امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۷:۲۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 34194
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۸:۰۱
تعداد بازدید: 88
رضا طلایی‌نیک کارشناس راهبردی و جانشین معاون نظارت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس اظهار داشت: رای ...

رضا طلایی‌نیک کارشناس راهبردی و جانشین معاون نظارت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس اظهار داشت: رای اعتماد، اولین عملیات تعاملی و نظارتی مجلس بر دولت جدید طبق قانون اساسی و پشتوانه مدیریتی و سیاسی وزیران است.

وی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را از مصادیق نظارت «پیشینی» مجلس عنوان و تصریح کرد: تذکر، سوال و تحقیق و تفحص از مصادیق نظارت ضمنی و استیضاح نیز نظارت «پسینی» مجلس بر دولت به شمار می‌آید. بنابراین برای بازدارندگی از افزایش نظارت‌های ضمنی و پسینی، کارآمدی مجلس در نظارت پیشینی یعنی در زمان رای اعتماد تعیین کننده است.

نماینده ادوار گذشته مجلس چهار مولفه «سنجش شخصیت»، «مدیریت»، «برنامه یکایک وزیران» و «انسجام درونی دولت» را برای دادن رای اعتماد دقیق و جامع ضروری دانست و گفت: در شخصیت‌سنجی وزیران پیشنهادی صلاحیت‌های اعتقادی، اخلاقی و سیاسی ملاک‌های مکمل هستند که میزان پایبندی عملی به مبانی و اصول اسلام و نظام و کارنامه اخلاقی و سیاسی در سنجش ملاک‌های شخصیتی برای دادن رای اعتماد لازم است.

طلایی نیک ادامه داد: البته در شخصیت‌سنجی برای رای اعتماد، مصادیق عینی و خارج از حریم خصوصی و شخصی باید بررسی شود.

وی تخصص، تجربه و هنر مدیریتی را سه ملاک موثر در سنجش مدیریت وزرا برشمرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر دانش و تجربه تخصصی، هنر مدیریتی نیز در سنجش توان مدیریتی هر وزیر ضرورت دارد چون مدیریت تلفیقی از دانش، هنر و تجربه است و لزوما هر متخصصی دارای توان و هنر مدیریت نیست بلکه تخصص فقط یکی از ملاک‌های سنجش مدیریت به ویژه در سطح مدیریت عالی وزارت است.

این کارشناس راهبردی تاکید کرد: علاوه بر شخصیت و مدیریت باید برنامه وزرا نیز بررسی شود که در سنجش برنامه پیشنهادی هر وزیر میزان انطباق با سیاست‌ها، قوانین مصوب و راهکارهای مدیریتی برای تحقق آنها ملاک است.

طلایی‌نیک معتقد است که برنامه هر وزیر باید با سیاست‌های ابلاغی نظام و اصول قانون اساسی و قوانین ذیربط به ویژه با وظایف قانونی و برنامه پنجم توسعه همسو و منطبق باشد چرا که به گفته وی حرکت دولت در سه سال آینده در ریل قانون برنامه پنجم خواهد بود و هر وزیر باید راهکارهای عملیاتی و مدیریت اجرایی برای تحقق برنامه پیشنهادی و رسیدن به اهداف برنامه پنجم را به طور شفاف ارائه دهد.

وی میزان انسجام در ترکیب هیئت وزیران را نیز از ملاک‌های رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دانست و تصریح کرد: طبق قانون اساسی و آئین‌نامه مجلس رئیس‌جمهور در معرفی وزیران، برنامه و خط‌مشی عمومی دولت را نیز ارائه می دهد که مجلس قبل از بررسی سلایق هر یک از وزیران پیشنهادی ابتدا درباره برنامه کلی دولت و ترکیب هیئت وزیران در جلسه رای اعتماد بحث می‌کند.

جانشین معاون نظارت مجلس ادامه داد: میزان التزام و انسجام ترکیب هیئت وزیران نیز به برنامه رئیس‌جمهور، دولت و قدرت تعامل بین بخشی آنها از ملاک‌های عمومی در رای اعتماد است.

طلایی‌نیک گفت که انتخاب رئیس‌جمهور و رای اعتماد مجلس به منزله رای غیرمستقیم مردم به وزیران با توجه به منتخب بودن رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس از سوی ملت محسوب می‌شوند بنابراین کارآمدی دولت و سرنوشت کشور و تحقق مطالبات مردم در رای اعتماد دقیق و جامع به وزیران تعیین کننده است.

وی رای اعتماد وزرای صالح را اولین کمک واقعی مجلس به دولت و مردم عنوان و خاطرنشان کرد: رای اعتماد به وزرای پیشنهادی صالح با سنجش دقیق و بر مبنای اصول و انعطاف در سلایق سیاسی قابل وصول است.

این نماینده ادوار گذشته در مجلس در پایان تصریح کرد: رویکرد اصولگرایانه مجلس در رای اعتماد به وزیران فارغ از رفتار‌های جناحی است و اتکا به اصول و میزان کارآمدی در بررسی سلایق وزیران در رسیدن به وزرای صالح تعیین‌کننده خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار