امروز : شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 27
۱۴:۴۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 347
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۳۲
تعداد بازدید: 219
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود، سوال ملی احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس از مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی ...

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود، سوال ملی احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس از مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز خانه ملت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این سؤال قبلابه گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود، سوال ملی احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس از مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز خانه ملت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این سؤال قبلا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی شده بود اما به دلیل عدم اقناع نماینده پرسشگر از پاسخ‌های وزیر، برای بررسی بیشتر به صحن علنی موکول شد.

امیرآبادی از وزیر صنعت پرسید: دلیل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل چیست؟

وزیر صنعت در این جلسه به ارائه توضیحاتی در باره سوال مطرح شده پرداخت و اظهار داشت: صنعت خودروسازی ایران واقعا در شرایط حساسی قرار دارد و اگر مراقبت‌های لازم و تامین ارز مورد نیاز و مراقبت‌های کیفی انجام نشود، دچار مشکلات بیشتری می‌شویم.

وی افزود: هم اکنون نزدیک به 39 بنگاه خودروسازی کوچک و بزرگ داریم که یک میلیون و 100 هزار نفر حدودا در صنعت خودروسازی یا قطعه سازی مشغول فعالیت هستند؛ باید مراقبت کنیم این صنعت سرپا بماند.

غضنفری با بیان اینکه ارزش افزوده صنعت خودروسازی 20 درصد است، تصریح کرد: رتبه خودروسازی ایران قبل از اتفاقات اخیر در منطقه اول، در آسیا پنجم و در جهان سیزدهم بودیم ولی متاسفانه بعید می‌دانم با اتفاقات اخیر،؛ رتبه سیزده در جهان را حفظ کرده باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش به بیان میزان تاثیر افزایش قیمت ارز در صنعت خودروسازی پرداخت و متذکر شد: در سال 90 حدود 25 هزار میلیارد تومان فروش صنعت خودروسازی بود که البته برای این فروش 5.5 میلیارد دلار ارز جذب کرده بودیم، اگر نرخ ارز رادر سال 90 هزار و صد تومان در نظر بگیریم این به معنای آن است که 6 هزار میلیارد تومان ارز برای صنعت خودروسازی مصرف کرده‌ایم اما زمانی که قیمت ارز افزایش یافت، خودروهای مختلف، تفاوت قیمت فراوانی داشتند در سال 91 سازمان حمایت دو بار به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داد یک بار در مهر ماه و یک بار بهمن سال گذشته.

وزیر صنعت در ادامه سخنانش گفت: ارز مرجع در نیمه اول سال 91 تامین نشد و قیمت ارز از هزار و صد تومان به دو هزار و 200 تومان برای خودروساز بالا رفت. درست است مواد اولیه پایه صنعتی در خودروسازی از داخل کشور تامین می‌شود، اما قیمت همین مواد هم به واسطه افزایش نرخ ارز، افزایش یافت؛ تولیدات خودروساز شروع به کاهش کرد و در مهر سال گذشته 40 درصد کاهش تولید خودرو داشتیم.

«سازمان حمایت با 10 درصد تا سقف 18 درصد به طور متوسط برای افزایش قیمت خودرو در مهر ماه موافقت کرد به عنوان مثال پراید sx تولید سایپا به 11 میلیون و 900 هزار تومان در مهر ماه رسید، پژوه 405 از 15 میلیون و 400 به 18 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافت و قیمت پژو 206 اتوماتیک از 20 میلیون و 800 هزار تومان به 24 میلیون و 900 هزار تومان در مهر ماه افزایش یافت، ما به امید اینکه این آخرین درخواست افزایش قیمت‌هاست قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم اما در نیمه دوم سال آینده دوباره اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد. و تغییر مجدد قیمت‌ها را داریم، در نیمه دوم هم همان عوامل موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.»

وی ادامه داد: عده‌ای خودروهای ارزان را می‌خرند و با قیمت بالا می‌فروشند، حالت سفته بازی و واسطه‌گری در بازار شکل می‌گیرد و دولت موافقت می‌کند خودروساز، خودرو را در حاشیه بازار به فروش برساند. بر این اساس مجددا قیمت‌ها افزایش یافته و قیمت پراید sx به 16 میلیون، قیمت پژوه 405 به 25 میلیون و قیمت پژو 206 اتوماتیک‌به  39 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

غضنفری اضافه کرد: این افزایش قیمت‌ها مورد اعتراض مسئولان و مجلس و شخص رئیس جمهور قرار دارد، الان در آن شرایط قرار داریم و منتظریم تا شورای رقابت قیمت‌های جدید را اعلام کند.

در ادامه امیرآبادی نیز به ارائه توضیحاتی درباره سؤالش پرداخت و گفت: هنوز باوجود گذشت چندین ماه مشکل افزایش قیمت خودرو حل نشده است. واقعا خودرو کیلویی چند؟!

وی با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو کیلویی نیست، تصریح کرد: قشر متوسط  به پایین جامعه توان خرید پراید رادارند، چرا باید نرخ این خودرو از 8.5 میلیون تومان به 21 میلیون تومان افزایش یابد. مگر ما حقوق کارگران را به صورت دلار پرداخت می‌کنیم؟ چرا باید قیمت خودروها از 12 تا 13 میلیون تومان افزایش یابد.

در ادامه مجددا وزیر صنعت پشت تریبون قرار گرفت ودر فرصت دومی که در اختیار داشت، گفت: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود جای این سؤال پیش می‌آید که چرا پسته گران می‌شود؟ ما در یک اقتصاد باز در حال حرکت هستیم و شاهد بودیم سال گذشته قیمت 5  گروه از کالاها افزایش یافت.

وی افزود:‌به عنوان مثال قیمت روغن خام از آنجا که صد در صد یا 90 درصد آن وارداتی است، افزایش یافت و یا نرخ فولاد که بخشی از آن وارداتی است بالا رفت، برخی از کالاها مانند پسته اصلا در تولید آن ارز به کار نرفته ولی افزایش قیمت داشته‌اند، باید بدانیم وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، مثل یک لوله فلزی است که یک سر آن رو به کوره است و وقتی شروع به داغ شدن می‌کند،‌این گرما به همه فلز تسری می‌یابد. بنابر این بخش‌های مختلف اقتصاد تحت تاثیر افزایش نرخ ارز هستند.

وزیر صنعت همچنین یادآور شد: کنترل قیمت‌ها در بازار خرد، کارساز نیست ما باید از درون ارز‌آوری داشته باشیم. البته نه ارز وابسته به نفت بلکه باید ارز درون‌زا داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال 91 کاری بالاتر از هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد کشور انجام شد، گفت: مبدا ارز از هزار و 100تومان به 2500 تومان افزایش یافت و فشار زیادی به مردم وارد شد باید تولید بتواند برای کشور ارزآوری داشته باشد که این موضوع از برنامه‌های امسال ماست.

«کوشش می‌کنیم قیمت خودرو را بر اساس ارز مبادلاتی نه بیشتر تعیین کنیم که یا اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود که قیمت خودرو در حد قابل قبولی قرار گیرد».

وزیر صنعت در خاتمه گفت: قیمت‌های جدید به مراتب از قیمت‌های اعلام شده کمتر است.

در ادامه این جلسه مجدا امیرآبادی به ارائه توضیحات دیگری پرداخت و گفت: در این مدت که خودرو گران شده است، قیمت هر خودرو به طور متوسط 5 میلیون تومان تفاوت نرخ کارخانه و بازار بوده است،؛از مابه‌التفاوت این نرخ‌ها رقمی حدود 3 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید باید پرسید الان این مبلغ به جیب چه کسانی رفته است؟

وی افزود:‌ کارخانجات با عرضه کم خودرو،توازن تقاضا و عرضه را به هم ریختندو موجب افزایش قیمت خودروها شدند.

امیرآبادی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: قیمت‌ها برای خودروسازان قانونی شده، یکی ازمشکلات اساسی مادر صنعت خودروسازی، موضوع کیفیت خودرو است. سال گذشته چندین تصادف از رسانه ملی پخش شد که بیشتر به آن پرداخته شده بود. یکی تصادف وزیر راه و شهرسازی و دیگری تصادف چند نماینده مجلس که با پژو پرشیا رفت و آمد می‌کنند. در تصادف آقای وزیر که شدیدتر از تصادف نمایندگان بود اتفاقی نیفتاد اما به نمایندگان صدمات زیادی وارد شد.

نماینده قم درخاتمه با بیان اینکه پژو فرانسه بزرگترین ضربه را به صنعت خودروی ما وارد کرد با طرح سؤالی گفت: آیا ساختن قطعات اتومبیل برای جوانان از ساختن هواپیماهای جنگنده سخت‌تر است؟ بنده از وزیر اقتصاد درباره دانه درشت‌های بانکی و معوقات بانکی سوال کردم و کارت زرد هم داده شده اما متاسفانه میزان معوقات بانکی بالا رفت، می‌ترسم به وزیر صنعت هم کارت زرد داده شود و قیمت خودرو بالا برود، اما با وجود اینکه از پاسخ‌های وزیر قانع نشدم، ولی درخواست رای هم ندارم.

باهنر در پاسخ به امیرآبادی گفت: درخواست رای ندارم یعنی قانع شدم این جمله از نظر حقوقی مفهوم دیگری نمی‌تواند داشته باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار