امروز : چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 20
۲۳:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 41523
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۰۳
تعداد بازدید: 133
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در سومین جلسه درس گفتار «فلسفه تاریخ ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در سومین جلسه درس گفتار «فلسفه تاریخ تشیع» که عصر روز گذشته (9 شهریور) به همت مؤسسه فرهنگی هنری روزگار نو در حوزه هنری برپا شد، عنوان کرد: سوره «شمس» بالاخص آیات ابتدایی آن مضامین گسترده‌ای دارد و به مثال های آخرالزمان پرداخته شده است.

*پایان تاریخ، کلبه الکترونیکی تافلر یا عصر صنعت نیست

وی در ادامه افزود: به طور مثال آیه «وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا» منظور از لیل بر اساس روایت امام باقر(ع) «غشا» ولایت امیرالمومنین نیز هست بنابراین این مثال‌هایی که برای مردم از طرف خدا می آید را غیر از علما کسی بدان دسترسی ندارد. امام باقر (ع) در توحید صدوق می گویند که علمی که خدای متعال داده کلامی دشوار است و رام نشدنی، تحملش سخت است و جز ملائکه، انبیا (ع) و عبد ممتاز کسی می تواند بدان دست یابد.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه مهمترین حقایق پایان تاریخ، کلبه الکترونیکی تافلر یا تبدیل دوره کشاورزی به صنعتی نیست، گفت: این جامعه موعود لیبرال دموکراسی است که دارای غشا و حجاب ظلمت است دراین حجاب، انسان خود را در حد دام و دهان می بیند ولی زمانی که حجاب برداشته شود، حقایق مشخص و عالم، عالم دیگری می شود.

*از منظر قرآن، امام کلمه غیب است/ زمین در عصر ظهور زنده می شود

وی دراین باره توضیح داد: بنابراین براساس روایات عصر ظهور جامعه موعود ما با جامعه موصوف الکترونیکی تافلر متفاوت است و براساس «وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا» تعبیه شده به این معنی که در یک سیر تاریخی غشا از جلوی خورشید کنار می رود و زمین به نور خدا روشن و از غیب دراین عالم دمیده می شود.

وی با تأکید براینکه از منظر قرآن، امام کلمه غیب است، افزود: برای غیب معانی مختلفی است که یکی از آنها امام است و این حقیقت روزی در عالم ما ظاهر می‌شود امام آن آیه غیبی است که خدا به نبی اکرم عطا کرده و در واقع یکی از مبانی ظهور این است که غیب در عالم ما ظاهر می‌شود، عالم عوض شده و همچنین زمین زنده می‌شود. این زنده شدن بدین معناست که زمین حرف می‌زند و اگر کافری پشت سنگی پنهان شده باشد، هویدا می کند.

وی با بیان اینکه چنین روحی وقتی در عالم دمیده می شود تعجبی ندارد که همه چیز به حرف بیاید، توضیح داد: اینها همه از آیاتی برمی آید که به ظاهر خیلی ربطی به فلسفه تاریخ ندارد اما مهم اینست که بدانیم پایان تاریخ چیست که آنچه بدان اعتقاد داریم براین استوار است که پایان تاریخ در «وَالْفَجْرِ*وَلَیَالٍ عَشْرٍ» نهفته است، این سیر حقیقی تاریخ است. برخی فلسفه تاریخ را در سنن می دانند سننی مثل «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» در صورتی که تاریخ فقط سنت نیست.

آیت الله میرباقری اظهار داشت: براساس مباحث قرآنی دستگاه نور و ظلمت گاهی در آیه نور و گاهی در شمس و نهار نهفته است این مثال ها در پشت صحنه عالم است پس از منظر قرآن اگر کسی از مسیر حرکت تاریخ صحبت کند منظور ظهور نور در دوره آخرالزمان و آن حقیقت غیب است.

وی با تأکید براینکه تحولات عالم در عصر ظهور با پیش از این دوره از یک سنخ نیستند، گفت: بنابراین اشتباه این است که بگوییم تمدن اسلامی درعصر ظهور محقق می شود درصورتیکه تحولات چیزی فراتر از این تمدن است.

* مشاهده ملکوت عالم در عصر ظهور عمومی می‌شود/ دین جریان ولایت متجلی در حقیقت معصوم است

آیت الله میرباقری با بیان اینکه در عصر ظهور مشاهده ملکوت عالم عمومی می شود، افزود: آیات سوره صف ناظر براین مدعاست. براین اساس دین نیز عبارت از گزاره اعتباری اخلاقی و توحیدی نیست دین جریان ولایت است که در حقیقت معصوم تجلی می یابد، لذا روایات متعدد درباره ظهور توضیح داده شده که ولایت امیرالمومنین منظور است بنابراین پایان تاریخ همان ظهور ولایت نبی اکرم، شمس حقیقی، کلمه غیب، دین و ... در عالم است نه ابزارهای پیچیده یا کلبه الکترونیکی تافلر.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین (ع) یک دوره تاریخی را کوری و تاریکی نامیدند و این همان دوره روشنگری غرب است، گفت: مشخص نیست چرا غربیان این دوره را عصر روشنگری نام نهادند درحالی که دوره کوری به واقع است چرا که آنها به تولد و مرگ جسمی صرف بسنده یا به خورد و خوراک قناعت کردند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تشریح آیه 17 سوره رعد گفت: براساس این آیه خداوند آبی از عالم بالا نازل کرد که برآن خس و خاشاکی نیز بود مثل طلایی که آب می کنید که یک خاشاکی دارد خدا حق و باطل را اینطور ازهم متفاوت کرد هاست که این خس از بین رفتنی است. قرآن کریم جبهه حق و باطل را به دو شیوه معرفی می‌کند گاهی برای هشدار ما به طور کامل دستگاه باطل را شرح می دهد و گاهی نیز تلاش کفار را چون یک کار بیهوده در برابر اراده خدا و چون یک بازدم دربرابر خدا می داند.

وی در پایان با تأکید براینکه آنچه ظرفیت جامعه جهانی را به ظهور نزدیک می کند، ظرفیت تولی امام است، افزود: بنابراین آنچه عالم را اماده تولی امام می کند، مهمترین چیزی است که ما را به ظهور نزدیک می کند و آن همان عاشورا است عاشورا محور تنزل غیب در عالم شهود و تنزل هدایت در عالم ما است.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها