امروز : چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 29
۲۳:۳۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 37782
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۴
تعداد بازدید: 121
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس همایش دو روزه جلسات محوری حفظ قرآن کریم با حضور 50 نفر از اساتید حفظ ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس همایش دو روزه جلسات محوری حفظ قرآن کریم با حضور 50 نفر از اساتید حفظ قرآن طی دو روز در تهران برگزار شد و طی آن کمیسیون‌هایی هم برای بیان نظرات و پیشنهادات اساتید تشکیل شد که برخی از این نظرات و پیشنهادات را در ادامه به اطلاع می‌رسانیم.

*بهتر است مکان این جلسات در مساجد باشد زیرا مساجد عمومی‌تر از مؤسسات است و خانواده‌ها راغب هستند که فرزندان خود را به مساجد بفرستند.

*بهترین زمان برای برگزاری جلسات حفظ، بعد از نماز مغرب و عشا است، البته در برخی از ایام زمان برگزاری جلسه با مناسبت‌هایی مانند ایام ماه رمضان و محرم و صفر تداخل دارد، از این رو بهتر است مسئول جلسه با مسئولان مسجد هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

*بهترین زمان برای برگزاری جلسات یک ساعت قبل از نماز مغرب در تابستان و یک ساعت بعد از نماز مغرب در زمستان است.

*با توجه به موازی‌کاری‌هایی که بین دستگاه‌های قرآنی وجود دارد بهتر است برگزاری جلسات حفظ با سایر دستگاه‌ها مانند معاونت قرآن و عترت و یا سازمان اوقاف هماهنگ باشد.

*استاد جلسه چند دقیقه قبل از شروع امکانات جلسه مانند رحل، قرآن و سیستم صوتی را بررسی کند و برای پذیرایی حاضران هم بودجه‌ای اختصاص دهد؛ استاد جلسه یکی از اعضا را به عنوان مسئول جلسه انتخاب و او این هماهنگی‌ها را انجام دهد.

*استاد می‌تواند در آغاز جلسه درس آن روز را برای حاضران تلاوت کند زیرا این کار برای قرآن‌آموزان جلوه بهتری دارد و خود استاد هم مجبور است پیش از برگزاری جلسه کمی تمرین کند.

*بهتر است استاد در ابتدای جلسه به صورت ترتیل و در آخر جلسه هم برای تنوع به صورت تحقیق تلاوت کند.

*طبق تجربه ما بیان مفاهیم آیات در هنگام تلاوت برای قرآن‌آموزان بسیار جذاب است و سبب می‌شود مفاهیم آیات هم در جلسه بیان شود.

*تلاوت و بیان نکات آیات باید در بهترین دقایق برگزاری جلسه و به تشخیص استاد بیان شود.

*در بسیاری از جلسات به جز تشویق، تنبیه هم در نظر می‌گیرند، به عنوان مثال اگر قرآن‌آموزی دیر در جلسه حاضر شود و یا درس‌های جلسه قبل را آماده نکرده باشد، باید برای سایرین شیرینی بخرد.

*ممکن است کودکان حاضر در جلسه بخواهند یک سوره کوچک قرآن را به صورت تحقیق بخوانند، بهتر است برای جذب کودکان، این برنامه‌ها هم لحاظ شود.

*بیان مفاهیم و نکات آیات می‌تواند در فواصل جلسه ارائه شود، به عنوان مثال، اگر در هنگام درس، استاد به نکته خوبی رسید، آن را بیان کند.

*استاد جلسه می‌تواند از خود قرآن‌آموزان هم برای بیان نکات و مفاهیم مشارکت بگیرد، به عنوان مثال، استاد از قرآن‌آموزان سؤال کند این آیه‌ای که تلاوت شد چه نکته‌ای داشت؟

*در صورت امکان، بهتر است جایگاهی برای تلاوت قرآن‌آموزان و پاسخگویی آنان به سؤالات ایجاد شود، زیرا این امر سبب آمادگی آنان برای رفتن به جایگاه،  هنگام مسابقات شده و از استرس آنها می‌کاهد.

*موضوع جایگاه، پیشنهاد خوبی است اما باید تلاوت در جایگاه به صورت اختیاری باشد زیرا مشاهده شده که برخی از افراد به دلیل تلاوت در جایگاه، جلسه را ترک می‌کنند و یا به جلسه نمی‌آیند.

*پرسش از قرآن‌آموزان، یکی از بخش‌های اصلی جلسه است و بهتر است استاد از همه اعضا در پرسش و پاسخ مشارکت بگیرد.

*افرادی که یک یا چند صفحه را به صورت مشترک حفظ کرده‌اند می‌توانند در قالب یک گروه از یکدیگر سؤال بپرسند.

*بهتر است همه اعضای جلسه با یک نوع قرآن و ترجیحاً قرآن «عثمان‌طه» به حفظ بپردازند زیرا این قرآن برای حفظ بسیار مطلوب است.

*یکی از حمایت‌های سازمان دارالقرآن باید اهدای یک قرآن واحد به همه جلسات باشد زیرا در بسیاری از شهرستان‌ها قرآن کم است و در اغلب مساجد قرآن‌ها بسیار قدیمی است که اشکالات فراوانی در این قرآن‌ها هست.

*برخی از افراد به صورت تخصصی به حفظ قرآن می‌پردازند و می‌خواهند به صورت یک یا دو ساله قرآن را حفظ کنند، اما با برگزاری یک جلسه در هفته این امکان وجود ندارد و بهتر است حاضران برای این موضوع هم فکری کنند.

*افرادی که قصد دارند به صورت تخصصی در مدت یک یا دو سال قرآن را حفظ شوند، باید به مؤسسات هدایت شوند و یا اینکه استاد جلسه برنامه یک هفته را به آنها بدهد و در طول هفته هم با آنها در تماس باشد، همچنین در پایان هفته محفوظات را از آنان تحویل بگیرد.

*یکی از مؤسسات حفظ قرآن در قم، قرآنی مخصوص حفظ طراحی کرده، به عنوان مثال، رنگ زمینه آن به صورتی است که چشم را خسته نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنم سازمان دارالقرآن این قرآن را تهیه و در اختیار جلسات قرار دهد.

*اخیراً روش‌هایی باب شده که قرآن را به صورت ضربدری، صفحه به صفحه و پروانه‌ای حفظ می‌کنند، این روش‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و بهتر است این بدعت‌ها از جلسات حفظ حذف شود.

*در صورت عدم پاسخگویی، استاد یک فرصت دیگر در همان جلسه به قرآن‌آموزان بدهند تا آنها با مرور دوباره آیات، مجدداً به سؤالات پاسخ دهند.

*جلسه به صورت عمومی برگزار شود و همه گروه‌های سنی در آن حاضر باشند.

*جلسه با حضور خواهران باشد، البته اگر امکان دارد جلسه آنها جدا باشد، اما تا فراهم شدن امکان برگزاری جلسه خواهران، آنها هم در جلسه برادران شرکت کنند، اما بهتر است سؤال و جواب از آنها نشود.

*حضور والدین کودکان در جلسات بلامانع باشد و بهتر است قطعات کوتاهی برای والدین هم انتخاب شود تا آنها هم مشارکت کرده و به سمت حفظ قرآن بیایند.

*در صورت امکان و صلاحدید، استاد نکات مربوط به تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتدا هم ارائه کند.

*بهتر است برای افراد مبتدی، کار حفظ از جزء 30 آغاز شود و برای سایر افراد به تشخیص خود استاد و با هماهنگی قرآن‌آموزان باشد.

*برگه‌ای طراحی شود که اشکالات قرآن‌آموزان در آن بیان و در اختیار خود آنها قرار داده شود تا برای جلسه بعد این اشکالات را رفع کنند.

*ارتباط استاد با اعضای جلسه در طول هفته به صورت تلفنی و یا پیامک برقرار باشد و اگر شخصی غیبت داشت، استاد جلسه پیگیر غیبت‌ها باشد.

*استاد باید شخصی را به عنوان جایگزین خود انتخاب کند تا در صورت عدم حضور استاد، جلسات تعطیل نشود.

*سازمان دارالقرآن باید مسابقاتی را ویژه همین جلسات برگزار کند تا انگیزه جوانان برای شرکت در جلسات بالا برود.

*بهتر است مسئولان برگزارکننده این جلسات، اردوهای تفریحی، زیارتی و یا ورزشی مانند استخر برای قرآن‌آموزان فراهم کنند.

*کتابت آیات امر مفیدی است که می‌تواند هم به حفظ کمک کند و هم قرآن‌آموزان روش صحیح کتابت را یاد بگیرند.

*حفظ موضوعی آیات باید در دستور کار باشد زیرا ممکن است برخی از افراد نتوانند کل قرآن را حفظ کنند.

*مسئولان قرآنی کشور به موضوع معیشت اساتید و جامعه قرآنی هم توجه کنند، زیرا این امر یکی از دغدغه‌های بزرگ جامعه قرآنی کشور است.

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار