امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۴:۱۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 35381
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۴
تعداد بازدید: 56
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سال گذشته اولین دوره جشنواره فیلمسازان مستقل برگزار شد. جشنواره‌ی که دبیری آن بر عهده نادر طالب‌زاده بود و می‌توان ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سال گذشته اولین دوره جشنواره فیلمسازان مستقل برگزار شد. جشنواره‌ی که دبیری آن بر عهده نادر طالب‌زاده بود و می‌توان برگزاری آنرا به نوعی امتداد کنفرانس هالیوودیسم دانست که در دوره‌های اخیر جشنواره فجر برگزار می‌شود اما عدم استقبال فیلمسازان ایرانی نکته‌ای بود که حتی غلامرضا منتظمی دبیر اجرایی «افق نو» نیز به آن اذعان می‌کند. اما دومین دوره جشنواره قرار است 12 تا 16 شهریور بازهم به دبیری نادر طالب‌زاده در تهران برگزار شود. برای اطلاع‌ از کم و کیف جشنواره به سراغ غلامرضا منتظمی دبیر اجرایی جشنواره رفتیم که در صحبت‌هایش بیش از هر چیز به لزوم حضور فیلمسازان ایرانی در جشنواره و تعامل با میهمانان خارجی و غافلگیری رسانه‌ها از کیفیت میهمانان جشنواره دوم تاکید داشت. 

* انتظارمان این است که سینماگران ایرانی شرکت فعال‌تری  داشته باشند

- مهمترین نقطه تفاوت بین جشنواره اول و دوم چیست؟

مهمترین تفاوت در میزان استقبالی است که فیلمسازان از دوره دوم انجام داده‌اند، میهمانان و ترکیب آنها خیلی بهتر از دوره اول است. فیلم‌ها هم به لحاظ تنوع موضوعی در سطح قابل قبولی هستند و رقابت خوبی در تنوع فیلم‌ها با موضوعات و محورهای برگزاری جشنواره دریافت شده دیده می‌شود. البته هنوز مهلت زمان ارسال اثر به جشنواره به پایان نرسیده است و فیلمسازان می‌توانند همچنان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

ما از فیلمسازان داخلی انتظار داریم تا استقبال بهتری از «افق نو» کنند چرا که سال گذشته فیلمسازان داخلی ما استقبال چندان خوبی انجام ندادند و امیدوارم این افراد هم با انگیزه بیشتری در جشنواره حضور شرکت و فیلم‌هایشان را براساس موضوعات ارائه شده به جشنواره ارسال کنند. در موضوعاتی نظیر مقاومت و جریان حمایت از مقاومت باید بیشترین فیلم از ایران باشد و فیلمسازان ایرانی کار کرده باشند که در سه حوزه فیلم کوتاه،مستند و سینمایی انتظارمان این است که سینماگران ایرانی شرکت فعال‌تری در جشنواره فیلمسازان مستقل داشته باشند.
 
* تا امروز فیلم‌های قابل قبولی و تنوع قابل توجهی را از سوی فیلمسازان داخلی شاهد نبودیم 

- با صحبت‌های شما می‌توان نتیجه گرفت که انتظارتان از فیلمسازان ایرانی در ارتباط با جشنواره فیلمسازان مستقل برآورده نشده است اما چرا فیلمسازان ایرانی استقبال کمتری از این جشنواره به عمل آورده‌اند؟

شاید در حوزه اطلاع رسانی ضعیف بوده‌ایم که آنرا بعید می‌دانم چرا که همه سایت‌های خبری را که نگاه می‌کنیم در مورد جشنواره فیلمسازان مستقل خبر کار کرده‌اند. سال گذشته هم تعداد شرکت‌کنندگان داخلی کم بود و شاید این نقص به ما برمی‌گشت اما امسال اطلاع‌رسانی خوب بوده است ولی تا امروز فیلم‌های قابل قبولی و تنوع قابل توجهی را از سوی فیلمسازان داخلی شاهد نبودیم که امیداورم با اطلاع رسانی که رسانه‌‌ها انجام می‌دهند فیلمسازان با انگیزه بهتری برای ما فیلم‌هایشان را ارسال کنند. واقعا آن طرف منتقدین و صاحب‌نظران بسیار بزرگی از دنیا هستند و انتظار داریم تا سینماگران ایرانی هم حضور موثرتری داشته باشند. مانند سال گذشته کنفرانسی برگزار خواهد شد که در آن فیلم نقد می‌شود و رویکردی انتقادی نسبت به هالیوود خواهد داشت که سال گذشته فیلمسازان و منتقدین ما در این کنفرانس شرکت نکردند و انتظارمان این است که صاحب‌نظران سینما در حوزه هالیوود به صورت فعال شرکت کنند.
 
* هالیوودیسم و جشنواره «افق نو» تقریبا یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند

- تاکنون سه دوره در جشنواره فجر کنفرانس هالیوودیسم برگزار شده است چقدر برگزاری این کنفرانس در بالابردن کیفیت جشنواره «افق نو» موثر بوده است؟

کنفرانس هالیوودیسم و جشنواره «افق نو» تقریبا یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و هرکدام تکمیل کننده دیگری است و بازتابی که کنفرانس هالیوودیسم داشت نشان داد که کار دقیقی دارد انجام می‌شو چرا که تقریبا تمامی رسانه‌های بزرگ دنیا و شبکه‌های مهم تلویزیونی دنیا خبر این کنفرانس را انعکاس  دادند که چون جشنواره «افق نو» در ادامه هالیوودیسم است انتظار داریم تا همین پوشش رسانه‌ای به این جشنواره هم داده شود. یکی از محصولات کنفرانس هالیوودیسم پرونده شکایتی بود که علیه کمپانی‌های سازنده فیلم علیه ایران به جریان افتاد که ابعاد جهانی زیادی پیدا کرد و بخشی از جشنواره دوم نیز به دیگر فیلم‌های ضد ایرانی ساخته شده اختصاص خواهد یافت.  امروز به وسیله برخی از فیلم‌ها ایران را به عنوان یک تهدید هسته ای برای صلح جهانی معرفی می‌کنند و عنوان می‌کنند که ایران با سلاح هسته‌ای به دنبال نابودی اروپا و آمریکا است. به این ترتیب بخش مهمی از جشنواره امسال به مرور برخی از این فیلم‌های ضد ایرانی اختصاص خواهد یافت. 
* بررسی فیلم‌های ضد ایرانی در جشنواره «افق نو»

- مشخصا چه مواردی قرار است در دومین جشنواره «افق نو» مورد تاکید قرار گیرد؟

همان موضعی که ایران در جهان گرفته است و اصالت و جهت‌گیری که انجام داده است. بر این اساس منافع ملی کشورمان نیز مورد توجه قرار گرفت. در این جشنواره تاکید خواهد شد و مقالاتی که بر اساس محور های تعیین شده در این خصوص دریافت می‌شوند در یک فضای رقابتی انتخاب و در کنفرانس ارائه خواهد شد، ضمن اینکه به مقالات برتر جوایز مناسب تعلق خواهد گرفت و کتاب مقالات جشنواره به زبان های انگلیسی و فارسی منتشر خواهد شد. همانگونه که اشاره شد، یک روز از این کنفرانس چهار روزه به نقد و بررسی فیلم‌های ضد ایرانی اختصاص داده خواهد شد و سه روز نیز به محورهایی که براساس آن فیلم ها را دریافت خواهیم کرد، سینماگران و منتقدان داخلی و خارجی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
 
- حضور فیلمسازان خارجی در جشنواره دوم چه میزان رشد کمی و کیفی داشته است؟

بخش کنفرانس جشنواره شامل حضور افرادی می‌شود که لزوما فیلمساز نیستند، اما منتقد و متفکر هستند و کمتر امکان بیان دیدگاه‌های خود را پیدا می‌کنند اما به طور کلی فیلم‌های مطرح و قابل دفاعی در جشنواره امسال قرار است به نمایش در بیایند.
 
* رسانه‌ها از حضور چنین افراد تاثیرگذار و بزرگی غافلگیر خواهند شد

- ملاک حضور افراد در جشنواره چیست آیا منتقد بودن آن ها مهم است یا وزن و اعتبار افراد هم مهم است؟

افرادیکه قرار است در جشنواره شرکت کنند شاید 6 ماه وقت مستمر برای حضورشان گذاشته شده است و صرفا به علت منتقد بودن دعوت نشده‌اند بلکه اینها پایگاه اجتماعی دارند و افراد موثری هستند. لیست میهمانانی که دعوت را پذیرفته اند، واقعا برای اهالی رسانه غافلگیر کننده است. آن‌ها دوستان ایران هستند. رسانه‌ها از حضور چنین افراد تاثیرگذار و بزرگی غافلگیر خواهند شد.

* حضور بیش از 50 میهمان خارجی در جشنواره دوم

- یعنی می‌توانیم امیدوار باشیم برگزاری جشنواره «افق نو» یک موج رسانه‌ای در داخل و خارج از کشور راه بیاندازد؟

با توجه به شرایط موجود و ظرفیت های میهمانان شرکت کننده، اینگونه خواهد بود اما به شرطی که فیلمسازان داخلی هم حضور فعالی در جشنواره و نشست‌ها داشته باشند. ما نباید توقع داشته باشیم که کسانی که امروز جریان فکری را در کشورهای خود تاثیر تحت تاثیر قرار داده اند،  به تنهایی صحبت کنند و هیچ فیلمساز و منتقد و متفکر ایرانی در این مباحث مشارکت نداشته باشد و واقعا از فیلمسازان داخلی درخواست می‌کنم تا در کنار میهمانان خارجی حضور داشته باشند و در مباحث مختلف با این افراد تبادل نظر و حتی چالش کنند چرا که امروز ایران کشور تاثیرگذاری در دنیا است و با توجه به اینکه بیش از 50 میهمان خارجی در جشنواره حضور خواهند داشت شایسته است، که فیلمسازان ما حضور فعالی داشته باشند.
 
* اگر حضور این افراد دستاوردی نداشته باشد اصلا چه اصراری به برگزاری جشنواره است

نتیجه حضور این میهمانان خارجی برای کشور ما چه خواهد بود و آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که حضورشان بعد از جشنواره به سود سینمای ایران باشد و به مطرح‌تر شدن سینمای ایران کمک کند؟

واقعا اگر حضور این افراد دستاوردی نداشته باشد اصلا چه اصراری به برگزاری این جشنواره است .  واقعا بخشی از جشنواره به بررسی دستاوردهای این حضور و فیلم‌هایی که در این ارتباط ساخته‌اند، اختصاص دارد. چرا که امروز مردم دنیا و به خصوص در اروپا و آمریکا به دلیل سیطره لابی‌ها‌ به رسانه های رسمی اعتمادشان کم شده است. اکنون سایت‌ها و شبکه‌های مجازی جایگزین آنها شده است. به همین دلیل چون جهان به سمت بیداری در حرکت است،  بیشترین تغذیه مردم از سوی رسانه‌های مجازی است که بخشی از نمایندگان آنها در جشنواره حضور خواهند داشت و قطعا حضور این افراد در جشنواره یک بازتاب مناسب بین‌المللی برای سینمای ایران خواهد داشت.

ضمن اینکه کارهای مشترکی تعریف شده است که ساخته خواهند شد و بستگی دارد به اینکه چقدر جریان رسانه‌ای داخلی جشنواره را پوشش دهد. مناسب است، رسانه‌ها کمک ‌کنند تا این موضوع به شکل مناسبی انجام شود.
 
* درجه اول ملاک از مستقل بودن استقلال فکری است

- عنوان جشنواره فیلمسازان مستقل(افق نو) است اما در کشور ما تعریفی که از مستقل بودن یک فیلمساز ارائه می‌شود استفاده نکردن از بودجه بخش دولتی برای ساخت فیلم است. در تعریف جشنواره مستقل بودن چیست؟

قطعا وقتی فرضا در غرب می‌خواهند فیلمی سینمایی و یا مستند در مورد 11 سپتامبر بسازند باید با هزینه‌های شخصی و کمک نهادهای مستقل چنین پروژه هایی را انجام دهد. اما در درجه اول ملاک از مستقل بودن استقلال فکری است. در این صورت اگر فیلمسازی استقلال فکری داشته باشند از وی حمایت نمی‌شود و لذا نمی تواند بدنبال ساخت فیلم های سینمایی در موضوعات چالش برانگیز برود. به همین دلیل مجبور هستند تا به سمت آثار کوتاه و مستند بروند. به همین دلیل استقلال فکری افراد، تعهد به موضوعات و بعد حمایت‌های مالی مستقل ملاک این جشنواره است. به عنوان مثال یکی از فیلم‌های مهم جشنواره این است که تصمیم تحریم ایران توسط شرکت پژو چه خساراتی بزرگی را برای کشور فرانسه و کمپانی داشته است و نشان می‌دهد لابی اسرائیل در این تحریم تا چه حد تاثیرگذار بوده است. 
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار