امروز : جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 20
۲۱:۴۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 37497
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۷:۰۴
تعداد بازدید: 40
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، طی همایش دو روزه راه‌اندازی 50 جلسه محوری و ثابت حفظ قرآن کریم، ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، طی همایش دو روزه راه‌اندازی 50 جلسه محوری و ثابت حفظ قرآن کریم، کمیسیون‌های تخصصی بررسی شیوه‌نامه برگزاری این جلسات با حضور اساتید آن برگزار شد که در ذیل گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در این کمیسیون‌ها از نظرتان خواهد گذشت.

*هدف از برپایی این جلسات، الگوسازی برای گسترش آنها در بستر فعالیت‌های مردمی است تا از این طریق تعداد جلسات نیز افزایش یابد.

*بسته‌های حمایتی از حافظان، کمتر و متفاوت از قاریان قرآن است که مصادیق آن را می‌توان در اعزام به سفر حج و اعزام‌های تبلیغی به خارج از کشور شاهد بود.

*کارکردهای جمع 50 نفره این اساتید می‌تواند بیش از مشورت درباره خود این جلسات و شامل تأثیرگذاری بر تصمیمات مسئولان در امور قرآنی کشور و طراحی شیوه‌های جدید مسابقات و محافل حفظ قرآن کریم باشد.

*جلسات ثابت و محوری حفظ قرآن کریم باید به گونه‌ای اداره شود که مستمعان عام هم از آن بهره‌مند شوند، به گونه‌ای که این شیوه در نوع مطالب ارائه‌شده، نوع تقسیم‌بندی زمانی و نوع پرسش‌ها لحاظ شود و از این طریق مشکلی که مؤسسات قرآنی در جذب افراد دارند حل خواهد شد.

*در زمینه پرورش حافظان قرآن کریم، هریک از دو قشر اساتید قرآن و مسئولان دستگاه‌های قرآنی باید معطوف به وظیفه خود عمل کنند، به گونه‌ای که دسته اول منتظر حمایت نباشند و دسته دوم نیز نسبت به حمایت جلسات قرآن اهتمام کنند.

*شیوه حفظ قرآن مهم است، بدین جهت که آنچه که به علم حیات می‌دهد، قرار گرفتن آن در سینه است و علم از سنخ کاغذ و مرکب نیست. جایگاه قرآن نیز در قلب و سینه است.

*فرمول حفظ قرآن باید این باشد؛ آنقدر بخوان تا حفظ شوی و آنگاه که حفظ شدی آنقدر بخوان تا فراموش نکنی.

*یکسان‌سازی روش‌های حفظ درست نیست، چرا که برخی ذهن شنوایی و برخی دیگر ذهن بینایی قوی‌تری دارند و به همگان نمی‌توان یک نسخه را تجویز کرد.

*در بین تمام روش‌های حفظ، یک روش استاندارد و اصلی وجود دارد که البته می‌توان در خلال آن تنوع‌طلبی هم کرد.

*به ذهن‌سپاری تصویری باید به مراحل حفظ قرآن در این جلسات اضافه شود، به این معنی که قرآن را باید به قصد حفظ کردن خواند و به آن نگاه کرد.

*جلسات حفظ قرآن باید عمومی باشد، هدف از برگزاری آن یادگیری قرآن و نخ تسبیح آن حفظ قرآن کریم باشد. تقطیع آیات به جملات، تمرین صحت قرائت و ارائه مفاهیم مورد نیاز عموم مردم و سپس حفظ آن قطعه، شیوه‌ای خواهد بود که قرآن را در جایگاه اصلی آن که همان قلب‌ها و سینه‌هاست می‌نشاند و بر اثر لذتی که از مخاطب قرار گرفتن از سوی خداوند در افراد این جلسه ایجاد خواهد شد تمام حواشی از جمله مسابقات و مادی‌نگری به فعالیت‌های قرآنی فراموش می‌شود.

*بی‌انگیزه شدن شاگردان، بی‌انگیزه شدن استاد، عدم اطلاع از تشکیل جلسات و عدم پشتیبانی اجرایی از عوامل کم‌رونق شدن جلسات سنتی حفظ قرآن است.

*اساتید باید در اداره جلسات و انتقال مهارت حفظ قرآن مهارت داشته باشند.

*نحوه جذب شاگردان و عدم استمرار حضور شاگردان در جلسه از چالش‌های همیشگی جلسات سنتی است که دادن امتیاز به شاگردان این جلسات در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان، معرفی جلسات در سطح جامعه و ادارات دولتی برای اطلاع بیشتر مردم، اخذ شهریه برای تأثیرگذاری در مداومت حضور شاگردان و حمایت ویژه از نخبگان این جلسات از راهکارهای برطرف کردن این چالش‌ها است.

*دخالت دادن خانواده‌ها در روند حفظ در استمرار حضور شاگردان در جلسات بسیار مؤثر است.

*طراحی وبلاگ برای هریک از جلسات با هدف ارتباط اعضاء با یکدیگر و استاد جلسه در فاصله بین دو کلاس بسیار مؤثر است.

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار