امروز : دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 20
۲۲:۰۲
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 42521
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۰۴
تعداد بازدید: 108
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، سعید اسدی داور بخش تئاتر کودک و نوجوان و ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، سعید اسدی داور بخش تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: اینکه اجراهای خیابانی و ویژه کودک و نوجوان تحت شعاع اجراهای صحنه قرار نمی گیرند بسیار خوب است و ما باید در صورت مواجهه با نتایج و تاثیرات مطلوب آن، سعی در حفظ این شیوه از اجرا داشته باشیم.

وی همچنین درباره جشنواره تئاتر مقاومت تصریح کرد: ما جشنواره های موضوعی زیادی داریم که هر ساله به شکل تکراری برگزار می شود، بنابراین  نکته حائز اهمیت این است که باید به دنبال پرورش بیشتر آثار این حوزه باشیم  چرا که مسئله دفاع مقدس، جنگ و مفهوم مقاومت باید به لحاظ فرهنگی با اهمیت پیگیری شوند.

اسدی درخصوص جذب مخاطب بیشتر به این آثار، تاکید کرد: آثار این جشنواره، با اجتناب از شعارزدگی باید جنبه های منطقی تری داشته باشند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند.

داور جشنواره تئاتر مقاومت در پایان افزود: عدم برپایی این جشنواره طی چند سال گذشته باعث شده تا همواره بلوغ و نگاه لازم از سوی هنرمندان بوجود نیاید که این امر هم تنها با ایجاد فرصت های لازم جبران خواهد شد.

* استفاده تماشاگر به عنوان یک عنصر صحنه و اجرایی در نمایش «مرحله آخر»

مسعود محرابی یکی از هنرمندان شرکت کننده در چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: این اثر نمایشی اتفاقی است که در خیابان می افتد وبه همین لحاظ به عنوان نمایش خیابانی در جشنواره اجرا می شود که با توجه به اینکه موضوع مقاومت دارد، فضایی را ایجاد می کند که باعث عدم خستگی تماشاگر می شود.

وی با یادآوری اینکه این اثر با همکاری گروه نمایشی ردپا اجرا خواهد شد، در معرفی ویژگی های این اثر تاکید کرد: نمایش «مرحله آخر» با وجود بخش های زیادی که مربوط به بازی با سکوت دارد، بر اساس دیالوگ پیش می رود. همچنین اتفاقات این اثر بر اساس شکل خیابانی آن بازسازی شده است.

کارگردان نمایش «مرحله آخر» تصریح کرد: طراحی های این اثر، مثل طراحی لباس به شکلی انجام شده که بازیگران بتوانند در دو بخش مختلف لباس هایشان را عوض کنند که یکی لباس ورزشی و دیگری لباس مشکی است که برای عملیات شناسایی استفاده می شود.

محرابی افزود: همچنین استفاده از روبان قرمز که تداعی گر فضای سیم خاردار و میدان مین است از دیگر طراحی های این نمایش به شمار می رود. در نمایش «مرحله آخر» روبان ها به پای تماشاگران به صورت نامنظم بسته می شود تا با ایجاد فضایی دایره وار  مکان اجرا و روی دادن اتفاقات فراهم شود. در این قسمت فضای مین گذاری شده که با نخ های نامرعی قابل تشخیص است و مکان گیر کردن پای رزمندگان به سیم های خاردار نیز طراحی شده است.

وی اذعان کرد: در این شکل از طراحی ،برای ملموس تر شدن فضای جنگ برای تماشاگران، از فشفشه و صدایی که نشانگر پرتاپ منور است نیز بهره گرفته شده است.

محرابی که در این اثر نمایشی در کنار فیروز حیدرزاده به ایفای نقش نیز می پردازد، در خصوص مضمون این داستان بیان کرد: نمایش «مرحله آخر» قصه دو دونده ای است که در عملیات شناسایی ثامن الائمه پای یکی به مین برخورد می کند و دیگری برای آوردن نیروی کمکی به عقب بازمی گردد. شخصیت اصلی داستان در این اسثنا با خداوند نذری می بندد که در صورت نجات به همراه دوستش از جنوب تا حرم امام رضا برود و...

وی همچنین با اشاره به دغدغه و مشکلات هنرمندان برای خلق آثار با موضوع مقاومت، اظهار کرد: یکی از ضعف های موجود در خلق و ارائه اثر با این مضمون این است که تمایزی میان آثار با موضوع مقاومت و دفاع مقدس به هنرمندان معرفی نشده است و این امر باعث دلزدگی و رد متون نمایشی در این جشنواره ها می شود.

محرابی در پایان درخصوص جشنواره تئاتر مقاومت نیز گفت: یکی از جشنواره های خوبی که به لحاظ موضوعی برپا می شود، جشنواره تئاتر مقاومت است که به هر شکل ممکن به مبحث مقاومت توجه دارد. موضوع مقاومت موضوعی  است که در تمام کشورهای جهان مطرح است و تمامی هنرمندان با آن آشنایی دارند بنابراین می توان در هر زمان ایده ها و شکل های مختلفی از آن را در کشور های گوناگون شاهد بود و صورت های مختلفی از آن را تولید و اجرا کرد.
 
* نمایش «جنگ و هزار سال تنهایی» ارائه کننده عکس های دوره انقلاب است

پروانه علی ضامنی گفت: باتوجه به فعالیت ها و علاقه ام برای تولید آثار خیابانی، طبیعی است که به دنبال سورژه ها و موضوعاتی که به خیابان نزدیک باشد بودم که با قرار گرفتن در این فضا ایده نگارش این متن نیز در من شکل گرفت.

وی با معرفی اینکه این نمایش با حضور مسعود محرابی و فیروز حیدرزاده به اجرا در می آید، تاکید کرد: قصه نمایش «جنگ و هزار سال تنهایی» داستان فردی است که هر ساله در سالگرد شهادت دوستش، نمایشگاه عکسی در خیابان برگزار می کند  که شامل عکس هایی از دوره طفولیت، نوجوانی تا شهادت اوست. در زمان برپایی یکی از این نمایشگاه خاطراتی برای فرد زنده می شود که ...

نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع مقاومت بیان کرد: از آنجا که دوره مقاومت یکی از ارزشمندترین برهه های زمانی ما محسوب می شود ومهم ترین رویدادی است که توانسته یک نسل از کشورما  را تحت تاثیر قرار دهد باید با جدیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

علی ضامنی افزود: با توجه به اینکه برخی از مناطق کشورما تحت تاثیر مستقیم جنگ قرار گرفته اند، هنرمندان باید با خلق آثار متنوع و پرمحتوا این رویداد مهم را یادآور باشند.

چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت (انقلاب ودفاع مقدس) در بخش‌های خیابانی، تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی از 11 الی 14 شهریور ماه در شهرستان تبریز و بخش‌های مهمان و مسابقه صحنه‌ای هفته اول مهر ماه سال جاری و مقارن با هفته گرامیداشت دفاع مقدس، به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت، با همکاری مرکز هنرهای نمایشی و به دبیری حسین مسافر آستانه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها