امروز : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 19
۲۱:۴۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 38217
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: 164
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: رهبر معظم انقلاب اسلامى در 24 دی ماه 1375 در دیدار جمعی از قاریان و حافظان قرآن کریم از ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: رهبر معظم انقلاب اسلامى در 24 دی ماه 1375 در دیدار جمعی از قاریان و حافظان قرآن کریم از مسئولان بخشهاى قرآنى خواستند که «حد قارى کامل را تعیین و افراد حائز شرایط را به عنوان قاریان ممتاز و کامل به جامعه معرفى کنند».

طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم پس از این مطالبه مقام معظم رهبری مورد پیگیری مسئولان قرآنی کشور قرار گرفت؛ در سال 1390 به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسید و در همان سال به منظور اجرا به شورای عالی قرآن کریم واگذار شد.
20 درصد از افراد ثبت‌نامی در طرح فیلم تلاوتشان را ارسال کردند

بنا بر این گزارش، متقاضیان باید ابتدا در نام‌نویسی اولیه طرح شرکت می‌کردند و پس از آن با ارسال فیلم تلاوت خود وارد ارزیابی‌ها می‌شدند که در فراخوان دور اول بیش از هزار نفر در طرح نام‌نویسی کردند و از این تعداد تنها 200 نفر فیلم تلاوت خود را ارسال کردند.

در دومین فراخوان طرح ارزیابی که از ماه رمضان 1391 اعلام شد هم حدود 500 نفر نام‌نویسی کردند که از بین آنان حدود 120 فیلم تلاوت به دبیرخانه طرح ارسال شد.

دوره‌های اول و دوم طرح در حالی به صورت همزمان برگزار شد که بیش از هزار و 500 نفر در آن نام‌نویسی کردند، اما حدود 20 درصد از این افراد فیلم تلاوت خود را به دبیرخانه ارسال کردند و دلیل واقعی آن مشخص نشده است.
اصلاحاتی که باید در آئین‌نامه طرح صورت پذیرد چیست؟

در حالی بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان فیلم تلاوت خود را ارسال نکردند که بسیاری از قاریان قرآن کریم، همه آنان ارسال فیلم تلاوت را بهترین روش برای آغاز طرح می‌دانند، زیرا قاری می‌تواند بهترین تلاوت خود را برای دبیرخانه ارسال کند، حال سؤال اینجاست چرا حدود 80 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در طرح فیلم تلاوت خود را به دبیرخانه طرح ارسال نکرده‌اند؟ آیا این شیوه مناسب نیست و یا مواد و آیین‌نامه طرح اشکال دارد ویا احیانا سخت‌گرانه است؟
این در حالی است که محمدتقی میرزاجانی مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن و دبیر طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم پس اعلام نتایج دو مرحله نخست این طرح خبر از لزوم بازنگری و ایجاد اصلاحاتی در آئین‌نامه طرح می‌دهد که البته گویا به مرجع قانونی آن یعنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز ارائه شده است. 
قاریان ممتاز قرآن چرا پا پس کشیدند؟ 

ضرورت طبقه‌بندی و ارزیابی قاریان قرآن امری است که مورد تأکید بسیاری از قاریان ممتاز کشور بود و در صحبت‌های اولیه، بسیاری از این افراد این موضوع را تأیید می‌کردند، اما پس از اعلام اولین فراخوان طرح قاریان بین‌المللی برای حضور در طرح نام‌نویسی نکردند.

البته یکی از دلایل اصلی قاریان بین‌المللی برای عدم حضور در طرح بی‌اطلاعی از فراخوان دور اول طرح عنوان شد، اما با این وجود در دور دوم طرح هم فقط شاهد حضور «احمد ابوالقاسمی» در طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم بودیم.

حضور وی برای ارزیابی، از این جهت که فتح بابی برای حضور بین‌المللی‌ها در این طرح است مهم بود و شاید وی با نام‌نویسی در طرح، سبب رونق بیشتر طرح ارزیابی نیز بشود.
مدرک افتخاری در کار نبود/ از امتیازات هم فعلا خبری نیست

نکته دیگری که در دوره‌های اول و دوم طرح ارزیابی وجود دارد، عدم حضور قاریان بین‌المللی به منظور ارزیابی در شورای عالی قرآن است و یکی از گمانه‌زنی‌ها این است که شاید برخی از قاریان بین‌المللی گمان می‌کردند این عنوان آنها سبب خواهد شد تا گواهینامه طرح به صورت افتخاری به آنان اعطا ‌شود که البته با حضور «احمد ابوالقاسمی» در طرح ارزیابی و اعطای مدرک افتخاری به معدود افرادی از اساتید صاحب‌نام تلاوت این امر هم در مورد جوان‌ترها منتفی شد.

یکی دیگر از دلایل عدم حضور قاریان بین‌المللی که اغلب قاریان و اساتید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس آن را مطرح کردند، عدم تحقق امتیازات اعلام‌شده از سوی مسئولان است، اما آیا در صورت تحقق امتیازات و تسهیلات طرح و استقبال قاریان بین‌المللی این سؤال پیش نمی‌آید که قاریان بین‌المللی برای دریافت تسهیلات در طرح شرکت‌ کرده‌اند؟ و نه برای تقویت یک روند قانونی در کشور.

مسئولان برگزاری و سیاست‌گذاران طرح در شورای توسعه در تلاش هستند تا امتیازاتی مانند اعطای مدرک معادل با مدارک دانشگاهی، عضویت در بنیاد نخبگان و معادل کردن مدرک طرح ارزیابی با نشان‌های هنری به برگزیدگان طرح اعطا کنند، که این امتیازات در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است و باید از سوی دولت ابلاغ شود و شاید پس از تحقق این امتیازات، قاریان بین‌المللی از طرح ارزیابی استقبال کنند.

این امتیازات در طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن هم وجود داشت و چند سال اول برگزاری طرح امتیازات محقق نشد و با پیگیری‌های مستمر مسئولان سازمان دارالقرآن بود که امتیازات طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از سوی دولت ابلاغ شد.
عدم جامعیت علمی نقطه مشترک قاریان و حافظان قرآن ایرانی

از سویی دیگر برخی از اساتید قرآن کریم مانند حجت‌الاسلام «محمد‌رضا شهیدی‌پور» که خودش مدرک این طرح را به صورت افتخاری دریافت کرد دلیل شرکت نکردن قاریان بین‌المللی در طرح ارزیابی را عدم آمادگی و تلاش قاریان بین‌المللی برای کسب آمادگی در موضوعاتی مانند حفظ، ترجمه و تفسیر دانسته و می‌افزاید: در سال‌های آینده شاهد حضور قاریان بین‌المللی در طرح ارزیابی خواهیم بود.
البته این موضوع خیلی هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد چرا که در طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم هم در ادوار نخست شاهد حضور چشمگیری نبودیم و پس از هفت دوره بود که بیش از 6 هزار نفر در آن حاضر شدند.
محمدمهدی بحرالعلوم معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الکریم و استاد حفظ قرآن کریم در این باره می‌گوید: در اجرای طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم به تجربه دریافته‌ایم که به دلیل جامع نبودن آموزش‌های قرآن کریم بسیاری از حافظان قرآن نیازمند کسب مهارت در برخی از مواد آزمون هستند و دریافت مدرک توسط فقط 10 درصد از شرکت کنندگان در هشت دوره این طرح به خوبی گویای این مطلب است. 
طرح‌هایی برای شکستن کابوس مسابقه

در ایام برگزاری طرح گفت‌وگو‌های متعددی با شرکت‌کنندگان که اغلب قاریان ممتاز هستند داشتیم و همه آنان این طرح را راهی برای مطرح شدن قاریان قرآن مستقل از مسابقات دانستند، زیرا همیشه قاریان بین‌المللی و عنوان‌دار در مسابقات برای تلاوت به محافل دعوت می‌شوند.

نکته‌ای که در صحبت‌های شرکت‌کنندگان وجود دارد این است که این طرح راه جدیدی برای مطرح شدن است و شاید قاریان بین‌المللی که با کسب عنوان به شهرت رسیده‌اند دیگر انگیزه‌ای برای طبقه‌بندی ندارند، زیرا مشکل عدم دعوت به محافل بیشتر مربوط به قاریانی است که موفق به کسب عنوان در مسابقات نشده‌اند.

به هر حال دوره‌های اول و دوم طرح ارزیابی به صورت همزمان در ماه مبارک رمضان به پایان رسید و تعداد 29 نفر موفق به کسب مدرک طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم شدند و امید است در دور سوم که نام‌نویسی آن از دی‌ماه 1392 آغاز می‌شود شاهد حضور گسترده قاریان خصوصاً قاریان بین‌المللی در طرح ارزیابی باشیم، زیرا این طرح می‌تواند راه جدیدی برای مطرح شدن قاریان قرآن به جز مسابقات باشد.

همچنین مسئولان برگزارکننده با تبلیغات وسیع می‌توانند چنین طرح‌هایی را نه تنها در بین جامعه قرآنی بلکه در سطح عموم مردم نهادینه کنند تا جوانان و نوجوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی خصوصاً تلاوت قرآن کریم بیایند.

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار