امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۰۲:۳۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 32478
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۳۴
تعداد بازدید: 68
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در نشست رسانه‌ای اجرای گروه کر فلارمونیک که با حضور حمید شفقی‌نژاد رهبر این گروه کر برگزار شد .در ابتدای این نشست ...

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در نشست رسانه‌ای اجرای گروه کر فلارمونیک که با حضور حمید شفقی‌نژاد رهبر این گروه کر برگزار شد .در ابتدای این نشست شفقی‌نژاد در مورد زمان اجرای این کنسرت و مناسبت آن گفت: این اجرا که در سه روز 18، 19 و 20 برگزار خواهد شد در واقع اجرا رونمایی آلبوم سایه کمر است که توسط گروه فلارمونیک ایران و گروه کر نوجوانان پارس برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: این ارکستر با همکاری مرکز موسیقی بتهوون تولید کننده آلبوم در دو بخش به روی صحنه خواهد رفت که در بخش اول چند قطعه تریو و سپس گروه کر نوجوانان پارس و در انتها قطعه ایران استاد چکناواریان اجرا خواهد شد.

شفقی‌نژاد درباره آلبوم توضیح داد: این اولین تجربه ضبط آلبوم با گروه کر بزرگ است پیش از این در آلبوم‌ها هر ساز به صورت جداگانه نواخته و ضبط می‌شد اما در این آلبوم با رویکرد دیگری روبه‌رو هستیم البته من پیش از این در اجرای موسیقی‌های متن سریال مدار صفر درجه در قطعات ارکسترال که توسط هومن خلعتبری آهنگسازی شده بود از ضبط موسیقی با گروه بزرگ استفاده کرده بودم منظور من از ضبط با گروه بزرگ ضبط اجرای همزمان کل گروه است. این آلبوم در استودیو صبا ضبط شده پیش از این  در مدت ها قبل اجرای آثار و ضبط آن ها به شکل گروه کر بزرگ اتفاق می افتاد. وقتی  آثار آرشیو استودیو حوزه هنری نگهداری می‌شد برای بررسی شنیدم و از بررسی آن به این نتیجه رسیدم که ضبط با گروه بزرگ گرچه مشکلاتی از جمله عدم هماهنگی همه سازها امکان وجود قطعات فالش و همچنین صدای نفس نوازندگان مواجه باشد اما در حقیقت این ضبط به نوعی زنده‌نماست به همین سبب موسیقی سریال مدار صفر درجه در استودیو صبا به شیوه ارکستر بزرگ ضبط شد.

در آلبوم اخیر نیز استودیو حوزه هنری در اختیار ما قرار گرفت و ما صدای همه سازها را به صورت همزمان ضبط کردیم و سپس میکس و مسترینگ آن را انجام دادیم اما تصمیم به انتشار این قطعات نداشتیم چرا که به این نتیجه رسیدیم که این گونه موسیقی چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد تا اینکه در مراسم رونمایی آلبوم یکی از دوستانم به صورت اتفاقی با آقای چمن‌آرا ملاقات کردم و ایشان به من گفتند سی‌دی ضبط شده موسیقی را برایشان ببرم پس از یک روز به من اطلاع دادند که این آلبوم را منتشر خواهند کرد به همین سبب در کنسرت حاضر به نوعی از این آلبوم‌ رونمایی خواهد شد.

در این اجرا شش قطعه توسط گروه کر نوجوانان پارس که سال گذشته همراه با من در اجرای اپرای مانا و مانی اثر استاد حسین دهلوی به روی صحنه آمدند. این اولین برنامه اجرای مستقل گروه کر نوجوانان است پس از این اجرا گروه کر 7 قطعه اجرا می‌کنند و در انتها نیز همانگونه که پیشتر گفتم قطعه ایران اثر لوریس چکناواریان اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس،‌ درباره ویژگی منحصر به فرد این آلبوم توضیح داد این آلبوم گرچه در فرم ارکسترال تنظیم شده اما از موسیقی فولکلور برای ساخت این قطعات استفاده شده اما باید به این نکته اشاره کنم که این قطعات برمبنای فواصل موسیقی ایرانی نیست و در فواصل موسیقی غربی نوشته شده این آلبوم دارای 15 قطعه است که در آن به صورت همزمان تنور، سوپرانو، آلتو، باس ضبط شده است.

او همچنین در توضیح چرایی انتخاب ضبط استودیویی برای این آلبوم گفت: من با ظرافت‌های کار دیجیتال چندان آشنایی ندارم اما وقتی یک قطعه قدیمی‌تر را می‌شنویم متوجه تفاوت‌های ضبط استودیویی و ضبط به صورت مدرن و دیجیتال می‌شویم من نیز خود وقتی یک قطعه از آثار استاد نوری با نام مریم را می‌شنیدم متوجه شدم علی‌رغم آنکه این قطعه یک بار از روی گرامافون روی کاست و سپس دوباره بر روی سی‌دی منتقل شده و به یقین دچار افت کیفی شده است اما بسیار زنده و اثرگذار است.

این موسیقی شنونده را خسته نمی‌کند اما آثاری که جداگانه و سازهای آن تک به تک نواخته و ضبط می‌شود از این خصوصیت زنده‌نما عاری است و شنونده پس از چند بار شنیدن یک قطعه دیگر مایل به شنیدن آن نخواهد بود.

وی همچنین تأکید کرد: در ضبط کلیه سازها در کنار هم تک تک سازها در ارتباط آکوستیک با یکدیگر خصوصیات رزونانس صدا و قابلیت تلفیق صوتی بر کیفیت ضبط اثرگذار خواهد بود گرچه در این میان صداهای اتفاقی و یا صدای نفس نوازندگان یا خوانندگان صوتی اضافه را تولید خواهد کرد اما نتیجه کار بر مخاطب اثرگذارتر خواهد بود.

شفیقی‌نژاد از پایان ضبط قطعات ارکسترال برای فیلم «چه» از ساخته‌های ابراهیم حاتمی‌کیا خبر داد و گفت: این قطعات نیز به شیوه گروه بزرگ ضبط شده و سه‌شنبه گذشته آخرین روز ضبط ‌آن را پشت سر گذاشتیم موسیقی این اثر ساخته فردین خلعتبری است که آن را با گروه کر فلارمونیک ضبط کردیم.

این مجموعه 8 قطعه کرال بود که در آن سازهای کوبه‌ای و همچنین گیتار استفاده شده بود. در واقع می‌توان گفت این مجموعه حالتی مدرن دارد و در نهایت با صداهایی مثل صدای چوب و صداهای طبیعی دیگر تلفیق می‌شود. برخی از قطعات به 5 تا 8 قسمت دیویزه شده است.

وی درباره گروه کر پارس گفت: این گروه امسال 13 سال است که فعال است و این فعالیت در طول این 13 سال هرگز متوقف نشده است و به صورت ممتد ادامه داشت اما متأسفانه باید گفت از گروه‌های کلاسیک هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد ما تاکنون هرگز اسپانسری نداشتیم سال گذشته که در یک ارکستر بزرگ بادی و در یک پارت زمانی 100 دقیقه‌ای قطعه استوبات ماتره، اثر بورژاک را به روی صحنه بردیم حامی مالی نداشتیم همچنین در سال 1387 که قطعه‌هایی رکوئیم اثر فوره و رکوئیم موتسارت را به روی صحنه آوردیم هیچ کس از ما حمایت نکرد در حالیکه انتظار داشتیم چنین قطعاتی اسپانسرهایی داشته باشد.

شفقی‌نژاد در پایان سخنان خودش با اشاره به اینکه تعصبی روی موسیقی کلاسیک ندارد گفت: مشکل اینجاست که تنها موسیقی پاپ مورد حمایت قرار می‌گیرد سالن‌های برج میلاد هر شب با بلیت‌های 80 هزار تومانی از تماشاگر پر می‌شوند در صورتی که وقتی ما در سال 87 قیمت بلیت‌های گروه 154 نفره خود را برای اجرای کاربیناگورانا 20 هزار تومان مشخص کردیم همه با ما مخالفت کردند و عنوان کردند که این قیمت بالاست و در نهایت ما اثرمان را با تخفیف 15 درصدی به روی صحنه بردیم.

رهبر ارکستر گروه کر فلارمونیک در پایان سخنانش از مسئولان برای  بی توجهی به موسیقی کلاسیک گلایه کرد و گفت: رسانه‌هایی چون رادیو و تلویزیون از صبح تا شب موسیقی‌های پاپ را اجرا می‌کنند و این در حالی است که تنها در شبکه 4 آن هم برخی از شبها یک قطعه کوتاه ارکسترال از موتسارت در ساعتی که همه مردم در خواب هستند پخش می‌شود. نمی‌گویم طرفداران موسیقی کلاسیک در اکثریت هستند اما از مسئولان می‌خواهم به این اقلیت احترام بگذارند.

انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار