امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۲:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 32913
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۳۴
تعداد بازدید: 58
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سال گذشته از سوی سازمان سینمایی نام 7 پروژه به عنوان آثار فاخر سینمای ایران اعلام شد که از میان فیلم‌های اعلام شده ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سال گذشته از سوی سازمان سینمایی نام 7 پروژه به عنوان آثار فاخر سینمای ایران اعلام شد که از میان فیلم‌های اعلام شده «فرزند چهارم» از هفته گذشته روانه اکران عمومی شده است. فیلمی که در سومالی ساخته شد و به تعبیر سازندگانش مسیر طاقت‌فرسایی را برای فیلمبرداری طی کرد و حتی وحید موسائیان کارگردان و علی‌محمد قاسمی مدیر فیلمبرداری نیز هنگام فیلمبرداری سکانس‌های هوایی با هواپیما سقوط کردند که سرنوشت نامعلوم آنها تا چندین ساعت گروه تولید را در شوک فرو برده بود. به بهانه اکران سومین فیلم فاخر سینمای ایران در اکران عید فطر با عوامل این فیلم گفت‌وگو کرده‌ایم. 

- قطعا فیلمبرداری کاری در خارج از کشور آن هم با مشکلات سومالی و در شرایطی که قرار است قاب‌بندی‌ها کاملا مستندگونه باشد سخت است، در مورد نوع قاب‌بندی‌های فیلم و بخصوص سکانس‌های هوایی توضیح دهید؟

فضا و موقعیت جغرافیایی کنیا به گونه‌ای بود که به شدت یک عکاس و فیلمبردار را تحریک می‌کند که قاب‌های خیلی شکیلی ببندد و از ابرهای زیبایی که در سطح پائین قرار دارند بتوانند قاب‌های کاملا توریستی بسازد. من یک مساله‌ای را در تمام این سال‌ها یاد گرفته‌ام که نگاه من باید در خدمت موضوع و نگاه کارگردان باشد و دوربین من باید تصویرگر ذهنیت کارگردان باشد و من باید خودم را همجنس و همرنگ با او کنم نه اینکه بخواهم خودم را به نگاه کارگردان تحمیل کنم. من در کارنامه‌ام فیلم‌های متفاوتی داشته‌ام که در بعضی از آنها می‌طلبید که فضاهای کارت پستالی بسازم. من در شمال ایران سه یا چهار فیلم را فقط در منطقه طالش فیلمبرداری کرده‌ام اما نوع قاب بندی‌ این‌ها با هم کاملا متفاوت است و در عین اینکه لوکیشن‌ها یکی است اما فضاها کاملا متفاوت است به عنوان مثال آن چیزیکه در «یادداشت بر زمین» می‌بینید یک جنس از جنگل است و جنگلی که در «خرس» می‌بینید یک شکل است و جنگلی هم که در فیلم «باد و مه» می‌بینید یک شکل دیگر است. بنابراین یاد گرفتم که تصویرگر ذهنیت کارگردان باشم بدون اینکه بخواهم دغدغه‌های خودم را پیاده کنم و یا اینکه در اولین برخورد با محیط زیباترین تصویر را بدست بیاورم.

در مورد «فرزند چهارم» هم همین موضوع وجود داشت و محیط در اولین برخورد کاملا محصور کنند بود اما اصولا قرار نبود ما زیبایی‌های آفریقا را به صورت یک تابلوی نقاشی به تصویر بکشیم بلکه قرار بود این فضا را در خدمت فقر جاری در محیط معنا کنیم. شما قرار است در «فرزند چهارم« فیلم وحید موسائیان را ببینید نه اینکه بخواهید فیلمبرداری قاسمی را ببینید که همه بگویند عجب فیلمبرداری قشنگی داشت. اگر این جمله گفته شود که اگر فیلمبرداری قشنگی داشت من و وحید موسائیان باخته‌ایم اما می‌بینیم که همه چیز فیلم به یک شکل و اندازه است. پس اتفاق مهمی که من سعی کردم این بود که پلان‌های فیلم همگی با وجود اینکه در لوکیشن‌های مختلف و دوربین‌های مختلفی فیلمبرداری شد گسست تصویری را شاهد نباشیم.
 



- یکسری سکانس هوایی خوب در فیلم داریم، مستند ساز بودن شما و آقای موسائیان چقدر به درآمدن این سکانس‌ها کمک کرد؟

گرفتن پلان‌های اینچنینی بسیار سخت بود چرا که خلبانی همراه ما نبود که بگوئیم فیلمبرداری را  می‌شناسد و قاب‌بندی را بلد است و در این شرایط خیلی سخت است که ارتباط خوبی بین فیلمبردار و خلبان و خلبان با هواپیمای دوم برقرار شود. وقتی برای اولین بار خواستیم پلان را بگیریم من متوجه شدم که خلبان هواپیمای اول نمی‌تواند خودش را با هواپیمای دوم هماهنگ کند و به شدت چاله‌های هوایی ما را اذیت می‌کرد و با توجه به اینکه از دوربین 35 استفاده می‌کردیم خودش مشکلات ما را بیشتر می‌کرد به همین دلیل تصمیم گرفتیم در سری دوم من بغل دست خلبان بنشینم و خود وحید موسائیان پشت دوربین قرار بگیرد تا بتوانیم تصویر مورد نظرمان را فیلمبردرای کنیم. بعد از تمام شدن فیلمبرداری و در حال برگشت به محل اقامت یک دفعه دیدم ملخ هواپیما ایستاد و خلبان خیلی راحت گفت موتور از کار افتاد و همین الان سقوط می‌کنیم!. در این فاصله که شاید پنج ثانیه هم نشد صدایی از ملخ هواپیما شنیده می‌شد اما به یکباره سکوت همه جا را گرفت و در این سکوت به خلبان دوم اعلام کرد که ما داریم سقوط می‌کنیم و واقعا در این مدت 7 ثانیه‌ای 42 سال زندگی من کاملا از جلوی چشمم رد شد و مرگ زندگی را در این 7 ثانیه دیدم. زنده ماندن من،وحید موسائیان، دستیار فیلمبردار و خلبان واقعا معجزه بود و شاید اگر خلبان ما حرفه‌ای نبود قطعا هیچکدام از ما زنده نمی‌ماندیم. البته بعد از سقوط اینکه هواپیما منفجر نشد هم واقعا یک معجزه بود.

- بعد از سقوط چه اتفاقی افتاد؟
بعد از اینکه سقوط کردیم چون از همه جای هواپیما بنزین در حال نشت به همراه وحید بلافاصله دستیارم را که در هواپیما گیر کرده بود نجات دادیم و پشت صخره‌ای پناه گرفتیم چون هر لحظه امکان انفجار وجود داشت اما هواپیما منفجر نشد. در این فاصله یامان افتاد که حلقه‌های فیلم رد هواپیما است و من بلافاصله خودم را به هواپیما رساندم و کاست‌ها را برداشتم. دوباره بعد از چند دقیقه وقتی دیدیم اتفاقی نیفتاد دوباره رفتیم سراغ هواپیما و دوربین را باز کردیم. بعد از چند دقیقه توجه شدیم که خوشبختانه بی‌سیم هواپیما سالم است و خلبان به همان پایگاه ارتش انگلیس که نزدیک محل اقامت ما بود خبر داد که سقوط کرده‌ایم و بعد از چند ساعت ما را پیدا کردند. البته هنوز هم خیلی از دوستانم ما این حادثه را باور نمی‌کنند.
 
- شما خودتان علاوه بر فیلمبرداری، فیلمساز هم هستید تجربه حضور در «فرزند چهارم» چگونه بود؟
یک مساله‌ای که وجود دارد این است که وقتی تصمیم گرفته می شود یک فیلمی خارج از ایران توسط فیلمسازی که سابقه کارهای تجربی و مستند و کارهای کوتاه داستانی خوب دارد، انتخاب درستی بوده است که فیلمساز در شرایطی قرار می‌گیرد که ناشناخته است. به نوعی تمرینی هم برای فیلمسازان ما است چرا که عمده سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در داخل بوده است و کارهای جدی که خارج از ایران باشد خیلی زیاد نبوده است به همین دلیل ارتباطات کمتری داریم و کمتر به غیر از شراکت در تولید، کاری را در خارج از ایران انجام داده‌ایم. به همین دلیل اگر کسی غیر از فیلمسازی مثل وحید موسائیان که سابقه کارهای کوتاه و مستند را داشت در این شرایط غیرقابل پیش بینی به لحاظ تولید کارگردانی «فرزند چهارم» را انجام داد‏ این کار اصلا تمام نمی‌شد و قطعا در میانه کار ممکن بود رها شود و به ایران برگردیم.
در شرایطی که با همه پیش‌بینی‌‌های انجام گرفته همه چیز در برابر شما قرار می‌گیرد کار کردن بسیار سخت است و نوع مراودات و عملکردها نسبت به ایران بسیار متفاوت است و شما باید این موضوعات را بشناسید‏، و چون از نزدیک شاهد کار بودم باید بگویم انتخاب وحید موسائیان برای ساخت «فرزند چهارم» انتخاب درستی بود و تجربه خوبی بود که به هر حال سینمای ما توانست وارد فضای که کمتر آنرا انجام داده بود و نفس این عمل که ما با گروهی 30 الی 40 نفره بخواهیم برویم خارج از ایران و فیلمی را تولید کنیم، اتفاق خوبی است و در این شرایط ما باید کمک می‌کردیم تا کار خوبی را بسازیم.
 
- فاخر عنوان کردن «فرزند چهارم» باعث شد تا از همان ابتدا گروهی در مقابل فیلم موضع بگیرند، به نظر شما چقدر این واکنش‌ها منطقی بود؟
اینکه از همان ابتدا برخی موضع گرفتند که چرا این فیلم در خارج از ایران و سومالی ساخته شد، بیشتر یک فضا سازی بود به لحاظ اینکه یک مجموعه فیلم‌هایی به اسم فاخر در دست آدم‌هایی قرار گرفته که خیلی انتخاب‌های درستی نبودند و هزینه‌های زیادی برای آنها شد. اما من «فرزند چهارم» را از این مجموعه جدا می کنم،درست است که به این فیلم هم عنوان فاخر را نسبت دادند چرا که اگر بخواهیم یک سفر توریستی هم به سومالی داشته باشیم هزینه زیادی خواهد داشت. به همین خاطر نمی توانیم واژه فاخر را برای «فرزند چهارم» لحاظ کنیم، بلکه فیلمی است با هزینه های مشخص و فکر می کنم نتیجه کار هم با توجه به مجموعه شرایطی که بود کار آبرومند و خوبی از آب در آمده است.
انتخاب واژه فاخر برای سینمای ایران انتخاب درستی نبود. در حال حاضر متوسط تولید یک فیلم سینمایی 500 میلیون تومان است و اگر قرار بود این فیلم هم آن هم در اوج گرانی دلار که 4 هزار تومان شده بود با همین مبلغ ساخته می‌شد خیلی طبیعی است که بودجه آن بیش از یک فیلم شهری معمولی باید باشد. من وقتی شنیدم که به این فیلم واژه فاخر را اطلاق کردند واقعا تعجب کردم چرا که اگر قرار این بود این فیلم فاخر باشد دستمزد من هم برای این کار باید فاخرتر می‌بود در حالیکه من همان دستمزدی را گرفتم که برای سایر کارها می‌گیریم. بنابراین واژه فاخر حداقل به لحاظ هزینه‌ای برای «فرزند چهارم» درست انتخاب نشده است. متاسفانه عمده کارهای فاخر تنها به لحاظ هزینه‌ای فاخر بودند به همین دلیل در این زمینه عملکردها درست نبود.

 - «فرزند چهارم» را از جهتی می‌توان به واسطه حضور شما و آقای موسائیان محصول سینمای مستقل دانست اما معمولا از سینمای مستقل در سینمای ما استفاده ابزاری می‌شود و هر جا که فیلمسازی می‌خواهد از حمایت‌ها برخوردار شد از این مستقل بودن مایه می‌گذارد. تعریف سینمای مستقل واقعا چیست چون به لحاظ بودجه‌ای تا زمانی که یک بخش دولتی از فیلمسازی حمایت نکند اصلا فیلمی ساخته نمی‌شود؟
ما در سینمای مستقل قطعا استقلال مالی نداریم و اینکه همه می‌خواهند از واژه استفاده کنند از سینمای مستقل دارند سوء استفاده می‌کنند و رویای خودشان را دارند بیان می‌کنند. در واقع مستقل‌ترین فیلمسازان ما پشت دعواهای امروز قرار گرفته‌اند و اصلا در این بحث‌ها نیستند و شما حضورشان را در ملا عام نمی‌بینیم.  سینمای مستقل زمانی معنا پیدا می‌کند که ممیزی‌های شخصی و اعمال سلیقه‌های شخصی برای فیلمساز مشکل‌ساز نشود.  من اگر در چند سال اخیر فیلمی را تولید نکردم به دلیل بود که شرایط مالی برایم سخت بود و نمی‌خواستم در دفتر فلان مدیر را بزنم. ما به هر حال مسلمان و ایرانی هستیم و هیچ مسلمان ایرانی نمی‌خواهد مملکت خودش را خراب کند و به عنوان یک هنرمند وظیفه خودش را می‌داند که مسایل را آنطور به باید از زبان هنر نشان دهد اما فیلمساز اصلا نیاز به رهرویی ندارد چرا که خودش راهبر است و خودش می‌تواند تعیین تکلیف کند و مناسب‌ترین فرد برای خط دهی به مسولان است. من اعتقاد دارم که فلان مدیر از من فیلمساز بیشتر می‌فهمد.
فیلمساز مستقل به دنبال این است که همه ذهنیت‌های خودش را بر اساس توانایی‌ها و امکاناتی که دارد پیش ببرد که در این چند سال اخیر می‌توانیم بگوئیم تقریبا شاهد سینمای مستقل نبودیم و نتیجه ساخت آثار سخیف شده و متاسفانه پول در اختیار کسانی قرار گرفت که آثار تلویزیونی سطح پائین در سینما ساختند. سینمای مستقل این آرزو و رویا را دارد که بتواند تفکر خودش را پیاده کند و همه فیلمسازان ایران از صبح تا شب صدای اذان توی گوششان است و مگر می‌شود آدمی که از صبح تا شب صدای اذان در گوشش است جور دیگری فکر کند و حالا دیگر سینمای مستقل در سینمای ایران یک رویا شده است و امیدوارم مدیرانی که بودجه در اختیار دارند بدون اینکه برای فیلمساز خط کشی کنند بگذارند آن کاریکه را فکر می‌کند درست است انجام دهد. مدیران ما فکر می‌کنند که باید جلوی فیلمساز باشد در حالیکه من در سفری با محمد آفریده همره بود و به من گفت فکر نکن چون من اینجا هستم تو اینجایی چون تو اینجایی من هم اینجا هستم. من در کمتر مدیری این نگاه را دیدم که پشت فیلمساز باشد.
- «فرزند چهارم» در کجای سینمای مستقل ما قرار دارد؟
رویای تولیدکنندگان «فرزند چهارم» با توجه به اینکه در این سینما قرار دارند این بود که تلاش کنند یک کار ماندگار انجام دهند اما اینکه چقدر نتیجه نهایی رنگ و بوی مستقل دارد باید به عهده مخاطب باشد و نفس اینکه وحید موسائیان به آفریقا برود و تصمیم بگیرد حتما این فیلم را در چنین شرایطی بسازد مبارک است. 

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار