امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۹:۳۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 38728
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۵
تعداد بازدید: 63
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی در آخرین روزهای حضورش در ساختمان خیابان شهید قندی در نشست ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی در آخرین روزهای حضورش در ساختمان خیابان شهید قندی در نشست صمیمی پاسخگوی سؤالات رسانه‌‌ها بود و البته از برخی رسانه‌ها نیز به دلیل انتشار اخبار هدفدار در روزهای اخیر گلایه داشت.

* دلایل منتفی شدن کارگاه آموزشی در تونس

آقامحمدیان در ابتدای صحبت‌های خودش  با گلایه از برخی رسانه‌ها گفت: برخی از دوستان احساس می‌کنند در روزهای آخر حضور ما هر طور که می‌خواهند می‌توانند خبرسازی کنند در صورتی که برخی از اخبار منتشر شده به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی همچنین با ارائه آماری از تولیدات مرکز در حوزه بین‌المللی گفت: در این مدت حدود 50 فیلم در خارج از کشور توسط مرکز گسترش ساخته شد که تعدادی از آنها در ارتباط با بیداری اسلامی و تعدادی دیگر در ارتباط با فرهنگ ایرانی بودند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی افزود: حتی در کشوری نظیر تونس که به لحاظ بیداری اسلامی برای ما اهمیت داشت سه فیلم ساختیم و در کشورهای دیگر نظیر میانمار چهار فیلم ساختیم که یکی از آنها مهدی کرم‌پور کارگردان مطرح سینمای ایران ساخت.

آقامحمدیان همچنین با اشاره به توافقاتی که برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در تونس صورت گرفته بود گفت: در آخرین سفری که به این کشور داشتیم توافقاتی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی انجام شد که طبق آن قرار بود اوایل شهریور این کلاس‌ها برگزار شود و در لیستی که به ما ارائه داده بودند 65 نفر برای آن ثبت‌نام کرده بودند حتی قرا شده بود توسط اساتید ایرانی این کارگاه گواهی‌نامه پایان‌دوره به شرکت‌کنندگان اهدا شود اما در آخرین لحظات اعلام کردند به دلیل شرایط خاص تونس برگزاری آن به زمان دیگری موکول شده است.

وی تصریح کرد: در این کارگاه مهدی سجادی‌چی به عنوان مدرس فیلم‌نامه نویسی، احمدرضا گرشاسبی مدرس کارگردانی و محمد صدری به عنوان مدرس مستند‌سازی قرار بود شرکت کنند و حتی نقد و بررسی چند فیلم نیز پیش بینی شده بود که با این شرایط باید ببینیم چه زمانی امکان برگزاری کلاس فراهم می‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی همچنین با اشاره به توافق برای عرضه 5 مستند ایرانی در شبکه نمایش خانه تونس گفت: طبق توافقات انجام شده قرار بود اولین فیلم سینمایی از ایران به نام «دیگری» در تونس اکران شود و 5 عنوان مستند از تولیدات مرکز گسترش نیز انتخاب شد تا در شبکه نمایش خانگی تونس عرضه شود. که هماهنگی این موضوع توسط مؤسسه علق که از مؤسسات تازه تاسیس و نیمه دولتی تونس است و چارتی شبیه مرکز گسترش دارد پیگیری شد و به دلیل تازه تاسیس بودن آن قرار شد ما با آنها همکاری کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک این همکاری ادامه پیدا کند.
 
* منتظر بازسازی پیست مجموعه آزادی برای بخش پایانی «لاله» هستیم

 در ادامه این نشست شفیع ‌آقامحمدیان با اشاره به فیلم‌های سینمایی تولید مرکز گسترش گفت: در خصوص فیلم لاله همچنان منتظر بازسازی پیست مجموعه ورزشی آزادی هستیم و هر چند فدراسیون مشکلات خاص خودش را دارد اما به ما قول مساعد دادند تا مشکلات آن را هر چه سریعتر و ظرف یک ماه آینده حل کنند اما با تغییرات صورت گرفته شاید این قول شک برانگیز باشد.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم تا بخش پایانی فیلمبرداری لاله را در ایران انجام دهیم اما اگر شرایط مهیا نشد قصد داریم از کشورهای همسایه که دارای پیست هستند کمک بگیریم که این موضوع اولویت بعدی ما است.

آقامحمدیان همچنین اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی به احتمال فراوان تدوین فیلم را در ایران شروع خواهیم کرد اما به دلیل اینکه کارگردان کار اعتقاد دارد با یک سیستم خاصی فیلمبرداری انجام شده است علاقه‌مند است یک تدوین‌گر غیرایرانی کار را انجام دهد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی همچنین در خصوص مراحل پست پروداکشن «لاله» گفت: با برخی از شرکت‌های غیرایرانی صحبت‌هایی در این زمینه شده است که آنها تیزر فیلم را از ما خواسته‌اند. که حتی یک کمپانی برای انجام مراحل پست پروداکشن پیشنهادی حدود یک میلیون و 200 هزار دلار داده است.

آقامحمدیان همچنین در خصوص اکران جهانی «لاله» نیز گفت: با کمپانی‌های مختلفی در این مورد صحبت کرده‌ایم اما شرط و شروط‌های بعضا برای این کار مطرح می‌شود که ما باید همه آنها را در نظر بگیریم.
 
 
* اگر ما «لاله» را نمی‌ساختیم حتما جای دیگری آن را می‌ساخت
 
آقامحمدیان همچنین در خصوص بودجه تولید «لاله» گفت: بودجه ساخت این فیلم در جای دیگری تصویب شده بود و هیچ ارتباطی به بودجه مصوب مرکزی نداشت و من به عنوان مدیرعامل مرکز معتقد بودند اگر ما هم آن را نسازیم چون بودجه کاملا مستقل برای آن اختصاص داده شده است بالاخره در جای دیگری ساخته خواهد شد و باید این موضوع را قبول کنیم که بودجه این کار در جای دیگری مصوب شده بود و ما تنها آن را ساختیم و حتی از بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده بود ما استفاده بهینه کردیم و توانستیم بسیاری از کارها را پیش ببریم.

وی همچنین در خصوص این موضوع که نیک‌نژاد به عنوان کارگردان چقدر سرمایه وارد فیلم کرده است گفت: آورده نیک‌نژاد بسیار کم بود اما ما تلاش می‌کنیم به دلیل تخصصی که ایشان در بحث پست پروداکشن دارد و ارتباطی که با شرکت‌های مختلف در خارج از کشور دارند مراحل پست پروداکشن توسط خود ایشان انجام شود.
 
 
* «لاله» فیلم لوکس و زیبایی است

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نتیجه نهایی «لاله» چقدر رضایت‌بخش است گفت: راش‌هایی را که تاکنون از فیلم دیده‌ام کاملا رضایت‌بخش است و می‌توان گفت کار لوکس و زیبایی شده است اما از آنجایی که سکانس‌هایی مربوط به پیست بخش مهمی از کار است باید این بخش نیز با حساسیت زیادی فیلم‌برداری شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه فیلم برای اکران در داخل کشور دوبله خواهد شد گفت: به احتمال فراوان بازیگران خودشان دوبله فیلم را انجام خواهند داد.
 


 

* حساسیت در مورد «شهابی از جنس نور» بسیار بالا است

 آقامحمدیان همچنین در مورد فیلم دیگر مرکز گسترش که این روزها جنجال زیادی برسر روند تولید آن برپا شده است گفت: در مورد شهابی از جنس نور نیز باید بگویم کارهای آماده‌سازی آن تمام شده و نهایتا ظرف ده روز دیگر فیلم کامل به دست ما می‌رسد.

وی همچنین در مورد اظهار نظر کارگردان فیلم که گفته بود «شهابی از جنس نور» بلاتکلیف است اظهار داشت: فیلم به هیچ عنوان بلاتکلیف نیست و کارهای فنی آن در حال تکمیل است اما به دلیل آنکه فیلم استراتژیک است و باید تاییدیه جاهای مختلفی را بگیریم روند آماده‌سازی آن طولانی شده است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی تصریح کرد: مونتاژ اولیه‌ای که آقای اسلام‌لو انجام داده بودند 210 دقیقه بود که ما آن نپذیرفتیم و در مونتاژ دوم زمان فیلم به 110 دقیقه کاهش پیدا کرده است و اگر روند آماده‌سازی فیلم طولانی شد به دلیل حساسیت بالای موضوع فیلم و ملاحظاتی است که پیرو آن باید انجام می‌دادیم.

آقامحمدیان خاطر نشان کرد: ریاست سازمان سینمایی حساسیت ویژه‌ای نسبت به این فیلم داشت و در کنار آن باید این فیلم را به دوستانی که در لبنان حضور داشتند نشان می‌دادیم و از طرف دیگر آماده شدن کار نیز طولانی شد اما تلاش داشتیم تا بتوانیم فیلم را در کشورهایی نظیر سوریه، لبنان و عراق اکران کنیم که این موضوع میسر نشد.

وی در ادامه بیان داشت: تا آنجایی که من اطلاع دارم موسیقی را آقای علی‌قلی می‌سازد و صداگذاری آن هم در حال انجام است و نهایتا تا 10 روز دیگر فیلم آماده تحویل است اما به طور طبیعی باید چهار تا پنج ماه قبل مراحل آماده‌سازی تمام می‌شد.
 
* «شهابی از جنس نور» در مجموع فیلم خوبی شده است

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی در ادامه در خصوص گلایه کارگردان «شهابی از جنس نور» مبنی بر نامه‌نگاری با مشاور پروژه توسط وی گفت: معمولا در چنین پروژه‌هایی که حساسیت بالایی دارد جهت اطلاع مشاور در خصوص روند کار به او نامه می‌نویسند و ما چون ظرف مدت پیش‌بینی شده کار تمام نشده بود و مجبور شدیم از این طریق اعتراض کنیم.

وی افزود: حمید قدیریان مشاور هنری و طراح صحنه کار بود، علی‌محمد قاسمی مدیر فیلمبرداری و روح‌الله برادری مجری طرح بود که سعی کردیم از بهترین عوامل سینمایی ایران برای ساخت این فیلم بهره بگیریم و حتی به دلیل اینکه آقای شورجه قبلا خودشان در لبنان فیلم ساخته بودند ایشان را به عنوان مشاور انتخاب کردیم.

در مجموع تلاش ما این بود که فیلم خوبی از کار در بیاید و در حال حاضر نیز فیلم خوبی شده است اما امیدوارم مخاطب هم بتواند با آن ارتباط برقرار کند. اما در مجموع تقریبا می‌شود گفت آقای اسلام‌لو از عهده کارگردانی چنین پروژه حساسی برآمده است.
 
* پسر شمقدری تنها دستمزدش را از ساخت مستند شهید شاطری می‌گیرد

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی همچنین با گلایه از برخی مطبوعات در انعکاس مطلب بودجه 90 میلیونی برای فیلم مستند پسر شمقدری گفت: این مطلب واقعا بی‌انصافی بود چرا که قرار نیست این مبلغ به کارگردان داده شود و او قرار است تنها دستمزدش را بگیرد.

وی افزود: رضا شمقدری مستند‌ساز است و تدوینگر فیلم  1559 بود که آن را در لبنان ساختیم و از فیلم‌سازان مرکز عمار است و موضوع این فیلم نیز کاملا به دستور وزیر ارشاد ساخته خواهد شد. چرا که وزیر وقت دستور داده بودند تا از موضوعات این چنینی حمایت شود و قرارداد کار نیز با تهیه‌کننده بسته شده است و نه کارگردان.

آقامحمدیان ادامه داد: تهیه‌کننده این فیلم مجری طرح فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» است که کاملا با اتفاقات رخ داده در لبنان آشنا است و حتی فیلم‌هایی نیز از لحظه شهادت شهید شاطری در دست داشتند. البته پیشنهاد ساخت این فیلم به دلیل اینکه در خارج از کشور باید ساخته شود براساس نرخ روز دلار بود که ما مبلغ آن را بسیار زیاد کاهش دادیم و به آقای دارابی پیشنهاد دادیم که بخشی از مبلغ آن را از لبنان تأمین کنیم.
 
* بحث اجرایی جایزه بزرگ شهید آوینی را به مؤسسه شهید آوینی واگذار کردیم

شفیع آقامحمدیان در ادامه در خصوص جشنواره‌هایی که قرار است توسط مرکز گسترش برگزار شود و روند برگزاری آنها گفت: از روز سه‌شنبه جشنواره سراسری میلاد سرخ آغاز می‌شود شهریور‌ماه جشنواره فیلم‌نامه نویسی رضوی و جایزه بزرگ شهید آوینی را داریم که براساس توافق با مؤسسه شهید آوینی آن را به صورت مشترک برگزار می‌کنیم و آبان‌ماه نیز جشنواره سینما حقیقت را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: من تا آخرین دقیقه که در مرکز گسترش باشم کارم را انجام می‌دهم اما پیش‌بینی من این است که برای جشنواره سینما حقیقت یک معاونت اجرایی بیرون از مرکز تعیین کنیم و اگر قرار شد در ادامه مسئولیتی برای برگزاری جشنواره نداشته باشم کار بدون مشکل ادامه پیدا کند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی همچنین اظهار داشت: بحث اجرایی جایزه بزرگ شهید آوینی نیز به مؤسسه شهید آوینی واگذار شده و قرار است دبیر آن را هم خودشان معرفی کنند تا از سالهای بعد برگزار کننده اصلی این جشنواره مؤسسه شهید آوینی باشد.
 
* رفتن خورشیدی صرفاً به دلیل خستگی بود

 شفیع‌آقامحمدیان همچنین در ادامه در خصوص دلیل واقعی رفتن حسین خورشیدی از مرکز گسترش گفت: بعد از کنفرانس سینمای تجربی که در ابوموسی برگزار شد ایشان اعلام کرد به دلیل خستگی دیگر نمی‌تواند در مرکز باشد اما همچنان با هم در ارتباط هستیم و رفتنشان به معنای قطع ارتباط کامل با مرکز نیست، همچنین قرارداد نگارش یک فیلم‌نامه را داشتند که باید آن را تکمیل می‌کردند.
 
* به دلیل مشخص نبودن بودجه در تاریکی قدم بر می‌داریم
 
مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی همچنین در خصوص وضعیت سازمان سینمایی در دولت یازدهم گفت: برای دولت یازدهم آرزوی موفقیت می‌کنم و تا آنجا که اطلاع دارم دوستان تمایل دارند افرادی در سازمان سینمایی مستند مستقر شوند که بتوانند در شرایط فعلی همدلی را در سینما ایجاد کنند. البته ما در حیطه کاری خودمان تلاش کردیم این اتفاق بیفتد ولی متأسفانه همه درگیری‌های ما در عرصه فرهنگ جمع شده و خوشبختانه دولت به دنبال این است تا این مشکل را حل کند و یکی از دلایلی که این روزها در مورد سازمان سینمایی گمانه‌زنی‌های زیادی می‌شود این است که کسی انتخاب شود که بتواند این مشکلات را برطرف کند.

وی همچنین در خصوص بودجه مرکز گفت: وضعیت بودجه ما بسیار پایین و علی‌رغم اینکه باید در سازمان سینمایی بودجه ما افزایش پیدا کند اما این موضوع هنوز مشخص نیست و ما در تاریکی داریم قدم بر می‌داریم.
 
* مشکل کاربری ساختمان مرکز را حل کردیم

شفیع‌ آقامحمدیان همچنین با اشاره به حل مشکل کاربری ساختمان مرکز گسترش با شهرداری گفت: یکی از تأثیرگذارترین کارهای ما این بود که توانستیم مشکل ساختمان مرکز را حل کنیم. مرکز شامل قانون ماده 100 شده بود که در این زمینه شهرداری کمک جدی به ما کرد و برای اینکه بتوانیم کاربری خود را از مسکونی به اداری تغییر دهیم باید دو میلیارد به شهرداری پرداخت می‌کردیم که با کمک شهرداری این مبلغ به زیر یک میلیارد رسید و امروز ساختمان مرکز گسترش یک ساختمان اداری است که برای انجام آن نزدیک به 2 سال و نیم کش مکش داشتیم.
 
* بعد از مرکز دوباره فیلم می‌سازم

 وی همچنین در پاسخ به این موضوع که بعد از مدیریت مرکز گسترش چه کاری انجام خواهد داد گفت: بعد از مرکز دوباره فیلم می‌سازم، آن چیزی که برایم مهم است این است که بتوانم دوباره فیلم بسازم و دوست دارم در کارنامه‌ام تغییرات جدی رخ دهد و امیدوارم این فضا برای همه آماده شود.

آقامحمدیان در مورد پروژه‌های در دست انجامش گفت: یک فیلم‌نامه از خودم، دو فیلم‌نامه مربوط به دیگران و یک سریال را با تلویزیون صحبت کردم که در صورت فراهم شدن شرایط آنها را خواهم ساخت.
 
* به خودم نمره 18 می‌دهم

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی همچنین در پاسخ به این سؤال که به دوران مدیریتش چه نمره‌ای می‌دهد گفت: بهتر است دیگران این نمره را بدهند اما به طور کلی نمره 18 را می‌دهم و اگر بخواهیم کلاه خود را قاضی کنیم شرایط مرکز نسبت به جاهای دیگر متفاوت است و ما تلاش کنیم با همه فیلم سازان کار کنیم اما به هر حال عده‌ای این شرایط باب‌میلشان نبود و هر زمان که برای پرداخت بدهی فیلمسازان نامه می‌زدیم جنجال رسانه‌ای برپا می‌کردند.

وی خاطر نشان کرد: در سینما قوقا‌سالاری حاکم شده است و چهار سال گذشته به لحاظ مدیریتی در تاریخ جمهوری اسلامی ماندنی‌ترین است چرا که بیشترین حاشیه و تنش را داشت اما آن چیزی که برای من مهم بود این است که رفتار ما تأثیرگذار بود.

آقامحمدیان در ادامه تأکید کرد: تاکنون کسی جرأت نکرده بود در کشمیر فیلم بسازد که ما این کار را انجام دادیم و حتی در میانمار و سوریه نیز با شرایط ویژه آنها فیلم ساختیم و تلاش ما این بود که حداقل سراغ سوژه‌هایی برویم که نیاز جامعه اسلامی است و طبیعتا برخی این موضوع به مذاقشان خوش نمی‌آمد.

وی ادامه داد: در بهبهه مشکلات اقتصادی به هیچ عنوان اجازه ندادم این مشکلات جدی تأثیری بر روند کار داشته باشد و پروژه‌ای به لحاظ مشکلات مالی تعطیل نشد و حتی در حوزه نشر نیز تلاش کردیم از هر ده کتاب تنها یک مورد ترجمه باشد و مابقی آثار تألیفی باشند که البته در این زمینه با مشکلات جدی روبرو بودیم.
 
* تهیه‌کننده حقیقی هیچ کدام از فیلم‌ها نبودم

 آقامحمدیان در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا در پروژه‌های فاخر مرکز خودش تهیه‌کننده بود گفت: «شهابی از جنس نور» به دلیل اینکه در خارج از کشور باید ساخته می‌شد نمی‌توانست مرکز گسترش را به عنوان تهیه‌کننده حقیقی معرفی کند و با وجود اینکه مرکز گسترش تهیه‌کننده حقوقی کار است اما باید نام یک فرد به عنوان تهیه‌کننده ذکر می‌شد و در مورد لاله هم با توجه به اینکه باید با کمپانی‌های مختلف برای آن مذاکره می‌کردیم آنها مرکز را به عنوان تهیه کننده حقیقی نمی‌شناختند که در حال حاضر خانم پروانه مرزبان و احتمالا علیرضا سبط‌احمدی به عنوان تهیه‌کننده مشترک با مرکز گسترش نامشان در تیتراژ آورده می‌شود.
 
* به عهدم با شمقدری وفادار ماندم
 
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه به عهدش با جواد شمقدری داده وفادار بوده است،‌ گفت: به ایشان قول دادم طی مدت حضورم در مدیریت مرکز نه فیلمنامه‌ای بنویسم و نه فیلمی بسازم که به عهدم وفا کردم، اگر در کاری هم عنوان تهیه کننده داشتم این عنوان حقیقی نبوده است و به جایگاهم در مرکز بر می‌گشت.
 
* دوست ندارم در مرکز بمانم

 شفیع ‌آقامحمدیان در خاتمه در پاسخ به این سؤال که آیا در مرکز می‌ماند یا خیر گفت: از اینکه بمانم یا نمانم فقط خدا خبر دارد اما شخصا دوست ندارم در مرکز بمانم چرا که فیلم‌ساز هستم و با فیلم می‌توانم حرف‌های جدی‌تر را مطرح کنم.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار