امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۷:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 37710
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: 43
علی محمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: ‌هم‌اکنون بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده و همچنین دومیلیون موتورسیکلت فرسوده در ...

علی محمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: ‌هم‌اکنون بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده و همچنین دومیلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که نقش بسزایی در آلودگی کلانشهرهای کشور دارند.

قائم مقام سازمان محیط زیست افزود: اکثر خودروهای فرسوده، فاقد استاندارد حداقلی هستند وبر همین اساس میزان مصرف حامل‌‌های انرژی در آنها بالا است.

وی بیان داشت: خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده استاندارهای کنترل آلایندگی را به هیچ وجه دارا نیستند.

این مقام مسئول ادامه داد: به منظور اینکه این دسته از وسایل نقلیه از چرخه حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری کشور خارج شود، برای آنها دو سن فرسودگی تعریف کردیم.

وی اضافه کرد، سری اول شامل خودروهایی می‌شود که در محدوده‌های درون شهری تردد می‌کنند و دسته دوم خودروهایی را در بر‌ می‌گیرد که در خارج از محدوده‌های شهری فعالیت‌ می‌کنند.

شاعری افزود: سن فرسودگی خودروهای درون‌شهری به میزان پنج سال کمتر از سن فرسودگی خودروهای برون‌شهری تعریف شده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست، بیان داشت: پیشنهاد سازمان محیط زیست و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز این است که دولت یارانه خودروهای سواری فرسوده را افزایش دهد، این امر در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است و منتظر هستیم که به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شود.

به گفته شاعری، به دنبال ابلاغ مصوبه مزبور، به جای پرداخت یک میلیون و 500 هزار تومان ارزش گواهی اسقاط خودروهای سواری فرسوده، مبلغی بالغ بر دو میلیون و 500 هزار تومان به دارندگان این دسته از وسایل نقلیه اعطا می‌شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست بیان داشت: البته پس از ابلاغ منابع اعتباری لازم باید در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سخت قرار گیرد.

شاعری یکی از علل کند شدن روند اسقاط خودروهای فرسوده را کمبود منابع اعتباری و عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست پیشنهاداتی را برای پیشبرد این مهم تهیه کرده و ارائه داده است، گفت: از جمله این پیشنهادات این است که اجازه خرید و فروش به آن دسته از خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، ‌داده نشود ضمن آنکه این دسته از خودروها فک پلاک شوند و خدمات بیمه‌ای و عمومی را از سازمان‌های ذی‌ربط مانند نیروی انتظامی، سازمان بیمه و شهرداری‌‌ها دریافت نکنند.

وی یادآور شد: سن فرسودگی خودروهای سواری درون و برون‌شهری به ترتیب برابر 20 و 25 سال در نظر گرفته شده است و بر اساس پیشنهاد ارائه شده به دستگاه‌های ذی‌ربط اجازه تردد خودرهای فرسوده با سن بیش از 20 و 25 سال در محدوده‌های درون و برون‌شهری داده نمی‌شود.

شاعری یادآور شد: هم‌اکنون در بسیای از کشورها به صورت اجباری وسایل نقلیه فرسوده از چرخه حمل‌نقل خارج می‌شود اما در کشور ما به رغم اینکه یارانه‌ای نیز برای اسقاط این دسته از وسایل نقلیه تعلق می‌گیرد، اما دارندگان آنان به لحاظ اینکه ارزش گواهی اسقاط را اندک می‌دانند تمایلی برای مشارکت در طرح‌های اسقاطی ندارند.

قائم مقام سازمان محیط زیست بیان داشت: با توجه به اینکه دولت نیز توانایی افزایش یارانه پرداختی برای اسقاط خودروهای فرسوده را نداشته است به همین دلیل شاهد لاینحل بودن این قضیه در کشور بوده‌ایم.

وی یادآور شد: تقاضای ما از دولت جدید این است که این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و اعتبار کافی را برای این امر قرار دهد تا از این محل بتوانیم خودروهای فرسوده موجود در کلان‌شهرهای کشور که حداقل برابر 500 هزار دستگاه است را از چرخه حمل و نقل خارج شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون حدود یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودروی فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور خارج شده است، خاطرنشان کرد: سهم خودروها در آلودگی کلانشهر با سوختی که مصرف می‌کنند برابر 70درصد است.

شاعری خاط نشان کرد: پیشنهاد سازمان محیط زیست کشور این است که نوسازی خودروهای فرسوده باید از ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار