امروز : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
۰۸:۴۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 35354
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۱
تعداد بازدید: 56
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، این روزها راهروهای مجلس شورای اسلامی روزهای شلوغی را سپری می‌کند. روند ...

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، این روزها راهروهای مجلس شورای اسلامی روزهای شلوغی را سپری می‌کند. روند بررسی وزرای پیشنهادی دولت آغاز شده است و نمایندگان می‌دانند که تصمیماتی از این دست، گاه برای چهار سال آینده گرفته می‌شود.

اینجا چانه زنی‌ها است که نقش اصلی را ایفا می‌کنند، امتیازاتی که رد و بدل می‌شود و البته جلساتی که دامنه آن حتی به خارج از مجلس هم می رسد و حتی صدای یکی از اعضای هیئت رییسه درآمده است که مجلس جا برای جلسه زیاد دارد، بیرون گعده نگیرید.

این حجم عظیم از لابیگری دلال منشانه هم مزید بر علت شده تا همه بدانند که گرفتن رای اعتماد برای هر کدام از وزرا و شاید شخص رییس جمهور چقدر مهم است.

*قوز بالا قوز برای دولت تدبر و امید

اینکه تمام روسای جمهور برای شروع پر قدرت کار در ابتدای دولت خود به دنبال رای بالا برای تمام اعضای کابینه پیشنهادی خود هستند، دغدغه‌ای کاملا منطقی و پذیرفتنی است.

به خصوص آنکه دولت یازدهم با رای لب مرزی به پیروزی رسیده و حالا قبول شدن ناپلئونی وزرا با رای لب مرزی نمایندگان حکایت قوزه بالا قوز برای دولت اعتدال خواهد داشت.

روحانی وزرایی با رای بالا می خواهد و نه وزرایی که برای هر اقدامی رای لب مرزی آنان به رخ آنان کشیده شود که حواستان به استیضاح احتمالی باشد.

*اشکال از گیرنده است

شاید برخی بگویند وظیفه انقلابی هر نماینده مجلس در شرایط خطیر کنونی رای دادن با چشم بسته به تمام گزینه‌های پیشنهادی باشد تا خدای نکرده چرخ لای دولت تدبیر و امید نرود که در این صورت متهم به عدم دریافت پیام مردم نشوند و هر کس هم که چنین نکرد، اشکال از فرستنده پیام نیست، بلکه آنتن های گیرنده نماینده محترم خراب است و لابد باید چک شود.

البته در این میان به نظر می رسد که حالا فشار چانه زنی بیشتر این باشد که کار به بحث پیام و فرستنده و گیرنده برسد و نگاهی به گذشته ها هم بدک نیست.

*دولت نهم موفق و یا غیر موفق

تمام کابینه هایی که از زیر تیغ نظارت مجلس رد شده اند، تلفاتی داشته اند و گاه بدون مردودی راهی هیات دولت شده اند.

اما بررسی جلسه کابینه احمدی نژاد رویه را عوض کرد و برای اولین چهار وزیر احمدی نژاد در سال 84 و در مجلس هفتم رای اعتماد نگرفتند.

اشعری برای وزارت آموزش و پرورش، سعیدلو برای وزارت نفت، هاشمی برای وزارت تعاون، علی احمدی برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی رد صلاحیت شدند.

این برای اولین بار بود که چهار وزیر از یک کابینه در جریان رای اعتماد رد صلاحیت می شدند، شاید انتظار این بود که دولت نهم به خاطر این رد صلاحیت ها به زمین بخورد، اما نگاهی به سوابق دولت نهم نشان می دهد که کارنامه دولت نهم در انجام پروژه های به نسبت موفق ظاهر شد.

گرچه بماند که در دوران همین دولت کابینه تغییرات فراوانی را به خود دید. حال سئوال اینجا است که مجلس دولت نهم را با رد صلاحیت های خود به زمین زد و یا با جلوگیری از ورود بی حساب و کتاب وزرای پیشنهادی به موفقیت دولت کمک کرد.

اصرار مجلس هفتم بر رعایت دقیق وزرا به آنجا رسید که حتی گزینه ای مانند صادق محصولی به جلسه رای اعتماد مجلس هم نرسید.

در مجلس هشتم نیز این رویه تکرار شد، و سه وزیر پیشنهادی احمدی نژاد رای لازم را نیاوردند. سوسن کشاورز برای وزارت آموزش و پرورش، فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی و علی آبادی برای وزارت نیرو رای لازم را بدست نیاوردند.

این نکته زمانی جالب توجه تر است که مجلس نهم نزدیک ترین غرابت فکری را با دولت احمدی نژاد در دوره اول داشت و انتظار هم بر رای بی قید و شرط بود.

*جستجوی یک پاسخ در بهارستان و یا پاستور

سئوال اینجا است که صرفه نظر از وابستگی و یا همسو بودن و یا نیودن مجلس و دولت، آیا ضرورتی برای رای آوری فله ای کابینه وجود و یا این که گزینش بدون بررسی وزرا توسط مجلس سبب کندی کار دولت و به پایان رسیدن برنامه‌های خدمت محورانه آن خواهد شد.

پاسخ این سئوال را در پاستور باید جستجو کرد و یا بهارستان و یاد شاید هم در جلساتی که در گوشه و کنار و ضیافت های شبانه برای گرفتن رای اعتماد برگزار می شود.

رای چشم بسته به نمایندگان تنها دوستی خاله خرسه ای خواهد بود که زیان آن دمن خود دولت را خواهد گرفت.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها