امروز : شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 25
۱۰:۲۴
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 40037
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۰۵
تعداد بازدید: 88
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سومین نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سومین نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اندیشمندان کره جنوبی (بودا و مسیحی) با نام «نقش دین در ارتقای ارزش‌های اخلاقی و انسانی» صبح امروز چهارشنبه (6 شهریور) با حضور محمدباقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها، حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی فلسفه و حکمت، پروفسور تی سونگ کیم، نائب رئیس کنفرانس ادیان برای صلح کشور کره جنوبی، جی سیک یو، مدیر دپارتمان ادیان وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری‌، هیوندا پارک سردبیر نشریه کنفرانس ادیان برای صلح و آن هیونمی، مدیر اجرایی کنفرانس ادیان برای صلح از کره جنوبی برگزار شد.

*دین الهی همیشه بر محتوای اخلاق استوار است

حجت‌الاسلام خسروپناه طی سخنانی گفت: اگر دین را مجموعه باورها و ارزش‌ها بدانیم گرچه معتقدیم که اخلاق فطری است اما بازهم فضایل اخلاقی باید به لحاظ فلسفی مبتنی بر اخلاقیات باشد.

وی با بیان اینکه اگر انسان را حقیقتی ماتریالیست به شمار آوریم در این صورت اخلاق به سلیقه تعبیر می‌شود، افزود: نخستین عرصه برای اثرگذاری دین بر اخلاق عرصه مبانی است براین اساس دین مجموعه حقایقی است که در اختیار اخلاق قرار داد.

خسروپناه با تأکید بر اینکه اصولی چون کرامت انسانی و عدالت به انسان محتوا می‌بخشد، اظهار داشت: بنابراین محتوا نیز از مؤلفه‌هایی است که اصولی را در اختیار انسان می‌گذارد. دین الهی همیشه بر محتوای اخلاق استوار بوده و توجه به ویژگی‌های آن بر اساس محتوا صورت می‌گیرد.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه نیچه در دوران خودش از مرگ خداوند صحبت کرد اما آنچه امروز مهم است مرگ انسانیت است، توضیح داد: در غرب خداوند در متن زندگی انسان به حاشیه رانده شده است بر اساس جامعه سکولار، ارزش‌های اخلاقی به حاشیه رفته و ضمانت اجرایی ندارد.

*انسان معاصر گرفتار مشکلات روحی است

وی با بیان اینکه انسان این دوره دچار مشکلات روحی به ویژه تنهایی هستی‌شناسی است، افزود: بنابراین این انسان با وجود سرگرمی بسیار بازهم تنها است و کلید این تنهایی تنها دینداری است. دینداری ضمن پیوند اخلاقی که اخلاق دینی نیز به شمار می‌رود، نیازهای انسانی را رفع می‌کند و او را از تنهایی خارج می‌کند.

وی پوچ‌گرایی و بی‌معنایی زندگی را دیگر چالش انسان امروز به شمار آورد و اظهار داشت: نحله‌های روان‌درمانی یا به نام‌های دیگر، امروزه به دنبال خارج کردن انسان از بی‌معنایی تلاش  می‌کنند اما بی فایده است. بی‌معنایی چیستی و فلسفه زندگی نشان گر انزوای اخلاق دینی در انسان دارد معنای زندگی امروز در گروه تأمین اخلاق دینی است.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر رهبری مبانی لیبرالی در جهان امروز گفت: با وجود همه بحث‌های زیاد در حوزه اومانیست بازهم انسان در این مکتب متفاوت تعریف می‌شود به طور مثال این را در تعریف از زن در مکاتب مختلف می‌توانیم متوجه شویم.

وی در پایان سخنانش درباره اهمیت دین در تمدن انسانی گفت: تمدن مدرن کنونی محیط زیست را نابود می‌کند و امنیت را زیرسؤال می‌برد، بنابراین تمدن کنونی آسایش را فراهم می‌کند اما آرامش را خیر، بنابراین باید مشکلات را در این زمینه حل کرد و راه حل در این زمینه گسترش اخلاق دینی است.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار