امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۲۱:۱۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 35943
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۰۰:۰۴
تعداد بازدید: 90
طهماسب صلح‌جو منتقد سینما در گفتگو با خبرنگر سینمایی فارس، در خصوص تاثیر برگزاری جشنواره کودک بر سینمای کودک اظهار داشت: مهم‌ترین و بیشترین مخاطبان ...

طهماسب صلح‌جو منتقد سینما در گفتگو با خبرنگر سینمایی فارس، در خصوص تاثیر برگزاری جشنواره کودک بر سینمای کودک اظهار داشت: مهم‌ترین و بیشترین مخاطبان سینمای امروزه را کودکان تشکیل می‌دهند اما سهم آنها از سینمای ما بسیار اندک است. درعمل می‌بینیم که سینمای کودک از امکان اکران عمومی برخوردار نیست و مخاطبان اصلی خود یعنی کودکان و نوجوانان را به تماشا ترغیب نمی‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایران این نسل از جامعه به‌جای اینکه متناسب با سن و سال خود به تماشای فیلم‌ها بنشینند، دیدن سریال‌ها و فیلم‌های بزرگسالان را ترجیح می‌دهند.

صلح‌جو اظهار داشت: اینکه چرا و چه چیزی در این فیلم‌ها وجود دارد که آنها را جذب می‌کند یا اینکه سینمای کودک ما از چه نداشته‌هایی رنج می‌برد، باید آسیب‌شناسی شود.

این منتقد در ادامه گفت: مهم‌ترین مسئله این است که سینمای کودک در کشور ما سنتی و گذشته‌گرا باقی مانده ونیاز به فضاسازی جدیدی دارد. به جای آنکه سازندگان فیلم‌های کودک به دنبال ایده‌های نو باشند و با تکنیک‌های روز جلو روند، تم‌های کهنه را  مدام در آثارشان  تکرار می‌کنند و اسیر کلیشه شده‌اند. رهایی این سینما از کلیشه‌های رایج، نیازمند بازنگری  تصورات سازندگان آن است.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از باورهای رایج و کلیشه‌ای در فیلم کودک این است که همیشه قهرمان فیلم کودکی بی‌گناه و صادق است، درحالیکه کودکان هم در دنیای خود پلشتی و زشتی دارند. از سوی دیگر باید توجه داشت که نگاه عاقل اندر سفیه به کودکان در فیلم‌های مربوط به آنان اشتباه است. زبان و بیان فیلم باید کودکانه باشد نه‌اینکه صرفا یک قهرمان کودک  برای آن در نظر گیرند. همچنین شخصیت‌های کمیک میان کودکان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند پس باید تیپ‌شناسی آنها در اولویت کار سازندگان فیلم‌های کودک باشد تا از این تیپ‌ها برای جذب مخاطبان استفاده کنند. به ‌طورکلی لازم است در درام‌های کودک و نوجوان تجدید نظری اساسی شود.

صلح‌جو با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره کودک اظهار داشت: دلیل نمی‌شود که سینمای کودک به دلیل نقصان در امکان ارتباط با مخاطبانس خود، جشنواره هم نداشته باشد. جشنواره کودک می‌تواند در این دگراندیشی‌ها نقش بسزایی داشته باشد. همچنین فرصتی باشد برای سبک و سنگین کردن ارزش واقعی فیلم‌ها و خود زمینه‌سازی برای ساخت بهینه آثار فاخر متعلق به کودکان و نوجوانان. باید توجه داشت که جشنواره‌ها به طور کلی در ارتقای سینما نقش موثری ایفا می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته درباره جشنواره کودک نواقصی هم وجود دارد. به عنوان مثال لزوم برگزاری جلسات آسیب شناسی و نقد و بررسی فیلم‌ها در حاشیه جشنواره کودک بسیار حس می‌شود اما لازم است کاستی‌ها برطرف شود تا جشنواره فیلم کودک مهد پرورش فیلم‌های فاخر کودکان این سرزمین باشد. 
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار