امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۷:۵۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 39397
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۴
تعداد بازدید: 125
ایرج اسکندری هنرمند نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره انتظاراتی که جامعه هنرهای تجسمی از معاونت هنری جدید دارند گفت: من ابتدا به ...

ایرج اسکندری هنرمند نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره انتظاراتی که جامعه هنرهای تجسمی از معاونت هنری جدید دارند گفت: من ابتدا به آقای مرادخانی برای تصدی این پست تبریک می‌گویم و فکر می‌کنم که ایشان می‌توانند تعامل خوبی را با همه هنرمندان کشور داشته باشند.
 
* لزوم احیاء دوسالانه‌های نقاشی

او به مشکلات هنرمندان نقاش و انتظاراتی که از دولت آینده دارند پرداخت و گفت: ما در طول سالیان گذشته با رکود دوسالانه‌های هنری مواجه بودیم و برگزاری این دوسالانه‌ها به گونه‌ای در قالب جشنواره‌ای با عنوان «فجر» تجمیع شده است در حالی که این جشنواره می‌تواند جایگاه خود را داشته باشد و دوسالانه‌های تخصصی هم در برگزاری تداوم داشته باشند چرا که سطح کیفی آثار هنرمندانی که در دوسالانه‌های تخصصی شرکت می‌کنند بسیار متفاوت با آثار هنرمندان شرکت کننده در جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

وی افزود: من از سال 70 به عنوان دبیر دوسالانه نقاشی فعالیت خود را شروع کردم و در چند دوسالانه مدیریت داشتم و شاهد بوده‌ام که چه اندازه برای تداوم این دوسالانه‌ها زحمت کشیده شده است. بنابراین احیاء دوسالانه‌های نقاشی یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود.
 
* از بی‌ینال ونیز غافل نشویم

اسکندری به برگزاری بی‌ینال ونیز و تداوم آن در طول بیش از یک قرن گذشته اشاره داشت و افزود: ما باید الگوی خودمان را در این زمینه از کشورهای پیشرفته دنبال کنیم. مثل بی ینال ونیز که حدود 120 سال سابقه دارد و هیچ جریان و تحولی به جز جنگ جهانی اول و دوم نتوانست آن را تعطیل کند و یا برگزاری آن را به تعویق بیندازد.

اسکندری با بیان این که هنرمندان اعزامی به بی‌ینال ونیز می‌تواند از میان برگزیدگان دوسالانه‌های تخصصی انتخاب شوند گفت: دوسالانه‌های نقاشی می تواند مبنایی برای انتخاب افراد و هنرمندان فعال و پیشرو برای بی ینال ونیز باشد.

او با تأکید بر اهمیت حضور ایران در بی‌ینال ونیز گفت: شرکت در این بی ینال ونیز بسیار مهم است، چون عرصه ای برای حضور هنرمندان تمام دنیاست که در ارتقای سطح فرهنگی و هنری کشورها تاثیرگذار است. بنابراین نباید از آن غافل شویم. اگر چه بعد از انقلاب سه دوره در این بی ‌ینال شرکت داشتیم اما در طول 30 سال گذشته ما باید حدود 15 بار شرکت می کردیم و در این زمینه کوتاهی کردیم.
 
* راه‌اندازی مجدد شورای خرید آثار هنری 

اسکندری که مدتی را به عنوان رئیس شورای خرید آثار هنری فعالیت داشته است به این موضوع نیز به عنوان یکی از نکات مورد توجه در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: ما شورایی با عنوان خرید آثار هنری داشتیم که به دلیل بی توجهی مسئولان تعطیل شد و من که دبیر این شورا در وزارت ارشاد بودم، به دلایل غیر کارشناسانه و دخالت‌های بی مورد ترجیح دادم که شورا را تعطیل کنم.
 
* عدم دخالت در تصمیم‌گیری‌های شورای خرید آثار

وی افزود: همه کسانی که در ترکیب این شورا بودند جز متخصصان این حوزه بودند ولی متأسفانه بی‌توجهی و دخالت‌های بی‌مورد منجر به عدم کارکرد صحیح و تعطیلی این شورا شد و معاونت هنری هم هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نداد.

او در توضیح این مشکلات گفت: آیین نامه‌ای را تدوین کرده بودیم و براساس آن باید آثار هنری را برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی خریداری می‌کردیم اما متاسفانه بودجه لازم را در اختیار ما نگذاشتند و دخالت بی‌مورد در بسیاری موارد باعث شد که هیچ اثر تأثیرگذاری خریداری نشود و آن چه هدف این شورا بود محقق نشود.

اسکندری درباره پاسخ همیشگی مسئولان که به کمبود بودجه بازمی‌گردد توضیح داد: به هر حال باید برنامه ای که در بودجه ارشاد برای خرید آثار پیش بینی می‌شود باید به طور کامل به شورای خرید تفویض شود و این شورا اختیار تام داشته باشد که از تمام هنرمندان پیشرو آثاری را برای گنجینه موزه و موسسه توسعه هنرهای تجسمی خریداری کند. همچنین از دخالت های بی مورد در این زمینه هم جلوگیری شود.
 
* توجه به اعزام هنرمندان به دیگر کشورها

اسکندری در بخش دیگری از سخنانش از لزوم اعزام هنرمندان به دیگر کشورها برای برپایی نمایشگاه و تعامل با دیگر هنرمندان دنیا اشاره داشت و گفت: من فکر می کنم زمانی هنرمندان بدون هیچ گونه تبعیض، بر اساس شایسته سالاری به منظور برپایی نمایشگاه و سخنرانی از سوی وزارت ارشاد به کشورهای مختلف اعزام می شدند اما سالهاست که این موضوع از سوی وزارت ارشاد متوقف شده است. 
 
* انتخاب و اعزام هنرمندان بر اساس شایسته‌سالاری به فرانسه

او درباره چگونگی اعزام هنرمندان به سیته فرانسه به عنوان مرکز بین المللی هنرها توضیح داد: در این زمینه هم تنگ نظری انجام شد و افراد غیر هنرمند اعزام شدند که نمی‌توانستند معرف سطح هنری ما باشند و در این زمینه هم باید فکر اساسی صورت بگیرد.

او به قطع شدن برخی حمایت‌های ارشاد برای اعزام به سیته هم اشاره کرد و گفت: قبلاً  هزینه‌های اعزام هنرمند به سیته فرانسه از جمله بلیت، اقامت و ... از طرف ارشاد پرداخت می شد اما متاسفانه در یک مقطعی این هزینه‌ها قطع شد و فقط گرفتن ویزا به عهده ارشاد بود در حالی که این موضوع در بودجه وزارت ارشاد مصوب شده است و سالهاست که این آتلیه‌ها در سیته در اختیار ایران قرار می‌گیرد.

او درباره کاهش بودجه و اولویت‌بندی‌هایی در این زمینه هم گفت: اگر کاهش بودجه وجود دارد چرا مسئولان از سفرهای خارجی خود نمی‌کاهند و این امتیاز را در اختیار هنرمندان قرار نمی‌دهند.
 
* مجوز گالری به غیر متخصصان داده نشود

این هنرمند نقاش در بخش دیگری از سخنانش درباره اعطای مجوز گالری‌ها هم توضیح داد: اگر چه ما ‌رشد خوبی در تأسیس گالری به خصوص در تهران داشته‌ام اما بیشتر کسانی که مجوز تأسیس گالری دریافت کرده‌اند کسانی هستند که هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارند و باعث اغتشاش در گالری‌داری شده اند.

وی افزود: تعداد گالری‌های فعال در تهران که در این زمینه متخصص هستند بسیار انگشت‌شمار است و معلوم نیست غیر از این گالری‌های فعال انگشت‌شمار مابقی آن‌ها که تعدادشان حدود 200 گالری می‌شود چه می‌کنند؟

او در خاتمه با بیان این که جامعه هنری از انتصاب مرادخانی به عنوان معاونت هنری رضایت دارند، ابراز امیدواری کرد که معاونت هنری جدید در زمینه رفع مشکلات هنرمندان فکری کنند.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار