امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۷:۴۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 37140
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۷:۰۳
تعداد بازدید: 111
طاهره کمالی‌زاده استاد فلسفه دانشگاه زنجان در آستانه سالروز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا (اول شهریور) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری ...

طاهره کمالی‌زاده استاد فلسفه دانشگاه زنجان در آستانه سالروز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا (اول شهریور) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره مقام علمی و حکمی ابن‌سینا اظهار داشت: وی یک حکیم مشایی است و فلسفه او تقریباً ادامه دهنده مشاء ارسطویی است ولی با یک تفاوت مبنایی که این تفاوت را وی به همراه فارابی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ابن سینا با طی مسیر ارسطو و پروراندن نظریات مشایی فارابی به جایگاه والایی در فلسفه و حکمت اسلامی رسیده است، افزود: فلسفه مشایی در حوزه شرق و غرب جهان اسلام تأثیرات متفاوتی داشته است و دارای دو جنبه متفاوت است.

*تفاوت اندیشه‌ای شرق و غرب جهان اسلام

کمالی‌زاده با اشاره به اینکه شرق جهان اسلام متعلق به فارابی و ابن سینا و غرب آن به ابن باجه، ابن رشد و ...است، افزود: فیلسوفان شرق و غرب جهان اسلام همه به ارسطو وفادار بودند منتها یک تفاوت مبنایی بین شرق و غرب بوجود آمد که زمینه حکمت مشرقیه را فراهم کرد و در شرق افرادی چون فارابی و ابن سینا مبانی و مباحثی به فلسفه ارسطویی افزودند که در واقع عملا این فلسفه، دیگر فلسفه ارسطویی نبود.

این استاد فلسفه دانشگاه با تأکید بر اینکه حکمای مشرق از فلسفه ارسطو جلوتر آمدند و در آن سطح باقی نماندند، اظهار داشت: البته این فلسفه با فلسفه ارسطو ناسازگار نبود و فلسفه مشایی اسلامی نام گرفت که بنیانگذار آن فارابی است و ابن سینا نیز این مسیر را ادامه داد مبانی که توسط فارابی مطرح شد در فلسفه ارسطو نبود.

*اندیشه ابن سینا سرشار از مباحث وجود، جهان و معرفت‌شناسی است

کمالی‌زاده با تأکید براینکه از جمله تمایزات بین فلسفه ارسطویی و ابن‌سینایی و فارابی مطرح بود، تمایز متافیزیکی وجود و ماهیت است، افزود: کل موضوع فلسفه، بحث وجود است که در فلسفه ارسطو به نحوی مطرح شده و در فلسفه اسلامی به نحو دیگری و در واقع دراین بحث منقح شده فلسفه ارسطو است و راه جدیدی را برای حکمای ما باز کرده است. در فلسفه ارسطو موضوع فلسفه موجود به ماهو موجود است که البته مبهم است و مشخص نیست که این موجود چه کسی است برخی اعتقاد دارند که موضوع فلسفه خداوند است که البته فلسفه، الهیات می‌شود و سایر مسایل مبهم باقی می‌ماند.

وی در ادامه یادآور شد: تمایز متافیزیک وجود و ماهیت این زمینه را فراهم می‌کند که ابهامات رفع شود مباحث وجودشناسی، جهان‌شناسی، معرفت شناسی و سایر مباحث در اندیشه ابن سینا مطرح شده است و در عین حال در همان حوزه فلسفه مشایی است اما در فلسفه ارسطو متوقف نشده است.

*ابن رشد یک میلی‌متر هم از فلسفه ارسطو فاصله نگرفت

کمالی‌زاده با تأکید بر اینکه در غرب ابن رشد کاملاً به ارسطو وفادار مانده و یک قدم هم از او جلوتر نرفته است، اظهار داشت: ابن رشد شارح بزرگ ارسطو است و یک میلی‌متر هم از او جلوتر نرفته است درحالیکه فیلسوفان مشرق اینگونه نبودند و فلسفه‌ای که گرفتند را شرح و بسط دادند.

وی با بیان اینکه تأکیدی که ابن سینا و دیگران در فلسفه مشاء دارند دارای یک زمینه اسلامی و گرایشات باطنی شرقی است، اظهار داشت: حتی یک مقدار این گرایش می‌تواند دینی و شیعی باشد که ابن سینا دارد، فارابی دارای تمایلات ایرانی است و بر دین اسلام تأکید می‌کند اینها همان زمینه‌های دینی در متن صریح قرآن است. گرایشات حکمی مشرقی نیز در اندیشه ابن سینا موج می‌زند چرا که حکمت مشرقیه همان حکمت باطنی است که بعضاً به دلیل همان تمایلات شیعی ابن سینا است بهرحال پدر وی نیز در اسماعیلیه حضور داشته و بین خلفا نیز رفت‌وآمد می‌کرده است.

کمالی‌زاده با اشاره به اینکه فیلسوفانی چون ابن سینا و فارابی خوشبختانه در جهان خوب شناخته شده‌اند، گفت: درست است که غربی‌ها فلسفه را تا ابن رشد می‌شناسند اما بهرحال ابن سینا معاصر یا حتی پیشگام ابن رشد بوده است با این حال فارابی و ابن سینا خوب شناخته شده‌اند اما پس از ابن رشد دیگر کسی حتی سهروردی، ملاصدرا و ... را کمتر کسی می‌شناسد که باید بیشتر برای شناخته شدن تلاش کنیم.
انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار