امروز : شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 25
۱۵:۴۳
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 3600
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۳۶
تعداد بازدید: 219
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب‌شناسی یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند راهنمای خوبی برای محققان و دانشجویان و ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب‌شناسی یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند راهنمای خوبی برای محققان و دانشجویان و علاقه‌مندان باشد. در این بخش فیلمنامه‌های سال 90 شامل تمام کتاب‌های آموزش فیلم‌نامه نویسی و درباره فیلمنامه‌ها (شامل نقد، گفت‌وگو و ...) منتشر می‌شود.

ترتیب بیان اطلاعات هر کتاب، چنین است: ردیف/ عنوان/ کتاب/ ناشر/ نویسنده/ مترجم/تعداد صفحه/نوبت چاپ/ تیراژ/قیمت/خلاصه کتاب

آموزش فیلمنامه نویسی و تحلیل فیلم
الف) ایرانی

آسیب‌شناسی متن در سینمای ایران/نیلوفران/علیرضااکبرپور/148/1/2000/52000

استوری برد/مارلیک. اصغرفهیمی‌فر، سید جواد شبانی/288/2/1000/120000

اقتباس در سینما: به انضمام قصه‌های قرآنی(مناسب برای اقتباس)/جامعه نو/ محمدعلی فرشته حکمت/296/1/2000/60000

کتاب حاضر پژوهشی در امر اقتباس فیلمنامه‌های سینمایی از ادبیات داستانی است. پس از ارائه تعریفی از اقتباس و بیان انواع اقتباس ادبی در سینما و نیز تبیین وجوه اشتراک رمان و سینما با تأملی در مسیر یک صد ساله تاریخ سینما و نیز با توجیه ویژه به روند اقتباس در سینمای ایران در دوره قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به معرفی و بررسیی شماری از فیلم‌های اقتباس شده از ادبیات داستانی مذهبی همچون روزهای بی‌خبری ، خط قرمز، مادر، آلبوم تمبر و ... پرداخته می‌شود. هم‌چنین در بخش ضمائم کتاب نیز متن تعدادی از داستان‌های شاخص قرآنی برای استفاده دست‌اندرکاران سینمای داستانی ارائه می‌َود.

تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی/نشر چشمه/شاهپور شهبازی/368/1/1500/85000

جلد نخست از کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی، نوشته شاهپور شهبازی است که در آن به تشریح و تحلیل سینمای داستان و محور و شخصیت محور و ارائه تئوری گام‌به گم پرداخته شده است. از این رو در این مجله، نخست نقش‌تاریخی روایت، از اسطوره تا درام و تاثیر آن در شکل‌گیری ساختارهای متفاوت سینمای داستانی بررسی و سپس روند تاریخی هنر فیلمنامه نویسی، مطرح شده است. در ادامه الگوهای پیشنهادی سیدفیلد، و کلر و کرونست در حوزه فیلمنامه ارائه و تفاوت عناصر سبکی و روایی، شرح داده شده است. در پایان، مولفه‌های تشکیل دهنده تئوری‌های پیشنهادی نویسنده (تئوری گام‌به گام) از منظور عناصر روایی شناسانه و شناخت شناسانه تئوری گام‌به‌گام و تعریف دگرگونه برخی از مفاهیم فیلمنامه‌نویسی و نقد تئوری سیدفیلد و کروتسن، الگوی تازه‌ای برای فیلمنامه‌نویسی پیشنهاد شده، که از معیراهای عینی و دقیق‌تری پیروی می کند

فیلمنامه‌نویسی برای انیمیشن/دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی/اردشیر کشاورزی/182/2/1500/40000

فیلمنامه چه می‌خواهد/کاکتوس/الهه احمدی، عادل ناصری، بیژن حشمتی، پریسا خزائی، فائزه امیرخانی/136/1/1000/40000

این کتاب به معرفی و بررسی ابعاد و مراحل مختلف فیلمنامه‌نویسی پرداخته است. در این مسیر مباحثی چون: چگونگی تولید ایده و فکر اولیه، تبدیل ایده به طرح داستانی،زاویه دید داستان و فیلمنامه، ساختار فیلمنامه، رعایت زمان خطی و غیرخطی در روایت، شخصیت پردازی در فیلمنامه و ... مورد مطالعه قرار گرفته است. در پایان ارتباط بین ادبیات و سینما در قالب گفت‌وگو با فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران شرح داده شده است. کتاب به منظور تبیین بهتر موضوع از نمونه‌های عینی نیز بهره‌گرفته است.

مبانی فیلم‌سازی/دانشگاه اراک/سعید شاه حسینی، عصمت بیات/ 188/2/1500/40000
ب ) ترجمه

نگارش فیلمنامه‌ی مستند/نشرساقی/دوایت سویین، جوی سویین/عباس اکبری، امیر پوریا، تبسم آتشین جان/112/2/1100/19000

نگارش فیلمنامه کوتاه/سروش/ویلیام فیلیپس/عباس اکبری/200/5/2000/40000

مبانی فیمنامه نویسی: راهنمای گام به گام از فکر تا فیلمنامه، جدیدترین نسخه به روز شده/سوره مهر/سید فیلد/سید جلیل شاهری لنگرودی/414/1/3500/72000

کتاب حاضر، چنان که از عنوان فرعی آن بر می‌آید(راهنمای گام‌به گام از فکر تا فیلمنامه)، مجموعه کاملی است درباره نحوه نوشتن فیلمنامه از زمانی که اندیشه یا ایده‌ایی در ذهن فیلمنامه‌نویس شکل می‌گیرد تا موقعی که فیلمنامه‌ای آماده برای گذراندن مراحل تولید فیلم روی کاغذ می آید. این کتاب با هدف ایجاد توانایی و اعتماد به نفس در فیلمنامه نویس برای نوشتن آن چه در ذهن دارد نگاشته شده است. کتاب با طرح ابتدایی‌ترین مباحث (تعریف فیلمنامه) آغاز می‌شود سپس عناصر پیچیده‌تر مطرح در فیلمنامه‌نویسی(صحنه، سکامس، مسائل اقتباس در فیلمنامه نویسی و...) را به زبانی ساده توضیح می‌دهد.

فیلمنامه نویسی؛ روش سکانس‌بندی: ساختار پنهان فیلمنامه‌های موفق/افراز/پل جوزف گالینو/کیکاووس زیاری/296/1/1100/75000

کتاب درباره استفاده از سکانس در فیلم‌سازی است. نگارنده برای ترسیم نظریات مربوط به این مسئله، درباره طبیعت و وظیفه سکانس‌ها بحث می‌کند و ابزار قصه‌گویی مربوط به آن را از لحاظ تاریخی، انتقادی، تئوریکی و عملی بررسی می‌کند. او با نگاهی تازه به تصاویر چند از فیلم های مهم تاریخ سینما مانند داستان اسباب‌بازی، مغازه‌سرنبش، غرامت مضاعف، شمال از شمال غربی، دیوانه‌ای از قفس پرید و هواپیمای ویژه رئیس جمهور را در فصول مجزا بررسی و تحلیل می‌کند. هر تصویر یک فریم مستقل است که از یک فیلم بلند سینمایی گرفته شده و در این ‌جا به منظور اهداف آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی فیلمنامه مصور/دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی/جیمزفرایولی/سید میرزاابوالفتح رضوی،100/2/1500/20000

راهنمای فیلمنامه‌نویس/نیلوفر/سید فیلد/عباس اکبری/236/6/1650/55000

راهنمای عملی فیلمنامه نویسی/افراز/لورا شلهارت/پدرام لعل‌بخش/528/2/1100/70000

نویسنده در این کتاب، به شرح چگونگی فیلمنامه‌نویسی و بررسی نقش خلاقیت در نگارش آن پرداخته است. به این ترتیب در کتاب مباحثی چون چگونگی تقویت و پالایش مهارت داستان گویی، چگونگی پیدا کردن آوای تاتیک، چگونگی کارکرد با درون مایه‌های شخصی، چگونگی خلع استعاره بصری و چگونگی استفاده از تصاویر برای خلق شخصیت بررسی شده است. شایان ذکر است در این کتاب به صورت گام‌به‌گام تمرین‌هایی برای تقویت مهارت خلاقانه فنون نگارش فیلمنامه آورده شده است.

راهنمای داستان: فن و روح نویسندگی /هرمس/کاترین‌آن‌جونر/ محمد گذرآبادی/154/2/1000/50000

داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه‌نویسی/هرمس/رابرت مک‌کی/محمد گذرآبادی/336/6/2000/90000

تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی/ساقی/چارلی موریتس/محمد گذرآبادی/384/1/2200/68000

کتاب حاضر، آموزش شیوه‌های مختلف فیلمنامه‌نویسی است. نویسنده در این نوشتار می‌کوشد به مخاطب خود روش‌های داستان‌گویی در سینما و چگونگی پیچیدگی و غنابخشیدن به فیلمنامه را بیاموزد. کتاب، مشتمل بر 10 فصل است که عناوین آن‌ها عبارتند از: تبدیل داستان به فیلمنامه، ایده‌ها در عمل، تجسم ذهنی کنش ، شخصیت، گفت‌وگو، ساختن صحنه‌ها، بنا کردن سکانس‌ها، اقتباس ، استعاره و لحظه‌ها، عمق بخشیدن به دوام، زیر متن ، و هماهنگ کردن تمام اجزا.

تمرین فیلمنامه نویسی/ روزنه/ژان کلود کاریر، پاسکال بونیترز/نادر تکمیل همایون، لیلا هدایت‌پور/120/3/1500/27000

چگونه از هر چیزی فیلمنامه اقتباس کنیم/بنیاد سینمایی فارابی/ریچارد کریوولن/بابک تبرایی/228/2/2000/45000

چگونه مشکلات فیلمنامه‌مان را حل کنیم؟/بنیاد سینمایی فارابی/سید فیلد/حمیدرضاگرشاسبی/402/1/3000/60000

موضوع کتاب حاضر، فنون و مهارت‌های فیلمنامه‌نویسی و روش‌های تهیه یک فیلمنامه است. نگارنده بعد از بیان مشکلات فیلمنامه‌نویسی، انواع آن را بر می‌شمرد. این کتاب در چهار بخش تدوین شده است؛ بخش اول به مشکلات عمومی فیلمنامه‌ها اختصاص دارد. بخش دوم مشکلات پیرنگ در روایت فیلم‌ها را توضیح می‌دهد. در این بخش رابطه بین زمان و کنش داستانی شرح داده می‌شود. بخش سوم مربوط به مشکلات شخصیت است. در این بخش بعد از توضیح درباره مفهوم شخصیت، انواع شخصیت‌های داستانی شرح داده می‌شود. بخش چهارم به مشکلات ساختار فیلمنامه‌ها اختصاص دارد و ساختارهای گوناگون فیلمنامه‌ها را توضیح می‌دهد.
 
قیمت کتاب

بیشترین قیمت کتاب را عناوین زیر داشته‌اند:

عشق سال‌های سپری شده ـ 500000 ریال
دختر قلعه و دل سپرده ـ 150000 ریال
 
کمترین قیمت کتاب را عناوین زیر داشته‌اند:
لالایی برای گهواره خالی ـ 9000 ریال
پرنده در باران ـ 10000 ریال
 
صفحات

این کتاب‌ها کمترین صفحه را داشته‌اند:
فیلمنامه‌بوی بهشت ـ 30 صفحه
فیلمنامه آدمک ـ 40 صفحه

این کتاب‌ها با بیشترین صفحات منتشر شده‌اند:
هجده سال اشک من ـ 1300 صفحه
عشق سال‌های سپری شده ـ 792 صفحه
 
شمارگان

این عناوین کمترین شمارگان را دارند:

فیلمنامه‌های دراکولا/بوی بهشت/بومرنگ/بارانه ـ 300 نسخه

فیلمنامه‌های هجده سال اشک من/ زمانی برای عاشق شدن ـ 500 نسخه
 
این کتاب بیشترین شمارگان را به خود اختصاص داده است:
از هامون تا دریا ـ 40000 نسخه

منبع: فیلم‌نگار

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار