امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۲۲:۲۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 33385
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۳۴
تعداد بازدید: 83
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، علی رحیمیان آهنگساز و از نوازندگان پیشکسوت ویولون کلاسیک در ارکستر سمفونیک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. وی ...

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، علی رحیمیان آهنگساز و از نوازندگان پیشکسوت ویولون کلاسیک در ارکستر سمفونیک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. وی دارای مدرک درجه یک هنری،‌ کارشناسی ارشد موسیقی صدا و سیما، هم چنین دانش آموخته کنسرواتوار تهران و از شاگردان اساتید بنامی چون حشمت سنجری، هوشنگ استوار، ابراهیم روحی فر، هراچ مانوکیان و سالواتوره آکاردو است. این هنرمند درباره مشکلات ارکستر سمفونیک و پیامدهای بی توجهی به موسیقی کلاسیک به سوالات ما پاسخ داد.

ارکستر سمفونیک در اعتصاب به سر می‌برد و نوازندگان اعلام کرده‌اند که در ارکستر شهداد روحانی نخواهند نواخت. آیا با اعتصاب این گروه و با توجه به محدودیت تعداد نوازندگان در ایران ارکستر قادر خواهد بود به روی صحنه رود؟

شنیده‌ام که ارکستر سمفونیک با شهداد روحانی همکاری نخواهند کرد. در واقع با توجه به آن که نوازندگان تهران شاید کمتر از 150 نفر باشند؛ به نظر می رسد این اجرا با مشکل مواجه خواهد شد. البته من خود در ارکستر سمفونیک صدا و سیما مشغول به کار بودم. برای حضور در این ارکستر با من هم تماس گرفته شد و من اعلام کردم از حضور در ارکستر معذورم.

گفته می‌شود که این ارکستر ربطی به ارکستر سمفونیک ندارد و این گروه قرار است به صورت مستقل راه‌اندازی شود. اما این موضوع کمی دور از واقع به البته شکل گیری یک ارکستر خصوصی فی‌نفسه بسیار مطلوب است. اما در صورتی که بیش از سیصد نوازنده حرفه‌ای در کشور بتوان یافت که امکان حضور آنها در ارکستر وجود داشته باشد.

اما در شرایطی که ما امکانات و نوازندگان متعددی نداریم، اگر قرار است ارکستر وجود داشته باشد باید همه حواشی را سنجید. این محدودیت در حالی است که ارکستر صدا و سیما به نوازندگان خود اجازه همکاری با یک گروه دیگر را در زمان همکاری با ارکستر سمفونیک صدا و سیما نمی‌دهد. البته این موضوع ممکن است به سبب تداخل در تمرین‌ها و در نهایت بی نظمی نوازندگان باشد. اما در این میان مشکلات دیگری نیز پیش می‌آید که حاصل لجبازی‌ها است!

در مدت چند ماه اخیر ارکستر صدا و سیما نیز شرایط خوبی نداشت. با توجه به آشفتگی در ارکستر صدا و سیما هنوز هم این محدودیت برای نوازندگان وجود دارد؟ با این وجود چگونه به شما پیشنهاد همکاری شد؟

متأسفانه پس از درگذشت استاد بیگلری پور نوعی بی نظمی در گروه حاکم شد. من در ارکستر صدا و سیما کنسرت مایستر  (mister Consert= پیشکسوت نوازندگان و مسئول مستقیم ارتباط نوازندگان و رهبر ارکستر) بودم و پس از مرگ استاد بیگلری پور بی آن که با من مشورتی صورت گیرد یکی از مسئولان رهبری ارکستر را بر عهده گرفت. در حالی که برای اتفاقاتی از این دست باید با کنسرت مایستر مشورت صورت گیرد. چرا که او سابقه بیشتر و تجربه طولانی‌تری از سایر اعضای گروه ارکستر دارد.

طی مشورت من با مسئولین قرار شد تا با یکی از رهبران فعال برای رهبری ارکستر سمفونیک صدا و سیما توافقاتی صورت گیرد و علیرغم آنکه انتخاب رهبر بسیار حائز اهمیت بود این اتفاق نیفتاد. پیشنهاد من نادر مرتضی پور بود که از رهبران برجسته کشور است و پیش از این سابقه طولانی در ارکستر صدا و سیما داشته است و البته به دلایل غیر قابل ذکر همکاری با این هنرمند منتفی شد. لازم به ذکر است که سال‌ها قبل من و نادر مرتضی‌پور، به کمک مسئولین ارکستر صدا و سیما را راه‌اندازی کردیم.

فکر می‌کنید در شرایط کنونی می‌توان به بهبود شرایط امید بست؟

اقدامی که برای شکل‌گیری موسسه ارکسترهای ایران صورت گرفت، و البته هنوز در میانه راه است؛ به باور من راهکار خوبی برای حل مشکلات ارکسترهای ایران است.

اگر نوازندگان در تشکلی صنفی بتوانند به کار خود سامان دهند، دستمزد مشخص داشته باشند و همکاری آنها با گروههای مختلف از بی سامانی به در آید. می‌توان امیدوار بود که این مشکلات پایان یابد و دستمزدها توازن یابد. اکنون موسسه در حال شکل‌گیری است و صورت‌گیری توافق ها متضمن مرور زمان است. البته مادامی که نظم و سامانی در فعالیت‌های نوازندگان و رهبران ارکستر وجود ندارد، نمی‌توان انتظاری متفاوت از شرایط کنونی داشت.

اگر موسسه به طور درستی شکل بگیرد و در نهایت در کار خود موفق شود. می‌تواند به بهبود شرایط ارکسترها و نوازندگان امیدوار بود. البته معتقدم به شکل کنونی تشکیل ارکستر خصوصی نیز ایراداتی وارد است.

علاوه بر ارکسترها مشکلات دیگری هم دامن‌گیر نوازندگان و به طور کلی جامعه موسیقی کلاسیک است. نوازندگی موسیقی غربی از دانشگاه حذف شده و می‌توان گفت در صورت وقوع طولانی مدت این اتفاق خواهد توانست در فعالیت ارکسترها اختلال ایجاد کند. این موضوع از نظر شما تا چه حد نگران کننده است؟

این موضوع بسیار دردناک است که رشته نوازندگی سازهای کلاسیک از دانشگاه حذف شود. در صورت حذف این سازها بعدها سرود ملی را چگونه خواهیم نواخت به یقین نمی‌توان با تار و سه‌تار عود سرود ملی را نواخت! مسئله موسیقی غربی و شرقی نیست. مسأله این است که موسیقی کلاسیک نتیاز به نوازندگان حرفه‌ای دارد که این نوازندگان باید از طریق دانشگاه تامین شود. موسیقی باید آکادمیک باشد . ما با کسی سر جنگ نداریم و به همین سبب نمی‌توان به جرم غربی بودن این سازها آنها از دانشگاه‌ها حذف کرد.

زمزمه‌هایی مبنی بر جایگزینی رشته‌های رهبری ارکستر و هم چنین آهنگسازی موسیقی ایرانی به جای نوازندگی غربی شنیده می‌شود؛ این موضوع چقدر منطقی است؟

به نظر من هیچ منطقی درستی برای این موضوع وجود ندارد. امیدوارم این شایعه تحقق نیابد. اگر نوازنده‌ای تربیت نشود، در شرایطی که رهبر ارکستر آثاری بنویسید، نخواهد توانست آنها را اجرا کند چرا که به نوازنده نیاز دارد. به باور من حذف رشته‌های نوازندگی موسیقی غربی اشتباه بسیار بزرگی است.

چندی پیش هشتادمین سالروز تاسیس ارکستر سمفونیک تهران بود. مایه تاسف است که ارکستر سمفونیک تهران پا چنین ید طولایی در موسیقی کلاسیک ایران، در چنین شرایط دشواری گرفتار آید. به باور من مسئولان باید این مشکل را به طوری حل کنند تا آسیب جدی‌تری به موسیقی کشور وارد نشود.
 
انتهای پیام / ا
برچسب ها:
آخرین اخبار