امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۴:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 42330
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: 97
نشست «نسبت سینمای ایران با مخاطب» با حضور دکتر اکبر عالمی مدرس سینما و علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری ...

نشست «نسبت سینمای ایران با مخاطب» با حضور دکتر اکبر عالمی مدرس سینما و علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس برگزار شد.

علی معلم در این نشست گفت: بدون شکل گیری «نسبت سینمای ایران با مخاطب» سینما اساسا ماهیتی ندارد و اینکه برخی ها می گویند به مخاطب کاری ندارند از این حرفهایی است که فقط در ایران زده میشود.

وی افزود: وقتی از جیب شخصی و تهیه‌کننده خصوصی و مستقل برای تولید فیلمشان سرمایه‌گذاری نمیکنند، نتیجه هم همین میشود و می گویند مخاطب مهم نیست.

این منتقد در ادامه درباره ضرورت توجه به اکران جهانی فیلمهای ایرانی گفت: شما در ایران اگر تایتانیک هم بسازی شکست میخورد چون فیلم شما قابلیت رسیدن به پرده های جهانی را نخواهد داشت.
 



وی افزود: اصل بحث «تهیه کننده» است که من اسم‌اش را میگذارم «تولید کننده کالای فرهنگی» زیرا فرق می‌کند با کالای غذایی. هدف اصلیاش اقتصاد نیست، فرهنگ است. به فکر اقتصاد فیلم و چرخه صنعتی سینما هست، اما نه اینکه هدفش تنها پر کردن جیب مبارک باشد.

معلم گفت: در چرخه تولید فرهنگی ِسالم، خود سازنده اثر خواهان تغییر است که مخاطبش را یک پله جلوتر ببرد و صحت جامعه را از نظر روانی تقویت کند. این بخش بدون توجه کردن به دو بال صنعت ِ تولید ، و صنعت ِ نمایش ممکن نیست.

وی افزود: ما همیشه یکی از این دو بال را فراموش کردیم و رفتیم در هر سال 100 فیلم ساختیم! بدون اینکه اصلا به این فکر کرده باشیم قرار است این 100 فیلم را کجا نمایش بدهیم؟ صد فیلم برای 200 سالن؟!

در ادامه این نشست اکبر عالمی نیز گفت:در تاریخ هنر جهان، در دهه اول قرنی که پشت سر گذاشتیم، جنبشی شکل گرفت که بلافاصله و کمتر از ده سال زمین خورد. اسم این جنبش بود هنر برای هنر. شکستاش هم قابل پیشبینی بود. صوت که در خلاء منتشر نمیشود. برای تولید هر اثر هنری باید به فکر مخاطب بود، در کنارش باید سعی کرد سطح سلیقه مخاطب را هم بالاتر برد.

این مدرس سینما ادامه داد: سینمای ایران آنقدر بضاعت ندارد که ریخت و پاش سینمای آمریکا را کند پس باید وقتی فیلمی تولید میشود، چند وجهی باشد. یک وجه اینکه ساعت فراغت مردم را پر کند، دومین وجه اینکه مردم را تحت تاثیر قرار بدهد و آنها را به فکر وادار کند، و سوم اینکه تا سالها در خاطرهها بماند و جزو آثار فاخر هنر معاصر و نوین باشد.

وی افزود: برای رهایی از زمین خوردن سینمای ایران باید به معنای واقعی تهیه‌کننده تولید کنیم.
 
متن کامل این نشست متعاقبا منتشر می‌شود.
انتهای پیام/ی
برچسب ها:
آخرین اخبار