امروز : دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 26
۲۲:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 41930
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۰۳
تعداد بازدید: 82
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری فیلم سینمایی «ماهی و گربه» به بهانه حضور این اثر سینمایی به ...

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری فیلم سینمایی «ماهی و گربه» به بهانه حضور این اثر سینمایی به کارگردانی شهرام مکری در جشنواره فیلم ونیز در محل کانون ایران نوین برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مریم شفیعی مدیرعامل موسسه کانون ایران نوین در این نشست به فعالیت 20 ساله این کانون اشاره کرد و افزود: این موسسه در این سال‌ها در زمینه تبلیغات فعالیت داشته و با ارائه خدمات هنری به کمپانی ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی تلاش کرده با همکاری هنرمندان به استانداردهای لازم در این زمینه برسد.

وی یادآور شد: آشنایی با کارگردانان حرفه‌ای و همکاری با گروه های مختلف موجب شد ارتباط اصولی میان سینماگران و کانون ایران نوین ایجاد شود و اسپانسرها نیز از نفوذ و رصد هنر برای معرفی برندهای خودشان استفاده کردند.

مدیرعامل کانون ایران نوین با یادآوری اینکه ما خود را موظف به همکاری با کارگردانان سینمای ایران می‌دانیم توضیح داد: هدف این کانون حمایت از فیلمسازان است و از این رو واحد تولید فیلم آن نیز با مشاوره و مدیریت امیر اثباتی از طراحان صحنه بنام سینمای ایران راه اندازی شده است.

شفیعی ادامه داد: کانون ایران نوین با استفاده از تجربه مشاوران سینمایی و تجربه 20 ساله در زمینه تبلیغات، گام های موثری را در تولید آثار سینمایی برداشته و فروش آثار تولید شده از سوی این کانون نیز معقول بوده است.

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم که در مسیر تعیین شده باید حرکت کنیم؛ سال 69 ما با چهار نفر کار خود را آغاز کردیم و امروز دایره افرادی که با کانون ایران نوین همکاری می‌کنند بیش از 400 نفر  می شود.

مدیرعامل کانون ایران نوین گفت: حضور بین المللی فیلم سینمایی «ماهی و گربه» در جشنواره ونیز نخستین موفقیت بین المللی این کانون است و همه عوامل از جمله بازیگران حرفه ای و جوان و عوامل پر تلاش تولید، دستیاران پروژه، آقای پرویز آبنار، آقای کریستف رضایی، شهرزاد سیفی مجری طرح پروژه، امیر اثباتی طراح و مشاور پروژه و البته محمود کلاری با وجود خستگی ناشی از فیلمبرداری فیلم گذشته در تولید این اثر با ما کمال همکاری را داشتند که لازم می‌دانم صمیمانه از همه این عزیزان تشکر کنم.

* «ماهی و گربه» در یک روز فیلمبرداری شد

در ادامه این نشست شهرام مکری کارگردان فیلم «ماهی و گربه» در نشست خبری فیلمش گفت: در این سال ها در زمینه تولید فیلم اول تا دومم فاصله زیادی افتاد و در نهایت به فیلم «ماهی و گربه» رسیدم. آماده کردن این اثر سینمایی برای نمایش در جشنواره فیلم ونیز کمی طولانی شد و خوشحالم این اثر نیز شبیه به فیلم نخست من است زیرا یافتن تهیه کننده برای چنین آثاری دشوار بوده و در نهایت این اثر با حمایت کانون ایران نوین تولید شد.

کارگردان فیلم «ماهی و گربه» با یادآوری اینکه اخذ پروانه ساخت این اثر سینمایی چندماه طول کشید، تاکید کرد: بهمن ماه تدارک فیلمبرداری این اثر و تمرین‌های مورد نظر پیش از تولید این فیلم انجام و در نهایت ماهی و گربه در روز 12 اسفندماه در مدت زمان یک شبانه روز فیلمبرداری شد.

به گفته مکری، فیلم سینمایی «ماهی و گربه» در یک سکانس پلان طولانی فیلمبرداری شده و پس از یک ماه تمرین در لوکیشن مورد نظر، این اثر در یک شبانه روز به سرانجام رسیده است.

وی با یادآوری اینکه نخستین نمایش فیلم «ماهی و گربه» در جشنواره ونیز خواهد بود ادامه داد: این اثر در بخش افق های جشنواره ونیز در طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در مجموع پنج نمایش خواهد داشت و در نهایت در اختتامیه جشنواره ونیز که روز شنبه برگزار خواهد شد مشخص می شود که «ماهی و گربه» توانسته در این رویداد به موفقیتی برسد یا خیر.

براساس این گزارش، مکری همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگاری که شرایط اکران فیلم «ماهی و گربه» با توجه به خاص بودن این اثر چگونه می‌شود؟ افزود: نمایش فیلم در سینمای ایران معطوف به اتفاقات خاصی است؛ من نام این شرایط را مافیا نمی‌گذارم اما اکران فیلم‌ها در سینماهای کشور مناسباتی دارد.

وی ادامه داد: سینماداران ما از فیلم بازخورد یک اثر سینمایی در برابر تماشاگر تصوری کلیشه ای دارند و این مهم درباره فیلم قبلی من «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» نیز اتفاق افتاد.

این کارگردان سینما توضیح داد: فیلم اشکان اثری سیاه و سفید بود و چهره سینمایی در آن بازی نکرده بود از این رو سینمادارن حاضر به نمایش این فیلم نشدند.

مکری ادامه داد: همچنین برخی مسئولان به من صراحتا اعلام کردند که این اثر سینمایی ساختاری آمریکایی دارد و الگوی آن مورد پسند آنان نبود. ما برای فیلم اشکان پروانه نمایش داشتیم اما فرصت اکران را به این فیلم ندادند.

کارگردان فیلم سینمایی«ماهی و گربه» اظهار امیدواری کرد که درباره این اثر سینمایی چنین اتفاقی رخ ندهد ضمن آنکه تدابیر خاصی برای تبلیغات این فیلم درنظر گرفته شده است.

مکری با یادآوری اینکه زمان 130 دقیقه ای فیلم «ماهی و گربه» شاید مشکلاتی را برای اکران آن به وجود آورد ادامه داد: سینماداران درباره فیلم گذشته هم این مشکل را داشتند و این امر ظاهرا قانون ناننوشته اکران در سینمای ایران است.

وی گفت: تنها راه برای ایجاد مسیر درست برای اکران اینگونه فیلم‌ها استمرار است و باید تلاش کنیم این نوع آثار را به تماشاگران بشناسانیم و مخاطبان را راضی کنیم.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست مکری با اشاره به فقر سینمای ایران در پرداختن به ژانر اظهار داشت: امیدوارم مدیریت سینما از فیلمسازانی که برای ساخت سینمای ژانر تلاش می کنند حمایت کند.

کارگردان فیلم «ماهی و گربه» همچنین تاکید کرد: این فیلم پروانه ساخت دارد و مجوز حضور در جشنواره‌های خارجی برای این اثر صادر شده است.

مکری با ابراز امیدواری کرد که این اثر با ممیزی روبرو نشود زیرا با توجه به تولید این اثر در قالب سکانس پلان این فیلم پس از ممیزی ضربه می‌خورد، تصریح کرد:در برخی آثار همچون «طناب» هیچکاک با کاور کردن دوربین برش‌ها به صورت پنهان روی فیلم می‌نشیند اما در فیلم «ماهی و گربه» ضرورت قصه ایجاد می‌کرد که از این روش استفاده نکنیم و 130 دقیقه اینگونه و بدون هیچ توقفی فیلمبرداری شد.

این کارگردان ادامه داد: 28 نفر به همراه گروه پالت در فیلم «ماهی و گربه» بازی کردند و هشت نفر نیز به همراه دیگر عوامل پشت دوربین قرار داشتند و در این اثر با توجه به ماهیت ساختاری آن تلاش کردیم از بازیگران تئاتری دعوت به همکاری کنیم.

* تهیه‌کنندگی «ماهی و گربه» کار ساده‌ای نبود

سپهر سیفی تهیه کننده فیلم «ماهی و گربه» نیز در این نشست خبری یادآور شد: در 20 سال اخیر شرکت کانون ایران نوین تلاش کرده ساختارشکن باشد و این مهم در محصولات و عملکرد این موسسه مشهود است.

وی از فیلم های سینمایی «آزمایشگاه» به کارگردانی حمید امجد، فیلم «قصه‌ها» از رخشان بنی اعتماد و فیلم «چه خوبه که برگشتی» از داریوش مهرجویی به عنوان آثار تولید شده از سوی کانون ایران نوین یاد کرد و توضیح داد: فروش فیلم «آزمایشگاه» نشان داد که کانون ایران نوین به درستی از ظرفیت های تبلیغاتی مورد نظر استفاده کرده و این فیلم اثری قابل دفاع در کیفیت و فروش بود.

قائم مقام کانون ایران نوین ادامه داد: فیلم قصه ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد که پروانه ساخت دارد نیز از دیگر کارهای در دست اکران ماست که امیدواریم با صدور پروانه نمایش، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش برسد.

سیفی از فیلم سینمایی «ماهی و گربه» به عنوان چهارمین فیلم تولیدی کانون ایران نوین یاد کرد و در این باره توضیح داد: فیلمنامه این اثر قصه متفاوتی داشت و تهیه کنندگی این اثر به هیچ عنوان کار ساده ‌ی نبود.

به گفته وی، گربه و ماهی علاوه بر جشنواره فیلم ونیز، در جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی نیز حضور دارد.

سیفی همچنین گفت: کانون ایران نوین یکی از حامیان برگزاری بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک است و این موسسه جوایز ویژه‌ای را برای مخاطبان این رویداد در نظر گرفته است.

وی برای تولید فیلم با همکاری بسیاری از پیشکسوتان سینمای ایران از جمله ناصر تقوایی اعلام آمادگی کرد و یادآور شد که برای ما منحصر بفرد بودن کار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

* «ماهی و گربه» اثری تجربه گراست

امیر اثباتی طراحی صحنه و لباس نیز در این نشست خبری یادآور شد: پیش از همکاری در یک اثر سینمایی باید از آن احساس رضایت کنم و این مهم درباره فیلم گربه و ماهی وجود داشت.من فیلم های کوتاه بسیاری از شهرام مکری دیده بودم و به ساخته‌های وی علاقه مند بودم از اینرو همکاری در ساخت فیلم گربه و ماهی را فرصت مناسبی دیدم.

این طراح صحنه و دکور سینما توضیح داد: «ماهی و گربه» اثری تجربه گراست و پیچیده گی های بسیاری داشت و لازم بود درباره آن سنجیده فکر شود.

اثباتی ادامه داد: پیش از تولید این اثر، شرایط اجرا آنرا به درستی ارزیابی کردیم و در نهایت پیش تولید این فیلم آغاز شد و طراحی صحنه این اثر در شمال کشور انجام شد و گروه تمرینات پیش از فیلمبرداری را در تهران انجام دادند.

به گفته وی، فیلم «ماهی و گربه» اثری هیجان انگیز است و انتخاب این اثر در ونیز نیز نشان از این مهم دارد که اعتقادات گروه به این اثر بی‌اساس نبوده است.

این طراح صحنه و دکور سینما درباره وضعیت اکران فیلم ها در سینمای ایران نیز توضیح داد: اکران فیلم ها مقوله پیچیده ای در سینمای ما است و در سال های اخیر این مسئله بغرنج تر شده است.

اثباتی با یادآوری اینکه مدیریت اکران در سال های اخیر به سینما لطمه زده است گفت: فیلم هایی همچون «ماهی و گربه» که مخاطب خاص دارد نباید با آثار معمولی و بدنه سینما مقایسه شود و مدیریت فرهنگی جدید کشور می تواند بخشی از ظرفیت های موجود اکران را به نمایش این نوع آثار اختصاص دهد.

وی ادامه داد: وظیفه مدیریت سینما این است که راهکاری پیدا کند که این آثار مخاطبان خود را بیابد و تسلیم شدن در بخش عرضه و تقاضای سینما در برابر افرادی که تنها تفکر مالی دارند به سینما ضربه می زند.

طراح صحنه و دکور فیلم «ماهی و گربه»  اظهار امیدواری کرد: با تغییر ترکیب شورای اکران و حضور نمایندگان سینماگران و حذف نمایندگان دولتی از این شورا فیلم‌هایی همچون «ماهی و گربه» موقعیت خود در سینما را پیدا کنند.

اثباتی با بیان اینکه محمد اطبایی به عنوان پخش کننده بین المللی است، تصریح کرد: تنها ارزش های یک اثر سینمایی می‌تواند از آن دفاع کند. ضمن آنکه بیش از 30 خریدار بین المللی برای فیلم «ماهی و گربه» اعلام آمادگی کرده ‌ند.

* جشنواره ونیز رویداد معتبری است

بابک کریمی بازیگر فیلم «ماهی و گربه» نیز در این نشست گفت: جشنواره ونیز یکی از قدیمی ترین و معتبرترین جشنواره های سینمایی دنیاست.

وی یادآور شد: این جشنواره همواره با خود در مبارزه بوده است، این رویداد از طرفی بانی آثار کلاسیک بود و از سویی با ورود آثار تجربه گرا و دیجیتالی رقابت می‌کرد اما در جایی دست اندرکاران این رویداد دریافتند که با تغییر تکنولوژی نیاز به نگاهی جدید احساس می شود از اینرو بخش افق ها را برای یافتن پدیده های سینمایی انتخاب کردند.

بازیگر فیلم سینمایی «ماهی و گربه» ادامه داد: اینکه به عنوان بازیگر یک اثر سینمایی در این جشنواره حضور دارم اتفاق خوبی است زیرا پیش‌تر به عنوان مترجم و یا تدوینگر در این رویداد حضور داشتم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها