگی از جمله فاو ارکستر برپا شد و بارها و بارها برای سربازان سرود خواندم.

این ارکسترها در کدام مکان‌ها برگزار می‌شد؟ به نظر می رسد برپایی کنسرت در یک فضای غیر قابل پیش‌بینی که قابلیت استانداردی نیز برای Reflex صوتی در آن وجود ندارد کار آسانی نباشد.

البته دشواری شرایط جنگ به یقین برای یک گروه ارکستر همواره از نظر اجرایی مشکلاتی را در پی داشت. بزرگترین مشکلات ارکسترها عدم امکان حدس زدن شرایط بود. گاه ارکستر در پادگان‌ها برپا می شدژغ در یک اتاق از پادگان نزدیک به یک هزار سرباز گرد هم می‌آمدند و سرودهایی چون «جنگ جنگ تا پیروزی»، «کارگر»، «پیروزی»، «معلم» برایشان اجرا می‌شد.

ارکستر شما در کدام مناطق برپا شد؟

جبهه‌های مختلف از جمله فاو، حاج عمران، عشنویه، و مناطقی از ؟ مناطقی بود که در سفرهای خود به جبهه‌های جنگ در آنها فعالیت موسیقایی داشتیم. در آن زمان وزیر فرهنگ وقت از من برای حضور در جبهه تقدیر کرد.

مایلم درباره ارزش‌های موسیقی جنگ از شما بشنوم. اثری که موسیقی جنگ بر سربازان داشت؟

وقتی به پادگان‌ها سر می‌زدیم، علاقه و مسرت را در سربازان اسلام به وضوح می‌دیدم. بعد از اجرا عمدتا با آن‌ها صحبت می‌کردم. شاید بخشی از جذابیت این موضوع برای سربازان، دیدن اجرای یک گروه موسیقی از نزدیک بود. آن‌ها بسیار به من ابراز لطف می‌کردند و از این که مرا از نزدیک دیده‌اند، احساس خرسندی می‌کردند و بارها این موضوع پیش آمد که از جذابیت دیدن یک خواننده از نزدیک صحبت می‌کردند. از سوی ستاد جنگ ارشاد به جبهه اعزام شدیم.

از موسیقی و اهمیتی که در آن روزها در میان مردم و رزمندگان داشت سخن بگویید.

به هر حال سرود و موسیقی آن روزها جایگاه ویژه‌ای داشت به هر حال در جغرافیای زمانی جنگ این گونه موسیقایی بسیار حایز ارزش بود اما همه چیز به آن روزها ختم نمی‌شود به باور من باید به موسیقی امروز پرداخت. در حال حاضر موسیقی فاخر در کشور ما بسیار کمرنگ شده است.

از موسیقی فاخر و کمرنگ شدنش در جامعه امروز سخن گفتید. این گونه موسیقایی چرا رو به نزول گذاشته‌است؟

این شرایط زاده یک علت خاص نیست. علل و سبب های متعددی برای این مشکل وجود دارد. به باور من مسئولان موسیقی بهایی به موسیقی نمی‌دهند و از این رو این هنر در کشور ما رو به ضعف نهاده است. من سابقه خوانندگی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سمفوینک ایران را دارم. دو ارکستری که هر دو به تعطیلی کشیده شده‌اند. این مضوع را بدین سبب مورد تاکید قرار نمی‌دهم که خود خواننده ارکستر بودم. با انحلال این دو ارکستر دیگر چیزی نداریم! این در حالی است که در کشورهایی چون آلمان ایتالیا و اتریش که مهد موسیقی کلاسیک هستند؛ و باله‌ها و اپراها و ارکسترها مختلفی در آنها وجود دارد که هر شهر ارکستر سمفونی مخصوص به خود را دارد و به این ترتیب در این کشور‌های متعددی وجود دارد اما در ایران تنها دو ارکستر وجود داشت که هر دو آنها تعطیل شده‌اند. در کشورهایی از جمله آلمان حتی شهرداری نیز ارکسترها را حمایت می‌کند؛ این ارگان دولتی برای شهروندان ارکستر سمفونیک برپا می‌کند اما در ایران چنین موضوعی هرگز اتفاق نمی افتد. اما مشکل به این جا هم ختم نمی‌شود. من یک آموزشگاه موسیقی دارم در این آموزشگاه یک گروه دارم این گروه همه دانش آموختگان دانشگاه تهران هستند وقتی برای گروه اجازه اجرای موسیقی خواستند به حراست ارجاع داده شدند تا با مجوز حراست به اجرای موسیقی در تالار فردوسی دانشگاه تهران به اجرا بپردازدند. اما پس از مراجعه به حراست تنها با این پاسخ روبرو شده‌اند که «مگر می‌دانید موسیقی حرام است! به جای اجرای کنسرت سراغ درس و مشقتان بروید.»

در جشنواره موسیقی فجر نیز بی توجهی به موسیقی سال گذشته اتفاق افتاد. هر سال 50 گروه موسیقی برنامه اجرا می‌کردند من نیز با گروه موسیقی سهند در جشنواره حضور پیدا می‌کنم و قطعاتی را اجرا می‌کنم اما در سال گذشته گروه‌های موسیقی از 50 کشور به 25 کشور تقلیل یافت و دستمزد‌ها نیز به نیمه کاهش یافته بود.
و کلام آخر؟

شنیدم که پس از خبر نامطلوب توقف فعالیت‌های ارکستر ملی و ارکستر تهران خبر حذف رشته‌های موسیقی غربی از دانشگاه بسیار ناراحت کننده بود. می‌خواهم این سؤال را از مسئولان بپرسید که چرا این رشته‌ها باید حذف شوند؟ چرا روند موسیقی کم‌کم دچار رکود می‌شود؟ چرا دانشکده‌های موسیقی غربی را حذف و ارکسترهای ایران منحل می‌شوند؟

با تعطیلی دانشگاه ارکستر‌ها منحل خواهند شد چرا که من به عنوان کسی که یک آموزشگاه موسیقی دارد تا امروز ندیدم که کسی به سراغ سازهای بادی بیاید و کلاسی برای آموزش آن‌ها سراغ بگیرد. سازهایی چون فلوت کلارنیت و ابوا که من عاشق آن‌ها هستم تنها در دانشگاه متقاضی دارند در صورت تعطیلی دانشگاه‌ها دیگر جایی برای تربیت نوازندگان سازهای باید نیست مسئول این ماجرا چه پاسخی دارد؟
 
انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار