امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۷:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 36519
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۰۴
تعداد بازدید: 49
 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، مراسم رونمایی از 500 نوع نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی مؤسسه «روشنای زندگی» عصر روز گذشته با ...

 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، مراسم رونمایی از 500 نوع نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی مؤسسه «روشنای زندگی» عصر روز گذشته با حضور وحید جلیلی، مدیر دفتر جبهه انقلاب اسلامی، محمد سرشار رئیس حوزه هنری استان تهران، علیرضا قزوه، علی اسماعیلی، لاله افتخاری و مجتبی رحماندوست، خانواده شهدای هسته‌ای و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.

* جلیلی: حضور نیروهای حزب‌الهی در عرصه‌ برای ایجاد تحول در جبهه نامطلوب ابزار فرهنگی

در این مراسم وحید جلیلی، مدیر دفتر جبهه انقلاب اسلامی، بیان داشت: خوشبختانه نیروهای حزب‌الهی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورود یافته و با ابتکارات خودشان تلاش می‌کنند که قدم‌هایی در راه عوض کردن جبهه نامطلوب برخی ابزار فرهنگی بردارند.

وی درباره مصوبه نوشت‌افزار و ابزار فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: در این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای با شماره 474 مورخ 11 اسفند سال 1379صورت گرفته است یعنی 13 سال پیش آیین‌نامه‌ای تحت عنوان «نحوه نظارت بر روی نشانه‌ها و تصاویر بر روی البسه‌ها و لوازم‌التحریر و کالاهای مشابه» تنظیم شده است.

جلیلی ادامه داد: این آیین‌نامه هم دارای موارد سهوی و هم به موارد ایجابی پرداخته است، ماده یک این آیین‌نامه می‌گوید: «جلوگیری از به کار گرفتن علائم و نشانه‌ها و تصاویری که با فرهنگ ایرانی _ اسلامی در تعارض است و در فرهنگ عمومی تأثیر منفی دارد».

وی افزود: در کلیپی که تهیه شده بود یک بخشی از کالاهای ناهنجاری که در لوازم‌التحریر استفاده شده بود، را در این مراسم به حرمت مدعوین حذف کردیم اما باید گفت؛ در جلسه‌ای با یکسری از مسئولان درباره نوشت‌افزارها، پاورپوینت تهیه شد همه مدیران حاضر در جلسه گفتند که اینها غیر واقعی است اما به دلیل اینکه کالاهای به تصویر کشیده موجود بود، خود مدیران هم از تصاویر این نوشت‌افزارها تعجب کرده بودند که واقعاً چنین کالاهای فرهنگی با این وفور و تنوع در بازار وجود دارد.

به گفته جلیلی، یکی دیگر از مصوبات آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشویق به استفاده از نقوش و هنر ایرانی _ اسلامی در این نوع کالاها است حتی در ماده 11 این آیین‌نامه آمده است، که رسانه‌های گروهی بالاخص صدا و سیما و مطبوعات موظف هستند نسبت به تببین و ترویج نقوش هنر ایرانی _ اسلامی تلاش کنند.

* غفلت 13 ساله مسئولان فرهنگی کشور به بازار لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها

وی افزود: این دستورالعمل به امضای رئیس جمهور وقت در سال 79 رسیده و تصویب شده است که امروز بعد از 13 سال می‌شود نگاهی به صحنه واقعی انداخت که چه اتفاقی افتاده است.

این مقام مسئول گفت: شورای انقلاب فرهنگی 13 تیر سال گذشته جلسه‌ای را به این عنوان با حضور رئیس جمهور برگزار کرد و گزارش مفصل کارشناسی شده‌ای را درباره لوازم‌التحریر به طور کامل در این شورا ارائه کرد و بعد از آن هم مسئولان متفاوت در این عرصه، مصاحبه‌های متعددی کردند حتی یکی از مسئولان عالی‌رتبه فرهنگی گفته بود که بعد از ماه مبارک رمضان شاهد اتفاقات جدی در عرصه لوازم‌التحریر خواهیم بود و یکی دیگر از مسئولان ارشاد نیز گفته بود که لوازم‌التحریر به صورت کمی و کیفی امسال در کشور تکثیر خواهد شد.

به گفته وی، در این حوزه مشخص و در این عرصه وسیع که آمادگی‌هایی اعلام شده، بیش از 150 میلیون نسخه دفترچه است که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد بود که حدود 4 هزار میلیارد تومان گردش مالی مجموعه این کالاهای فرهنگی نظیر لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی است.

* هیچ خلاء قانونی و آیین‌نامه‌ای برای تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی وجود ندارد 

جلیلی ادامه داد: مراحل کارشناسی تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی انجام شده است، حساسیت‌های لازم نیز برانگیخته شده و از لحاظ قانونی و آیین‌نامه‌ای و سندهای بالا دستی نظام تقریباً هیچ خلاای در این راستا وجود ندارد و در واقعیت اوضاع به گونه‌ای است که مشاهده می‌کنید.

به گفته وی، یک دلیل غفلت از تولید این نوشت‌افزارهای ایرانی شاید این بوده که عمده‌ای از فعالیت‌ها فرهنگی ما در طی سال‌های گذشته معطوف به بخش‌های خاصی از فرهنگ بوده است یعنی اگر فرهنگ را اندیشه، رسانه، هنر و فرهنگ عمومی در نظر بگیریم، در عرصه فرهنگ عمومی کمتر ورود کرده‌ایم به گونه‌‌ای دیگر در عرصه اندیشه‌ای سمینارهای بسیاری گذاشته شده است که در حدی هم تأثیرگذار بوده اما در عرصه فرهنگ و علوم متأسفانه ورود جدی نداشتیم با این ملاحظه که اتفاقاً ورود به این عرصه، ورود سختی هم نبوده است.

جلیلی بیان کرد: سال گذشته یک NGO کوچکی شروع به تولید محصولاتی از نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی کرد، که خیلی آسان بود یعنی بدون آن که سرمایه‌گذاری آن چنانی صرف این کار شود، این نوشت‌افزارها تولید شد یعنی واقعاً بازار نسبت به این کالای فرهنگی کشش دارد.

* استقبال مخاطبان از نوشت‌افزارهایی با تصاویر شهید مصطفی احمدی روشن

وی افزود: دوستانی که سال گذشته به تولید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی پرداخته بودند، برای تبرک عکس شهید مصطفی احمدی روشن را بر روی یکی از نوشت‌افزارها کار کردند و هیچ امیدی نداشتند که مورد استقبال قرار گیرد، اما جالب این است با هجمه‌ای از تماس‌ها برای خریداری این طرح مواجه شدیم.

جلیلی بیان کرد: بعد از گذشت موارد فوق، تازه متوجه شدیم که با یک ذهنیات و پیش فرض‌های غلط چه فرصت‌ها و ظرفیت‌های بزرگی در حوزه نوشت‌افزارها را از دست داده‌ایم.

به گفته وی، خوشبختانه این حرکت آغاز شده است و برخی از دستگاه‌های دولتی و بعضی از NGO‌های مستقل فرهنگی امسال به این مقوله ورود پیدا کرده‌اند اما قاعدتاً نسبت به اندازه بازار خیلی عقب هستیم که معتقدیم اگر همه دست به دست هم دهیم و هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های رسانه‌ای، تبلیغاتی و فرهنگی وجود داشته باشد، این فاصله را به سرعت می‌توان طی کرد.

جلیلی بیان کرد: همین امروز یکی از تولیدکنندگان کلان بازار در حوزه نوشت‌افزار خودش آمده بود و اعلام آمادگی می‌کرد که در این حوزه ورود پیدا کند و از تجربیات و امکانات و روابط خود برای پیشرفت این طرح استفاده کند، تا در بازار جمهوری اسلامی بیش از مقدار نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی، بیشتر تولید . به چشم آید.

وی افزود: امیدواریم با همت، هضم و برنامه‌ریزی درست گام به گام نقطه عطفی شود و مرحله به مرحله تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی پیش برود و به امید خدا ما بتوانیم یک عملیات فراگیر و موفق در حوزه فرهنگ عمومی را به چشم ببینیم که اگر در این عرصه این مؤفقیت به دست بیاید اعتماد به نفس حاصل از آن برای نیروهای فرهنگی پایه کار انقلاب باعث خواهد شد، آنها را به سمت عملیات‌های بزرگی در حوزه‌های مختلفی که به سبک زندگی و فرهنگ عمومی مربوط می‌شود، رهسپار کند.

* مؤمنین: برطرف کردن خلاءهای موجود در کتاب‌های درسی و رمان با پرداختن به حوزه ایثار و شهادت

در ادامه این مراسم رضا مؤمنین، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان داشت: دشمن ارزش‌های دفاع مقدس ما را هدف گرفته است، خلاءها و نقص‌هایی در کتاب‌های درسی، داستانی و رمان‌های ما وجود دارد، که با توجه بیشتر به حوزه ایثار و شهادت، باید این فرهنگ را در ذهن و وجود فرزندان‌مان نهادینه کنیم.

وی اضافه کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در حقیقت مصون سازی فرزندانمان از انحرافات و تلاشی است که دشمن برای آسیب زدن به آنها در ابعاد مختلف دارد به همین منظور استدعا مجدد ما، توجه بیشتر به مسائل فرهنگ جبهه و ایثار در این رابطه است.

* حسینی: کشور دارای ظرفیت‌های بسیار برای تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی است

در این مراسم سعید حسینی، مدیر مؤسسه «روشنای زندگی»، بیان داشت: تولید لوازم التحریر یک حرکت فرهنگی استراتژیک است چراکه کودکان و نوجوانان در این مقطع سنی بسیار منعطف و الگوپذیر هستند که متأسفانه فرهنگ غرب با ارائه کاراکترهای غربی توانسته با کودکان و نوجوانان ایرانی ارتباط گسترده بگیرد و ذهن آنها را تسخیر کند.

وی اضافه کرد: لوازم التحریر به عنوان یک کالای ضروری که کودکان ونوجوانان در مقطع دانش‌آموزی بیشترین ارتباط را با این محصولات دارند، بسیارمهم است یعنی این گروه سنی درگیری ملموسی با این نوع کالا دارند و بیشترین زمان خود را با لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها می‌گذرانند.

حسینی ادامه داد: محصولات و نوشت‌افزارها متعلق به طبقه خاصی نیست و تمامی کودکان و نوجوانان را در بر می‌گیرد به طوری که نیاز داخلی دفتر تحریر در کشورمان به طور تقریبی سالانه 150 میلیون جلد و گردش بازار لوازم التحریر میانگین 4 هزار میلیارد تومان در سال در کشور ایران است.

به گفته وی، مؤسسه «روشنای زندگی» با توجه به اهمیت فوق‌العاده لوازم التحریر مشاهده کرد که بازار لوازم التحریر به طور کلی در دست کاراکترهای غربی است که این کاراکترها آثار مخربی بر سبک زندگی و اعتقادات کودکان و نوجوان کشورمان دارد و متأسفانه پس از سی و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه حرکت جدی انجام نشده است؛ این عوامل باعث شد تا تصمیم به تولید لوازم التحریر ایرانی اسلامی بگیریم.

حسینی ادامه داد: تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی دغدغه چند ساله ما بود تا سال گذشته که به صورت آزمایشی تعدادی دفتر تولید کردیم، و علیرغم طراحی‌های نه چندان حرفه‌ای با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد، به طوری که با توجه به هزینه‌های محدود و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب ما قادر به پاسخگویی به نیازهای مخاطبان نبودیم.

وی افزود: پس از آغاز سال تحصیلی در آذر سال گذشته یک تیم تخصصی برای ادامه تولید به صورت حرفه‌ای تشکیل و پس از آسیب شناسی کارهای گذشته با تشکیل جلسات فکری با حضور اساتید، هنرمندان و صاحب‌نظران ایده‌های مختلف بررسی شد.

مدیر مؤسسه «روشنای زندگی» گفت: در طراحی‌های صورت گرفته بیش از یکصد طرح به صورت نهایی طراحی شد، که این یکصد طرح به لحاظ موضوعی به دو دسته کاراکترهای تولیدی و شخصیت‌های موجود تقسیم می‌شود، در بحث شخصیت‌های موجود ما در 3 گروه شهدا، چهره‌های ماندگار ملی و فیلم‌ها و سریال‌ها اقدام به تولید کردیم.

وی اضافه کرد: در بخش دیگر نیز ما اقدام به طراحی شخصیت‌های داستانی متنوع کردیم؛ که در این بخش پنج شخصیت «پارسا»، «پروانه‌ها»، «بچه‌های ایران»، «خانواده رضوی» و «دلاوران» طراحی شده است که هرکدام از این طرح‌ها دارای داستان و شخصیت‌های مستقل بوده و برای بخشی از مخاطبان تولید شده است.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار