امروز : چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 28
۰۵:۵۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 41280
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۰۳
تعداد بازدید: 224
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مینا عبدی- در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی و نیز موسیقی پاپ مسائل متعددی وجود دارد. برخی معتقدند که ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مینا عبدی- در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی و نیز موسیقی پاپ مسائل متعددی وجود دارد. برخی معتقدند که موسیقی کلاسیک ایرانی کنار گذاشته شده و موسیقی پاپ که تا حدی از اصالت‌های ایرانی جداست و با معیارهای جهانی هم‌خوان است. از سوی دیگر انتخاب اشعار در این حوزه قدری تأمل برانگیز است. علیرضا پاشایی مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشکلات و راهکارهای ارتقای سطح موسیقی کشور با ما به گفتگو نشست.
 
*مشکلات موسیقی پاپ  قابل حل است

برخی کارشناسان این نقد را به حوزه موسیقی پاپ وارد می‌دانند که این ژانر جامعه را به نگرش سطحی عادت می‌دهد. پاشایی درباره اقدامات دفتر موسیقی برای ارتقای سطح موسیقی پاپ می‌گوید: با توجه به کلام محور بودن موسیقی ایرانی، از جمله مشکلاتی که در حوزه موسیقی پاپ مشهود بود، حوزه شعر بود،  بر اساس بررسی های‌ کارشناسی متوجه شدیم بخش عمده‌ای از آثار واصله در حوزه شعر و ترانه دچار مشکلات فنی هستند. از سوی دیگر با بایدها و نبایدهای جغرافیای فرهنگی کشور آشنا نیستند. در این راستا راه‌اندازی کارگاه شعر و ترانه اولین و یکی از مهم‌ترین گام‌ها به شمار می‌رفت. ترانه سرایان و شعرای جوان با حضور در این کارگاه‌ها که مزین به حضور اساتید این حوزه است، ضمن آشنایی و اشراف بهتر به سرایش ترانه از منظر فنی، سبب می‌شود تا این عزیزان با بایدها و نبایدهای این حوزه آشنا شوند و قادر باشند سطح اشعار را بهبود بخشند.

وی در توضیح بهبود شرایط برای فعالان حوزه موسیقی می‌گوید: یکی از مسائلی که آن را در اولویت کاری خود قرار دادیم؛ تسهیل در روند کارهای اداری برای هنرمندان حوزه موسیقی بود. کاهش دادن بخشی از بروکراسی اداری در مسیر صدور مجوز آلبوم‌ها و هم‌چنین مجوز اجراهای صحنه‌ای گروه‌های موسیقی از جمله مواردی است که بخشی از آن اجرایی شده است. همچنین لزوم رعایت حریم هنرمندان پیشکسوت، باسابقه و مطرح ما را بر آن داشت تا طی هفته های گذشته، در نخستین گام مجوز مستثنی بودن سی (30) نفر از اساتید موسیقی از طی روند صدور مجوز موسیقی را از معاون  امور هنری دریافت و جهت اجراء به واحد نظارت و ارزشیابی ابلاغ کنیم.
 
*به موسیقی مقامی و نواحی ایران توجه کردیم

این مقام مسئول در توضیح توجه دفتر موسیقی به موسیقی مناطق و نواحی ایران توضیح می‌دهد: بخش بعدی که از اهمیت برخوردار است، توجه به ارزش‌های موسیقی مقامی و نواحی است. بخشی که شاید مدت‌ها، مزیت های رقابتی و تنوع موضوعی و توصیفی و رنگ بندی آن مغفول مانده بود، موسیقی نواحی ریشه در هویت ملی و چندین هزار ساله ما دارد، ریشه ای که قدمت آن را در هوره  باستانی ایلام و تنبور نوازی گهواره و تنوع موضوعی آن را در موسیقی کار و شادیانه ها و موسیقی عزا و حماسی در شمال و جنوب کشور، سلوک ویژه آن را در بخشی خوانی خراسان بزرگ و گلستان و تشیع و ولایتمداری ویژه ایرانیان را در منقبت خوانی ها و ستایش گری های این پهنای بزرگ علوی می توان با گوش جان شنود. موسیقی سنتی از موسیقی نواحی سیراب می‌شود. طرح راه‌اندازی سراهای موسیقی مقامی کشور با همراهی معاونت هنری وزیر ارشاد اقدام مهمی در ابقاء و استمرار موسیقی مقامی‌ به شمار می‌رود. که شاید بتوان از آن به عنوان ابزاری برای توزیع عدالت فرهنگی و هنری نام برد! در این راستا باید به اولین سرای موسیقی مقامی در خراسان شمالی اشاره کنیم که آماده بهره‌برداری است. برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای راه اندازی و بهره برداری سراهای موسیقی مقامی چهار استان دیگر نیز انجام شده است. این در شرایطی است که می‌دانیم موسیقی مقامی مکتوب نیست و اساتید آن به صورت شفاهی و سینه به سینه تجارب و یافته‌های خود را منتقل می‌کنند. گستردگی و تنوع اقلیمی هم مزید بر علت شده تا فعالان این حوزه کمی از توجه دور باشند. امروز این اتفاق افتاده و ما تلاش داریم تا اساتید و صاحبان سبک بازمانده موسیقی مقامی تجاربشان که در حقیقت نه تنها ایرانی بلکه میراثی بشری و جهانی هستند، ضبط و ثبت و به نسل امروز و نسل های بعدی منتقل شوند.
 
*تکلیف گروه‌های موسیقی زیرزمینی چیست؟

پاشایی درباره این پرسش می‌گوید: در حوزه موسیقی غیرمجاز و آنچه در میان عامه مردم به عنوان موسیقی زیرزمینی مطرح است؛ باید به این نکته اشاره کنیم که این گروه‌ها آگاهانه در این راه قدم گذاشته‌اند. آنها فکر می‌کنند اگر در حوزه موسیقی زیرزمینی کار کنند بهتر دیده می‌شوند. وگرنه درغیر این صورت با مراجعه به دفتر موسیقی تقاضای مجوز قانونی برای فعالیت های موسیقایی می کنند.

وی ادامه داد: آنچه در دفتر موسیقی اتفاق می‌افتد نه سلیقه شخصی است و نه تصمیم فردی. مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل ‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به همین موازات باید از منظری دیگر به این موضوع تاکید کرد که فعالیت غیرقانونی در فضا و جغرافیای فرهنگی جمهوری اسلامی، باوجود امکان فعالیت قانونی، در واقع رونق بخشی به وجود شبکه‌های نظام سلطه و اعطای فرصت بالندگی به شبکه های همراه با جریان سازمان یافته ی تهاجم فرهنگی است. همان شبکه هایی که عمده اهداف آنان را کمرنگ کردن باورها، سنت ها و اصالت ها و اعتقادات مذهبی، ایجاد از خودبیگانگی، ایجاد ایهام و ابهام ذهنی با منافع ملی و در نهایت در زمین خودی، با امکانات خودی و سرمایه ملی، انجام بازی با قواعد دشمن و بیگانگان است.

اما به نظر مشکل همان است، تصور بهتر دیده شدن گروه های موسیقی در صورت زیرزمینی ماندن! اگر این توهم ذهنی وجود نداشته باشد؛ تلاش خواهد شد تا در قالب گروه‌های مجاز فعالیت کنند.

پاشایی ادامه می‌دهد: هنر موسیقی و اثربخشی سریع آن، آنقدر مهم است که نظام سلطه شبکه‌های متعددی برای ترویج و اشاعه فرهنگ و اهداف مطمح نظر خود از مسیر موسیقی را، راه اندازی و مورد پشتیبانی ویژه قرارداده است. آنچه مهم است این است که گروه‌های موسیقی همسو با منافع ملی، سیاست های کلان فرهنگی نظام، اقتضائات روز کشور و هنجارهای فرهنگی جامعه شریف ایران، فعالیت مثبت، منطقی و اثربخش خود را داشته باشند تا فرصت استمرار حیات، نفوذ، تحریف و تخریب از شبکه های بیگانه گرفته شود.
 
*هیچ ژانر مجاز موسیقی مشمول بی توجهی نیست

پاشایی درباره شائبه عدم توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال گذشته به برخی از گونه‌های موسیقی مردمی (پاپ) می‌گوید: از آن‌جایی که موسیقی ایران کلام محور است نمی‌توان این ژانر را جدا کرد و آن را به ضرس قاطع، ژانری ارزشی و یا ضد ارزش، فاخر یا سخیف دانست. نکته مهم این است که به دلیل تهاجم گسترده فرهنگی بویژه در حوزه ی موسیقی و عدم وجود و ارایه تحلیل های علمی مبتنی بر آگاه سازی، موانعی در موسیقی امروز وجود دارد که سبب می‌شود برخی از آثار، آنچنان که باید، گویـای ارزش‌ها نباشد و گاه بتوان از آنها معنای ضد ارزشی استنباط یا استنتاج کرد. همان‌گونه که اشاره شد، کارگاه های شعر و ترانه که اخیرا تشکیل شده در همین حیطه فعال است تا ترانه‌ها و اشعار شعرای جوان را از نظر سطح کیفی ارتقا دهد. علاوه بر آن در حوزه موسیقی پاپ که برخی آن را از نظر ارزش‌های ملی مردود می‌دانند، باید به این نکته اشاره کنیم که موسیقی پاپ نیازمند هدایت و پالایش است. اما این بدان معنا نیست که این موسیقی را به طور کامل مردود بدانیم که برای این مهم نیز از منظر آگاهی بخشی در حوزه های مختلف برنامه ریزی لازم صورت گرفته است و این مطلب نیز در فصل آتی سال جاری باهمکاری هنرمندان شاخص این حوزه اجرایی خواهد شد. آنچه اهمیت دارد این است که مبانی باید از مسیر آگاهی بخشی، هدایت و ارتقای سطح کیفی تولیدات، با هویت اسلامی – ایرانی انطباق یابد، از منظر دیگر می توان به این راهبرد با عنوان حفظ و بازگشت به اصالت ها و ارزش ها نگریست، با توجه به اهمیت رعایت اصل تعالی در تمامی ابعاد هنر و نیز موسیقی،  می توان به این رهنمود مقام معظم رهبری اشاره داشت که خطاب به اهالی موسیقی می فرمایند :«موسیقی متعالی، موسیقی ای است که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می شود موسیقی را پاک و مقدس نامید. آن وقت می شود ما هم مثل غربی ها کنسرتی داشته باشیم (عنوانش را مثلا «محفل خوانندگی» بگذاریم، تا اصطلاح غربی به کار نبرده باشیم) که مردم اعم از معمولی و متدین بلیت تهیه کنند و برای شنیدن ساز و آواز شما، به آن محفل بیایند».
 
*آسیب شناسی سبد شنیداری

یکی از معضلات عارض شده بر موسیقی که می توان به مرور فرآیندهای تحمیلی آن را مشاهده کرد؛ عدم وجود تناسب و رابطه مستقیم بین محیط های میزبان موسیقی و جامعه مخاطب است. به همین موازات، عدم وجود تشکل های صنفی از سویی و عدم وجود انسجام در بدنه موسیقی از سوی دیگر باعث شده است که مشکلات دیگر مانند جهش در هزینه دریافتی از سوی محیط های میزبان اجراهای صحنه ای باعث افزایش حق الزحمه ها و سایر عوامل را در پی داشته باشد، رقابت و تلاش های ناسالم و اقتصاد محور ناشی از موارد یاد شده،  موجب شده و می شود تا تجمیع این عوامل موجبات حذف موسیقی از سبد شنیداری بخش بزرگی از لایه های جامعه مخاطب را فراهم آورد.و تنها به دهک های خاصی از جامعه منحصر شود.

وی ادامه می‌دهد: بالطبع موسیقی بر این مبنا از ذائقه عمومی، متعارف و دارای اقبال فراگیر اجتماع فاصله گرفته و با ذائقه لایه‌ای خاص از جامعه انطباق یافته و در همان سطح از آن استقبال می‌شود. به همین دلیل و بر مبنای تحلیل های صورت گرفته و لزوم رفع این معضل و انحصار، در پایان ماه جاری در نظر داریم با مراکز میزبان اجراهای صحنه ای، این موارد را مطرح و مرتفع کنیم. باید آنچه در سبد شنیداری جامعه وارد می شود فراگیر و مورد اقبال همه جامعه باشد، این سبب می‌شود تا لایه‌های میانی جامعه و دهک های فرودست نیز همه امکان استفاده را داشته باشند که در صورت پردازش مناسب این تاکتیک، می توان از برخی تلاش ها برای تغییر ذائقه در سبد شنیداری جامعه پیشگیری کرد.
 
موسیقی ایرانی، تهاجم فرهنگی، اولویت دادن به موسیقی سنتی،  اولویت دادن به موسیقی مقامی، حمایت از موسیقی سنتی و مقامی و ...  این ها جملات و واژگانی است که به صورت مستمر و با نقدی یکسویه از سوی برخی رسانه ها یا گروه های هنری ارایه و اعلام می شوند، اصل و ماهیت این ها درست هستند اما براستی در صورت عدم تشریک مساعی، همکاری مشترک و هم افزایی از سوی تمامی دست اندرکاران موسیقی در بدنه کشور، تنها به شعاری تکراری و بدون ماهیت تبدیل خواهدشد، این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی برخی رسانه ها و هنرمندان در این خصوص مورد اشاره و نقد قرار گیرد اما این مهم ملی از طریق رسانه ملی یا تولیدات انبوه شبکه های ویدیویی خانگی جای خود را به فضای غالب دیگری بدهد، در حقیقت تضمین عدم حصول به این موارد مهم است، اگر احساس نیاز در مقابله با ابعاد موجود و قابل شهود تهاجم فرهنگی در حوزه ی موسیقی برای همه مراکز قدرت و فعال در موسیقی کشور به اولویت اول تبدیل شود، اثرات وضعی این احساس نیاز در تولیدات منطبق با حجم احصاء شده ی سرانه ی شنیداری کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قابل شهود و قابل رصد خواهد بود.

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع توضیح می‌دهد: اگر موسیقی ایرانی با همه ابعاد و جذابیت های بالذات آن به صورت مناسب و پردازش شده ای معرفی و عرضه شود، حاصل آن تولید مزیت رقابتی اثربخشی خواهد شد که استمرار آن منجر به ایجاد فضای غالبی منطبق بر ارزش‌های جامعه خواهد شد. تنها در این صورت است که می توانیم اذعان داشته باشیم به تعبیر مقام معظم رهبری از نقش موسیقی در مبارزه با تهاجم فرهنگی مبنی براینکه، «موسیقی یکی از راه های مبارزه با تهاجم فرهنگی است». نایل شده ایم.

وی اضافه می‌کند: به باور من اگر فعالان حوزه ی موسیقی دارای وحدت رویه و احساس مسئولیت ویژه باشند؛ برای تمامی لحظات احصاء شده ی سرانه شنیداری، تولیدات ارزشمند، اثربخش و مبتنی بر ارزش ها خلق خواهد شد، در غیر این‌صورت نظام سلطه از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی تولیدات مبتنی بر تفکرات شیطانی و انحرافی خود را توزیع و ترویج خواهد کرد و بالطبع ما حق اعتراض هم نخواهیم داشت!
انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها