امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۹:۱۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 38790
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: 100
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، امیر دژاکام که تاکنون آثاری زیادی چون «غزل ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، امیر دژاکام که تاکنون آثاری زیادی چون «غزل در حریر»، «پسر کارون»، «اعجاز عشق»، «پرده های نیلگون»، «آسمان و زمین» و«کشت دین» را  با موضوع مقاومت و دفاع مقدس روی صحنه برده است، این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: جشنواره به شرطی که تکرار مباحث مطرح شده نباشد و میزان بودجه آن با  اجرای عمومی آثار یکسان باشد ، بسیار خوب و تاثیر گذار خواهد بود.
این کارگردان پیشکسوت و با تجربه درباره عدم گرایش هنرمندان برای تولید آثاری با مضمون دفاع مقدس و مقاومت بیان کرد: جنگ لایه‌های، بسیار گوناگون و پیچیده مملو از روابط، عواطف، شجاعت، فجایع و از خود گذشتگی‌ها را دارد که باید در قالب هنر نمایش عرضه شود .
وی تصریح کرد: متاسفانه نگاه جهت‌دار برخی از مسئولان باعث شده که به هشت سال جنگ تنها از یک سطح پرداخته شود. مقاومت و جنگ لایه‌های دیگری چون عشق، دوست داشتن، ترس، دلهره، روابط خانوادگی و حتی دزدی، خودخواهی و فرصت طلبی را نیز دارد بنابراین وقتی زاویه دید تنها به بخشی از این دوره معطوف می‌شود طبیعی است که فعالیت تنها به گروهی که نگاه به بخشی از حقیقت جنگ را دارند خلاصه می‌شود.
دژاکام درباره چارچوب‌های موجود و حساسیت‌هایی که در اجرای آثار با موضوع دفاع مقدس و مقاومت در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: در عرضه فرهنگ در سطح جهانی و ملی، مسئولان و هنرمندان راه دیگری جز اعتماد به یکدیگر ندارند و این پیروزی جز با مشارکت هنرمند و مدیر انجام نمی شود.
وی با بیان اینکه هرچیزی بهایی دارد و بهای موفقیت در جنگ فرهنگی اعتماد است، تاکید کرد: مردم لایه‌های مختلف جنگ را می‌شناسند، بنابراین وقتی الگوهای اجرایی و محتوای اثر با جهان بیرونی و تخیل مخاطب مطابقت داشته باشد، تماشاگر با نمایش ارتباط خوبی برقرار می‌کند اما اگر این همخوانی وجود نداشته باشد آن اثر را نخواهند پذیرفت و به تماشای آن نیز نمی‌نشینند.
این کارگردان تئاتر در راستای تولید آثار متنوع‌تر پیشنهاد داد: در تولید و اجرای آثار نمایشی با موضع دفاع مقدس و مقاومت، آستانه تحمل هنرمند و مسئول باید افزایش پیدا کند چراکه ممکن است کسی از جنگ تجربه‌ای داشته باشد که ما از آن آگاه نباشیم.
دژاکام درباره سفارش دادن آثار براساس اطلاعات موجود، با خواندن دو قطعه شعر تصریح کرد: آن یکی شیر است اندر بادیه / واندگر شیر است اندر وادیه/ آن یکی شیر است که ادم میدرد /وان دگر شیر است که ادم میخورد
پیش او مدح است و درپیش تو ذم/پیش او شهد است و در پیش تو سم   
سفارش دادن در زمان‌هایی سم و در مواقعی شهد است. وقتی کسی تخصصی ندارد و برای پر کردن گزارش اثری تولید می‌کند سم است و در زمانی که کسی بر اساس عشق و دغدغه‌اش کاری کاری خلق می‌کند شهد است.
وی اذعان کرد: اولین قدم در نمایشنامه‌نویسی کسب اطلاعات و تحقیق درباره افراد، موقعیت‌های مکانی محل مورد نظر، غذاهای معروف آن منطقه، قهرمانان، وقایع تاریخی به وقوع پیوسته و افرادی است که در آن خطه در رأس مسند قرار دارند است. همچنین هنرمندان می‌توانند از مطالب به چاپ رسیده و اشخاصی که زنده هستند برای تولید آثاری حقیقی بهره بگیرند.
برچسب ها:
آخرین اخبار