امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۳:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 34548
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۰۰
تعداد بازدید: 35
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، علی عابدزاده مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان در نشست مشترک فعالان بخش خصوصی حمل‌ و نقل با وزیر ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، علی عابدزاده مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان در نشست مشترک فعالان بخش خصوصی حمل‌ و نقل با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: در 30 سال اخیر صنعت حمل‌ و نقل هوایی دنیا رشد گسترده‌ای داشته است اما در ایران این صنعت همگام با توسعه بین‌المللی پیش نرفته است.

وی افزود: در حال حاضر فقط 10 درصد هواپیماهایی که وارد کشور شده‌اند از تکنولوژی روز دنیا برخوردار هستند.

عابدزاده گفت: در مورد نیروهای انسانی نیز باید گفت حدود 800 خلبان جوان بین 20 تا 30 ساله داریم که بیکار هستند.

وی افزود: متاسفانه طی چندین سال اخیر نگاه به صنعت حمل‌ و نقل سخت ‌افزاری بوده و نگرش نرم‌افزاری نداشتیم.

وی اضافه کرد: از 224 فروند هواپیمای موجود در ناوگان، 98 فروند آن زمین‌گیر است و این بدان معناست که توان عملیاتی کردن هواپیماها را نداریم.

وی اضافه کرد: 10 سال پیش از نظر میزان پرواز، سالانه 250 هزار پرواز از کشور ترکیه عقب بودیم اما امروز این رقم به 800 هزار پرواز در سال افزایش یافته است. همچنین از نظر جابه‌جایی مسافر هوایی اختلاف ما با صنعت حمل‌ و نقل هوایی ترکیه سالانه 80 میلیون نفر است؛ یعنی آنها سالانه 80 میلیون مسافر بیشتر از ما جابه‌جا می‌کنند.

وی با اشاره به بهره‌وری پایین ناوگان حمل ‌و نقل هوایی در کشور اظهار داشت: معدل استفاده از هواپیما در ایران سالانه 1414 ساعت است در حالی که این رقم برای صنعت حمل ‌و نقل هوایی کشورهای عضو یاتا بیش از 3 هزار و 400 ساعت پرواز در سال است.

وی با تأکید بر لزوم آزادسازی نرخ خدمات حمل‌ و نقل هوایی اظهار داشت: قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نرخ یک ساعت صندلی پرواز در ایران 48 دلار بود و بعد از هدفمندی این رقم به 30 دلار کاهش یافت.

وی با بیان اینکه متوسط سن ناوگان هوایی کشور بیش از دو برابر متوسط سن ناوگان هوایی دنیا است، گفت: ظرفیت فرودگاه‌های کشور بیش از 73 میلیون نفر مسافر است، اما فعلاً تنها یک سوم این ظرفیت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایمنی پرواز نیز در شرایط نامساعدی نسبت به صنعت حمل و نقل هوایی منطقه قرار داریم، اظهار داشت: با وجود موقعیت جغرافیایی مطلوب ایران و حضور در چهارراه ترانزیتی دنیا، کمترین استفاده از فضای کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به وجود متخصصان توانمند در حوزه حمل‌ونقل هوایی ایران، اظهار داشت: استفاده از امکانات داخل برای توسعه صنعت حمل‌ و نقل هوایی الزامی است؛ در دنیا صنعت حمل ‌و نقل هوایی یک خانواده را تشکیل می‌دهد اما در ایران همه به صورت مجزا کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: طی 20 سال اخیر 591 میلیارد دلار در صنعت حمل‌ونقل هوایی دنیا هزینه شده است که 60 درصد این سرمایه‌گذاری مشترک و 40 درصد آن توسط سازنده‌ها و بهره‌بردارها بوده است اما در ایران سرمایه‌گذاری مشترک بر صنعت حمل‌ و نقل هوایی کمتر از یک درصد است.

عابدزاده با تأکید بر لزوم تغییر دیدگاه‌های اقتصادی ایرلاین‌ها اضافه کرد: امروزه نگاه سازمان جهانی هواپیمانی به این صنعت تسهیل‌گرایی و نگرش راهبردی است اما در ایران این موضوع معنایی ندارد که باید به این موارد رسیدگی شود.

انتهای پیام/ آ
برچسب ها:
آخرین اخبار