امروز : جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 24
۲۱:۰۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 41920
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۰۹:۰۳
تعداد بازدید: 188
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس،عدم استقبال بالای تماشاگران داخلی از محصولات بومی باعث تعجب و نارضایتی تحلیل گران اقتصادی ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس،عدم استقبال بالای تماشاگران داخلی از محصولات بومی باعث تعجب و نارضایتی تحلیل گران اقتصادی سینما شده است.

منتقدان و اهل فن در این کشور اروپایی می‌گویند آن‌ها به هیچ وجه انتظار یک چنین وضعیتی را نداشته‌اند و به همین دلیل، بسیار ناراحت هستند. در عین حال آن‌ها این پرسش مهم را مطرح می‌کنند که چرا فیلم‌های فرانسوی در جدول گیشه نمایش سینماهای کشور فروش خوب و بالایی نداشته و چرا تماشاگران داخلی استقبال بالایی از آن‌ها نکرده‌اند.

تا قبل از این، از کشور فرانسه به عنوان کشوری یاد می‌شد که محصولات داخلی آن توانایی بالایی برای رقابت با محصولات پر سر و صدای هالیوودی دارند. بر اساس این تحلیل، فیلم‌های فرانسوی بیش از پنجاه درصد فروش جدول گیشه نمایش سینماها را در اختیار خود داشته و وجه غالب را در این جدول داشتند. فیلم‌های هالیوودی طبق یک سنت قدیمی، معمولا بین چهل تا چهل و پنج درصد فروش بلیط را در دست داشتند. به این ترتیب، صنعت سینمای فرانسه در بین کشورهای اروپایی، به خود می‌بالید که در رقابت با فیلم‌های هالیوودی توانسته نیروی پیروز و برنده این مسابقه باشد.

اما امسال وضعیت تغییر پیدا کرد و فیلم های فرانسوی نتوانستند موقعیت خوب و بالایی در جدول گیشه نمایش نیمه اول سال 2013 را به خود اختصاص دهند. در بین 10 فیلم اول این جدول، فقط یک فیلم فرانسوی وجود دارد و نه تای دیگر فیلم‌های آمریکایی هستند. تحلیل‌گران اقتصادی سینمای فرانسه با توجه به رقم فروش فیلم‌های شش ماه اخیر، می‌گویند فقط نه فیلم فرانسوی در بین بیست و پنج فیلم اول جدول گیشه نمایش حضور دارد، آن‌ها این تعداد فیلم را برای صنعت سینمای کشور خود بسیار کم ارزیابی می‌کنند و می‌گویند باید حداقل 13 فیلم در این جدول بیست و پنج تایی حضور می‌داشت.




 تنها فیلم فرانسوی موجود در 10 فیلم اول پرفروش جدول گیشه نمایش نیمه اول سال، کمدی اجتماعی و خانوادگی پروفسورها  است. کریستین کلاویه کمدین سرشناس فرانسوی (بازیگر مجموعه فیلم کمیک استریپی آستریکس و اوبلیکس) نقش اصلی این فیلم را بازی کرده است. خط اصلی قصه فیلم درباره یک دبیرستان و مسئولان آن است که برای پیشرفت کار مدرسه و بهتر شدن وضعیت درس دانش‌آموزان، دست به یک اقدام عجیب و غریب می‌زنند. آن‌ها بدترین معلم‌های شهر را برای تدریس دعوت به کار می‌کنند و امیدوارند که به این ترتیب، دانش‌آموزان نمرات بهتری بگیرند.

سازندگان فیلم می‌گویند قصد داشتند با بهره‌گیری از یک قصه شاد و کمدی، سیستم آموزشی کشور و مشکلات آن را مورد هدف قرار دهند. فیلم‌نامه این کمدی آموزشی بر اساس یک قصه مصور معروف و پرخواننده به همین نام نوشته شده است. کارگردانی این فیلم را پی‌یر فرانسیس مارتین لاوال انجام داده است. او یکی از بازیگران مطرح سینمای معاصر فرانسه است که تا به حال در بیش از چهل فیلم سینمایی بازی کرده است. او سال 2006 اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی کرده وبه جز«پروفسورها» یک فیلم دیگر هم در کارنامه سینمایی خود به عنوان کارگردان دارد که در سال 2009 اکران عمومی ش. «پروفسورها»ی او با فروش 33 میلیون دلاری، ردیف چهارم جدول فروش گیشه نمایش شش ماه اول سال 2013 را به خود اختصاص داد.




فاصله رقم فروش این فیلم فرانسوی با پرفروش‌ترین فیلم جدول مرد آهنی 3 فقط 4 میلیون دلار است و این نشان می‌دهد که رقابت «پروفسورها» با سه فیلم آمریکایی صدر جدول، چندان هم زیاد نبوده است. سومین قسمت «مرد آهنی» که در بسیاری از کشورهای جهان با فروش بالایی روبرو شد، در فرانسه بالای 38 میلیون دلار فروش کرد و صدرنشین جدول شد. رابرت داونی جونیور در این فیلم دوباره در نقش تونی استارک/ مرد آهنی ظاهر شده و با یکی از دشمنان قوی خود مبارزه‌‌ای سخت را آغاز می‌کند. هدف دشمن او، نه نابودی کره زمین که نابودی مرد آهنی است.




 جانگوی از بندرسته وسترن ضد تبعیض نژادی کوئنتین تارانتینو (که در حقیقت محصول  سال 2012 صنعت سینماست) با فروش 37 میلیون دلاری در مقام دوم جدول نشست. جیمی فوکس، کریستوف والتز و لیوناردو دی کاپریو بازیگران اصلی فیلم هستند. انیمیشن کامپیوتری من نفرت‌انگیز 2 هم با فروش 36 میلیون دلاری خود، در ردیف سوم جدول گیشه نمایش شش ماه اول سال سینماهای فرانسه نشست. این کمدی خانوادگی هم در آمریکا و هم در بقیه کشورهای جهان، با استقبال بالای تماشاگران روبرو شد. این در حالی است که تحلیل‌گران اقتصادی سینما در فرانسه، پیش‌بینی موفقیت بیشتری را برای آن در این کشور اروپایی می‌کردند. علت امر هم علاقه بسیار زیاد تماشاگران فرانسوی به محصولات انیمیشنی است.

کریستین کلاویه در ارتباط با قرار گرفتن فیلمش در ردیف چهارم جدول گیشه نمایش سینماهای فرانسه می‌‌گوید:« خود ما که در امر تولید فیلم شرکت داشتیم، پیش‌بینی موفقیت بیشتری برای آن می‌کردیم. تمام عوامل از یک قصه خوب تا بازی‌ها و کارگردانی دقیق، حکایت از فیلم برتری می‌کرد که مورد پسند عموم تماشاگران قرار خواهد گرفت. اما در عمل این اتفاق رخ نداد و فروش 45 تا 50 میلیون دلاری برای آن محقق نشد. دلایل زیادی را می‌توان برای این موضوع بیان کرد. اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها، هجوم بی‌سابقه و بی‌امان فیلم‌های هالیوودی به سالن‌های نمایش بود. توزیع‌کنندگان محصولات سینمایی، هر هفته یکی دو فیلم پر سر و صدای آمریکایی را با تبلیغات زیاد به روی پرده سینماها فرستادند. در چنین وضعیتی، کار ما برای تبلیغات بر روی فیلم بسیار سخت بود. اما وقتی به وضعیت فروش فیلم‌های فرانسوی در جدول گیشه نمایش نگاه می‌کنم، به این نتیجه می‌رسم که باز هم وضعیت فیلم ما در مقایسه با بسیاری از دیگر فیلم‌های مطرح فرانسوی، بهتر و قانع‌کننده‌تر بوده است.»

شش فیلم بعدی جدول 10 فیلم اول گیشه نمایش سینماهای فرانسه به شرح زیر است: 5- سریع و آتشی 6 (25میلیون دلار) 6- جنگ جهانی زد (21 میلیون دلار)، 7- خانواده کرودها (21 میلیون دلار)، 8- مرد پولادین (20 میلیون دلار)،‌9- هتل ترانسیلوانیا (20 میلیون دلار) ، 10- هنگ آور 3 (16 میلیون دلار)




 توپ و تیله دومین فیلم پرورش و موفق شش ماه اول سال سینماهای فرانسه، با  فروشی بالای 16 میلیون دلار، در ردیف یازدهمین فیلم جدول نشست. این فیلم کمدی بر اساس قصه یک مجموعه کتاب موفق و پرخواننده اثر ژان روبا ساخته شده است و کار نگارش فیلم‌نامه آن به عهده فیلم دو نفره آلکساندر شارلوت و فرانک مانگیه بوده است. این دو نفر به خاطر فیلم‌نامه کمدی خانوادگی و اجتماعی به استیکس خوش آمدید (که دو سال قبل 100 میلیون دلار در فرانسه فروش کرد و چند کشور اروپایی، نسخه‌های دوباره سازی شده آن را تولید کردند) شهرت زیادی در فرانسه دارند. این فیلم دو نفره موفق، کارگردانی «به استیکس خوش آمدید» را هم به عهده داشتند.

اما فیلم تازه آن‌ها، نتوانست موفقیت عظیم کار قبلی‌شان را در جدول گیشه نمایش سینماها تکرار کند و یک شگفتی تازه بیافریند. فرانک دوبوس و مارینا فویس بازیگران اصلی «توپ و تیله» هستند. منتقدان سینمایی از فیلم به عنوان اثری یاد کردند که ضمن وفاداری به قواعد کلاسیک فیلم‌سازی هالیوودی، رگه‌هایی از موج نوی سینمای فرانسه را نیر در خود دارد. خط اصلی قصه فیلم درباره یک پسربچه شیطان و سگ اوست که وارد ماجراجویی‌های با نمک و پیش‌بینی شده‌ای می‌شوند. 

اهل فن در فرانسه گفتند برای تولید این کمدی خانوادگی حدود 22 میلیون دلار (17 میلیون یورو) هزینه شده است. اما فروش فیلم در جدول گیشه نمایش نتوانست حتی رقم تولید خود را تامین کند. قبل از تولید فیلم، صحبت از ساخت قسمت های بعدی آن و تبدیل  آن به یک مجموعه فیلم دنباله‌دار بود. اما در شرایط فعلی، بعید به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان آن تمایلی به بازگشت به قصه دیگری از مجموعه کتاب چند جلدی مشهور ژان روبای بلژیکی تبار داشته باشند.




جاپلوپ در مقام پانزدهمین فیلم جدول گیشه نمایش سینماهای فرانسه قرار گرفت. خط اصلی قصه فیلم برگرفته از یک ماجرای داخلی و معروف ورزشی است. اما حتی این موضوع هم نتوانست تماشاگران داخلی را به داخل سالن‌های سینماها بکشاند. در اوایل دهه هشتاد میلادی پی‌یر دوران ( با بازی گیلبوم کانت)‌ حرفه وکالت خود را رها می‌کند تا تبدیل به یک قهرمان پرش با اسب در مسابقات المپیک شود. او در چند مسابقه می‌بازد و بالاخره در مسابقات المپیک تابستانی سئول در سال 1988، موفق به کسب مدال طلا می شود.

فیلم‌نامه «جاپلوپ» را خود گیلیوم کانت نوشت که علاقه زیادی به کتاب کارین دویلدر درباره پی‌یر دوران داشت. کریستین دوگوی کارگردانی فیلم را انجام داد. در زمان تولید فیلم، رسانه‌های گروهی با استقبال از ساخت آن، از چاپلوپ اسب محبوب دوران به عنوان یک ستاره مسابقان ورزشی اسم می‌برند که تصمیم دارد تبدیل به یک ستاره سینما شود. بخش اعظم صحنه‌های فیلم، در یکی از جزایر اسپانیا فیلم‌برداری شد و چند لوکیشن آلمان هم مورد استفاده سازندگان آن قرار گرفت.

در فرانسه جاپلوپ شهرت زیادی دارد و از او به عنوان اسبی اسم برده می‌شود که در تاریخ کشور فرانسه، بیشترین ارتفاع ممکن را پرید و پروازها و پرش‌های عجیب و غریبی را از خودش به نمایش ‌گذاشت. درام شرح‌ حال‌گونه و ورزشی «جاپلوپ» موفق به فروش 15 میلیون دلاری در سینماهای فرانسه شد.




هفدهمین فیلم جدول گیشه نمایش سینماهای فرانسه، بچه‌ها با یک فروش 5/13 میلیون دلاری است. خط اصلی قصه فیلم با حال و هوای کمدی خود درباره یک موزیسین جوان و بخت برگشته است که به شکل غیر منتظره و خنده‌داری از سوی پدر نامزد خود ربوده می‌شود. او که اصلا انتظار چنین حرکتی را نداشته، متوجه می‌شود پدر نامزدش مخالف ازدواج آن‌ها با هم است و می‌خواهد به هر ترتیبی که شده، مانع از اجرای مراسم عروسی شود. آلن چابات، مکس بوبلیل و ساندرین کیبرلین بازیگران اصلی «بچه‌ها»هستند. آنتونی مارچیانو کارگردان فیلم اصلیتی ایتانیایی دارد و فیلم او رگه‌های زیادی از کمدی‌های ایتالیایی دهه شصت میلادی را در خود دارد. او با این فیلم، وارد دنیای فیلم‌سازی و سینما شده است. وی قبل از قرار گرفتن در پشت دوربین به عنون کارگردان، بازیگر دو مجموعه تلویزیونی بوده است.

20 سالگی دکارترا شرکت یوروپا کراپ لوک بسون تهیه کرده است. بیستمین فیلم جدول گیشه نمایش سینماهای فرانسه، با فروش 5/11 میلیون دلاری این ردیف را از آن خود کرد. این فیلم کمدی را دیوید مورآ کارگردانی کرده و قصه آن، هیچ ارتباطی به دکارت فیلسوف معروف فرانسوی ندارد و ویرجین افیرا، پی‌یر نینی و چارلز برلینگ بازیگران اصلی فیلم هستند. مورآ که از سال 2006 در صنعت سینمای فرانسه مشغول کار است، با این فیلم چهارمین کار سینمایی خود را در مقام کارگردانی ارائه داده است. او کارگردان فیلم انگلیسی زبان چشم (2008) هم هست که نسخه دوباره‌سازی شده یک فیلم دلهره‌آور و ترسناک آسیایی بوده و چسیکا آلپا نقش اصلی آن را بازی می‌کرد.

 قصه«20 سالگی دکارت» درباره زنی 38 ساله به نام آلیس است که در آستانه رسیدن به سمت سردبیری یک مجله موفق است. اما ورود بالتازار 20 ساله که جوانی با ایده‌های نو است، شرایط را برای آلیس سخت می‌کند. بالتازار موفق می‌شود با کارهای خود توجه تمام همکاران و مسئولان مجله را به سوی خود جلب کند و نامزد دریافت سمت سردبیری مجله شود. آلیس تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مانع از عملی شدن این موضوع شود. 




بیست و یکمین فیلم جدول قفس طلایی ساخته روبن آلوس است که مثل بسیاری از کارهای موفق سال سینمای فرانسه، حال و هوایی کمدی دارد. او که اصلیتی اسپانیایی دارد، با این فیلم وارد دنیای کارگردانی شده است. طی هشت سال گذشته، وی بازیگر تعدادی فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی بوده و خودش در «قفس طلایی» هم بازی دارد. در عین حال،‌یوآکیم د آلمدیا بازیگر مطرح اسپانیایی هم یکی زا دو نقش اصلی فیلم را در کنار رینا بلانکو بازی می‌کند. قصه فیلم درباره زوجی است که سی سال قبل از پرتغال تبعید شده‌اند. طی این مدت، آن‌ها زندگی در شهرهای بزرگ و مختلف اروپا (و از جمله پاریس) را تجربه کرده‌اند. آن‌ها حالا دو دختر و پسر نوجوان دارند و می‌خواهند به پرتغال برگردند. قصه فیلم به بهانه نمایش زندگی این زوج، به بررسی وضعیت مهاجران در فرانسه می‌پردازد. برای مهاجران، کشور فرانسه مثل یک قفس طلایی است. شاید شیک و زیبا باشد، ولی به هرحال یک قفس است و آن‌ها در آن زندانی هستند. فیلم آلوس 10 میلیون دلار در سینماهای فرانسه فروش کرد.
دوچرخه سواری با مولیر با فروش 5/9 میلیون دلاری خود در ردیف بیست و دومین فیلم جدول گیشه نمایش نیمه اول سال 2013 سینمای فرانسه نشست. فابریک لوچینی و لامبرت ویلسن بازیگران این کمدی اجتماعی هستند و قصه آن درباره سرژ تانور (با بازی لوچینی) است که زمانی یکی از بزرگترین بازیگران دوران خود بود. او احساس می‌کند دیگر نمی‌تواند به کار بازیگری ادامه دهد و حالا مثل گذشته، کسی توجهی به او نمی‌کند. طی سه سال گذشته او با دوچرخه‌اش به گشت‌زنی در چشم‌اندازهای نزدیک خانه‌اش پرداخته است و ارتباط نزدیکی با این دوچرخه پیدا کرده است.




والنس بازیگر جوان و در حال رشد قصد تولید یک نمایش را دارد و می‌خواهد نقش اصلی آن را به سرژ بدهد. اما برخلاف تصور والنس، سرژ از پیشنهاد او استقبال نمی‌کند و از وی می‌خواهد برای یک هفته با یکدیگر این نمایش را تمرین کنند. حضور این دو بازیگر و تهیه‌کننده نمایش در یک جزیره کوهستانی، سرآغاز ماجراهای اصلی فیلم است.فیلیپ لی گوآی کارگردان «دوچرخه سواری با مولیر» از سال 1984 در دو رشته سینما و تلویزیون فعال بوده و تا به حال یازده فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی کارگردانی کرده است.

دیداری از فرانسه و خدای من با فروش‌هایی 9 میلیون دلاری، ردیف‌های بیست و چهارم و بیست و پنجم جدول گیشه نمایش را به خود اختصاص داده‌اند.
انتهای پیام/ ا
 
برچسب ها:
آخرین اخبار