امروز : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 20
۱۳:۳۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 39336
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۴
تعداد بازدید: 45
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، غلامرضا اعوانی، عضو هیئت امنای این بنیاد ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، غلامرضا اعوانی، عضو هیئت امنای این بنیاد عنوان کرد: فلسفه‌ای که امروز به عنوان علم دقیق مطرح است را شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا به وجود آورده است. حجت‌الحق، حسین‌ابن عبداله معروف به ابن‌سینا از بزرگان تمام بشریت و موجب افتخار هم خاک پاک ایران و هم تمام عالم اسلام و امت محمدی است.

*پرورش بزرگانی همچون بوعلی سینا مایه افتخار ایران است

عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران افزود: مایه افتخار ایران است که بزرگانی همچون بوعلی‌سینا را در دامن خود پرورده است، در چند کلمه نمی‌توان عظمت و بزرگی این متفکر و عالم در تمام علوم و فنون را بیان کرد و باید ساعت‌ها و بلکه سال‌ها در خصوص او تحقیق و بررسی انجام داد.

اعوانی در خصوص محقق یا شارح بودن بوعلی‌سینا گفت: درست است که معروف بوده که بوعلی فلسفه ارسطویی بوده و این دانش از طریق او برای فیلسوفان بعدی منتقل شده است، اما اینطور نیست که بوعلی‌سینا فقط مفسّر یا شارح این آثار باشد.

وی افزود: فیلسوفان پیرو ارسطو همه شارح بودند، ابن‌رشد یکی از این افراد است که شارح و مفسر آثار ارسطو است، اما ابن‌سینا فیلسوف است، در کتاب شفاء هیچ شرحی وجود ندارد و همه طرح مسئله است، بوعلی‌سینا فیلسوف است و مسائل را بازاندیشی و طرح کرده است.

*شیخ الرئیس منطق را به صورت علم عالی، مدون کرده است

رئیس انجمن فلاسفه جهان اسلام افزود: بوعلی‌سینا معارف را از ارسطو گرفته و آنها را به حد بسیار عالی رسانده است. اگر کتاب ماوراء‌الطبیعه بخش متافیزیک ارسطو را با کتاب شفاء بخش الهیات از بوعلی‌سینا مقایسه کنیم، می‌بینیم مطالب در شفاء بیشتر، منظم‌تر و مدون‌تر است، اما مطالب ماوراء‌الطبیعه ارسطو پراکنده است و این پراکندگی به طور مثال در مسئله وجود یا جوهر به وضوح دیده می‌شود.

اعوانی خاطرنشان کرد: داشتن نظم و مدون بودن یک اصل موضوعی در کتاب شفاء است و در این کتاب موضوعات و مسائل کاملا روشن است. شیخ‌الرئیس منطق را به عنوان علم عالی، مدون کرده و به صورت علم دقیق به اثبات رسانده است، همچنین بوعلی علاوه بر فلسفه مشائی، حکمت اشراق و متعالیه را تأسیس کرده و سهروردی و ملاصدرا ادامه دهنده راه شیخ‌الرئیس هستند.

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا تصریح کرد: ابن‌سینا یک حکیم بسیار بزرگ است و این امر در مراجعه به منطق شفاء می‌بینیم که همه مسائل وجود دارد، مثلاً بخش‌هایی از منطق که دشوارترین بخش آن محسوب می‌شود در کتاب شفا وجود دارد و این دانشمند در منطق موجهات و زمان به جایی رسیده که هنوز هم منطق جدید به آن درجه نرسیده است.

اعوانی افزود: بوعلی‌سینا صد درصد فکر تحلیلی و ترکیبی داشته و تحلیل را به اوج رسانده است و این امر برای رسیدن به آن حکمت عالی و الهی بی‌نظیر است.

عضو هیئت امناء بنیاد بوعلی‌سینا گفت: ابن‌سینا برای اولین بار در کل تاریخ فلسفه، الهیات به معنی اعم را از الهیات به معنی‌الاخص جدا کرد و میان هستی‌شناسی و خداشناسی تفاوت قائل شد، اما در کتاب ارسطو این دو با هم مخلوط شده و معنی روشنی ندارد.

اعوانی ابن‌سینا را دانشمند و پزشکی بزرگ برشمرد و اظهار کرد: در همه جای دنیا نام بوعلی‌سینا به عظمت و بزرگی یاد می‌شود، در حال حاضر جمع زیادی از دانشمندان بر روی آثار لاتین شیخ‌الرئیس تحقیق می‌کنند و هر یک از این آثار 4 یا 5 بار منتشر شده و آنها در صدد هستند بازهم آن را چاپ کنند.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها