امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
۲۱:۴۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 39259
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۴
تعداد بازدید: 623
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- رقیه عزیزی شیرکوهی: از چندی پیش شاهد ورود تولیدکنندگان متعهد در عرصه نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- رقیه عزیزی شیرکوهی: از چندی پیش شاهد ورود تولیدکنندگان متعهد در عرصه نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی هستند که از جمله آنها می‌توان به حوزه هنری استان تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مؤسسه «روشنای زندگی» اشاره کرد.

روند تولید و تقاضای این نوشت‌افزارها در کشور آنقدر در حال افزایش است که برخی از تولیدکنندگان آثار غربی در تلاش هستند تا برای مقابله با برندهای ایرانی _ اسلامی هم که شده تولیدات خود را به سمت استفاده از تصاویر ایرانی سوق دهند.

به همین منظور بعضی از مراکز و فروشگاه‌های کشور به سمت خرید نوشت‌افزارهای ایرانی رفته و با ایجاد ارتباط خوب با تولیدکنندگان ایرانی، سفارش‌های قابل تأملی را در این حوزه داده‌اند اما برخی از آنها نیز به این مقوله بی‌توجه بوده و به ارائه دفاتر و نوشت‌افزارهایی با نماد غربی در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس می‌پردازند.

چندی پیش هم متوجه شدیم شهر کتاب مرکزی طبق سنوات گذشته به برپایی جشنواره‌ نوشت‌افزار پرداخته است، به همین منظور به این مکان رفته اما متأسفانه با حضور در شهر کتاب مرکزی تنها با برندهای غربی نظیر باب‌اسفنجی، انگری‌برد و بنتن مواجه شدیم.
 



برای اطلاع از چگونگی عرضه این برندهای غربی در شهر کتاب مرکزی با برخی از مسئولان این مرکز به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل همه این گففت‌وگوها با نظرات بازدیدکنندگان درباره این جشنواره از خاطرتان می‌گذرد:

مهسا تیفانی، 7 ساله که تازه امسال به کلاس اول ابتدایی می‌رود، درباره نوشت‌افزارهای مورد علاقه خود می‌گوید: بیشتر طرح‌های دفاتری را دوست دارم که عکس‌های آن «اسمورفا» باشد.

وی اضافه می‌کند: شخصیت «لاکپشت نینجا» را نیز دوست دارم یعنی هر لوازم‌التحریری که با تصاویر کارتونی باشند، را دوست دارم حتی عکس‌های دفاتری که در این مکان «شهر کتاب مرکزی» است، را دوست دارم.

* قدیری: نوشت‌افزارهایی را انتخاب می‌کنم که خواهرم کارتون‌های آن را دیده باشد

الهه قدیری، که برای خرید نوشت‌افزار برای خواهرش که تازه امسال به پیش‌دبستانی می‌رود، به شهر کتاب مرکزی آمده درباره نحوه خرید نوشت‌‌افزار، بیان می‌کند: دفترهایی را خریداری خواهم کرد که مورد پسند خواهرم باشد چراکه کارتون‌هایی که از صدا و سیما و یا سی‌دی‌های مختلف نشان پخش می‌شود، در کودک ایجاد علاقه کرده به همین منظور بیشتر به خرید تصاویری می‌پردازم که کارتون‌ آنها را خواهرم دیده باشد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر به شما اطلاع دهند که طرح‌هایی با تصاویر ایرانی _ اسلامی به بازار آمده باز هم به خرید این تصاویر می‌پردازید، می‌گوید: مسلماً به خاطر تازه بودن این طرح و اینکه چون بچه‌ها از آنها شناخت کافی ندارند، خریداری نمی‌کنم.
 



* عدم آشنایی کودکان و نوجوانان با برندهای ایرانی _ اسلامی به دلیل عدم ساخت انیمیشن آنها

قدیری ادامه می‌دهد: برخی از تصاویر نوشت‌افزارهای موجود در شهر کتاب مرکزی تصاویر کارتون‌هایی را برای کودکان تداعی می‌کند، که همه آنها یا از تلویزیون و یا تصویر خانگی ارائه شده است، اما تاکنون کارتون و برنامه‌ای با نماد ایرانی _ اسلامی برای کودکان برگزار نشده است به همین منظور مسلماً اگر دو تا دفتر را برای خرید به بنده پیشنهاد کنند، قطعاً دفتری که فیلم، انیمیشن و کارتون آنها را مشاهده کرده باشم را خریداری می‌کنم.

وی می‌افزاید: اگر طرح نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی متناسب با سن و روحیات کودکان و نوجوانان باشد و این مخاطبان هم با شخصیت‌های تصاویر به کار گرفته شده، آشنا باشند، قطعاً از این نوشت‌افزارها استقبال خوب شده و مورد توجه این گروه سنی قرار خواهد گرفت.
 



* محمدی: تصاویر دفاتر شهیدان احمدی‌روشن، چمران و بهشتی را دوست دارم

محمد حنان محمدی، 10 ساله که در سال تحصیلی جدید به کلاس پنجم  می‌رود، معتقد است که به تصاویر دفترهای تیم فوتبال مورد علاقه‌اش یعنی «بارسلونا» علاقه بسیاری دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با شهدای هسته‌ای هم آشنا هستید، بیان می‌کند: بله، شهید احمدی روشن را می‌شناسم و اگر هم در شهر کتاب مرکزی دفتری از تصویر این شهید بود را حتماً خریداری می‌کردم.

محمدی ادامه می‌دهد: تصاویر دفترهایی نظیر شهید چمران و شهید بهشتی را خیلی دوست دارم اما در کنار آنها هم تصاویر و کارتون‌های «انگری برد»، «تام و جری» و «بنتن» را هم دوست دارم و می‌بینم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه «شکرستان» را هم می‌بینی، بیان می‌کند: دیگه نمی‌بینم، ولی قبلاً می‌دیدم.
 



* از چاپ و انتشار دفاتر شکرستان بی‌اطلاع هستم

محمدی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا از انتشار دفاتری با تصویر انیمیشن «شکرستان» مطلع هستید، می‌افزاید: نه تا الان نشنیدم اما اگر ببینم حتماً از تصاویر آن هم خریداری خواهم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه با نام شهید احمدی روشن آشنا شدی، می‌گوید: وقتی داستان‌هایشان را شنیدم؛ خوشم آمد که بیشتر این داستان‌ها را در فیلم‌هایی که از تلویزیون پخش شده، دیده‌ام.

علیرضا دهقانی که برای خرید لوازم‌التحریر برای رفتن به مقطع دوم ابتدایی به شهر کتاب مرکزی آمده است، می‌گوید: تا الان یک پاک‌کن با تصویر «بنتن» خریداری کردم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه «شکرستان» را می‌بینی، اضافه کرد: می‌بینم و دفترهای آن را هم شاید خریداری کنم اما شخصیت «بنتن» را بیشتر دوست دارم و از این شخصیت هم خیلی «سی‌دی» و «فیلم» دارم به خاطر همین بیشتر از دفترهایی می‌خرم که عکس بنتن باشد.




* باقری: از بین برندهای ایرانی شکرستان را خیلی دوست دارم

زهرا باقری، 9 ساله معتقد است که تصاویر «انگری برد» و «سیندرلا» بر روی نوشت‌افزارها را بیشتر از سایر تصاویر دوست دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا کارتون‌های ایرانی همانند «شکرستان» را می‌بیند، می‌گوید: بله،‌ اگر هم دفتری با تصویر این برنامه ببینم قطعاً خریداری خواهم کرد.

باقری در پاسخ به این پرسش که آیا با شهدای هسته‌ای و شهیدان دانش‌اموز هم آشنا هستید، می‌افزاید: نه نمی‌شناسم.

* مریدی: کودکان از بدو تولد با برندهای غربی مواجه هستند

لیلا مریدی، مادر یکی از کودکان حاضر در شهر کتاب مرکزی درباره کاراکترهای ایرانی _ اسلامی، بیان می‌کند: برای خرید نوشت‌افزار همیشه تلاش می‌کنم به علاقه فرزندم بیشتر دقت و توجه کنم یعنی باید ببینم بچه چه چیزی را دوست دارد.

وی اضافه می‌کند: فرزندم هر زمان که برای خرید وسایل نظیر لوازم‌التحریر و یا فیلم می‌رود بیشتر سعی می‌کند شخصیت‌های «بنتن» را خریداری کند، حتی او برنامه شکرستان و کارتون‌های ایرانی را هم می‌بیند اما نمی‌دانم که علاقه‌اش به آن سمت است یا نه.

مریدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا کودکان ایرانی بیشتر به سمت تولیدات غربی رفته و کمتر به خرید تولیدات ایرانی‌ می‌پردازند، ادامه می‌دهد: نمی‌دانم شاید به خاطر کیفیت پایین است به گونه‌ای دیگر باید گفت، شبکه پویا به تازگی و حدود دو سال است که راه‌اندازی شده اما کودکان از بدو طفولیت با شخصیت‌های کارتونی آشنا می‌شوند چراکه از تصاویر و برندهای غربی حتی در پوشاک هم استفاده می‌شود.

وی می‌افزاید: معتقدم اگر فیلم‌ها و کارتون‌های ایرانی را با کیفیت‌تر بسازند و بچه‌ها به این سمت و سو بروند، قطعاً به مرور زمان کودکان و نوجوانان ایرانی به سمت خرید برندهای ایرانی _ اسلامی خواهند رفت.

این شهروند تهرانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما برای بچه‌هایتان کتاب هم می‌خوانید، بیان می‌کند: بله، سری کتاب‌های بنفشه انتشارات «قدیانی» با مجموعه 30 جلدی «فسقلی‌ها» را هر شب برای فرزندم می‌خوانم اما از زمانی که خودش خواندن و نوشتن یاد گرفته، کتاب‌هایش را می‌خواند.

این گزارش حاکی از آن است، که متأسفانه مسئولان فرهنگی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به اهمیت نوشت‌افزارهایی با نماد ایرانی _ اسلامی غفلت بسیار کرده‌اند به گونه‌ای که حتی بعد از گذشت این سال‌ها و با وجود داشتن چندین هزار شهید، هنوز کودکان دهه 70 به بعد با این اسطورهای ایرانی آشنا نیستند.

برخی از خانواده‌ها هم که در گفت‌وگوی بالا نیز مشهود است، معتقدند بعضی از کالاهای اساسی کودکان و نوجوانان از جمله نوشت‌افزارها با کیفیت خوبی منتشر نمی‌شوند و اگر هم تولید می‌شوند آنقدر سطح توزیع و تبلیغات آنها در رسانه‌ها پایین است، که خانواده‌ها از این مهم بی‌اطلاع هستند.

* فرهمند: همه تولیدکنندگان دفاتر با برندهای غربی، ایرانی هستند

برای دلایل توزیع نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر با برندهای غربی در شهر کتاب مرکزی با مهدی فرهمند، مدیر نوشت‌افزار شهر کتاب مرکزی به گفت‌وگو نشستیم، وی می‌گوید: زمانی که خبر برندهای اسلامی _ ایرانی در بازار پیچید، به خاطر اینکه طراحی این تصاویر افشاء نشود، طراحان، طرح‌ها و تصاویر مورد نظر خود را نگه داشته و در دقیقه 90 آن را اعلام کردند.

وی اضافه می‌کند: شهر کتاب مرکزی نوشت‌افزارهای خود را در تیر ماه سال 92 خریداری کرده است به گونه‌ای که بنده تازه از زبان بچه‌ها و سایر مردم می‌شنوم، که شخصیت ایرانی هم امسال پا به عرصه گذاشته است.

فرهمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر به شما پیشنهاد دهند حاضرید برندهای خارجی را جمع کرده و از برندهای ایرانی _ اسلامی استفاده کنید، قبول خواهید کرد، می‌گوید: کیفیت محصول حرف اول را می‌زند ما فقط صرف طرح هیچ کاری را انجام نمی‌دهیم، یعنی اگر در شهر کتاب مرکزی مارک‌هایی دیده می‌شود، همه با کیفیت است حتی دفاتر با طرح‌های ساده هم در این فروشگاه مشاهده می‌شود که به خاطر کیفیت کالا در این مکان به فروش می‌رسند یعنی نه شخصیت‌پردازی و نه الگوی خارجی در آنها به کار گرفته نشده است.




* تبلیغات و اطلاع‌رسانی برندهای ایرانی _ اسلامی بسیار ضعیف است

وی در پاسخ به این پرسش که این دفاتر را از کجا خریداری می‌کنید، می‌افزاید: تمام تولیدکنندگان این دفاتر، تولیدکنندگان ایرانی هستند.

فرهمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سفارش طرح با شهر کتاب مرکزی است، می‌گوید: خیر خود طراحان پس از طراحی، این تصاویر را ارائه می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون کسی برای خرید دفاتر ایرانی به این مرکز مراجعه کرده است، عنوان می‌کند: خیر، فقط بنده از همکاران و ویزیتورها شنیده‌ام که طرح‌های ایرانی آمده است و هیچ شبکه اطلاع‌رسانی از دوستان‌ ایرانی وجود ندارد، شاید مشکل اصلی در ارائه کالا همان معرفی آنها است.

فرهمند در پایان می‌گوید: انشاءالله سال آینده با توجه به نیاز بازار و با توجه به دیگر همکاران و تعهداتی که با تمام برندها داریم، آن موقع نسبت به خرید برندهای ایرانی _ اسلامی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها