امروز : شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 23
۰۷:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 36128
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۳
تعداد بازدید: 198
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- مینا عبدی. موسیقی مقاومت یکی از ژانرهای موسیقی در تاریخ ایران است که با ارزش های انقلاب و دفاع مقدس ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- مینا عبدی. موسیقی مقاومت یکی از ژانرهای موسیقی در تاریخ ایران است که با ارزش های انقلاب و دفاع مقدس آمیخته است. به سبب اهمیت این گونه موسیقایی و اثربخشی آن در بخشی حساس از تاریخ ایران، نیاز به توجه به این ژانر موسیقی احساس می شود. جشنواره مقاومت تلاش کرد تا این گونه موسیقی را به صورت جدی مورد توجه و تاکید قرار دهد. علیرضا پاشایی مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد اسلامی با پایان پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت درباره دستاوردهای جشنواره مقاومت با ما به گفتگو نشست.

*نخست باید مقاومت را درست بشناسیم

وی درباره معنای اصلی مقاومت به عنوان رکن اصلی موسیقی مقاومت می گوید: دو قطب در دنیا وجود دارد. نخست رحمان و دوم شیطان و چیزی جز این دو حوزه وجود ندارد. فرآیندها و اثرات وضعی عملکرد انسان‌ها نیز حول این محور می‌چرخد، یا مقصد و یا هدف آن حول این محورها می‌چرخد. تلاش نظام سلطه و افرادی که در حوزه شیطان فعالیت می‌کند این است که ما را از راه شیطان جدا کنند و اولویت‌های ذهنی ما را جابه‌جا کنند. امام در این حوزه با توجه به مقام شهدا می‌گوید: با این ستاره‌‌ها می‌توان راه را پیدا کرد. با این توصیه می‌توان، با نزدیکی به آرمان‌های شهدا و نوع زیست آنها از مسیر رحمان جدا نشویم.

وی ادامه می دهد: نکته مهم دیگر این است که دفاع مقدس یکی از میراث‌های بزرگ خداوند است که به دست ما رسیده . ما نیز باید پاسداران خوبی باشیم و تمام حکمت‌های الهی را با زیبایی‌هایش به نسل‌های بعد انتقال دهیم. یکی از این موضوعات دفاع مقدس و یاد شهیدان است. آنقدر این موضوع مهم است که در مقابل تبلیغات دشمن زنده نگه داشتن نام آنها کمتر از شهادت نیست.

*موسیقی مقاومت از بطن موسیقی مقامی زاده شده

پاشایی درباره حضور موسیقی مقامی و نواحی در جشنواره پنجم مقاومت می‌گوید: موسیقی مقاومت یکی از ژانرهای ارزشمند در موسیقی ملی ماست. امسال در جشنواره موسیقی مقاومت موسیقی نواحی را مورد توجه قرار دادیم. چراکه بخش عمده موسیقی مقاومت در بطن موسیقی مناطق و نواحی ایران ریشه دارد. به باور من موسیقی مبتنی بر ارزش ها یک امانت الهی است و برگردن ماست که آن را به نسل‌‌های بعد منتقل کنیم. به باور من باید به موسیقی اصیل بیش از گذشته دقت کنیم؛ چراکه تمام شبکه‌های نظام سلطه تلاش دارند تا اولویت‌های ما را تغییر دهند. از جمله در حوزه موسیقی چنین امری به وضوح قابل مشاهده است. این نظریه شخص من است که علاوه بر توجه به موسیقی ملی و میهنی، برای مقابله با گستره تهاجم فرهنگی جدید باید هنر خود را به بیرون از مرزها هدایت کنیم. همان‌طور که می دانید، صدها گروه مسلمان و صدها هنرمند در حوزه بیداری اسلامی فعالیت می‌کنند. اگر ما از مسیر جشنواره مقاومت ارتباط حوزه موسیقی و ارتباط فرهنگ خود را با گروه‌های خارج از مرزهای خود ایجاد کنیم می‌توانیم انعکاس ارزش‌های خود را که قابلیت ظهور و بروز دارد؛ در حوزه موسیقی در سطح وسیع ببینیم. علاوه بر این لازم است سطح تعاملات فرهنگی خود را در حوزه موسیقی از این مسیر ارتقاء دهیم. به قطع با علم به این که این‌گونه موسیقی از مسیر ارزشها زاده شده و با ساختارهای فرهنگی ما ارتباط دارد، چنین امری ارزشمند خواهد بود.

*گستره عظیمی از ارزشهای بالقوه در موسیقی مقاومت وجود دارد

رئیس مرکز موسیقی وزارت ارشاد اسلامی درباره ارتقای سطح کیفی جشنواره نسبت به دوره های پیشین می‌گوید: اولین‌هایی در جشنواره موسیقی مقاومت مطرح شدند، که می‌توان اضافه شدن آن را به فال نیک گرفت. یکی از این اتفاقات فرخنده دانست. گروه‌های سرود که همیشه احساس نوستالژیک در ما زنده می‌کنند، امسال برای اولین بار در پیدا کردند. در پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت، حضور گروه‌های متعدد سرود با کمک دفتر سرود انقلاب اسلامی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شکل گرفتند که در آئین پایانی و آغازین جشنواره به اجرا پرداختند. این گروه‌ها حس نوستالژیک جنگ را برای مخاطبان خود زنده می‌کنند. در بسیاری از استان‌ها نیز دفتر سرود انقلاب اسلامی گروه‌هایی سیار برای اجرای سرود شکل داد. یکی دیگر از تفاوت‌های این دوره از جشنواره حضور ارکسترهای نظامی برای نخستین بار در جشنواره بود. یکی از بخش هایی که توانست توجه غالب مخاطبان را به خود جلب کند. به هر حال ارزش و اثرگذاری موسیقی نظامی در تهییج مردم و تقویت توان سربازان مخلص امام راحل در دوران دفاع مقدس انکار ناپذیر است.
وی درباره نیاز به گسترش جشنواره موسیقی مقاومت گفت: جشنواره هنر مقاومت امسال سمت کشوری شدن پیش رفت. حضور گروه‌های سرود و میزبانی استان‌های کشور در برگزاری جشنواره‌ مقاومت نشان می‌دهد؛ این جشنواره قابلیت سراسری شدن دارد.

*چرا تصور می‌شود خوانندگان پاپ به هنر مقاومت بی اهمیت اند؟

پاشایی درباره شبهات درباره اجبار برای حضور هنرمندان پاپ می‌گوید: به باور من ما هنوز بسیاری از مسائل را شفاف‌سازی نکرده‌ایم! حقیقت این است که همه ما مسلمان و شیعه هستیم. همه هنرمندانی که در این جشنواره حضور داشتند به دفاع از خاک میهنشان اعتقاد دارند! یکی از هنرمندانی که امسال در جشنواره و در بخش رقابتی موسیقی پاپ حضور داشت، که پدرش جانباز است. او با عشقی زاید الوصف در جشنواره حضور پیدا کرد. ما در بخش رونمایی آلبوم‌ها آلبوم یکی از فرزندان شهید را با موضوع مقاومت رونمایی کردیم که پدرش در جبهه‌های غرب شهید شده است. این نشان می‌دهد که هنرمندان ما در حوزه موسیقی پاپ از مقاومت فاصله ندارند.

این مقام مسئول ادامه می دهد: در میان افرادی که در حوزه موسیقی پاپ فعالیت می کنند افرادی هستند که به طور مستقیم با دفاع مقدس پیوند دارند، حتی در این میان افرادی هستند که جزء خانواده جانبازان و شهدا هستند. حال گرچه بسیاری از آنها در این حوزه تولید اثر نداشته و با این شاخصه شناخته نشده‌اند دلیل بر آن نیست که از مفهوم مقاومت فاصله داشته باشند. این نشان می‌دهد که موسیقی پاپ می‌تواند حامل خوبی برای ارزش‌های ما باشد. آلبومی در حوزه پاپ در دست تهیه داریم که در آن خواننده‌های نام آشنای حوزه موسیقی پاپ آثار ارزشمند خود را درباره مقاومت منتشر خواهند کرد و این از افتخارات جشنواره موسیقی مقاومت است. همه ما می‌دانیم که جز در قالب جشنواره موسیقی مقاومت این اتفاق نیفتاده است.

پاپایی درباره پژوهش درباره موسیقی جنگ می‌گوید: امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی مقاومت بخش پژوهشی وجود داشت که در آن اثرات موسیقی بر دفاع مقدس و اثرات دفاع مقدس بر موسیقی مد نظر قرار گرفته است. ما می دانیم که موسیقی نقشی انکار‌ناپذیر در جنگ دارد و از سوی دیگر دفاع مقدس سبب پدید آمدن ژانری ویژه در موسیقی شد. این تعامل دوسویه را در موسیقی متن فیلم از کرخه تا راین و بوی پیراهن یوسف می‌توان به وضوح حس کرد. این موسیقی‌ها علاوه بر جاودانگی تداعی‌کننده خاطرات امروز است.

بسیاری تصور می‌کنند که موسیقی مقاومت جدا از بدنه موسیقی است در صورتی که ما می‌دانیم این ژانر یکی از اثرگذارترین ژانرهای موسیقی و بخشی انکار‌ناپذیر از بدنه جامعه ماست. علاوه بر این امروز کمرنگ‌ شدن موسیقی نواحی و مناطق ایران به وضوح مشهود است. ژانری که در لایه‌های عمیق موسیقی مقاومت می‌توان آن را حس کرد. نگاه پژوهشی به موسیقی مقامی در جشنواره کمرنگ بود. پاشایی در توضیح پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه موسیقی مقامی و ارتباط آن با مقاومت می‌گوید: پژوهش موسیقی مقاومت محدود به یک حوزه نبود. در بخش پژوهش نگرش جامع محیطی اتفاق افتاد. یعنی تمام حوزه‌ها در پژوهش دیده شده‌اند؛ هم موسیقی پاپ، هم سنتی و هم موسیقی نواحی در این پژوهش‌ها مورد توجه قرار گرفتند. همان گونه که می‌دانید بخش بزرگی از موسیقی دفاع مقدس برگرفته از ملودی‌های موسیقی مقامی است. امسال این بخش‌ها در حیطه پژوهشی دیده شد.

* موسیقی سنتی کمرنگ نبود

پاشایی در توضیح این مطلب می‌گوید: امسال بیشترین اقبال را در حوزه موسیقی پاپ دیدیم. اما یکی از آلبوم‌هایی که رونمایی شد در حوزه موسیقی سنتی تولید شده است. اما این موضوع قابل انکار نبود که میزان اقبال به جشنواره امسال بیشتر در حوزه پاپ بوده. اما در دوران دفاع مقدس موسیقی‌های مختلفی چه در حیطه آوازی و چه در فرم‌های ارکسترال ساخته شد که اثرات وضعی آن غیر قابل انکار است.

*نباید از اولویت‌سازی بیگانگان غافل باشیم

آنچه امروز مهم است این است که تمام شبکه‌های ماهواره‌ای و فضاهای مجازی در پی آن هستند که آنچه با حوزه ارزش‌ها، ولایت‌ و مقاومت قابلیت امتزاج دارد به ما عرضه کنند و از این طریق اولویت‌های ذهنی ما را جابه‌جا کنند و مخاطب را به مسیر دیگری بکشانند و آثار ارزشی را سخیف جلوه دهند. ما نیز وظیفه داریم آنچه سبب شادمانی آنها می‌شود به عنوان آسیب‌ شناسایی کنیم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها