امروز : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 21
۱۶:۴۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 37663
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۳
تعداد بازدید: 142
به گزارش خبرنگار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، قربانقلی بردی‏محمداف به همراه برخی اعضای دولت خود از محل ایستگاه جدید ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، قربانقلی بردی‏محمداف به همراه برخی اعضای دولت خود از محل ایستگاه جدید واقع در مسیر خط آهن مذکور در استان بالکان این کشور در منطقه «دیانه آتا» با کارگران و مهندسان این طرح ملاقات و از مشکلات و روند عملیات اجرای طرح مذکور جویا شد.

همچنین در جریان این بازدید، ماکت 115 دهانه پل بزرگ و کوچک که قرار است در مسیر ایستگاه برکت تا مرزهای ایران و اتصال به شبکه ریلی ایران در مرزهای دو کشور و نیز ده‌ها طرح ساختمان و بناهای ایستگاه‌های مسافربری و نیز پایانه‌های باری ریلی خط آهن مذکور ارائه شد و رئیس جمهور ترکمنستان بعد از بازدید و بررسی آنها برخی از آنها را تائید و دستور اجرای آنها را صادر کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان بازدید از خط آهن مذکور در جمع کارگران و مقامات تاکید کرد که با راه‏‌اندازی خط آهن مذکور که کوریدور شمال–جنوب نیز نامیده می‏‌شود، ظرفیت تزانزیت ترکمنستان تا هشت برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ساخت پل، جاده و راه‏ از کارهای حسنه و خدا پستند هستند، تاکید کرد: طرح خط آهن ایران – ترکمنستان- قزاقستان یک طرح بسیار با برکتی است که  فواید فراوان اقتصادی و اجتماعی را نیز در منطقه در پی خواهد داشت.

بازدید رئیس جمهور ترکمنستان در محل عملیات ساخت و ساز طرح مذکور در حالی است که دولت این کشور چندی پیش تکمیلی قسمتی از طرح ساخت سهم خود در پروژه  آهن «ایران – ترکمنستان – قزاقستان» را به یک شرکت ترکیه واگذار کرد.

به موجب فرمان رئیس جمهور ترکمنستان در قسمت ارتک – برکت خط آهن مذکور در خاک ترکمنستان قرار دارد، ساخت 13 دهانه پل ریلی را به شرکت «Nata Inşaat Anonim Şirketi» ترکیه واگذار کرد.

بر طبق فرامان رئیس جمهور ترکمنستان ، به وزارت راه آهن این کشور اجازه داده شده ‏است تا با شرکت مذکور ترکیه قرارداد مذکور را امضا کردند و ساخت و ساز این پلها را  آغاز کرده و تا آگوست ماه  سال آینده میلادی(2014) به بهره‌‏برداری برساند.

لازم به ذکر است که در ماه می سال جاری میلادی بخش قزاقی خط‌ آهن قزاقستان ـ ترکمنستان ـ ایران در منطقه «بولوشاک» در نزدیکی مرز قزاقستان و ترکمنستان با حضور رؤسای جمهوری و مقامات عالی‌رتبه 2 کشور افتتاح شد.

«نورسلطان نظربایف» و «قربانقلی بردی‏ محمداف» رؤسای جمهور قزاقستان و ترکمنستان در ایستگاه مرزی بولوشاک (قزاقستان) و «سرحدیاکا» (ترکمنستان) حاضر شدند و اولین قطار از این خط جدید بین‏‌المللی تردد خود را آغاز کرد.

رئیس جمهور قزاقستان در مراسم افتتاحیه خط‌آهن مذکور ضمن تأکید بر اهمیت آن، اعلام کرد که با راه‌اندازی این خط ریلی بین‏‌المللی کشورهای قزاقستان و ترکمنستان از طریق ایران به بنادر اصلی اقیانوس دسترسی پیدا خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز که به منظور حضور در مراسم مذکور روز گذشته به «آستانه» پایتخت کشور قزاقستان سفر کرده است، امروز در مراسم افتتاحیه خط‌آهن مذکور اظهار داشت که با راه‏‌اندازی این خط ریلی بین‏‌المللی نزدیکترین فرصت برای دستیابی به خلیج فارس فراهم خواهد شد.

وی افزود: این خط‌آهن نه تنها برای کشورهای ذی‌نفع بلکه برای سایر کشورها نیز از اهمیت فرا منطقه‌‏ای برخوردار است. 

بخش قزاقستانی خط‌آهن قزاقستان–ترکمنستان-ایران 146 کیلومتر بوده و عملیات اجرایی آن در تاریخ 30 سپتامبر سال 2009 از منطقه «ژان‌اوزن» تا منطقه «بولوشاک» آغاز شد و دولت قزاقستان برای ساخت آن 65 میلیارد «تنگه» (واحد پول قزاقستان) هزینه کرده است.

علت اصلی عدم راه‌اندازی خط‌آهن بین ترکمنستان و ایران، ناتمام ماندن سهم ترکمنستانی آن است که از منطقه «برکت» ترکمنستان تا منطقه «اترک- گرگان» در مرز با ایران عملیات ساخت و ساز به طول 256 کیلومتر ادامه دارد.

در حال حاضر شرکت‌های ملی ترکمنستان با جذب پیمانکاران خارجی در حال احداث این قسمت می‌باشند.

از سوی دیگر در این زمینه رئیس جمهور ترکمنستان چندی پیش فرمان جدیدی را صادر کرد که به موجب آن سهم ترکمنستانی راه‌آهن ایران–ترکمنستان-قزاقستان با جذب پیمانکاران داخلی و خارجی باید تا دسامبر سال 2014 تکمیل شده و به بهره‏‌برداری برسد.

با راه‌‏اندازی فاز اول این خط‌آهن قرار است سالانه 3 الی 5 میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابجا شود.

کارشناسان بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتقدند که با راه‌اندازی این خط‌آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل‌‌ونقل بین‌المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.

از سوی دیگر، با احداث82 کیلومتر راه‌آهن، شبکه ریلی کشورمان از مرز «اینچه برون» (ناحیه «اترک» در شمال گرگان) به راه‌آهن ترکمنستان و سپس قزاقستان متصل می‏‌شود.

موافقت‌نامه اولیه احداث این خط‌آهن، در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید و بیانیه مشترک صادره توسط سران 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر 1386 در تهران برگزار شد، موافقت‌نامه نهایی احداث این مسیر ریلی را تثبیت کرد.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکیست که ساخت راه‌آهن ایران، ترکمنستان در محدوده گلستان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی «خاتم‌الانبیاء» قبلا در بازدید از روند اجرای این طرح در گرگان گفت: مهمترین برجستگی این طرح بزرگ ملی، رکورد زمانی آن است به طوری که 70 کیلومتر ریل‌گذاری، زیرسازی کل راه، احداث 185 پل و 6 پل بزرگ روگذر برای خودرو و زیرگذر برای قطار، فقط در مدت 10 ماه انجام شده‏‌ است.

سردار «عبداللهی» اعتبار اختصاص‌یافته برای این کار را 140 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء که پیمانکار این پروژه است مبلغ بیشتری برای اتمام کار در موعد مقرر هزینه کرده است.

وی گفت: اکنون 97 درصد از کل طرح انجام شده است و بزودی این طرح بزرگ افتتاح خواهد شد.

ساخت این خط‌آهن اوایل سال گذشته از بندر ترکمن شروع شد و با 70 کیلومتر ریل‌گذاری مستقیم به ایستگاه راه‌آهن در دست احداث «اینچه برون» رسید.

هدف از اجرای این طرح اتصال کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران و حمل‌ونقل بار و مسافر است.

کل مسیر این راه‌آهن در 3 کشور یادشده 960 کیلومتر است که از منطقه ژان‌اوزن در کشور قزاقستان آغاز می‌شود و پس از عبور از کشور ترکمنستان و رسیدن به محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد.
انتهای پیام/.
 
   
برچسب ها:
آخرین اخبار