امروز : جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 24
۱۷:۲۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 35840
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۰۰:۰۲
تعداد بازدید: 56
قاسم احمدی‌لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ویژگی‌های وزیر پیشنهادی وزارت آموزش ...

قاسم احمدی‌لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ویژگی‌های وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بعد از رد صلاحیت آقای نجفی، اظهار داشت: به دلیل سابقه ۹ ساله آقای نجفی در وزارت آموزش و پرورش و عملکرد مناسب وی در آن سال‌ها، با انتخاب ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش موافق بودم اما وی ۱۶ سال از آموزش و پرورش دور بود.

*در روستاها شاید هر 5 مدرسه یک مدیر داشته باشد

احمدی‌لاشکی بیان داشت: در دوران آقای حاجی‌بابایی تحولات بزرگی در حوزه آموزش و پرورش اتفاق افتاد؛ سیستم آموزشی از «4ـ3ـ5» به «3ـ3ـ6» تغییر پیدا کرد، بر این اساس با اضافه شدن یک پایه تحصیلی، بسیاری از مدارس ابتدایی با کمبود فضای آموزشی مواجه شدند و به اجبار اتاق‌ها و کلاس‌های ورزشی تبدیل به کلاس درس شد.

وی ادامه داد: اکنون مدارس در روستاها به صورت مجتمعی اداره می‌شوند یعنی در روستاها شاید هر 5 مدرسه یک مدیر داشته باشد و بقیه مدارس به حالت معاونت اداره می‌شوند که این اشتباه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد گفت: این حادثه ناگوار به دلیل نداشتن مسئول و مدیر مدرسه اتفاق افتاد و متأسفانه کسی نیز حاضر به پاسخگویی در برابر این اتفاقات نیست، این از جمله مواردی است که باید در سیستم آموزشی اصلاحاتی در آن صورت گیرد.

*هوشمندسازی باید زمانی اجرا شود که مدارس هیچ مشکل دیگری نداشته باشند

احمدی‌لاشکی با اشاره به بحث هوشمندسازی مدارس عنوان کرد: هوشمندسازی یک کار لوکس است یا مانند کسی که از نظر جسمی بیمار نیست اما برای زیبایی چهره، بینی خود را جراحی می‌کند؛ اما اگر کسی دارای مشکل قلبی و کلیوی باشد هیچ وقت دست به عمل جراحی بینی نمی‌زند.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی باید زمانی اجرا شود که مدارس هیچ مشکل دیگری نداشته باشند، افزود: زمانی که مدارس از نظر فضای آموزشی، پرداخت هزینه‌های آب و برق و امکانات مورد نیاز دچار مشکل هستند نمی‌توان مدارس را به سیستم هوشمند مجهز کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مدارس در سراسر کشور و به طور تساوی از وجود رایانه در کلاس‌های خود برخوردار نشدند به طوری که مدارس شهرهای بزرگ از این امکانات برخوردار شده و مناطق دور افتاده و روستایی از وجود رایانه در کلاس‌های خود محروم ماندند.

*16 سال فاصله از وزارت آموزش و پرورش باعث رد صلاحیت آقای نجفی شد

احمدی‌لاشکی با بیان اینکه نتیجه ناعادلانه بودن امکانات آموزشی منجر می‌شود که برخی از دانش‌آموزان باسواد و برخی کم سواد ‌شوند، اظهار داشت: این موارد از جمله مباحثی است که اکنون وجود دارد و فردی که ریاست این وزارتخانه را به عهده می‌گیرد باید فضای امروز آموزش و پرورش را بشناسد.

وی به یکی از دلایل رد صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آقای نجفی به دلیل اینکه 16 سال از وزارت آموزش و پرورش فاصله داشت و با وضعیت کنونی این وزارتخانه آشنا نبود نتوانست رأی اعتماد را از مجلس کسب کند. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در یکی از جلسات کمیسیون آموزش مجلس به آقای نجفی گفتم که شما باید خود را با وضعیت کنونی آموزش و پرورش تطبیق دهید، عنوان کرد: در ادامه سخنان خود به ایشان گفتم در سال 68 بنده یک معلم بودم و حدود 5250 تومان حقوق دریافت می‌کردم اما امروز یک شخص فرهنگی همطراز بنده در این وزارتخانه حدود یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: بنده به آقای نجفی گفتم که آیا شما با توجه به حجم زیاد فرهنگیان در کشور می‌توانید اعتبارات لازم را در این خصوص پیش‌بینی کنید.

*توانمندی و اعتقاد به مباحث اخلاقی و تربیتی از ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معتقدم فردی را که آقای روحانی برای ریاست وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌کند باید 5 ویژگی‌ داشته باشد، گفت: اولین ویژگی این است که توانمند باشد؛ به روز بودن و اعتقاد به مباحث اخلاقی از دیگر ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: با توجه به سند تحول بنیادین که در آن تربیت به عنوان ماحصل آموزش و پرورش دانسته شده است وزیر آموزش و پرورش باید آشنا به مباحث تربیتی و اخلاقی باشد.

احمدی‌لاشکی با اشاره به پنجمین ویژگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فرد انتخاب شده باید به مباحث اعتقادی و دینی پایبند باشد.

*با وارد شدن مسائل سیاسی در عرصه فرهنگ و آموزش باید فاتحه علم را خواند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بنده با توجه به نگرش سیاسی وزرای پیشنهادی به آنها رأی اعتماد نداده‌ام، اظهار داشت: با توجه به عملکرد و برنامه‌های این وزرا به آنها رأی دادم.

وی افزود: وزرایی که قانون اساسی را پذیرفته‌اند در این قانون، مسائل سیاسی را هم مشخص کرده است که تا چه اندازه می‌توان در مسائل کاری دخالت داد.

احمدی‌لاشکی بیان داشت: وزرایی که برای وزارت آموزش و  پرورش و وزارت علوم انتخاب می‌شوند، مسائل سیاسی را نباید وارد عرصه فرهنگ و آموزش کنند در غیر این صورت باید فاتحه علم را خواند.

وی اضافه کرد: وزرای انتخابی با پذیرفتن قانون اساسی باید نسبت به تمام اصول آن پایبند باشند و بر اساس این اصول، کارشان را انجام دهد.

*انتخاب وزرا باید بر اساس شاخص‌‌ها باشد

احمدی‌لاشکی در پاسخ به این پرسش که «آیا فرد یا افرادی از طرف کمیسیون آموزش مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به آقای روحانی معرفی شده‌اند؟»، اظهار داشت: در جلسات گذشته کمیسیون در این خصوص سخنانی مطرح شد، اما نظر بنده این بود که باید روی شاخص‌ها بحث شود نه روی افراد.

وی ادامه داد: اعتقاد به انتخاب فرد مشخصی ندارم و شاخص‌ها برای بنده مهم است به علاوه اینکه کار نمایندگان در مجلس نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها است و قانون تا این اندازه به ما این مجوز را داده است.

انتهای پیام/‌   
برچسب ها:
آخرین اخبار