امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۱۰:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 39272
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: 59
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، فعالیت رسمی شورای سوم ظرف چند روز آینده به اتمام می رسد و شورای چهارم رسما فعالیت خود را از ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، فعالیت رسمی شورای سوم ظرف چند روز آینده به اتمام می رسد و شورای چهارم رسما فعالیت خود را از 12 شهریور آغاز می کند.

بر اساس این گزارش، مدیریت اجرایی شهرها کاملا تحت‌تأثیر خواست‌ها و جهت‌گیری‌های شوراها قرار دارند. در واقع می‌توان گفت در این بخش نظام پارلمانی شهری مثل سایر پارلمان‌ها به دلیل اینکه مدیریت اجرایی شهری را به صورت مستقل انتخاب می‌کند، بر عرصه مدیریتی سیطره دارد و تعیین‌کننده اصلی خط‌ مشی‌ها و شیوه‌های مدیریتی کلانشهری است.

علاوه بر مزایای پارلمان شهری، عدم ثبات و گرفتاری مدیریت شهری در کشاکش و اختلافات جناحی و گروهی از آسیب‌هایی است که در کمین هر نهاد پارلمانی وجود دارد.

هرگاه در این نهاد، برتری مطلق جناحی وجود نداشته باشد، احتمال بروز این خطر بیش از پیش است.شورای اسلامی چهارم شهر تهران از 2 جناح اصلاح طلب و اصولگرا شکل گرفته است و شکاف بین اصلاح طلبان بیشتر است.این مشکلات باعث بروز نگرانی ها می شود که در هفته‌های اخیر موجب شکل‌گیری دیدگاه‌های مختلفی شده است.این اختلاف نظرها باعث شده به یاد تجربه تلخ شورای اول تهران بیفتیم.

در حافظه تاریخی ایرانیان درباره شوراها، هم شوق به گسترش و تقویت مدیریت شورایی وجود دارد و هم نگرانی از نبود فرهنگ کار جمعی یا برتری منافع جناحی بر منطق تصمیم‌گیری‌ها، هشدارها و انذارهایی را گوشزد می‌کند.

این شوق و نگرانی در سه دورهای که شوراها، مدیریت شهری را بر عهده داشته‌اند، همزمان وجود داشته است. گرایش قوی به تقویت شوراها در عین نگرانی از عدم ثبات مدیریت شورایی، با توجه به کارنامهای که برخی از شوراها از خود بر جای گذاشتند، همچنان روند نوسانی دارد.

ارائه برخی الگوهای موفق یا ناموفق مدیریت شورایی در برخی از کلانشهرها  یا بعضی دورهها مابه‌ ازاهای این دوگانه ایرانی شوراهاست. نتیجه این رویکرد دوگانه موجب آن شده که همزمان با آغاز دوره چهارم شوراها، کارشناسان به تحلیل و واکاوی ابعاد مختلف منافع و مضرات پنهان در مدیریت شورایی بپردازند.

بر اساس این گزارش، در شورای تهران بیش از هر کلانشهر دیگری اعضای آن عقبه سیاسی و جناحی دارند و نباید این عقبه سیاسی به شورا و شهر لطمه وارد کند.

موضوع انتخاب رئیس شورای شهر بسیار حائز اهمیت است و در این بین موضوعات مختلفی مطرح شده و البته گزینه مهدی چمران برای ریاست شورای شهر بسیار قوی است. 

ترکیب شورای اول کاملا اصلاح‌طلبانه، ترکیب شورای دوم کاملا اصولگرایانه، ترکیب شورای سوم هم تحت استیلا و نفوذ طیفهای مختلف اصولگرا بود.

از این رو در نگاه تحلیل‌گران و صاحبنظران دو موضوع را میتوان رصد کرد؛ اول اینکه برخی تصور میکنند شناسنامه سیاسی و جناحی داشتن اکثریت اعضای شورای چهارم تهران موجب بروز پدیدهای در مدیریت شهری تهران خواهد شد که تلخکامی شهروندان از تبعات این واقعه فراموش‌نشدنی است.

نباید اختلافات سیاسی در شورا ایجاد شود چرا که به سرنوشت شورای اول دچار می شویم که در یک دوره ۳ شهردار حضور و در نهایت نیز منحل شد. 

 اعضای شورا به جای ملاک‌های سیاسی، ملاکهای تخصصی در انتخاب شهرداران و تعیین سازوکار تعامل با نهاد مدیریت شهری در نظر بگیرند. گرچه نمیتوان هر آنچه در شورای سوم اتفاق افتاد را از منظر خوشبینی تعبیر به شکل گیری نماد الگوی موفق مدیریت شهری قلمداد کرد، اما حقیقت این است که در این دوره با وجود آنکه ترکیب شورا کاملا یکدست نبود، نمونهای از یک نوع تعامل براساس اهداف شهروندان شکل گرفت. حتی اصلاح طلبان حاضر در این دوره که در اقلیت بودند، مشی همسویی مطلوبی از خود در این راستا نشان دادند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار