امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۶:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 36570
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۴
تعداد بازدید: 121
به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس آیین آغازین مروری بر جنش سقاخانه در هنر معاصر ایران روز گذشته در موزه هنرهای ...

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس آیین آغازین مروری بر جنش سقاخانه در هنر معاصر ایران روز گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد، اصغر امیرنیا رئیس مرکز هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و جمع قابل توجهی از هنرمندان حوزه  هنرهای تجسمی برگزار شد نخست احسان آقایی با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه مروری بر جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران گفت: برگزاری این نمایشگاه جزء دغدغه‌های من در طول سه سال گذشته بود. با بر تخت نشستن پهلوی اول مدرنیته‌ای بر ایران حاکم شد که بنیان‌های ملی چندانی نداشت.

همانگونه که می‌دانیم در اروپا هر مکتب پایه‌گذار مکتب بعدی خواهد بود اما هنر مدرن وقتی به ایران آمد که پشتوانه و زمینه‌ای برای ظهور آن وجود نداشت.

وی افزود: وقتی در سوابق تاریخی موسیقی ایران در آن دوران نظری می‌افکنیم متوجه می‌شویم که در آن زمان سازهای ایرانی کنار گذاشته می‌شود و تدریس سازهای غربی جای آن را می‌گیرد اما اندکی پس از این دوران جنبش سقاخانه در ایران ظهور می‌کند که نمایانگر هنر مدرن به صورت واقعی در ایران است و نبوغ ایرانی را به وضوح نشان می‌دهد.

در همین زمان کریم امامی با دیدن یکی از آثار زنده‌رودی نام سقاخانه را بر این جنبش می‌نهد اگر فارغ از سیر تحول و شکل‌گیری جنبش‌ها در هنر به جنبش سقاخانه بنگریم می‌توانیم آن را تنها جنبش هنری ایران بدانیم.

وی افزود: این جنبش از چند جنبه دارای اهمیت است نخست آنکه هنرمندانش هنر مدرن را از دریچه تفکر ایرانی ارائه کردند و دوم آنکه با ظهور این جنبش هنر ایران دگرگون شد.

در ادامه این مراسم مهدی حسینی دبیر نمایشگاه مروری بر جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران در جایگاه حاضر شد و ضمن سپاس از هنرمندان گفت: به هرحال این مکتب یکی از عمده‌ترین مکاتب نقاشی ما در دوره مدرنیته در ایران است جنبشی که آثاری جاودان بر جای گذاشت.

وی با طرح این سؤال که چه عاملی سبب شد که کمتر شاهد جنبش‌هایی نظیر این باشیم گفت: به باور من چندین عامل سبب به وجود آمدن جنبش سقاخانه بود، نخست سیاست‌گذاری فرهنگی نظام وقت بود که به جنبش‌های فرهنگی به خودی خود توجه داشت این روحیه ملی‌گرایی در سیاست‌گذاران نقش قالب را در این روند بر عهده داشت رویکرد به فرهنگ تحلیلی در قالب دانشکده هنرهای تزئینی بعدها در سال 1339 یعنی درست 20 سال از تأسیس دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران عینیت یافت.

وی اضافه کرد: همانگونه که می‌دانیم دانشکده هنرهای زیبا توسط آندره گدار پایه‌ریزی شد و برنامه‌های آن توسط وی برگرفته از دانشکده بوزار فرانسه بود اما پس از آن دانشکده هنرهای تزئینی توسط افرادی پایه‌گذاری شد که هنر ایرانی را به خوبی می‌شناختند. از جمله دکتر محمد مقدم که پایان‌نامه دکترای خود را در دانشگاه رادگرز آمریکا درباره مهر و ناهید، اساطیر ایرانی به پایان رسانده بود از دیگر افراد می‌توان به دکتر عیسی بهنام اشاره کرد که در رشته‌ هنرهای اسلامی تحصیل کرده بود بنابراین افرادی نظیر این‌ها و بیژن صفار که بر اساس الگوهای سنتی کار می‌کرد سیاست‌های کلی دانشکده به گونه‌ای بنیان‌گذاری شد که خصوصیات ایرانی و بهره‌گیری از هنر ایرانی شاخصه آثارشان بود تمام کسانی که در این نمایشگاه آثارشان را می‌بینیم در این دانشگاه تحصیل کردند.

او به سهم منصور قندریز در میان هنرمندان جنبش سقاخانه اشاره کرد و گفت: معتقدم او مغز متفکر این مکتب بود نمی‌توان گفت این مکتب دارای بیانیه است چرا که ما در تمام جنبش‌های هنری جهان آثار هنری را دارای بیانیه می‌دانیم اما به باور من قندریز بیانیه مکتب سقاخانه است، رویکرد ارزش‌های فرهنگی و سنتی یکی از ویژگی‌‌های آثار او و سایر هنرمندان مکتب سقاخانه بود.

او در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر این جنبش در حالی در دهه 40 شمسی شکل گرفت که همزمان با این زمان یعنی در دهه 1960 در اروپا و آمریکا نگاه به فرهنگ خودی در کشورهای جهان سوم در حال شکل‌گیری بود. «فرانتس فانون» دوزخیان روی زمین را در همین ایام می‌نویسد، «ادوارد سعید» نیز کتاب شرق‌شناسی را در همین زمان می‌نویسد و همزمان در ایران جلال آل احمد کتاب غربزدگی را به نگارش در می‌آورد در همین زمان است که هنرمندان مکتب سقاخانه با توجه به ارزش‌های فرهنگی این جنبش را پدید آوردند.

دبیر نمایشگاه جنبش سقاخانه در خاتمه دلیل اصلی برپایی این نمایشگاه را انسجام این مجموعه آثار نسبت به نمایشگاه‌های دیگری عنوان کرد که تاکنون از این آثار برپا شده است چرا که در این نمایشگاه بر خلاف نمایشگاه ۳۰ سال گذشته،‌تمام 8 نگارخانه موزه به آثار هنر سقاخانه اختصاص دارد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار