امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۱:۴۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 37471
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۰۳
تعداد بازدید: 37
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآن خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همایش جلسات ثابت و محوری حفظ قرآن با حضور 50 نفر از اساتید عرصه حفظ ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآن خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همایش جلسات ثابت و محوری حفظ قرآن با حضور 50 نفر از اساتید عرصه حفظ قرآن از سراسر کشور به همت سازمان دارالقرآن در هتل مهرگان تهران برگزار شد که امروز اول شهریورماه با ارائه گزارشی از روند و شیوه صحیح حفظ قرآن به کار خود پایان داد.

در اولین روز همایش جلسات ثابت و محوری حفظ قرآن دو کمیسیون 25 نفره برای ارائه راهکارها و پیشنهادات در جهت تشکیل موفق و هدفمند جلسات سنتی حفظ قرآن تشکیل شد که امروز در دومین روز این همایش این اساتید حفظ قرآن به گزارشی از عملکرد کمیسیون‌ها پرداختند تا سایر اساتید از نتایج این کمیسیون‌ها بهره‌مند شده و آن را در کلاس‌های سنتی حفظ قرآنی که قرار است از هفته دوم شهریورماه در کشور برگزار شود، به کار گیرند.

نتایج جلسات سنتی حفظ قرآن گویای اهمیت آن است

در ابتدای همایش «علیرضا برازجانی» یکی از اساتید حفظ قرآن از استان بوشهر تجربیات خود را در عرصه‌های حفظ قرآن مطرح کرد و گفت: کلاس‌های تدریس من با خاطرات قرآنی به پایان می‌رسد تا شاگردانم نکات کلیدی را به درستی از خاطرات عنوان شده برداشت کنند.

وی ضمن خوشحالی از ایجاد جلسات سنتی حفظ قرآن، افزود حدود 23 سال پیش با تأسی از جلسات سنتی حفظ قرآن بیش از 30 نفر از همشهریان خود را به شرکت در این جلسات دعوت کردم. کلاس‌های ما بعد از اقامه جماعت نماز صبح برگزار می‌شد که خوشبختانه نزدیک به 8 نفر در جلسات سنتی موفق به حفظ کل قرآن شدند، بنابراین من معتقدم نتایج ارزشمندی را می‌توان از جلسات سنتی حفظ قرآن حاصل کرد.

برازجانی با بیان اینکه حدود 5 سال پیش جلسات سنتی حفظ قرآن را با حضور 14 قرآن‌آموز برگزار کردیم، تصریح کرد: از 14 نفری که در این جلسات به صورت مستمر شرکت می‌کردند، چهار نفر حافظ کل قرآن و 2 نفر حافظ 20 جزء شدند.

این استاد حفظ قرآن اظهار امیدواری کرد که جلسات سنتی حفظ قرآن به خوبی در سراسر کشور برگزار شود و اساتید نیز امکان شرکت در کلاس‌های سایر استادان را نیز داشته باشند تا علاوه بر آشنایی با روش حفظ آنها تعاملی سازنده بین اساتید برقرار شود.

انگیزه‌دهی در حافظان در جلسات سنتی حفظ قرآن متجلی شود

«یعقوب پورجمال» یکی دیگر از اساتید حفظ قرآن که از استان آذربایجان شرقی در این همایش شرکت کرده بود با اشاره به آسیب‌هایی که حفظ قرآن را دچار مشکل کرده است، خاطرنشان کرد: حافظان قرآن بی‌انگیزه و ناامید شده‌اند، بنابراین باید با ایجاد انگیزه و تشریح چرایی اهمیت حفظ قرآن در عصر کنونی آنها را به انس با قرآن و توجه بیشتر به حفظ قرآن سوق داد.

وی با بیان اینکه اساتید قرآنی نقش مهمی در تبیین جایگاه قرآن در زندگی آحاد مختلف جامعه دارند، گفت: تا زمانی که مردم اهمیت قرآن در سالم‌سازی زندگی بشر و پاسخگویی به شبهات و ابهامات مختلف را به صورت ملموس و قانع‌کننده دریافت نکنند، رفتاری قرآنی در جامعه نخواهند داشت.

پورجمال با اشاره به اینکه به دلیل گسترش فرهنگ غرب و عملکرد ضعیف نهادهای فرهنگی روحیات مردم دچار دگرگونی شده است به طوری که در حرکات جامعه انس با قرآن دیده نمی‌شود افزود: به نظر من نخستین گام برای رفع این مشکل تقویت و ایجاد ساختار قرآنی در مردم است که جهت تحقق این هدف باید فعالیت‌های قرآنی هدفمند و با نظم خاصی برگزار شود.

این استاد حفظ قرآن تلاش جدید اساتید قرآنی در خودسازی و انعکاس موفقیت‌های حفظ قرآن را یکی از راهکارهای توجه مردم به حفظ قرآن عنوان کرد و گفت: اساتید حفظ قرآن باید با آشنایی با اصول روانشناسی و تسلط به عوامل مؤثر در فرایند حفظ قرآن علاوه بر جذب افراد در جهت حفظ قرآن، خانواده قرآن‌آموزان را نیز به انجام امور قرآنی تشویق کنند.

وی ادامه داد: تأکید اولیه به حفظ موضوع محور و انتخاب آیات متناسب با اولویت‌های زندگی افراد و همچنین توجه به ظرفیت رسانه در الگودهی و انگیزه‌سازی برای جذابیت کلاس‌های سنتی حفظ قرآن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حافظان قرآن باید معلم اخلاق و ادب باشند

«مهدی حسنی» یکی از حافظان و اساتید حفظ قرآن که در مشهد مقدس مشغول به تدریس قرآن‌آموزان است، با بیان اینکه تبلیغ جلسات سنتی باعث ترویج و روی آوردن افراد به حفظ قرآن می‌شود، گفت:‌ اساتید حفظ قرآن باید معلم اخلاق و ادب باشند تا بتوانند حافظان قرآنی با اخلاق تربیت کنند.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بین اساتید حفظ قرآن، اظهار امیدواری کرد که با تلاش مسئولان کانون و مجمع حفاظ تشکیل شود تا با اتخاذ سیاست‌های غیرحضوری ارتباط بین این اساتید به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

با تشکیل جلسات سنتی موافق نبودم

«زارعان» استاد حفظ قرآن در تبریز با بیان اینکه در ابتدا با تشکیل جلسات سنتی حفظ قرآن مخالف بودم، تصریح کرد:‌ در سال 67 در تبریز جلسات سنتی حفظ با حضور حدود 50 نفر برگزار شد که در این بین تنها 2 نفر یعنی بنده و آقای غفران‌نیا به حفظ قرآن نائل آمدند.

وی با اشاره به مراحل جذب قرآن‌آموزان در جلسات قرآنی خاطرنشان کرد: برای جذب افراد به کلاس‌ها و جلسات سنتی باید در ابتدا خانواده‌ها را از مزایای شرکت در این جلسات آگاه سازیم و با توضیح شرایط موفقیت در عرصه‌های قرآنی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، استعدادهای افراد را مورد سنجش قرار دهیم.

زارعان با بیان اینکه حفظ قرآن آسان و نگهداری آن سخت است، افزود: حفظ قرآن باعث عمل به آن نمی‌شود چرا که بسیاری از افراد با وجود اینکه حافظ قرآن هستند به دستورات الهی به درستی عمل نمی‌کنند و رفتاری قرآنی از خود نشان نمی‌دهند، در حالی که برخی نه تنها حافظ قرآن نیستند بلکه حتی توانایی صحیح‌خوانی قرآن را نیز ندارند اما به مضامین الهی توجه و به آن عمل می‌کنند.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه الفاظ قرآن نورانی است، گفت: قرآن کلام الهی و معجزه‌ای از جانب خداست که در الفاظ و آیات آن نوری وجود دارد که تنها به وسیله حفظ آن منتقل می‌شود.

به حافظان قرآن همچون قاریان توجه شود

«مهدی محمدنژاد» یکی دیگر از اساتید و حافظان قرآن که از استان گلستان در این همایش شرکت کرده بود، با اشاره به دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشته، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «قرآنی که حفظ کردید همچون شربتی لذیذ است که اگر فقط در دست نگهداری فایده‌ای ندارد بلکه باید آن را چشید و چشیدن این شربت یعنی عمل به احکام قرآن» و با این فرمایش رهبر معظم انقلاب باید اهمیت عمل به قرآن نهادینه شود.

وی با اشاره به اهمیت تعریفی صحیح از حفظ خاطرنشان کرد: حفظ عبارت است از به ذهن‌سپاری آیات با خواندن مکرر که در کمیسیون‌هایی که روز گذشته برگزار شد، برخی از اساتید تأکید داشتند که برای به ذهن‌سپاری بهتر قرآن در ذهن افراد باید از حافظه دیداری نیز استفاده کرد تا نتیجه بهتری حاصل شود که البته تحقیق در اهمیت این امر نیازمند تشکیل جلسات متعددی است.

محمدی‌نژاد توجه به حافظان قرآن همچون قاریان را یکی از راهکارهای خوب افراد به حافظ قرآن مطرح کرد و ادامه داد: متأسفانه به حافظان قرآن کم‌توجهی می‌شود در حالی که باید مسئولان با اهمیت دادن به حافظان درصدد رشد و ارتقای فرهنگ حفظ در کشور باشند.

وی با بیان اینکه نباید به حفظ قرآن نگاهی تخصصی شود، بیان داشت: امیدواریم سازمان دارالقرآن و نهادهای قرآنی دیگر با برنامه‌ریزی صحیح در راستای تحقق فرمایشات رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تلاش بیشتری کنند که به نظر من رسیدن به این مطالبه نیازمند همکاری حوزه‌های علمیه نیز هست؛ بنابراین مسئولان حوزه‌های علمیه باید حداقل 5 میلیون از این تعداد حافظ قرآن را تربیت کنند چرا که طلاب حوزه‌های علمیه بیشتر زمان خود را با قرآن سپری می‌کنند پس رسیدن به این منظور کار سختی نخواهد بود.

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار