امروز : دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 25
۱۱:۱۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 37941
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۰۴
تعداد بازدید: 167
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، دومین جلسه از سلسله سخنرانی‌های آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، دومین جلسه از سلسله سخنرانی‌های آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با عنوان «فلسفه تاریخ شیعه» به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری روزگار نو در حوزه هنری عصر امروز با حضور علاقه‌مندان به مباحث دینی و تاریخی برگزار شد.

*درگیری 2 جریان حق و باطل به پیروزی ولایت توحید در عالم می‌انجامد

میرباقری در ابتدا خلاصه‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه پیش را بدین شرح توضیح داد: شاید بتوان از منظر قرآن ادعا کرد که تاریخ اجتماعی بشر بر محور دو جریان سرپرستی و ولایت شکل گرفته که یکی از این جریانات نور (هدایت) و دیگری گمراهی (ضلال) است و نتیجه یکی سرپرستی به سمت قرب و وادی توحید و محبت و دیگری سرپرستی ظلمات است. بنابراین گرچه این درگیری طولانی است ولی در پایان با غلبه جبهه انبیا و اولیا به پایان می‌رسد و آنچه در عالم تحقق می‌یابد جریان ولایت حق و جریان توحید درعالم است.

*آغاز و پایان حیات اجتماعی بشر در این دنیا نیست/اختلاف دستگاه باطل و حق پس از صف‌بندی دنیا رفع می‌شود

وی با بیان اینکه حیات اجتماعی بشر نه از دنیا آغاز و نه به دنیا ختم می‌شود بلکه این جامعه بشری عوالمی پشت سر و پیش رو دارد، افزود: ارتباط به ائمه ما التقاطی نیست که از دنیا آغاز شده باشد بلکه بابی گسترده است که عوامل پیش از دنیا را توضیح می‌دهد. براساس روایات انسان‌ها به سه دسته مؤمنین، کفار و مستضعفین تقسیم و براساس روایات دیگر به دو جبهه کفر و ایمان تقسیم می‌شوند که نقطه آغاز این کاروان در جامعه بشری دنیا نیست بلکه موجوداتی در عالم انوار، میثاق، اشباح و ... بودند که وارد دنیا شده، این صف‌بندی از دنیا شروع نمی‌شود و به دنیا ختم نمی‌شود و در عالم پس از دنیا اختلاف دستگاه باطل و حق برداشته می‌شود.

*ملائکه پشتوانه دستگاه حق و شیاطین پشتوانه دستگاه باطل‌اند

آیت‌الله میرباقری با یادآوری برخی از کتبی که دراین زمینه می‌تواند مورد مطالعه قرار بگیرد، گفت: نکته بعد این است که عالم ملائکه پشتوانه دستگاه حق هستند و جزو نیروهای امداد محسوب می‌شوند و عالم شیاطین پشتوانه دستگاه باطل‌اند.

وی دراین باره توضیح داد: خداوند یک مجموعه قوای طبیعی نیز به ما عطا کرده که به کمک دستگاه‌های حق و باطل می‌روند.  میزان تسخیر عالم نسبت به قوای شیطانی و نفسانی محدود است یعنی لایه‌های خاص قوای طبیعت در اختیار شیاطین است و اینها از یک حدی بیشتر نمی‌شود که مسخر قوای کفرند اما لایه‌های عمیق‌تری از آن در اختیار قوای ایمانی است.

*اراده‌های شیطانی در عالم موجودات محدودند

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث عصر ظهور توسط قوایی که در اختیار مؤمنان قرار دارد، رقم می‌خورد و این قوا در اختیار کفار نیست، توضیح داد: بنابراین اراده‌های شیطانی در عالم موجودات محدود هستند و بنابراین اگر تمدنی می‌بینیم که حول اولیای کفر ساخته می‌شود محوریتش با شیاطین انس و جن است که اگر در این زمینه تأمل کنیم مبانی برای دست‌یابی به علوم پایه و تجربی فراهم می‌شود.

*امام محور غیب ظاهر شده در عالم است

میرباقری در بخش دیگر سخنانش توضیح داد: نکته دیگر قابل تامل این است که در جامعه حق و باطل، حق امام است؛ به تعبیر دیگر آنچه عالم را به سمت تکامل می‌برد ظهور غیب است و امام آن محور غیب است که درعالم ظهور می کند، برخلاف برخی که فکر می‌کنند تکامل در نظام طبیعت بیرون از جامعه رخ می‌دهد و امام از خارج می‌آید و از این جامعه ارتزاق می‌کند، اینطور نیست بلکه امام در درون جامعه است که با معرفت‌شناسی، مبحث نور، حق و سرچشمه حیات مرتبط است.

*مختصات جامعه حق و باطل/دنیا محیط ولایت ائمه جور است

وی برخی از مختصات جامعه کفر و حق را اینگونه تشریح کرد: جامعه نورانی حق جامعه‌ای است که در آن حیات دمیده شده باشد و لهو و لعب در آن نیست، جامعه‌ای که سرشار از عدل است به عکس آن جامعه کفر که تنها بر تمدن مادی تکیه دارد و پر از لهو و لعب و تفاخر است بنابراین این دنیا دار لهو و لعب است و آخرت دار حیوان است.

میرباقری یادآور شد: در روایت آمده است که «شما حیات دنیا را برگزیده‌اید درحالیکه آخرت بهتر است» و آخرت در روایات دار حیات به شمار رفته، این دنیا محیط ولایت ائمه جور است پس اگر کسی دراین دنیا امام شد در این دنیا به دار الحیوان رسیده و اگر در محیط حیات جور بود این حیات دنیا محصول ولایت ائمه جور و دستاورد تمدن مادی و ولایت باطل است.

*دستیابی به طهارت از آثار ولایت ائمه است/ امام، محور جامعه مؤمنین است

وی با تأکید بر اینکه در قرآن کریم محیط ولایت ائمه (ع) محیط حیات تلقی شده افزود: یکی از آثار ولایت ائمه دستیابی به طهارت است، از امام و ولایت امام به کلمه «ماء» تعبیر می‌شود در روایت است که اگر کسی در محیط ولایت انبیا است طینت او با حقیقت ولایت آمیخته می‌شود یا در قرآن مکرراً بیان شده که سرچشمه حیات آب است، ولی باطنش عبارت است از وجود امام. بر این اساس محور جامعه مؤمنین امام است.

وی یادآور شد: بنابراین اگر کسی جبهه مؤمن را مطالبه کند، مؤید به طینت علیین و روحش از عالم انوار است و اینجا این روح مؤید ملائکه است که ارواحی در افراد دمیده می‌شود، همه اینها نازل بر روح امام است و در این جامعه مؤمنین نه فقط ارواح فردی کلمه بلکه نور حاکم است و لذا روابط نورانی است.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به اینکه قرآن کریم انسان‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کند نخست عده‌ای که مرده بودند و با نوری زنده شدند و دسته دیگر کسانی که مثل عالم ظلمانی هستند و در محیط ولایت باطل زنده می‌کنند، افزود: عده‌ای که در دسته حق قرار دارند را خداوند به آنها روح دمیده و در نور خود و گذشته‌شان در شعاع نور قرار گرفته بنابراین یک طرف جامعه مؤمنین با خصوصیاتی از عالم قبل دنیا و مطلق امام، آب فرات و حقیقت ولایت آمیخته در عالم هم تحت حمایت امام‌اند و سوی دیگر دارای علمای طاغوت‌اند که اگر کسی از این دسته خارج نشود به حیات هم نمی‌رسد.

بخش دیگری از سخنان آیت‌الله میرباقری متعاقباً در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها