امروز : شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 18
۱۶:۲۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 36743
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۰۴
تعداد بازدید: 154
حجت‌الاسلام «محمدرضا شهیدی‌پور» حائز مدرک درجه یک طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در خصوص چگونگی اجرای این طرح گفت: طرح اولیه موضوع ارزیابی ...

حجت‌الاسلام «محمدرضا شهیدی‌پور» حائز مدرک درجه یک طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در خصوص چگونگی اجرای این طرح گفت: طرح اولیه موضوع ارزیابی قاریان در دهه هفتاد مطرح شد، زیرا از آن زمان ساماندهی قاریان احساس می‌شد. از این رو، به منظور ایجاد یک تشکل قرآنی و ساماندهی قاریان، دستگاه‌های قرآنی به فکر طبقه‌بندی قاریان آن هم بر اساس نظام دانشگاهی افتادند تا اینکه چند سال پیش این طرح به تصویب نهایی رسیده و در شورای عالی قرآن به اجرا درآمد.

وی در خصوص درجه‌بندی طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم گفت: به موجب این طرح، قاریان قرآن در 4 سطح شامل درجه یک معادل دکترا، درجه دو معادل کارشناسی ارشد، درجه سه معادل کارشناسی و درجه چهار معادل کاردانی درجه‌بندی شدند.

برگزاری دور اول طرح با نام‌نویسی هزار و 300 نفر

وی با اشاره به تشکیل کمیته ارزیابی این طرح گفت: سه سال قبل شورای عالی قرآن، کمیته ارزیابی طرح را تشکیل داد که از هر نهاد و مؤسسه یک نماینده در این کمیته حضور داشت و خود من به عنوان نماینده حوزه علمیه معرفی شدم، همچنین در این شورا کارگروهی برای تعیین منابع آزمون و شیوه برگزاری تشکیل شد و دو سال قبل دور اول طرح با نام‌نویسی حدود هزار و 300 نفر آغاز شد.

شهیدی‌پور از ارسال 300 اثر از سوی متقاضیان به دبیرخانه طرح خبر داد و گفت: در دور اول طرح حدود هزار و 300 نفر نام‌نویسی کردند و از این تعداد 300 نفر آثار خود را به موقع به دبیرخانه طرح ارسال کردند که از بین آنها 50 نفر تأیید شدند، همچنین در دور دوم طرح هم حدود 30 نفر در آزمون اولیه تأیید شدند که در نهایت به 29 نفر مدرک طرح ارزیابی اهدا شد.

قاریان بین‌المللی ابتدا به دنبال کسب مهارت و سپس حضور در طرح هستند

این استاد قرآن کریم در خصوص علت عدم حضور قاریان بین‌المللی در طرح ارزیابی گفت: بسیاری از قاریان بین‌المللی قصد شرکت در طرح را دارند، اما آنها تلاش می‌کنند ابتدا با کسب مهارت خود را برای طرح آماده کنند، زیرا در این طرح تنها موضوع تلاوت مطرح نیست بلکه قاریان قرآن باید در موضوعات حفظ، تفسیر و ادبیات عرب هم اطلاعات داشته باشند. از این رو، قاریان بین‌المللی در طرح شرکت نکردند، البته خود من با بسیاری از آنان صحبت کردم و آنها از حضور خود در دور سوم خبر دادند.

تسهیلات طرح ارزیابی محقق می‌شود

شهیدی‌پور در خصوص امتیازات و تسهیلات اعطایی به خروجی‌های طرح ارزیابی گفت: این طرح در ابتدای راه است و قطعاً امتیازات و تسهیلات طرح مانند اعطای نشان هنری و مدرک معادل دانشگاهی در آینده به تصویب رسیده و اجرایی می‌شود، البته باید مسئولان تلاش کنند تا در کنار این تسهیلات نیازهای مالی قاریان قرآن را تأمین کنند.

ضرورت تدوین یک نظام هماهنگ در فعالیت‌های قرآنی

این استاد قرآن کریم با اشاره به ضرورت وجود یک نظام هماهنگ در فعالیت‌های قرآنی گفت: باید تلاش کنیم در فعالیت‌های قرآنی یک نظام هماهنگ را طراحی و تدوین کنیم تا از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود. به عنوان مثال؛ هر ارگان وظیفه یک کار را برعهده داشته باشد یعنی یکی مسابقات برگزار کند، یکی دوره‌های آموزشی و یکی هم کارهای همایشی و پژوهشی را انجام دهد. در این صورت فعالیت‌های قرآنی با سرعت و به خوبی پیش می‌رود.

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها